Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:57

Hier voor de verandering weer eens niet lekker! Echt een oud wijf, 30+ en het gaat bergafwaarts :o
Wij zouden eigenlijk vanavond aan het filmpje en de site werken, helaas niet gelukt! Hang een beetje op de bank, heb nog geen hap kunnen eten....

Lieuwkje_90

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:55

Leuke filmpjes Jenny. Heb alleen het begin nog maar gezien, ga straks thuis verder kijken.

Iedereen suces met jullie examens!

En proficiat Luv! Veel succes met het trainen van de wissels, hopelijk lukken ze snel!

Ik ben dus met Bono ook bezig met de wissels. En ik volg geen les met hem doordat ik mijn lessen nodig heb voor Soraya. Dus ik vraag hier even raad.. Nu probeer ik het volgende met hem: ik ga op de volte in contragalop. Ik vraag dan binnenstelling (dus stelling naar de nieuwe binnenkant na de wissel, snapje?) probeer zijn achterhand er goed aan te houden en als hij helemaal los is probeer ik de wissel te springen. Vanvoor springt hij altijd gelijk om, vanachter springt hij niet mee.. Pas nadat ik een paar tikjes met de zweep heb gegeven spring hij om. Soms is het maar een pas later, soms 5 passen,.. Nu weet ik niet goed hoe ik dit juist moet gaan oplossen. Bono heeft geen goede achterhand, vrij stijf. Maar ik wil toch zien of hij dit nog kan leren.. Zou het kunnen dat hij het gewoon nooit gaat kunnen doordat hij vanachter niet sterk genoeg is? Misschien iemand tips? :D

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:17

wat een leuke filmpjes Jenny, erg leerzaam. Ook leuke vragen die gesteld werden.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:38

Luv gefeliciteerd. Leuk!

Jenny leerzame filmpjes!

Ik heb vrijdag gelongeerd en zaterdag riep het zonnetje mij naar het strand te komen, haha! Heb lekker in m'n eentje een heerlijke rit met Vanquish gemaakt. Doordat het nauwelijks waaide en de zon volop scheen had ik met 2 graden niet koud! Ik ga buiten nooit voluit met hem. Ben veel te bang dat er wat gebeurt of dat ik de controle verlies. Maar zaterdag was hij zo lief en het strand waar ik heen ga is super breed. Het leek wel of het strand gesleept was, super strak, geen enkel hobbeltje of kuiltje en helemaal niet zwaar. Toen ik een tijd lang geen honden en mensen in zicht had heb ik hem toch een keer laten aanzetten en wauw, wat was dat gaaf! En hij gaat zo verschrikkelijk ongelovelijk hard! Ben geloof ik nog nooit in mijn leven zo hard gegaan! En toen ik terug wilde luisterde hij meteen! Hij was helemaal blij, haha! Ook lekker door zee geweest. Op de terugweg nog een galopje gedaan in rustig tempo. Gelukkig deed hij dat ook gewoon braaf. Ik wil geen paard dat alleen maar wil racen namelijk!

Gisteren had ik les en het ging super goed! Door het oefenen van de wissels voor mijn vakantie werd hij wel een beetje vervelend op het korte diagonaaltje voor de eenv. wissel. Dus mijn huiswerk is om continu het korte diagonaaltje te galopperen zonder dat er iets mag veranderen in tempo, ontspanning, aanleinig, etc.

Volgende week kringkampioenschap! Het wordt spannend, want er doen er 15 mee en er mogen maar 4 door naar het regiokampioenschap. De beste 8 mogen naar de 2e proef. Dat moet ik van mijzelf in ieder geval! Als Vanquish braaf is weet ik dat we bij de beste 4 kunnen eindigen. I hope so!!

Anouk komt bij me kijken :D Gezellig!

Men_Sven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:15

Gister voor 1e x z2 gestart! heb echt super fijn gereden! Alleen al mijn wissels gingen beetje de mist in. Ook had ik een strenge jury vorige keer reed ik nog 187 punten in het Z1..... dus was echt super blij met mijn punten 2x 195! en een heerlijk gevoel er aan over gehouden! a.s zondag weer starten

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:17

Fijn dat je gevoel goed was en je punten meevilen mensven

@Sharon succes! *\o/* welke klasse doe je mee Z1 of Z2?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:28

Dank je Daisy. Ik doe mee in het Z1. De wissels zijn nog lang niet bevestigd hahaha. Na de kampioenschappen ga ik daar weer verder aan sleutelen.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:00

sharon_quiz schreef:
Volgende week kringkampioenschap! Het wordt spannend, want er doen er 15 mee en er mogen maar 4 door naar het regiokampioenschap. De beste 8 mogen naar de 2e proef. Dat moet ik van mijzelf in ieder geval! Als Vanquish braaf is weet ik dat we bij de beste 4 kunnen eindigen. I hope so!!

