Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:55

xSOULSISTER schreef:
Zou niet hoeven, ik heb liever geen winstpunt als nét een winstpunt.
Want dan verdien ik het dus eigenlijk niet!

Zul je ook vast niet de enige in zijn, maar er zijn veel ruiters die behoorlijk pissig worden om dat puntje te weinig hoor. Maar dat lijkt me eerder een ruiter die zich zelf te hoog inschat, dan een terechte gedachte...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:59

xSOULSISTER schreef:
listiglistje schreef:
zou kunnen..... om de vijf jaar toch nieuwe proeven?

Dat ze het M2 maar aanpassen, daar moet je in 1 proef op een paar meter draaien in galop (bijna een pirouette vanuit de hoek :P )
en dat gaat straks niet lukken met dat grote slagschip van mij :o

Hier even ook een stipje!

Voorbereiding op volte's 8 meter he!

Voorbereiding op volte 8 m...dat stuk was in het M2 een draai van maar 6 meter! En dat valt niet mee hoor met een groot en lang slagschip van bijna 1.80 :+

Maar ik zie dat ze die wending eruit hebben gehaald, dus het M2 moet in de toekomst gaan lukken :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:02

Die wending 6 meter is eruit. Nouja de wending niet, maar je hoeft dan pas bij A in galop ;)

EDIT: Dat had je dus al opgemerkt _O-

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:45

Moderatoropmerking:
Enkele offtopic reacties verwijderd.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:56

@ xSOULSISTER

Precies, heb liever gewoon terecht 179, dan is het gewoon niet winstpunt waardig geweest! was er laatst nog 2de mee. Vind alleen wel als je die 179, 178 of 177 geeft, zet dan ook commentaar op de coupon waar je wat als ruiter aan hebt in plaats van dat je een bijna lege of geheel commentaar loze coupon terug krijgt. Moet wel zeggen dat ik laatst dus wel beetje kwaad was. had 178 en een 4 op de A-X-A grote volte in Galop. stond als commentaar bij dat ik de hoeken moest doorrijden!!!!! :? nou schiet mij dan maar lek, hoeken doorrijden op een volte....... toen had ik dus wel zoiets van oke, heb dus gewoon een hartstikke mooie ronde volte gereden en had deze jury dus gesnapt dat een volte geen hoeken heeft dan was het dus gewoon een 6 of hoger en had ik mijn laatste wp gehaald om naar het L1 te kunnen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:05

Dat is zeker vreemd. :j
Onze dochter werd van`t zomer er op gewezen dat ze de hoeken niet in moest rijden met de volte.
Jury zei.....nu had je een 7 wanneer je de volte rond had gereden had je een 8 gehad.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:37

loriene schreef:
Dat is zeker vreemd. :j
Onze dochter werd van`t zomer er op gewezen dat ze de hoeken niet in moest rijden met de volte.
Jury zei.....nu had je een 7 wanneer je de volte rond had gereden had je een 8 gehad.

Dat heb ik in het begin ook vaak genoeg te horen gekregen, dat volte rond is en geen hoeken heeft! haha. Maar deze jury dacht daar anders over. Ook bij A afwenden en arbeidsstap had ik een 4 moest eerst afwenden dan rechtrichten 2/3 meter rechtuit en dan pas naar stap!

FriesWytske

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:39

Als het onderdeel A afwenden en arbeidsstap is, dan moet je in de bocht al in stap. En niet pas als weer rechtuit gaat. Dus cijfer klopt wel bij jou Marjan1986.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:41

FriesWytske schreef:
Als het onderdeel A afwenden en arbeidsstap is, dan moet je in de bocht al in stap. En niet pas als weer rechtuit gaat. Dus cijfer klopt wel bij jou Marjan1986.

Nee, wat jij zegt staat tegenover dat wat de jury heeft gezegd ;)

Hoewel ik die oefening ook een vreemde vind, naar mijn idee is het inderdaad wat de jury zegt. Maar hoor elders weer anders...

