[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:16

Jammer dat je hem moet laten castereren, maar zeer begrijpelijk! Veiligheid en sociaal leven gaat voor alles. Dylano staat naast een ruin (gewoon tralies bovenste gedeelte) en tegenover hem staat een merrie. Als zij vorig jaar ook maar haar staart bewoog brulde hij al, nu beweegt hij geen oor meer :')

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:21

Ik heb helaas geen ruin op stal anders had ik gehoopt dat hij daar vriendjes mee kon worden. Volgend jaar op de wedstrijden wordt het nu wel een stuk makkelijker. Hij kan gewoon mee met de rest. Als hij het niet erg vond om alleen te zijn hadden we hem hengst gehouden, maar hij is te sociaal (maar dat is ook niet gek aangezien die tot 2 maanden terug nog in de opfok stond :P). En daarnaast vind ik hem niet dekhengst waardig.. Nu maar hopen dat alles goed gaat. Hebben mensen nog tips na de castratie (ik ga iig ook ff rondzoeken op internet).

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:24

Ik zit niet in jouw omgeving dus daar kan ik je niet mee helpen haha... Een hengst waarmee je geen plannen voor een keuring hebt (al dan niet in de toekomst) zou ik zelf ook geen hengst laten. Super dat je zo nuchter/verstandig bent!

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:42

We hebben sinds een half jaar een eigen prive stalletje die we huren, dus verhuizen is geen optie. Voor mij geen pensionstallen meer en aangezien ik alleen merries heb is het vrij lastig. Ik heb altijd geroepen; ik laat hem hengst en ik wil met een hengst rijden! Nu ik hem zondag zo heb zien flippen en zijn blik zag is het knopje omgegaan bij mij. Pff het blijft lastig hoor, ik moet er nog echt aan wennen. Gelukkig kan jij Dylano wel hengst houden, bij hem was het ook wel zonde geweest om hem te castreren ;)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:53

Soms heeft het ook even tijd nodig he... hij is net thuis toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:56

Hmm, toch denk ik dat als je geen plannen hebt om er mee te dekken of 'm te laten keuren dat het wel beter is om een hengst te castreren als je verder geen mogelijkheid hebt om hem een sociaal leven te geven...

Ik hoop zoo dat Pret een merrie op de wereld zet..

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:56

Wel eerlijk dat je hem dan castreert Paroeska! :j
De mijne had ook een dikke speknek en is helaas dunner geworden door de castratie.. Dus als tip had ik gelijk goed gevoerd (ik gaf hem slobber van Havens 2 kilo zodat hij niet nog dunner werd :j + wat extra supplementen voor de maag etc) en verder niks er aan gedaan, de wond moet volgens mij een beetje bloed druppen.. een gelijk dichte wond is ook niet goed!

Ik heb hem ook extra laten spuiten op antibiotica en heb hem toen een uitgebreide inenting gegeven, waar ook extra stoffen inzaten (Baroe heeft 4 dagen op de kliniek gestaan, voor de zekerheid).

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:00

Paroeska schreef:
We hebben sinds een half jaar een eigen prive stalletje die we huren, dus verhuizen is geen optie. Voor mij geen pensionstallen meer en aangezien ik alleen merries heb is het vrij lastig. Ik heb altijd geroepen; ik laat hem hengst en ik wil met een hengst rijden! Nu ik hem zondag zo heb zien flippen en zijn blik zag is het knopje omgegaan bij mij. Pff het blijft lastig hoor, ik moet er nog echt aan wennen. Gelukkig kan jij Dylano wel hengst houden, bij hem was het ook wel zonde geweest om hem te castreren ;)

Even offtopic: starte jij nou laatst in Deil en Neerijnen ? :o

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:32

Annash schreef:

Klopt :j Het was denk ik ook wel beter geworden maar wat als het voorjaar wordt of het gaat niet met rijden/wedstrijden... Die vragen zijn ook allemaal door mijn hoofd gegaan en om dan middenin het wedstrijdseizoen te castreren en eruit te liggen wil ik ook niet hebben. Indd Ayasha, dat was ook mijn voornaamste reden. Waarom hengst laten als ik er toch niet mee wil dekken?

