Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eveline77

Berichten: 323
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Schoonhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:55

De shetlander van mijn dochter maakte er vroeger ook een sport van om te mesten tijdens de proef. Toen ze eindelijk voor elkaar had dat hij door bleef lopen tijdens het mesten heeft hij een keer bedacht te gaan plassen tijdens de proef, de clown... gelukkig krijg je daar geen aftrek voor. Behalve zn grapjes was het wel een toppertje hoor, inmiddels is hij lekker bij ons thuis met pensioen.
Afbeelding

roosjenat

Berichten: 1499
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:17

Wat een leuke shetlander hierboven! Vind dat altijd erg leuk om te zien als ze in de sport lopen.

Die van mij poept gelukkig ook zelden tijdens het rijden. Alleen als ik meer dan 1 uur rijd dan doet ze het wel maar dat is echt zelden dat ik zo lang rijd.

Vandaag heel onverwachts een proefje opgenomen. Ook al ingestuurd.

Ik was aan het rijden op de vereniging en na 30 minuten ging het best lekker dus ik had wel zin om een proefje op te nemen. Gelijk mijn filmer gebeld en die had gelukkig tijd. Proefje ging zelf wat minder maar nog steeds wel prima. Zaten fijne stukken tussen dus ik vind het prima! :D

Padoertje
Berichten: 1591
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:29

MyWishMax schreef:
Hier moeten we eigenlijk stil gaan staan als paard gaat mesten. Vanwege opruimen en er niet doorheen rijden. Regels van stal, wat ook wel te begrijpen is, want anders is het amper op te ruimen. Alleen leer ik ze dus wel dat ze stil mogen staan als ik het zeg en niet uit zichzelf. :') Maar makkelijk praten, want mijn paarden mestten allemaal alleen in halthouden of stap en maar 1 of hooguit 2 keer met losrijden, meestal helemaal niet haha


Dat dus. Niets zo irritant als een volgepoepte baan. Die van mij mest altijd al tijdens het instappen, dus dan kan ik dat hoopje vaak op de binnenhoefslag parkeren :D Op wedstrijd moet hij wel eens vaker en dat is dan vaak precies in het stapgedeelte tussen de keertwendingen :') Beetje jammer...

caro29
Berichten: 8083
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:01

Vraagje voor de juryleden: wat doen jullie met video’s waarvan de neusriem aan de zijkant wordt gecheckt en niet op het neusbot? Goedkeuren of afkeuren?

Eveline77

Berichten: 323
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Schoonhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:04

roosjenat schreef:
Wat een leuke shetlander hierboven! Vind dat altijd erg leuk om te zien als ze in de sport lopen.

Ze zijn samen opgegroeid. We kochten hem als vierjarige voor onze destijds vijfjarige dochter. Ze hebben het samen geschopt tot M1 dressuur en punten om M springen startgerechtigd te zijn. Maar omdat het een apony was kon dit niet. Zelfs een keer in het L op de hippiade gesprongen!

HarmanyL

Berichten: 2672
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:13

caro29 schreef:
Vraagje voor de juryleden: wat doen jullie met video’s waarvan de neusriem aan de zijkant wordt gecheckt en niet op het neusbot? Goedkeuren of afkeuren?


Heb er een paar wel goedgekeurd, maar daarbij was dan ook duidelijk te zien dat ze niet te strak zaten.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:18

caro29 schreef:
Vraagje voor de juryleden: wat doen jullie met video’s waarvan de neusriem aan de zijkant wordt gecheckt en niet op het neusbot? Goedkeuren of afkeuren?

Ik beoordeel wel, maar zet bij de opmerkingen dat ze de volgende keer op het neusbot moeten checken.

caro29
Berichten: 8083
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:20

HarmanyL schreef:
caro29 schreef:
Vraagje voor de juryleden: wat doen jullie met video’s waarvan de neusriem aan de zijkant wordt gecheckt en niet op het neusbot? Goedkeuren of afkeuren?


Heb er een paar wel goedgekeurd, maar daarbij was dan ook duidelijk te zien dat ze niet te strak zaten.


Dat heb ik ook 2x gedaan en die sperde hun mond ook net even open. Had er net 1 waarvan vingertopje net onder de neusriem kwam. Die is retour gegaan. Maar je ziet steeds aan de zijkant bij het zachtste gedeelte maar daar kun je altijd wel tussen met je vingers. Bij degene waar wel duidelijk losse neusriem was maar verkeerd lieten zien heb ik de opmerking gemaakt

WenK

Berichten: 10524
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:30

caro29 schreef:
Vraagje voor de juryleden: wat doen jullie met video’s waarvan de neusriem aan de zijkant wordt gecheckt en niet op het neusbot? Goedkeuren of afkeuren?


Goedkeuren met opmerking dat het bovenop zou moeten. Nu moet ik zeggen dat je bij degenen die ik heb gekregen prima kon zien dat er ruimte zat was hoor.

caro29
Berichten: 8083
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:59

Bij 2 kon je het zien dus beoordeeld, 1 kon net een topje van de vinger tussen die gelijk wit werd (afgekeurd).

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:04

caro29 schreef:
Vraagje voor de juryleden: wat doen jullie met video’s waarvan de neusriem aan de zijkant wordt gecheckt en niet op het neusbot? Goedkeuren of afkeuren?