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:44

Janine1990 schreef:
FriesWytske schreef:

Nee, wat jij zegt staat tegenover dat wat de jury heeft gezegd ;)

Hoewel ik die oefening ook een vreemde vind, naar mijn idee is het inderdaad wat de jury zegt. Maar hoor elders weer anders...

Ik ging dus ook in de wending al de overgang naar stap maken, heb ik normaal altijd 7 of 8 op maar moest dus van deze jury eerst afwenden, rechtrichten, 2/3 meter rechtuit en dan pas stap!!! maar dit was dus de zelfde kromme jury die zei dat ik de hoeken door moest! heeft me dus onterecht mooi wat punten gekost!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:47

Helaas kan je er vrij weinig mee, of je moet het al op film hebben staan ;)
Ik denk ook dat veel dingen interpretatie zijn van wat er staat. Zoals ik gisteravond ook al postte in een link over het dressage forum, daar werd gezegd dat het jurysysteem puntsgewijzer zou moeten worden. Mwah, kan ik me in dit soort gevallen goed in vinden.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:54

Ben ook naar de jury gestapt na afloop met 2 andere ruiters, jury dacht waarschijnlijk dat ik er toch geen verstand van had, na hele discussie heeft ze me dus gelijk gegeven en vertelt dat de punten dus niet terecht waren en het dus voldoendes hadden moeten zijn. Maar jah daar had ik dus nix meer aan. Moet er wel bij zeggen, dat gelukkig het grootste deel van de jury's wel terecht jureren. Weet ook niet of je melding van zo'n jury kan maken bij de KNHS? Vind eigenlijk wel, dat deze jury haar cursus opnieuw mag gaan doen! Maar jah, heb ook al es een jury gehad die ging bij A staan met de auto op buitenwedstrijd, snapte er nix van en zette na paar minuten bordje A stuk aan de kant om met auto naar de C te rijden en laat Bordje A gewoon meter van de A-C lijn staan! Die heeft behoorlijk voor L*L gestaan.....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:02

Ik voel me daar als jury helemaal niet bezwaard over. Je rijdt als ruiter toch zelf die 179 bij mekaar?
Dan kun je zeker ook geen 194 en 209 punten meer geven???

Aangezien de KNHS hier toch meeleest wil ik dan nog even deze tip meegeven: doe bij het verzenden van de boekjes ook een instructie. Dan maar op papier, aangezien er op de bijscholingen geen aandacht aan besteed is ;)

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:11

Scum schreef:
Ik voel me daar als jury helemaal niet bezwaard over. Je rijdt als ruiter toch zelf die 179 bij mekaar?
Dan kun je zeker ook geen 194 en 209 punten meer geven???

Aangezien de KNHS hier toch meeleest wil ik dan nog even deze tip meegeven: doe bij het verzenden van de boekjes ook een instructie. Dan maar op papier, aangezien er op de bijscholingen geen aandacht aan besteed is ;)

Helemaal mee eens!! Als ik zelf 179 heb vind ik het dus ook terecht en hoor je me niet, maar dan moet er dus wel commentaar/verbeterpunten bij staan! Afgelopen weekend werd er iemand eerste in het L1 bij mij in de groep met 217 punten! nou heb de proef gezien en dit was echt verdient! Had zelf 174 met super commentaar in de eerste proef, en tweede proef 184 met ook mooi commentaar voor verbeterpunten! Maar kan je een melding maken over zo'n jury die ik had, die zei dat ik de hoeken door moest rijden op de volte in de B dressuur? Want vind eigenlijk dat die of niet meer mag gaan jureren of eens heel goed bijgeschoold moet worden! Zelfs een manege ruiter weet toch dat een volte rond moet zijn? En dat ze bij de verkeerde letter gaan staan in de zomer, terwijl de rest van de auto's al bij C staat vind ik toch wel erg :o Trouwens wel relaxed dat het doorzitten met de gebroken lijnen en voltes 15 meter nu uit de L1 is! Maar doorzitten gaan we thuis wel lekker door trainen voor als we ooit de L2 halen! Vind de B proeven wel wat saaier geworden....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:27

Je knut melding maken hoor, vroeger werd er niets mee gedaan, maar tegenwoordig willen ze dat wel doen. Melden kan nooit kwaad denk ik, het houdt de boel een beetje scherp.

