Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukvW

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:44

Lovesaros: ik heb wel wat kuren gereden met mijn vorige paarden, voornamelijk op de selecties en kampioenschappen.. Dan is t bij ons als 2e proef verplicht voor de beste 8.... En ben ook een keer op, toen nog Hippisch Hengelo geweest! Zo gaaf, zon hal binnen rijden!

Met deze heb ik alleen in het M kür gereden met de zomercompetitie bij ons in de buurt, ook heel leuk, toen vond die t alleen wel spannend!

VD zomer wel nog soort van kür gereden op de vereniging met de quadrille, was op de kuravond met 16 leden in 1 bak, superleuk! Heb daar nog wel een filmpje ergens van! Stonden toen ook in de paard en sport en zo!

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:12

Aah, gaaf zeg!

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:16

LoveSaros, kom er net achter dat jij volgens mij ook in Kring Breda rijd?!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:18

Ik heb ook voornamelijk kür gereden op kampioenschappen. Vind het wel jammer dat het verder niet zoveel georganiseerd wordt voor het Z2.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:29

Dag luitjes! ;) Ik kom ook hier weer even melden na mijn oh zo lekkere vakantie :D

Ik kom meteen maar met de deur in huis vallen. Vanquish is stout! Nou ja, zo klinkt het wel heel erg. Hij is stout met aangalopperen, verder is ie braaf O:) Wie weet hoe ik het volgende op kan lossen:

Als ik aanspring, wil ie niet verzameld aanspringen. Na drie weken dit niet te hoeven gedaan te hebben bij mijn zusje, verwacht ik ook niet dat ie volledig verzameld en netjes aanspringt, maar hij maakt het wel erg bont. Als ie aanspringt wil ie er eigenlijk direct in middengalop vandoor. Als ik dan mijn hand sluit gaat ie heel overdreven bijna in 1 keer stil staan en gooit ie z'n kop in de lucht. Zou het zijn dat ie weer aan de stang moet wennen misschien? Ik heb hem gisteren voor het eerst in bijna 4 weken weer met s&t gereden. Alhoewel ik die er niet strak aan heb, gewoon normaal. Maar als hij z'n hoofd zo de lucht in gooit kom de stang wel onder spanning te staan.

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:36

Lekkere vakantie gehad Sharon? Wel balen dat Vanquish een beetje stout is..

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:15

Klopt, luv :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:51

sharon_quiz schreef:
Dag luitjes! ;) Ik kom ook hier weer even melden na mijn oh zo lekkere vakantie :D

Ik kom meteen maar met de deur in huis vallen. Vanquish is stout! Nou ja, zo klinkt het wel heel erg. Hij is stout met aangalopperen, verder is ie braaf O:) Wie weet hoe ik het volgende op kan lossen:

Als ik aanspring, wil ie niet verzameld aanspringen. Na drie weken dit niet te hoeven gedaan te hebben bij mijn zusje, verwacht ik ook niet dat ie volledig verzameld en netjes aanspringt, maar hij maakt het wel erg bont. Als ie aanspringt wil ie er eigenlijk direct in middengalop vandoor. Als ik dan mijn hand sluit gaat ie heel overdreven bijna in 1 keer stil staan en gooit ie z'n kop in de lucht. Zou het zijn dat ie weer aan de stang moet wennen misschien? Ik heb hem gisteren voor het eerst in bijna 4 weken weer met s&t gereden. Alhoewel ik die er niet strak aan heb, gewoon normaal. Maar als hij z'n hoofd zo de lucht in gooit kom de stang wel onder spanning te staan.

Ik denk dat het probleem vergroot wordt doordat hij eerst snelheid maakt en dan tegen je hand aan"knalt" omdat je dat niet toestaat. Probeer heel rustig verzameld te stappen, paar keer halthouden en weer wegstappen, en dan een heel kleine hulp te geven voor aan te galopperen, waarbij je geen ruimte naar voren geeft, maar meer denkt aan alleen maar "naar boven toe huppen". Zou hij twijfelen, dan is dat alleen maar goed en herhaal je hetzelfde heel rustig nog een keer, zonder grotere hulp.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:18

Sluit me helemaal bij het bovenstaande aan met als aanvulling dat het ook kan schelen als je op een volte blijft.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:30

Ik zou even proberen met je trens hoofdstel Sharon, dan kan je iig uitsluiten of hij heftig reageerd op je stang (gebruik)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:34

Vanuit stap is ie wel braaf, het probleem zit hem voornamelijk in het aanspringen vanuit draf. Ik ga de komende tijd in ieder geval wel alleen vanuit een volte aangalopperen, dan blijft ie wel rustiger ja. Bedankt voor de tips!

