[HK]L2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK]L2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:05

Wat raar Pauline, kan je voorbeeld geven van wat dan bv kwijt is?
Merk wel dat als ergens op focus, iets anders wat minder aandacht krijgt en dat daardoor dus wat minder gaat. Als ik dus bezig ben met heel veel schakelen, gaat de recht gerichtheid wat minder, en andersom. Maar als dan weer normaler rijd, is alles weer goed.
En bedankt voor je compliment!

Fijn fleur zo snel meestal wisselt, jammer zo'n dip tussendoor maar denk iedereen dat wel heeft dat soms even minder gaat. Maar daarna dan weer 2 stappen vooruit!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:28

Haike, 6 maart heb ik wedstrijd! Dus heb nog 3 weken gelukkig!

Galeo, gefeliciteerd met je punten!

Daancha, ja ik moet inderdaad de proef gewoon even goed uit mijn hoofd leren. Dan kan ik zelf ook wat stukjes eruit meepakken. Merk gewoon dat ik in mijn gewone rijden niet proefgericht genoeg rijd. Rij wel een volte maar niet echt erbij nadenkend dat die keurig netjes moet zijn. Dat soort dingen

Fleur, Hier de hele dag regen :') Dan heb ik toch liever sneeuw!
Ja voor mij is het ook alweer een hele tijd geleden dat ik een proefje zo heb gereden. Dus was wel weer even wennen

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:28

Pauline, ik herken het wel een beetje maar wat Haike zegt, dat is misschien ook wel normaal. Als ik een paar weken iets niet gereden heb, bijvoorbeeld wijken over de binnenhoefslag in draf, dan is het ook weer even omschakelen dat de achterhand opzij moet maar dat de voorhand op de binnenhoefslag moet blijven. Kwartje moet dan heel even vallen maar dan valt hij ook wel. Ik probeer zo afwisselend mogelijk te rijden met allerlei variaties waardoor paard en ik ongecompliceerder worden. Niet dat we zo gecompliceerd zijn, valt best mee :+ Maar dat je altijd kunt terugvallen op je basis is superfijn! Ben ook wel nieuwsgierig naar een voorbeeldje :)

Damelza, ik heb sinds een aantal maanden een instructeur die altijd hamert op secure figuren, dus ook als ik niet proefgericht les heb word ik daar wel op gedrild, best fijn haha!

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:35

Bedankt iedereen ! :)

Heb ik ook Daancha! En misschien moet ik ook wat meer letten dat een 15 meter volte ook echt 15 meter is O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:42

Damelza, dan heb je nog even!

Herken het ook dat ik te weinig proefgericht train, gisteren ook besproken dat nu echt meer moet gaan doen want laat daarop nog wel wat liggen denk ik. Had eerst ook instructrice die hier veel aandacht aan gaf maar die minder technisch. Instructrice nu heel streng op correct rijden, ook wel op figuren maar daar niet de focus op.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:06

Ik denk dat jullie, (Haike en Daancha) beschrijven wat ik bedoel maar niet onder woorden kan brengen. Bijvoorbeeld inderdaad het wijken, als ik dat niet consequent mee pak is het prut, maar pak ik het teveel mee is het ook prut want dan gaat hij zelf denken.
Maar van de hoefslag naar binnen wijken gaat eigenlijk wel altijd, maar van de AC lijn naar de hoefslag niet, niet zoals gevraagd word in de proef.

Terug de 'oprichting' in zonder valse knik en spanning in zijn hele lijf is echt weer vanaf 0 beginnen. Terwijl hij voor de 'basis' pauze hij dit eigenlijk heel goed deed. Een mooie actieve galop rijden ging eerst best oké, neusje er mooi uit, soms iets te veel maar alles beter dan te diep wat hij zo graag wilde. Nu heeft ie hier weer heel veel moeite mee.
Maar netjes aanspringen in galop vanuit stap doet ie weer super. :')

Nu maak ik het mezelf ook wel heel moeilijk hoor. Ik wil het allemaal te perfect en misschien verwacht ik ook veel en veel te veel van ons als combinatie en als individu. Ik wil heel erg graag top proeven neerzetten maar kan dat (nog) niet van ons verwachten. Zo ook in het trainen, nu is het voor mij ook compleet nieuw om zo te rijden. Reed tot 1.5 jaar geleden alleen manege lessen en ben pas sinds dien serieus aan het lessen met Tyler.