Bedankt Knetterhard, dat zijn goede tips! Wat voor supplementen gaf je hem en waarom voor de maag?? Heb je toevallig fotos van hem voor en na de castratie (mag ook allemaal via PB hoor ;))

Betuwe; ja klopt! Met dat arabiertje haha :D Jullie hadden die leuke Epony bij zo te zien aan je bijschrijft. Ik zei nog tegen spap zullen we Ysabel ook met Painted Black dekken, zo eentje wil ik ook wel :P

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:47

Paroeska schreef:
Annash schreef:

Klopt :j Het was denk ik ook wel beter geworden maar wat als het voorjaar wordt of het gaat niet met rijden/wedstrijden... Die vragen zijn ook allemaal door mijn hoofd gegaan en om dan middenin het wedstrijdseizoen te castreren en eruit te liggen wil ik ook niet hebben. Indd Ayasha, dat was ook mijn voornaamste reden. Waarom hengst laten als ik er toch niet mee wil dekken?

Bedankt Knetterhard, dat zijn goede tips! Wat voor supplementen gaf je hem en waarom voor de maag?? Heb je toevallig fotos van hem voor en na de castratie (mag ook allemaal via PB hoor ;))

Betuwe; ja klopt! Met dat arabiertje haha :D Jullie hadden die leuke Epony bij zo te zien aan je bijschrijft. Ik zei nog tegen spap zullen we Ysabel ook met Painted Black dekken, zo eentje wil ik ook wel :P

super leuk ben je nog gestart? Lijkt me wel een leuke combinatie.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:04

Paroeska: Ik geef mijn pony thrive van NAF (en voorgaande paarden en pony's ook), dit i.v.m. de onbewuste stress wat vaak betrekkingen heeft op de maag. Thrive is een kleivormige poeder wat rust geeft aan de maag en darmen en wat ook goed voor/tegen maagzweren is :j.
Uit onderzoeken zijn gebleken dat een groot percentage van de paarden maagzweren hebben! Ik zie vooral vooruitgang in de groei van de paarden (ze worden sneller dikker en komen beter in de bespiering) en ze zijn beter in balans, wat er voor zorgt dat ze rustiger worden qua gedrag. Kortom het verteringsstelsel raakt beter in balans :j Ook is het erg goed voor huid en haar en is het aan te raden, voor paarden met zomereczeem of andere huidziekten of voor paarden met slechte hoeven.

Ik ga binnenkort weer even een kuurtje geven als extraatje!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:46

Jammer dat ie gecastreerd wordt aar wel zo eerlijk.

Ik heb het geluk met een heel sociale hengst, staat nu gewoon met zijn 2 merries en 2 shetland ruintjes in een groep. En kan heb naast alles op stal zetten, of dat nu merrie hengst of ruin is. Wel fijn hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:50

Hoe doe jij dat eigenlijk als ze niet drachtig zijn cp? :)
Ex is ook een hele sociale hengst en die kan prima met Pret maar als ze niet drachtig is.. Nouja.. Een Explosion x Pretty veulen was niet echt wat ik wilde zeg maar ..

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:44

Paroeska schreef:
Ik heb helaas geen ruin op stal anders had ik gehoopt dat hij daar vriendjes mee kon worden. Volgend jaar op de wedstrijden wordt het nu wel een stuk makkelijker. Hij kan gewoon mee met de rest. Als hij het niet erg vond om alleen te zijn hadden we hem hengst gehouden, maar hij is te sociaal (maar dat is ook niet gek aangezien die tot 2 maanden terug nog in de opfok stond :P). En daarnaast vind ik hem niet dekhengst waardig.. Nu maar hopen dat alles goed gaat. Hebben mensen nog tips na de castratie (ik ga iig ook ff rondzoeken op internet).

Om dezelfde reden hebben wij Luca laten castreren toen we hem kochten. Ten eerste was hij al naar de hengstenkeuring geweest, maar niet door omdat hij zich te weinig toonde (had nog wel een keer kunnen gaan, maar voor ons niet interessant verder). Ten tweede kon dat ook gewoon niet bij ons op stal. Hij was net 4 toen en heeft zijn nekkie gewoon gehouden, dus ziet er nog steeds stoer uit.