Op mijn trens schoot hij er zondag ook vandoor met aangalopperen. Dan reageert hij wel minder erg op mijn hand. Het lijkt nu misschien of ik met mijn stang veel met mijn hand doe, dit is niet zo. Ik houd mijn handen gewoon op de plaats (geef zelfs ietsje mee bij het aangalopperen), maar hij knalt er zelf tegenaan. Heb wel eens vaker dat ie te explosief aanspringt, maar dan gooide hij niet zo z'n kop omhoog. Ik denk ook dat hij weer even aan de stang moet wennen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:55

Als hij te groot aanspringt vanuit draf, maak dan eerst een aantal draf stap overgangen, voornamelijk op je zit, en als je dan merkt dat hij heel ontspannen terugkomt op je zit naar stap, dan ga je weer naar draf, rijd weer wat terug op je zit en geef een heel l.u.l.l.i.g galophulpje waardoor je die ontspanning meeneemt naar een rustige galop. Probeer jezelf niet schrap te zetten en houd absoluut niet tegen, maar ga ervanuit dat je hem met je lichaam duidelijk maakt dat hij rustig kan blijven door heel ontspannnen te blijven zitten.
Liever dan even niet expressief en "vlug", maar banketstaaf en traag. Vlug heb je hem zo weer ;)

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:00

Wat een fijne tips.
Ik heb nu het probleempje dat ik een poosje terug m'n paard wat "makkelijker" heb gereden.
Wat meer op lengte en lager, langer in de hals.
Nu zijn we alweer 3weken lekker aan het trainen voor eventueel een wedstrijd (ligt aan het weer ivm vorst) maar ze blijft op de voorhand lopen.
Eergister naar les geweest ging het aan het eind echt super, ging ik gister zelf rijden nou alles weer weg van de les waar we mee geeïndigd zijn.
Unique is een wat langer paard en heeft tijd nodig weet ik, maar ben alweer 3weken bezig met iets wat ik in een weekje heb laten rusten.
Iemand wat tips?
Schakelen enzo doen we ook, niet teveel naar voren want dan drukt ze der neus erweer uit.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:06

Bedankt voor de tip Horseyfries. Gisteren heeft mijn zusje hem gereden omdat ik moest werken 's avonds. Vanavond ga ik het uitproberen.

Miranda in welke gang(en) heb je last van het op de voorhand lopen? Mijn paard is ook iets langer en bij hem werkt het goed om veel figuren te rijden. Voltes sluiten en vergroten en bij het vergroten een pasje naar voren. Als ze haar neus eruit drukt in het naar voren rijden, schakel dan kleine stukjes. Bijvoorbeeld maar 5 passen en dan weer terug.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:04

@miranda ik heb ook een lang paard en heel veel schakelen en overgangen helpen hem heel erg om te sluiten

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:14

Fijne tips hier!

Ik heb gisteren niet gereden.. En zal pas zaterdag terug kunnen rijden. Soraya heeft al 3 weken een dik been. De eerste dag dat het dik was het been onderzocht en nu dachten we dat het kwam van een ieniemienie klein minuscuul wondje, dus been wassen met isobethadinezeep, goed afspoelen en daarna klei op, dat heb ik twee weken gedaan en ik dacht echt dat het beter was. Nu de laatste week kon ik het wondje niet meer vinden dus volgens mij is het mooi genezen maar het been bleef wat dik.. Gisteren toch maar naar de DA geweest om na te laten kijken. Die vond het niet normaal en zei direct dat hij foto's ging maken. Ik stond daar al met een ei in mijn broek hoor, ik dacht: ohnee, het zal toch niet waar zijn! Foto was echter perfect, helemaal niets op te zien. Daarna maar echo gedaan, ook niets op te zien.. Echt raar.. Op haar kogel zit wat vocht en erboven en er onder ook een beetje, maar verder niets. Ze mankt er niet op (ook niet met de buigproef). Nu laten we haar rusten tot zaterdag, ze heeft ook ontstekingsremmers gehad. Moest er voorlopig niets aan doen zei'ie. Zouden jullie er nog klei opdoen?
Of andere tips? Ik wou eerst met haar gaan wandelen aan de hand, maar ik ben altijd maar thuis van't werk als het al donker is dus dat is niet mogelijk. Enkel mama is thuis en die durft dat niet echt. Ze staan wel buiten van +/- 10 u tot +/- 17 u.. Dus.. Tips?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:17

Ik heb eerlijk gezegd weinig ervaring met klei. Wat zei de DA daarvan. Ik ben persoonlijk niet zo voor buiten zetten als een paard een blessure heeft. Dan stap ik liever alleen aan de hand totdat duidelijk is wat het probleem is. Ik weet niet hoe groot het land of de paddock is waar ze in staat, maar ze doen toch vaak nog wel eens gek of trekken een sprintje en dat is niet goed met een blessure. Ik zou dan toch proberen zoveel mogelijk te stappen. Zijn er nog andere mensen die dat voor je kunnen doen misschien?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:25

sharon_quiz schreef:
Ik heb eerlijk gezegd weinig ervaring met klei. Wat zei de DA daarvan. Ik ben persoonlijk niet zo voor buiten zetten als een paard een blessure heeft. Dan stap ik liever alleen aan de hand totdat duidelijk is wat het probleem is. Ik weet niet hoe groot het land of de paddock is waar ze in staat, maar ze doen toch vaak nog wel eens gek of trekken een sprintje en dat is niet goed met een blessure. Ik zou dan toch proberen zoveel mogelijk te stappen. Zijn er nog andere mensen die dat voor je kunnen doen misschien?