Vandaag precies een jaar geleden maakte ik m'n B debuut dus ik mag sowieso niet klagen van mezelf. Maar soms ben ik wel een tikkeltje jaloers op mensen die zo'n proef als jij neerzetten Haike :o

W.b.t. het figuren rijden, dat gaat me het beste af. Scheelt misschien ook dat ik daar op hamer bij mijn eigen lessen die ik geef op de manege. :p

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:16

Pauline, klinkt alsof je al snel veel vooruitgang hebt geboekt! En nu dan de balans zien te vinden tussen kritisch en fanatiek zijn én niet te streng voor jezelf (en je paardje) :) (Makkelijker gezegd dan gedaan)
Laatst bijgewerkt door LadyFiesta op 14-02-16 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:17

Kritisch ben ik heel erg ja. Vooral op mezelf, paardje moet t allemaal maar leren en leren begrijpen. ik ook, maar ik ben een mens dus ik kan communiceren met mn instructie hij niet, hahaScheelt denk ik wel een hoop dat ik 'm max 3x per week doe. Probeer elke week te lessen en dan 1x zelf te rijden. Als ik 'm nog een dag extra doe longeer ik vaak ben nu ook bezig met lange teugelen als afwisseling :D
Kan hem dus gelukkig niet overvragen in mijn fanatiekheid.

Maar het is inderdaad de balans zoeken. Wanneer moet je net dat extra zetje doen en wanneer moet je stil blijven in je hulp. En ik wil 'm zo graag helpen haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:26

Pauline, dan ben je toch echt al heel snel gegaan en jezelf ontwikkeld?! Niet zo streng zijn voor jezelf hoor!
Wat beetje lees in jouw bericht is dat je teveel bezig bent met de oefeningen en alles in 1x wil ipv in kleine stapjes. In mijn ervaring komt oprichting 'vanzelf' als rest goed is, dus dan kan je ook geen valse knik krijgen. En in begin zijn dan echt maar pasjes en dan weer beetje in laten zakken maar door training wordt dan steeds sterker waardoor langer vol kan houden. Is een proces, geen doel op zich.

En jaloers zijn niet nodig hoor, jij met jouw ervaring toch ook niets te klagen! Heb ook toppaard nu aan baret, dat ook heel veel waard!

Ik ook heel kritisch op mezelf, weet ergens ook wel echt wel l2 klaar zijn, maar vind toch ook nog steeds dat veel moet verbeteren.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:27

Pauline, heel herkenbaar en blij te horen dat we daar niet de enige in zijn!!

Het voorbeeld van het wijken herken ik vooral, ik heb dit besproken met mijn instructeur.
Zij gaf aan dat ik technisch beter wordt. Dus ondanks dat onderdelen rijden niet altijd beter gaat ik ze technisch gezien wel beter ga uitvoeren.
Dat is wel een geruststelling, als je van 8en en 9ens voor wijken naar een 2 gaat omdat madam absoluut geen stap opzij doet.
Probleem bij ons is voornamelijk de spanning. Ik rij op dit moment weer even helemaal niet wedstrijdgericht. De basis, een gedragen aanleuning en een voorwaardsdenkent ontspannen paard is weer even ons uitgangs punt in de les. En die basis blijft natuurlijk altijd belangrijk, van uit daar ga je schakelen, oefeningen rijden etc. Want ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar de oefeningen anzich rijden is voor ons eigenlijk nooit een probleem als de basis goed is O:)

Ik heb even een wedstrijd stop ingelast. Nadat de laatste twee concoursen niet fijn gingen en de spanning en frustratie oploopt gaan wij weer even voor lol met je knol en met plezier op je paard zitten.
Vandaag door het weer niet lekker naar buiten gekunt en lekker balkjes gedraafd tijdens het losrijden, met als doel lossigheid en meer ruggebruik. Heerlijk gereden :D

Over de punten die hier soms genoemd worden. Verdorie schijt jaloers op!! Want een cijfers/punten zeg! Dat zie ik hier op concours niet vaak voorbij komen, en rij ik zelf jammer genoeg ook niet.