Anouk komt bij me kijken :D Gezellig!

Komt vast wel goed!! :D En ik kom supporteren, wil je met of zonder spandoek!! :P

Ik ben ook wel benieuwd wie er in het Z2 door mogen... Doen dr 8 mee... en 1 daarvan niet voor de selecties en mogen er 7 door! :')
Maar in het L en het M startte er ook mensen die niet op de startlijst stonden... dus ga er nog maar niet vanuit door te zijn :o

Wel deze week nog maar een keer extra kur rijden, want dat hoop ik toch sowieso wel te doen :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:06

lienbono schreef:
Leuke filmpjes Jenny. Heb alleen het begin nog maar gezien, ga straks thuis verder kijken.

Iedereen suces met jullie examens!

En proficiat Luv! Veel succes met het trainen van de wissels, hopelijk lukken ze snel!

Ik ben dus met Bono ook bezig met de wissels. En ik volg geen les met hem doordat ik mijn lessen nodig heb voor Soraya. Dus ik vraag hier even raad.. Nu probeer ik het volgende met hem: ik ga op de volte in contragalop. Ik vraag dan binnenstelling (dus stelling naar de nieuwe binnenkant na de wissel, snapje?) probeer zijn achterhand er goed aan te houden en als hij helemaal los is probeer ik de wissel te springen. Vanvoor springt hij altijd gelijk om, vanachter springt hij niet mee.. Pas nadat ik een paar tikjes met de zweep heb gegeven spring hij om. Soms is het maar een pas later, soms 5 passen,.. Nu weet ik niet goed hoe ik dit juist moet gaan oplossen. Bono heeft geen goede achterhand, vrij stijf. Maar ik wil toch zien of hij dit nog kan leren.. Zou het kunnen dat hij het gewoon nooit gaat kunnen doordat hij vanachter niet sterk genoeg is? Misschien iemand tips? :D

Als hij omspringt na een aantal passen, dan is het absoluut mogelijk om het hem goed aan te leren. Ik denk dat je het nu moet omkeren, wat je nu doet is eerst de wissel proberen te springen en dan pas achter bij te tikken. Doe je voorbereiding hetzelfde, maar geef dan niet de hulp voor de wissel eerst, maar begin eerst met je zweepje de achterkant te activeren (of nog liever met je nieuwe binnenbeen), net zolang totdat hij achter omspringt. Dat beloon je dan. Zo gaat hij leren achter eerder te reageren en kun je met die voorbereiding dan een hulp geven voor de wissel als je voelt dat hij achter begint te "hupsen". Zie ook het tweede videofilmpje, daar staat het ook op.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:13

Bedankt Jenny! Ga ik volgende keer zeker proberen! Misschien loop ik nu te snel vooruit op de zaken, maar wat als hij niet wisselt vanachter? :D
En ik ga straks dan ook zeker het tweede filmpje eens kijken. Bono is echt een raar paard, maar ik heb hem ondertussen al alle oefeningen tot en met Z2 kunnen leren (wissels voorlopig dus nog niet). Dus ja.. Ik kan maar proberen hé.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:16

Blijven doortikken en pesten tot hij desnoods uitslaat. Alle reactie is eerst beter dan geen reactie!

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:18

Zo moet ik het mijn paard (en voor mezelf) ook aanleren van mij ninstructrice, zoals Jenny beschrijft. De eerste keer had ik een paar voltes nodig voordat ze achter om begon te springen, nu doet ze het vrijwel meteen. We hebben nu een paar x uit deze voorbereiding een wissel gesprongen en ze sprong ze allemaal in 1x! Dit werkt echt super. Als ze achter om springt hoef je de voorkant alleen nog maar mee te nemen.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:21

horseyfries schreef:
Blijven doortikken en pesten tot hij desnoods uitslaat. Alle reactie is eerst beter dan geen reactie!

Inderdaad. Dan gaat ie ze wel springen hoor! :+

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:22

Voor je het weet hups je in de rondte... ;)

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:25

:))

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:27

Haha :D Ik vrees dat ons Bono liever in de hoogte hupst dan. Als hij het niet met me eens is, heeft hij wel is de neiging om werkontwijkend gedrag te vertonen door gewoon een meter in de lucht te springen zodat ik dan soms wel eens in zijn nek terecht kom. Dan weet'ie dat'ie de eerste 2 min niets meer hoeft te doen want dan moet ik eerst zorgen dat ik terug in m'n zadel zit. (als ik eenmaal in z'n nek zit blijft'ie wel netjes staat en doet'ie z'n hoofd hoog genoeg zodat ik gewoon terug kan gaan zitten).
Maar Jenny, bedankt voor de info. Ik zal hem binnenkort eens gaan pesten :D

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:13

Anouk neem je spandoek maar mee hoor. Ga je ook alvast in de wedstrijdbaan staan bij de andere combinaties dan? En als ik dan aan de beurt bent zijn je armen zo moe van het spandoek dat je hem toch maar even opzij legt ;)

Gaaf als je kur mag rijden zondag!!