Tips?? Ligt eraan hoe het gaat gebeuren. Luca is volledig onder narcose geweest (in Emmeloord) en ze hebben het operatief verwijderd (langs de zijkant weggehaald). Maar als het normaal gebeurt (staand of liggend) dan weet ik geen tips :D

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:56

Knetterhard; zal het binnenkort gaan bestellen. Klinkt wel goed, ook voor de andere paarden om dat eens te doen :) Hoelang geef je dit en met zo'n potje, is dat ook echt maar voor 1 paard?

Betuwe; nee ben niet meer gestart. Haar andere ponyruiter heeft in januari een belangrijke selectie en hoogstwaarschijnlijk in februari de Brabantse. Haar training gaat nu dus voor. Ik train haar zowieso bij en misschien volgend jaar een poging wagen als ik de lengtebuiging en zijgangen beter voor elkaar heb. Een voordeel; mijn ruin (pff wat moet ik daar aan wennen zeg :P) mag ik volgend jaar nog mooi B starten :D

Netje; Luca is nog steeds echt prachtig! Was voor jullie zeker ook lastig om te besluiten (emotioneel gezien). Het gebeurt iig op de kliniek en ze kijken morgen of ze staand of liggend doen (voorkeur van de kliniek gaat uit naar staand). Narcose vind ik ook altijd maar tricky dus hopelijk gaat het staand ook goed.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:00

Paroeska schreef:
Netje; Luca is nog steeds echt prachtig! Was voor jullie zeker ook lastig om te besluiten (emotioneel gezien). Het gebeurt iig op de kliniek en ze kijken morgen of ze staand of liggend doen (voorkeur van de kliniek gaat uit naar staand). Narcose vind ik ook altijd maar tricky dus hopelijk gaat het staand ook goed.

Nee, eigenlijk niet hoor. Wij hadden meteen al besloten dat we geen hengst wilden hebben; veel te lastig hier en zo kan hij wél met andere paarden in de wei en de paddock. Maar omdat hij al 4 was, hebben wij geen risico genomen met castractie en het dus zo laten doen (hadden wel een 'narcoseverzekering' afgesloten; voor als er iets mis zou gaan). Overigens denkt hij soms wel nog dat hij hengst is hoor: hij kan nog steeds een lekker brul geven (maar merries laat hij gelukkig met rust) :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:02

Sam is bij mijn weten redelijk vroeg gecastreerd en die kan nog steeds "grommen" als een hengst als je "zijn" merrie bij hem weg haalt.. (en hij eigent zich redelijk snel merrie's toe. Een trailerritje is voldoende eigenlijk.. _O- )

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:09

Netje: 4 is toch niet heel oud om te castreren? Altijd spannend, dat castreren.
Ik vind Luca echt ern leuke pony om te zien :j

Ik geef in het begin een schepje over de brokken heen en maak het een beetje nat, zodat het niet weg geblazen word :+. En na 2 weken doe ik een half schepje, omdat ik een kleine pony heb. Paarden geven wij standaard een hele :j
Ik geef meestal de grote pot samen aan mijn pony en mijn zusje haar paard, dat gaat makkelijk! Ik doe er dan een maand a 4 weken mee (paarden nemen na 3 weken voedsel etc beter op, dus het moet even inwerken), daarna stop ik er mee en gebruik ik weer wanneer ik nodig denk te hebben.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:20

Luca was anders behoorlijk goed geschapen :') ik was ook wel erg blij dat Annette het hebben laten doen hier in Emmeloord, ik had gevraagd of ik er bij mocht zijn ik vond het namelijk super interessant.. Ze waarschuwde me al wel dat hij al op de tafel zou liggen wanneer ik binnen kwam en het soms best schrikken kan zijn, ik moest even slikken en traantje weg pinken maar betere handen dan daar kon ik niet wensen.

