Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:35

KarinvdM schreef:
Het recht??
Als jury beoordeel je toch dat wat je ziet?

Helemaal mee eens Karin.
Ik begrijp overigens niet waarom de 20x40 Z dressuurproeven zijn verdwenen.
In de nieuwe proeven wordt bijna elke oefening op een korte(lees 20x40) diagonaal of lijn gereden. Bijna alle oefeningen vinden plaats tussen de tussen letters zoals P-V-R-S, i.p.v. de gehele lengte van de baan(60 mtr.)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:38

Attitude schreef:
DDW1190 schreef:
Natuurlijk dat snap ik, maar hoe kan een kind nou weten hoe hij/zij rijd als de ouders ze helemaal op gaan hemelen en niet reel zijn.
ik vind dat er wel een positieve stimulans moet zijn naar de 'kleinere' kinderen toe.

Die punten, al vind ik in de 140 wel erg laag en vraag me dan af wat er mis gegaan is, kan je inderdaad van commentaar voorzien, in jip en janneke taal.
En meestal zorg ik er iig voor, dat ik, in de wat dramatischere situaties degene even bij me roep.

Ja inderdaad dat snap ik helemaal! en daar heb je ook gelijk in en zo zie ik het ook voor me!
en niet dat het heel iets negatiefs word voor de wat kleinere kinderen..

overigens kwam ik mis wat fel uit de hoek, excuses daarvoor!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:39

Ja, dat ben ik met je eens DDW, maar dat past bij de Bixie en niet meer in de B-dressuur, want dan zou je die kleintjes heel anders moeten gaan beoordelen dan de wat groteren. Soms rijden die ook door elkaar heen en dan zou het slechte rijdende ukkie hoger scoren dan de wat betere grotere omdat dat kleintje hoger scoort op de schattigheidsfactor... Leg jij dat maar eens uit aan dat oudere kind die drommels goed door heeft dat zijn proef er beter uit zag...

DDW1190

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:40

ja dat snap ik helemaal hoor, gelukkig is er daarom inderdaad de bixie!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:41

KarinvdM schreef:
Ja, dat ben ik met je eens DDW, maar dat past bij de Bixie en niet meer in de B-dressuur, want dan zou je die kleintjes heel anders moeten gaan beoordelen dan de wat groteren. Soms rijden die ook door elkaar heen en dan zou het slechte rijdende ukkie hoger scoren dan de wat betere grotere omdat dat kleintje hoger scoort op de schattigheidsfactor... Leg jij dat maar eens uit aan dat oudere kind die drommels goed door heeft dat zijn proef er beter uit zag...

Wat dat betreft zouden ze leeftijdscategorieën moeten hanteren, in plaats van AB C DE

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:43

Ja, dat zou misschien beter zijn, hoewel ik denk dat de Bixie daar ook prima aan voldoet.

Dit is trouwens ook de reden dat ik bvk geen kleine pony's jureer in de lagere klasses.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:44

maar dat zie je wel snel een ouder kind zou sneller winnen (door ervaring) dan een jong kind.
Maar dat geld ook zo bij de paarden.

KarinvdM: ik snap het aan de ene kant wel hoor, heb wel eens geschreven bij de wat jongere kinderen en het is echt schrijven geblazen, merendeel was er ook echt niet aan toe om nu al een proefje te rijden, maar kun je die kinderen dat weerhouden omdat ze dan perse een proefje willen rijden voor de 'leuk'.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:46

KarinvdM schreef:
Ja, dat zou misschien beter zijn, hoewel ik denk dat de Bixie daar ook prima aan voldoet.

Dit is trouwens ook de reden dat ik bvk geen kleine pony's jureer in de lagere klasses.

Maar is Bixie wel iets voor ruiters van 12/13? Beginnende puberteit, ik geloof niet dat ik me daar onder had willen scharen op die leeftijd. Zullen zeker wel uitzonderingen op mijn persoon zijn, maar ik ga bij deze even van mezelf uit. Ik reed op die leeftijd sinds een jaar particulier, had op de manege wedstrijdjes gereden die van een hoger niveau dan Bixie lagen...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:47

De meeste 12 en 13 jarigen rijden niet meer op AB'tjes hoor. Die zijn meestal jonger.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:49

KarinvdM schreef:
De meeste 12 en 13 jarigen rijden niet meer op AB'tjes hoor. Die zijn meestal jonger.