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:25

Mooie, leerzame filmpjes Jenny. Knap dat je tijdens het rijden zo'n adem over houdt om je verhaal te vertellen!

Ik zit zelf momenteel met een grote dip in het rijden. Promise is in haar gedrag erg onvoorspelbaar geworden, ze is sterk hengstig en gedraagt zich op moment soms ook als eentje ..
Hopelijk gaat haar hengstigheid snel over, maar het zit me niet helemaal lekker dat ze in de winterperiode zo sterk hengstig is. Daarnaast heeft ze de neiging om de leiding van de kudde over te nemen, mijn lesgeefster (waar mijn paard gestald staat nu) is druk bezig met het herstellen van de gehoorzaamheid. Ik hoop dat het allemaal weer snel over is, herken het gedrag van mijn eigen (normaal zeer rustig en betrouwbare) merrie niet.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:46

sharon_quiz schreef:
Anouk neem je spandoek maar mee hoor. Ga je ook alvast in de wedstrijdbaan staan bij de andere combinaties dan? En als ik dan aan de beurt bent zijn je armen zo moe van het spandoek dat je hem toch maar even opzij legt ;)

Gaaf als je kur mag rijden zondag!!

Nee :D Kom speciaal voor jou tussendoor tijdens het vlechten en voorbereiden van mn paard :D
Oftewel, geen spandoek ;( Dan ga ik wel heel hard en stil voor je zitten duimen! :) ze hebben hele mooie dekens die wil je echt wel winnen :o

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:48

loveSaros schreef:
Mooie, leerzame filmpjes Jenny. Knap dat je tijdens het rijden zo'n adem over houdt om je verhaal te vertellen!

Ik zit zelf momenteel met een grote dip in het rijden. Promise is in haar gedrag erg onvoorspelbaar geworden, ze is sterk hengstig en gedraagt zich op moment soms ook als eentje ..
Hopelijk gaat haar hengstigheid snel over, maar het zit me niet helemaal lekker dat ze in de winterperiode zo sterk hengstig is. Daarnaast heeft ze de neiging om de leiding van de kudde over te nemen, mijn lesgeefster (waar mijn paard gestald staat nu) is druk bezig met het herstellen van de gehoorzaamheid. Ik hoop dat het allemaal weer snel over is, herken het gedrag van mijn eigen (normaal zeer rustig en betrouwbare) merrie niet.

Vermoedelijk zijn haar hormonen wat van slag van de extreem warme winter tot nu toe en zal ze alsnog minder hengstig worden nu het kouder wordt. Dat hoop ik toch voor je ;)

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:53

Zoiets lijkt mij ook horseyfries... Eerdere winters ook geen last van gehad (is niet de eerste winter met het wisselvallige weer ;))

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:35

Mooie clinic Horseyfries.
Helaas sneeuwt het nu aardig door.
Ben bang dat ik niet naar de manege kan door de sneeuw.
Het is echt raar weer.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:38

Raar van de hengstigheid.. Gelukkig heeft Soraya er geen last van.

Het weer zit inderdaad niet echt mee. Hier ligt er ook wel een pakje, gelukkig komt er voorlopig niets bij. Ik hoop straks toch naar de manège te kunnen. Gisteren ging het echt zo goed met Soraya. De wissels gingen van de eerste keer goed aan beide kanten. Heb dan ook wel maar 2 wissels mogen springen :D Verder liep ze ook wel heel fijn.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:46

Mag ik me ook weer even melden hier?
Had me een tijdje terug al aangemeld voor het topic, maar toch nog even Z1 gestart.
Nu is de nieuwe kalender van de kring uitgekomen en volgens mij heb ik al een wedstrijd of 15 op mijn lijstje gezet.
Die ga ik proberen om Z2 te starten. Eens kijken wat dat gaat worden.
Alleen de zigzaggers moet ik nog even oefenen, de wissels zitten erop tot en met de wissels om de twee. Daar ben ik niet bang voor.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:19

welkom pieteritus

goedzo lien!

rot weer :( rijexamen afgelast grrrrrrr
straks tentamen natuurkunde en dan laat in de avond miss paardje even rijden