Dat is nou net het probleem, het is niet echt een 'blessure'. Ze mankt er niet op, heeft er geen pijn aan (we hebben echt overal liggen duwen om te zien of ze ergens trekt, maar nergens doet het pijn), op foto is er niets te zien en op de echo ook niet. Dus we denken dat het gewoon nog vocht is van dat wondje (wondje was een speldenkopje klein). DA zei dat ze gewoon buiten mocht,.. Ik mocht ook gewoon blijven rijden van hem maar voor de zekerheid doe ik dat maar niet. Klei mocht ik zelf kiezen of ik het nog op deed, met klei er op is het alleen moeilijker om te zien of het vocht weggetrokken is. Ik ga straks toch maar met m'n fluovestje aan het straat op denk ik. Onze straat is niet zo druk en Saar is altijd super braaf dus dat is niet echt een risico. (Ik neem haar dan wel aan de hand, zodat we aan de kant kunnen gaan staan moest er een auto aankomen) Het is wel donker dan, maar dan hebben we wel wat kunnen stappen. M'n ouders zijn ook allebei op hun werk nu dus dat gaat ook niet, mama was daarstraks wel thuis maar die durft dat niet. Dat is het nadeel als je je paarden thuis hebt staan hé.. Op stal is er wel altijd iemand die even met je paard wil gaan stappen dan. Volgens de DA zou de zwelling zaterdag al een pak minder moeten zijn. Ik heb alleen een beetje bang voor wanneer dit niet blijkt te zijn. Want zoals ik al heb gezegd: foto en echo waren perfect. En dan moet het toch van ergens komen hé.. Maar ja, eerst maar even afwachten.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:43

Lastig als zo onduidelijk is wat je paardje heeft. Ik zal voor je duimen dat het snel beter wordt!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:48

Dankje! Nuja, wij zijn al héél blij dat er op foto/echo niets te zien was. We zullen maar even afwachten. En in de tussentijd laat ik haar gewoon rusten, kan nooit kwaad denk ik.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:19

Lastig, dat er niet duidelijk is wat er aan de hand is.
Ik hoop dat het met wat rust snel hersteld, wat het dan ook mag zijn?
Wel gek, dat er op de echo en de foto niets te zien was en ze toch een dikker been heeft.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:57

Balen lien!
najaa ik heb mn paard toen hij toendertijd een schouderblessure had gewoon op de wei gegooid. Daarna is hij er alleen maar beter af gekomen. Ik denk dat je er wel goed aan doet dat ze naar buiten kan krijgt ze iig wel beweging. Ik hoop voor je dat het snel minder dik is!

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:32

Bedankt Sharon en Daisy.
Ze doet het vooral in de draf en galop.
Gister ging het in draf al beter maar de linkergalop die dinsdag met de les juist goed was hangt ze heel erg in m'n handen, met schakelen kreeg ik het ook niet voor elkaar.
Baal dat het gaat vriezen, moet dan op en neer naar de manege om te rijden (gaan we wel doen).
Maar er komt een drukke werkweek aan ivm balans volgende week zaterdag, en drukte doet het rijden ook niet ten goede.

Wat raar Lienbono dat het wat dik blijft, maar oh zo fijn dat er op de foto en echo nix te zien is.
Ik zou gewoon doen wat de dierenarts zegt, nog even laten rusten en de medicijnen geven.
Een paard dat ik ken had ook eens een dik been, konden ze ook niet vinden wat ie had.
Bleek hij rotstraal te hebben waardoor het been wat dikker was/bleef.

Meiden nog wedstrijd aanstaand weekend?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:53

Ik wil heel graag kwijt dat ik in tijden niet zo lekker gereden heb als gisteren! Horseyfries ik heb heel simpele overgangen naar galop gemaakt en hij bleef toen gelukkig kalm. Een uur lang heeft ie geen pas verkeerd gezet. Ik was helemaal in de wolken. Hij was super voorwaarts en er goed van achter onder. Hij bleef ook heel mooi in een ritme doorgaan in m'n zijgangen. :D Hopen dat we dit zo vol kunnen houden. Heerlijk als je alleen maar hoeft te zitten en het paard alles doet :P Vanavond longeerdagje.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:04

super sharon!

Iemand tips? mijn paard zit zelf nu tijdelijk alles te linken aan wissel... dus wanneer ik begin met zetten in galop voel ik hem al gespannen worden en gaat die wisselen en pogingen ernaar toe. Ik krijg met moeite een normaal rondje gereden etc en dat terwijl ik nu al een week geen wissel heb laten springen

weet iemand hoe je dit het beste kan oplossen. Nu doe ik na 3 galoppassen draf zodat ie meer rust erin houd en niet de kans krijgt om over te springen.