Ligt er nogal aan hoe strak ;)

Maar in principe enkel een opmerking over maken.

Ik had er vorige week een die moest zo enorm trekken en dan nog gingen de vingers maar heel erg net aan de zijkant ertussen. Die heb ik afgekeurd, want aan de voorkant ging het echt nooit lukken.

Imaginaerum
Berichten: 3724
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:32

Ai, ik laat de ruimte tussen de neusriem en tussen de sperriem ook aan de zijkant zien omdat ik als ruiter niet bij de voorkant kan en mijn paard wegdeinst voor de filmer. Ik heb zowel de neusriem als sperriem vrij los, dat is wel goed te zien. Geen opmerkingen gehad tot nu toe en ik geloof niet dat wij nog gaan filmen in verband met de vorderende dracht, dus dat scheelt dan. :=

In de bepalingen staat dit:
"De filmer loopt een rondje om het paard waarbij het volgende wordt gefilmd:"
..
"er moet getoond worden dat er twee vingers onder de neusriem geplaatst kunnen worden."
Er is dus niet gespecificeerd waar de ruimte moet worden laten zien (zijkant of bovenop) en er staat ook niet bij door wie (ruiter of filmer).
Afkeuren op basis van een te strakke neusriem ligt in de lijn van de bepalingen, maar afkeuren omwille van de plaats van het aantonen van de ruimte is niet ingekaderd in de bepalingen.

caro29
Berichten: 8083
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:43


Queelens

Berichten: 8034
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:03

Hier geen problemen met het filmen van de vingers tussen het neusbot. Als je het paard rustig benadert laat ‘ie het hier makkelijk toe. Anders heb je wel een heel kopschuw paard??

Hier passen er makkelijk 3-4 tussen. Kreeg er zelfs nog een complimentje over van de jury dat we het zo netjes lieten zien :)

Naomi_Haffie

Berichten: 6948
Geregistreerd: 18-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:05

Ik heb m’n punten terug :)
Alleen 6,5 voor verzorging..
want niet gevlochten of gewassen staart.

Wel jammer maar mag geen hele middagen op stal zijn nu!

Wel 184 punten dus een winst :)

Edit, wel witte rijbroek en wit dek

roosjenat

Berichten: 1499
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:31

Nette punten Naomi!

Ik heb mijn punten ook terug, super snel. 6 uur geleden ingeleverd.

Ook wij hebben er weer een winstpunt bij, 181 punten. Past precies bij de proef, dus ik ben tevreden.

Naomi_Haffie

Berichten: 6948
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:33

Ohhh mega snel!
En gefeliciteerd :)

different1
Berichten: 3661
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:37

Gefeliciteerd met de punten!

Hier nog steeds aan het wachten.

leonie87

Berichten: 4488
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:46

Ik toon het ook aan de zijkant (als ik eindelijk kan filmen). Maar onder neusbot heb je gewoon 2 handen nodig en dat gaat niet want dan kan je niet filmen. Bij mij past het dan ook precies netjes zoals het hoort. Tandarts adviseert het zo te doen (dus niet dichtgesnoerd maar wel enige aanspanning op de neusriem zodat hij niet loshangt.)

Getup

Berichten: 8407
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:28

Je kunt toch 1 hand gebruiken om je vingers onder de neusriem te doen, en de andere om te filmen :o? ?

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:52

Degene die mijn filmt, doet het ook aan de zijkant laten zien. Ik denk eerlijk gezegd ook dat echt op het neusbot niet lukt. Dan doet hij zijn hoofd omhoog en hij is al zo groot. Dan kan ze het vast niet meer goed in beeld brengen :D

caro29
Berichten: 8083
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:55

Momenteel mogen we coulant zijn van de KNHS als we kunnen zien dat de neusriem los zit omdat het paard bijv net zijn mond open doet of heel duidelijk heel los is. Blijft wel aan de jury om er een oordeel over te vellen. Het staat duidelijk beschreven in de regels dus het kan zijn dat een jury het afkeurt
Laatst bijgewerkt door caro29 op 18-01-21 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

WenK

Berichten: 10524
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:57

Wat ik vaak deed als ik moest filmen is vingers aan de zijkant ertussen en dan laten glijden tot je op het neusbot zit. Dat lukt prima met 1 hand.

MerleSimone

Berichten: 5739
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:01

WenK schreef:
Wat ik vaak deed als ik moest filmen is vingers aan de zijkant ertussen en dan laten glijden tot je op het neusbot zit. Dat lukt prima met 1 hand.

Dit doen wij ook. Mijn paard kauwt regelmatig even en dan werkt dat het beste. Ik vind het echt een goede toevoeging, mag op wedstrijd ook vaker gecontroleerd worden. Als je hem echt loeistrak hebt dat je er niet eens wat tussen krijgt, heb je tegenwoordig echt wat uit te leggen :n

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:02

leonie87 schreef:
Ik toon het ook aan de zijkant (als ik eindelijk kan filmen). Maar onder neusbot heb je gewoon 2 handen nodig en dat gaat niet want dan kan je niet filmen.


Als er 2 vingers tussen passen kan dat gewoon met 1 hand toch? Als je er dus 2 handen voor nodig hebt en de neusriem omhoog moet trekken om je vingers ertussen te proppen passen er dus eigenlijk geen 2 vingers tussen in mijn ogen