Met je pony tussen de paarden starten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:24

Ik heb gisteravond laat (20:54u en 21:09u :z ) mijn M debuut gemaakt! Echt mega blij en tevreden!! Doorzitten is alles behalve mijn favoriet (hier ook mee bezig met een houding en zit instructrice) dus ik keek er al heel lang tegenop...
Eerste proef een mooie winstpunt, de tweede proef teveel dure fouten (verkeerde galop, uit contragalop vallen...) en dus erg laag gereden.
Toch heel blij! Zelf nooit dit niveau gereden en de pony zelf opgeleid. Toch wel erg leuk om dit hele proces zo te volgen.
Afbeelding

rien10

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:45

Fijn, gefeliciteerd met je debuut winstpunt. Goed gedaan!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:18

Rien10 wat enorm balen dat het steeds zo tegen valt. Maar als iedereen laag gepunt werd misschien toch melding maken bij de KNHS?

FleurSandro gefeliciteerd met je debuut, hier het zelfde mijn eerste M1+ winst en zelf opgeleide pony. Hoe trots kun je zijn *\o/*

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:25

Kan, Sandra, maar ik moet ook goed naar mijzelf gaan kijken. Er zal toch echt iets aan de hand zijn dat mijn gevoel niet overeenkomt met de punten. Dus... toch maar weer kritisch op mijzelf blijven. Proeven gaan laten filmen, filmpjes met de protocollen vergelijken, proef narijden in de les. De opmerking "tactfout" goed ter harte nemen.
Dit gezegd hebbende, als er een paar keer "tactfout" staat, betekent dat dan dat de pony niet goed loopt?

Overigens viel "het" niet tegen hoor. Ik rijd iedere keer weer beter dan de vorige keer. Wat ook een factor is, bij ons starten er echt kanonnen van paarden. Mensen die met een mega getalenteerd paard komen, van een welbekende stal.
(En een van die kanonnen wilde de inrij baan niet binnen, dat ging met nogal wat eeehhh overredingskracht. Dan liever een minder bloederig of opgefokt paard ha ha).

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:26

rien10 schreef:
De opmerking "tactfout" goed ter harte nemen.
Dit gezegd hebbende, als er een paar keer "tactfout" staat, betekent dat dan dat de pony niet goed loopt?

Bij welke oefeningen stond takt fout? Ik had het in het begin bij middendraf, dan ging ze of pasje onregelmatig en pas galop ertussen. Puur omdat ze haar balans niet kon houden. Inmiddels hebben wij dat probleem weten op te lossen, mede door een ander zadel.

Ik heb de eeuwige opmerking niet diagonaal bij achterwaarts, wil ook maar niet lukken om dat op te lossen, Mellow vind ook aan de hand achterwaarts gaan gewoon heel moeilijk. Ik heb me erbij neerlegt dat we het misschien ooit nog eens kunnen verbeteren, maar leg er vooral geen focus meer op. Sommige dingen zijn ook gewoon zoals ze zijn _/-\o_

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 19:44

Hè Rien, wat balen is dat -O-
Ik wilde net vragen of je proeven gefilmd zijn maar uit je laatste reactie begrijp ik dus van niet. Dat was voor mij ook echt een eyeopener. Ik dacht het ging best lekker, toen keek ik het filmpje terug en zag ik waarom het maar zozo gepunt was. In mijn beleving was alles veel duidelijker gemarkeerd dan dat je dus in werkelijkheid zag.
Taktfout heb ik ook soms in de schouderbinnenwaarts of middenstap/draf. Dan heeft Ruud een hakkeltje of een keer een kortere pas omdat hij dan even moeite heeft met de balans en uit het ritme raakt.

FleurSandro gefeliciteerd *\o/* Officieel M1 geklasseerd *\o/*

Ik kreeg gisteren even een tegenvaller te verwerken. Degene die met mij mee zou gaan zaterdag gaat toch niet mee :\ Dus nu moet/ga ik alleen en als ik daar niemand kan vinden om voor te lezen ga ik ze uit het hoofd rijden. Dat heb ik altijd al een keer willen proberen maar dat ik nu ineens zo voor het blok wordt gezet was niet helemaal de bedoeling :')
Ik ken de proeven uit m’n hoofd maar ik ben als de dood dat ik een black-out krijg :o?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:54

Noisy schreef:
Ik kreeg gisteren even een tegenvaller te verwerken. Degene die met mij mee zou gaan zaterdag gaat toch niet mee : Dus nu moet/ga ik alleen en als ik daar niemand kan vinden om voor te lezen ga ik ze uit het hoofd rijden. Dat heb ik altijd al een keer willen proberen maar dat ik nu ineens zo voor het blok wordt gezet was niet helemaal de bedoeling :')
Ik ken de proeven uit m’n hoofd maar ik ben als de dood dat ik een black-out krijg :o?

Meelezer hier. Anders vraag je je voorganger of haar voorlezer jou 2de proef wil voorlezen. Zo heb ik het in het in het begin gedaan met mijn proeven uit het hoofd rijden.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 20:53

Wat vervelend Rien10, vooral als je zelf zo’n lekker gevoel had! Kan heel demotiverend werken…

Misschien inderdaad toch eens laten filmen.
Ik ken iemand die zelf het idee heeft dat haar pony een goede M2 proef loopt. Die doet het best braaf, maar voor het M moet hij meer op de achterhand en moet het wat minder braaf. Zij blijft ook vaak net op een winstpunt/net eronder steken. Om dan iemand anders eens naar een filmpje te laten kijken kan echt helpen :) even een ander perspectief

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 10:07

Het kan voor mij duidelijk gemarkeerd zijn, maar dat kan voor het niveau niet goed genoeg zijn.
Het kan natuurlijk zo zijn dat we aan onze tax zitten. Pony is tenslotte ook al bijna 20. Ik sta al ingeschreven voor januari. Even kijken wat dat gaat doen en dan het plan maken om een stop in te lassen tot het buiten seizoen. De proef in januari filmen en met mijn instructeur overleggen. De puzzel gaat verder of dit is wat het is, daar moet ik ook realistisch in zijn. Wie weet kom ik gewoon niet verder.