Op de tafel:
http://img440.imageshack.us/img440/9427/qzxe.jpg

http://img36.imageshack.us/img36/1779/03hg.jpg

En de dag na de operatie <3
Afbeelding

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:32

Wat bijzonder om dat zo te zien! En wat een knap koppie heeft Luca :)).
Ik heb alleen nog maar staande castraties gezien en dat geluid van de klem, brengt mij altijd kippenvel :+

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:36

Ayasha schreef:
Sam is bij mijn weten redelijk vroeg gecastreerd en die kan nog steeds "grommen" als een hengst als je "zijn" merrie bij hem weg haalt.. (en hij eigent zich redelijk snel merrie's toe. Een trailerritje is voldoende eigenlijk.. _O- )

Haha ik hoop dat Shaqir ook nog iets van hengst in zich houd zoals Sam! ;) Ik ben vooral benieuwd als hij weer herenigd wordt met Shaemira. Zij zijn bijna tegelijk geboren en tot 1,5 jaar oud hebben ze samen gestaan (waarbij Shaemira de baas was :P) en daarna hebben ze bij hetzelfde opfok adres gestaan. Toen Shaqir hinnikte leek het ook alsof Shaemira zoiets had van Hee dies bekend! Ik ga hem ook eerst samen met haar op de wei zetten aangezien zij ook de liefste is van de kudde.

Jeetje Nicole wat een heftige foto. Wel knap dat je erbij bent geweest. Ik hoef Shaqir zo niet te zien liggen :(:)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:43

Jury, jij aan de kleintjes? Welkom hier.

Castreren, ach als ze niet dekwaardig zijn en hun hormonen ze of hun baas in de weg zitten, gewoon castreren, wijs besluit Paroeska.
AV hengstje dat ik ooit reed, was heel braaf, maar ahum.. ruinen probeerde hij altijd zijn tanden in te zetten. Merrie's was ie gek op. Die kon je ook niet zomaar ergens tussen zetten.
Was voor ons overigens een schatje! (heeft overigens onder het rijden wel eens ahum, correctie gehad omdat ie van mening was ander mannelijk paard aan te mogen vallen, ik en andere bijrijder vonden dat dat niet mocht)

Vandaag rondje gewandeld aan de hand met zwartje, terwijl bijrijder van Sjol op Sjol aan het stappen was.
Jeetje wat was het lekker weer!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:11

ja, sjolvir, heb altijd wel nog wat kleinere
een B pony, Indy voor vast gezelschap van VIP
een C pony voor de handel, maar die moet nog wat makker worden om als kinderpony door het leven te kunnen
En nu dus een E pony, en die is bij nader inzien zo goed dat we hem eigenlijk eerst verder door willen rijden om hem dan weer te verkopen. Maar eigenlijk wil iedereen dat ik hem hou. Hij is ook echt leuk.
Suus heeft al een onderlinge gereden en dat ging ondanks dat ze er pas 4 x op gezeten had heel goed. Jury was ook helemaal enthousiast en wilde hem graag in maat + 20 cm....

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:31

Ayasha schreef:
Hoe doe jij dat eigenlijk als ze niet drachtig zijn cp? :)
Ex is ook een hele sociale hengst en die kan prima met Pret maar als ze niet drachtig is.. Nouja.. Een Explosion x Pretty veulen was niet echt wat ik wilde zeg maar ..

Dat is nog niet voorgekomen, ja nadat ze bevallen ijn een paar weken, dan staat hij met de shetlanders, vind hij ook geen probleem. Het is een heel makkelijk paard :) maar komend jaar blijven mijn dames als het goed is leeg. Dus zal hij een jaartje met de shetjes moeten staan. Maar dat is ook vast geen probleem

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:48

knetterhard schreef:
Netje: 4 is toch niet heel oud om te castreren? Altijd spannend, dat castreren.
Ik vind Luca echt ern leuke pony om te zien :j

Was ook niet oud, maar was ook nog eens de tijd van het jaar: het was midden in de winter en we zaten met een vreselijke koudegolf toen. Als het op de wei had kunnen gebeuren in het voorjaar, had ik misschien ook wel een andere keuze gemaakt, maar op dat moment vond ik dit de veiligste manier :D