Wat ik probeer, en misschien is het voor anderen ook fijn.:
Visualiseren van de proef, iedereen weet waar ijn/haar zwaktes liggen in de proef dit goed voorbereiden in je hoofd. Proef of delen van de proef thuis rijden ter oefeningen. Maar vooral ook in je hoofd nog een keer door rijden, bedenken waar je je paard los moet maken, terug moet rijden aan galoperen etc.
Als je dit goed weet is het makkelijker om in je proef ook echt te doen. Althans dat is mijn ervaring als mijn paard zich laat rijden O:)

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:28

Hier vandaag ook mn L2 debuut gemaakt. Eerste proef ging veel te hard, had ik 177 en tweede proef iets meer rust gecreëerd 183 *\o/* , ben ik erg blij mee. Was niet van een wp uitgegaan. Ze wilde niet goed de hoeken door waardoor ik steeds een beetje mijn aanleuning verloor en dus niet goed uitkwam voor het volgende onderdeel. Maar mooi weer wat stof om verder te trainen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:29

Gefeliciteerd Natasja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:32

Klinkt als een slimme beslissing Alice! Hopelijk snel weer fijn aan het rijden en dan komen de wedstrijden wel weer.
Punten waren ook hoog gisteren, maar zag net de uitslagen en was toch geen sinterklaas. Nr 2 had 191 en verder niemand meer winst.

Gefeliciteerd Natasja, toch mooi winst meteen!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:42

Rijden gaat sinds woe al weer de betere kant op. Ik denk dat ik maart nog een binnen wedstrijd opzoek en dan gaan we uitkijken nr buiten concoursen. Altijd net wat fijner met m'n driftkikker!

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:44

Gefeliciteerd Natasja! Knap dat je voor je 2e proef er meer rust in wist te rijden.

Alice, supergoed lijkt me om even weer de focus te leggen op plezier en de band met je paard! Uiteindelijk gaat het daar om en als dat lekker voelt ga je ook weer fijn als team samen op concours.
En zoals je omschrijft probeer ik het ook te doen, bewust de proeven rijden. Lastigere lijnen neem ik weleens door met mijn instructeur. Maar als de spanning toeneemt, mwah, dan lukt dat me nog niet altijd op concours hoor.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:49

Haike
Ik snap dat het lijkt alsof ik alles in één keer wil, is ergens misschien ook wel wat ik het liefste wil, maar ik verwacht het niet van Tyler. Ik weet inderdaad dat als het allemaal soepeler en makkelijker gaat het steeds meer vanzelf komt. Ik wil zelf alles heel graag regelen, met name aan de voorkant en daar moet ik AF blijven, lastig!! Daardoor komt ie achter de teugel en ben ik alles kwijt. Ik moet beter leren timen, waardoor ik hem inderdaad weer terug kan laten zakken en daarna weer wat hoger in kan gaan stellen. Het gaat beter, maar inderdaad met kleine stapjes. En ik mag ook gewoon niet zeuren.

Ik snap jou ook hoor, het kan allemaal nog net wat beter en nog net wat netter en dit en dat. :') Zie net je laatste post. Je hebt je punten dus gewoon dik verdiend. Lekker in je zak steken en van genieten.

Alice
Dat is ook wel ff slikken van een dikke voldoende naar een dikke onvoldoende. Wel fijn voor jezelf om te horen dat je technisch verbeterd, is altijd leuk.

Laatste stuk van je post vind ik zeker nuttig, ik probeer het maar de zenuwen nemen ergens dan tijdens het rijden toch de overhand. Met bepaalde oefeningen hoor ik mn instructrice wel nog even door mn hoofd spoken.

Natasja
Gefeliciteerd met je punt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:53

Ach, volgens mij weten we allemaal wel dat paardrijden echt niet zo makkelijk is!! :+
Dat maakt het ook leuk, soms vlieg je vooruit, soms sta je stil maar uiteindelijk leren wij (en de paarden) allemaal bij, en daar doen we het voor!

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:55

Ik vind het altijd maar verdomd moeilijk en al helemaal als ik het idee heb dat ik zit te honke tonken op zn rug hahahahaha.