I know, maar als ik zie hoe het bij C/DE gaat, kan ik nu ook niet echt zeggen dat dat over dressuur gaat...
Of zeg ik nu heel iets stoms en is Bixie alleen voor AB.

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:49

Ik heb ook een keer geschreven bij de kleine pony´s , zelf de jury vond het moeilijk om punten te geven.
Je kan ze niet te laag punten anders krijgen ze weinig motivatie, maar ja hoger dan 170 kwam ze ook niet uit.

Maar het is meer dat de ouders het waarschijnlijk willen, kindje rijd haar rondje en de ouders zijn er maar
druk mee en fanatiek.
Kinderen konder amper op de bordjes rijden, figuren leken nergens op, en de hulpen kwamen ook niet door bij de pony´s.
Volgens mij als jury is het erg lastig te beoordelen, omdat het eigenlijk gewoon niet goed is :n

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:50

misschien dezelfde proef voor de C/D/E pony's doen t/m de leeftijd van 12 jaar (ik noem maar wat) een soort BB categorie voor kinderen

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:06

Ik moet zeggen dat ik bvk ook liever geen a/b pony's jureer want meestal is het niet al te best. Vindt het dan wel moeilijk om lagere cijfers te geven, maar mij gaat het erom dat ze geen winstpunt krijgen als het niet verdiend is. Ik kom bij die kleintjes meestal niet lager dan 170 punten of het moet echt dramatisch zijn.
En over starten van deze kleintjes in de a/b klasse komt meestal wel bij de ouders vandaan denk ik. Als je aan zo'n jong kind vraagt of deze wedstrijden wil rijden dan weten ze echt het verschil niet tussen bixi en de a/b/c rubrieken.
Vindt aan de KNHS de taak om dit in leeftijds categoriën in te delen want het is af en toe huilen met de pet op, en dan heb jij het gedaan terwijl eigenlijk ook de ouders eens na moeten denken voordat ze hun kind in het diepe gooien, dat ze thuis een leuk rondje in de bak kunnen sturen wil nog niet zeggen dat ze klaar zijn om te starten. En we (ik in ieder geval) wil het voor kinderen graag positief houden zodat ze hun hobby nog leuk blijven vinden :)

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:17

Masada schreef:
Ik begrijp overigens niet waarom de 20x40 Z dressuurproeven zijn verdwenen.
In de nieuwe proeven wordt bijna elke oefening op een korte(lees 20x40) diagonaal of lijn gereden. Bijna alle oefeningen vinden plaats tussen de tussen letters zoals P-V-R-S, i.p.v. de gehele lengte van de baan(60 mtr.)

Misschien toch omdat je ook de uitgestrekte draf op diagonaal zo niet kan rijden op juiste lengte?
Want in een 20x60 bak, is het toch best een flink eind om het vol te houden, als je altijd in een 20x40 traint.
En de middengalop over de lange zijde...
In totaal kan ik vier onderdelen bedenken die moeilijker in een 20x60 zijn dan in een 20x40.
Misschien kan dat voor sommige toch steeds die ene punt schelen die ze dan net wel in een 20x40 halen en niet in een 20x60.
Snap je wat ik bedoel? 202 scoren in 20x60 (omdat je paard bijvoorbeeld middengangen niet voldoende eruit kan rijden) en dan in een 20x40 hierdoor 208 halen... (omdat je daar de middengangen vol houdt)

ik bedenk maar wat hoor... :o

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:53

Dat is per paard verschillend. Onze merrie loopt fijner in een 20/60. Je hebt gewoon meer tijd om je oefeningen voor te bereiden. IN een 20/40 bak komt alles gewoon veel sneller. Denk eens aan een zigzag appuyement, daar heb je echt minder plaats voor. Die zal dus in 20/60 makkelijker een winstpunt lopen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:32

hmmm, zelfs met mijn fjordje (die zelfs in fjorden land niet uitblinkt qua gangwerk)
kon ik in het Z winst rijden in een 20x60,
lijkt me dus niet dat dat veel uitmaakt. (had overigens altijd vette onvoldoende voor mijn uitgestrekte gangen, maar kon dat met zijgangen compenseren.)