Zolang we er maar plezier in hebben en stil aan verder komen. :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:08

Heb je ook helemaal gelijk in hoor Haike, ups en downs horen erbij, en inderdaad komen wij ook meestal 3x zo sterk uit een dip, dus daar verheug ik me nu al op haha :D

Ik heb een instructrice die vooral erg technisch werkt, maar we wisselen de lessen weer af met wat technischer, of wat proefgerichter, dat werkt voor mij heel fijn, want ze heeft me echt al een aantal praktische tips en handigheidjes kunnen geven die erg fijn werken :j

Zo te horen heb je inderdaad veel vooruitgang al geboekt Pauline, ik ga met de rest mee dat je niet te streng voor jezelf moet zijn, volgens mij heb je juist alle reden om trost op jullie te zijn als combi :j Dat het dan even wat minder gaat kan gebeuren, voor mij momenteel ook erg herkenbaar haha.

Alice een wedstrijdstop is voor jullie beide wel even lekker denk ik. Even niet te veel moeten, en gewoon weer een beetje kunnen 'resetten' en over een tijdje met nieuwe frisse energie het weer oppakken :j
Dat visualiseren is een goede tip, nou doe ik dat wel redelijk automatisch wel in m'n hoofd, maar om iets bewuster daarover na te denken is slim inderdaad :j

Gefeliciteerd Natasja, mooi debuut, helemaal als het niet geweldig ging je je nog je werkpunten hebt, dan komt dat helemaal goed als dat nog wat meer voor elkaar krijgt :j

Volgens mij hebben jouw punten wel laten zien dat je meer dan klaar voor het L2 bent toch Haike :D Al snap ik je perfectionisme alsnog hoor, mijn perfectionisme kan mij vooral buiten het paardrijden om enorm in de weg zitten, maar het paardrijden is voor mij vooral hobbymatig en voor mijn plezier, dan komt het perfectionisme vooral voor in de wedstrijdring, waarbij ik dan wel wil presteren, maar verder kan ik het redelijk loslaten. Zolang mijn paard maar lekker in haar vel zit, is dit niet het geval dan kan ik ook redelijk doorslaan in alles te analyseren en alle factoren na te gaan wat nou de reden zou kunnen zijn :P

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:12

Net je filmpjes bekeken Haike, ziet er super netjes uit. Paard loopt mooi constant *jaloers* :o
Mag je trots op wezen.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:26

Galeo: nette punten, gefeliciteerd!
Pauline: leuk, die clinics. Hmm, misschien wel beter om hem nog even thuis te houden als ik het zo lees? Als je pas 1,5 jaar serieus rijdt, dan vind ik dat je echt al heel veel hebt bereikt! Lastig als je zo perfectionistisch bent, ik ken het. En pas een jaar geleden je B debuut, kao hoor ;) Misschien wel een goede opmerking, iemand zei het gisteren tegen me: 'goed genoeg is soms ook gewoon goed'.
Damelza: waar ga je 6 maar starten?
Alice: kan soms goed zijn, een wedstrijdstop! Lol met je knol is ook belangrijk :D :):)
Natasja: mooi debuut, gefeliciteerd *\o/*

Hoi :wave:
Vandaag wedstrijdsecretariaat geweest op m'n werk bij de FNRS wedstrijd. Hele nette proeven gezien en daar waren de punten ook naar! Altijd leuk om te zien als kinderen zo veel plezier hebben in het rijden.

Verder herken ik me in wat hier gezegd werd. Dat perfectionistische heb ik heel erg en had, torn ik net begon met wedstrijden, ook heel erg last van wedstrijdstress. Was ook terug te zien in m'n punten. Nooit dramatisch laag gereden, maar wel heel lang over de B gedaan :') Kwam deels doordat het paard er niet klaar voor was, maar ook door de spanning. Nu heb ik m'n eigen spanning beter in de hand en gaat het wedstrijden rijden ook beter. Vind het nu ten minste leuk, haha. Paardrijden is inderdaad niet makkelijk, maar ga het steeds leuker vinden hoe verder ik kom.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:36

Precies die laatste zin Sofie, ontzettend herkenbaar :j
Leuk om kinderen al zo lekker te zien rijden!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:00

Sofie, in Noordbeemster!

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:02

Damelza schreef:
Sofie, in Noordbeemster!

Oké :) Dat is iets te veel naar het Noorden voor mij :P hoewel ik voor springwedstrijden nog wel eens verder weg ga. Vind het bij de Beemsterruiters bijvoorbeeld wel fijn starten :j

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:26

Mooi debuut Natasja :)