Blijf het jammer vinden voor sommigen dat de 20x40 niet meer kan, zit gelukkig in een regio,
waar het stikt van de 20x60 bakken.

L2, doorzitten tenzij lr gevraagd, is toch wel fijn, dat dat wat we dachten dat niet klopte ook inderdaad niet klopte. Zucht even diep van opluchting.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:21

dat is ook zo.. tja, waarom ze dan zo moeilijk doen over een 20x40 Z-proef..
kan de knhs dit wel goed onderbouwen?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:26

Tot nu toe heb ik nog geen onderbouwing gezien. Alleen wat loze praatjes :o

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:32

Ze willen het niet omdat ze het niet willen en daarom willen ze het niet...
Zo voelt het in ieder geval.
Hoe wij, als ruiters, er over denken doet er blijkbaar niet toe.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:37

Het enige wat ik kan bedenken is
- het spaart geld uit om die proeven niet te hoeven bedenken
- we willen het wedstrijdplezier van ruiters vergallen
- we hebben zin om een regeltje te bedenken waar ophef over komt
- iemand in het bestuur van de knhs wil graag naam maken en bedenkt deze baanbrekende regel
- we begrijpen dat er een economische crisis is, dus bedenken we deze regel, waardoor Z ruiters veel minder proeven kunnen rijden en dus inschrijfgeld besparen

Of het is een combinatie van al het bovenstaande.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:40

Onzinnig dus....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:45

KarinvdM schreef:
Ze willen het niet omdat ze het niet willen en daarom willen ze het niet...
Zo voelt het in ieder geval.
Hoe wij, als ruiters, er over denken doet er blijkbaar niet toe.

't Zijn soms net kleine kinderen!
Waarom niet, daarom niet!!! Maar de daarom niet uitleggen.

Wat betreft de discussie hier paar blz voor getalenteerd paard versus niet getalenteerd.
Denk dat die beoordeling in de basissport wel mee valt.
Weet niet in hoeverre de KNHS de mening erop na houdt dat dresuur = africhtingsgraad
versus dressuur = talent??
Hoop dat ze daarin in de basissport niet door gaan schieten.
Vond de suggestie om het rijden op te splitsen in 2 onderdelen ipv 2x hetzelfde ciijfer eigenlijk wel een goede.
Hoewel het nu natuurlijk prima mogelijk is voor een jury om er even bij te schrijven waar het probleem ligt.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:52

Scum schreef:
Het enige wat ik kan bedenken is
- het spaart geld uit om die proeven niet te hoeven bedenken
- we willen het wedstrijdplezier van ruiters vergallen
- we hebben zin om een regeltje te bedenken waar ophef over komt
- iemand in het bestuur van de knhs wil graag naam maken en bedenkt deze baanbrekende regel
- we begrijpen dat er een economische crisis is, dus bedenken we deze regel, waardoor Z ruiters veel minder proeven kunnen rijden en dus inschrijfgeld besparen

Of het is een combinatie van al het bovenstaande.

Maar ze gaan wel 20x40 Z-proeven schrijven maar ze zijn alleen niet voor een winstpunt. :? Doe het dan goed en doe of alleen 20x60 proeven maken en basta of de 20x40 proeven gewoon voor winstpunt laten rijden want die proeven zijn er toch.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:24

ja, dat is juist ook zo vaag! wel proef schrijven, alleen niet voor winstpunt. schrijf hem dan niet!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:26

ik vind het zoiezo heel erg onzinnig al rijd ik geen Z..
Het enige positieve aan de regel vind ik dat combinaties niet zo snel meer over hupsen naar een andere klasse..