En ach, het kan altijd nog erger. Een oud-stalgenootje had vorige week wedstrijd, B pony's. Er waren 5 combinaties, ieder 2 proeven, is tien proeven. In de eerste proef had de eerste prijs iets van 159 punten, de laatste had 141 punten. Dan vraag ik mij persoonlijk af waar deze jury mee bezig is, afkraken is er niets bij. Het zijn verdorie B-pony's, kinderen, een beetje positiviteit kan er dan toch nog wel af...? Het haar aangeraden hier ook melding van te maken, dit kan echt niet, ik schaam me gewoon voor die 'collega'...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:00

poehh dat snap ik inderdaad ook niet hoor, en 179 vind ik ook terecht als je het niet verdient, dan had je toch net even meer je best moeten doen!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:08

kleinvosje schreef:
Je knut melding maken hoor, vroeger werd er niets mee gedaan, maar tegenwoordig willen ze dat wel doen. Melden kan nooit kwaad denk ik, het houdt de boel een beetje scherp.

En ach, het kan altijd nog erger. Een oud-stalgenootje had vorige week wedstrijd, B pony's. Er waren 5 combinaties, ieder 2 proeven, is tien proeven. In de eerste proef had de eerste prijs iets van 159 punten, de laatste had 141 punten. Dan vraag ik mij persoonlijk af waar deze jury mee bezig is, afkraken is er niets bij. Het zijn verdorie B-pony's, kinderen, een beetje positiviteit kan er dan toch nog wel af...? Het haar aangeraden hier ook melding van te maken, dit kan echt niet, ik schaam me gewoon voor die 'collega'...

Als je een kind 170 punten geeft dan weet t kind ook wel dat het nog niet goed genoeg is. Kinderen moet je toch een beetje positieve feedback geven.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:16

Je kan natuurlijk niet opeens hogere cijfers gaan geven omdat het zielig is voor het kind. Bovendien krijg je dan een heel scheef beeld als het kind iets vooruitgang boekt terwijl de punten niet omhoog gaan omdat het kind steeds gematst is door juryleden die het zielig vinden om realistische cijfers te geven.
De ouders zouden beter moeten weten en zo'n kind niet op concours moeten laten gaan. Het gemiddelde nivo bij de AB-pony's vind ik, zacht gezegd, niet bepaald geweldig, de meesten horen meer thuis in de Bixie-rubrieken en niet in de B-dressuur, want met dressuur heeft het 9 van de 10e nog niets te maken.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:25

nee maar waar haal je dan het recht vandaan om zo laag te geven, geef dan in de 170, dat is ook geen wp.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:30

Het recht??
Als jury beoordeel je toch dat wat je ziet?
Lees mijn bovenstaande tekst nog eens door...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:31

KarinvdM schreef:
Het recht??
Als jury beoordeel je toch dat wat je ziet?

Ja, maar dan toch, een klein kind. Het moet een HOBBY blijven. Dus ook leuk en niet constant omlaag gehaald worden.
Ik bedoel, kind begint net. :n
Geef dan iig rond de 160/170 ofzo en iets motiveren.
Hoeft echt geen wp te geven, maar in de grond douwen? Nee

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:32

DDW1190 schreef:
nee maar waar haal je dan het recht vandaan om zo laag te geven, geef dan in de 170, dat is ook geen wp.

Waar is dan het verschil met degene die geen winstwaardige proef rijden door een aantal foutjes en ook die 170 punten rijden versus een proef waarin van alles misgaat, maar omdat het een hoge aaibaarheidsfactor heeft ook die 170 punten krijgt?

Als jury punt je wat je ziet, zonder persoonlijke inbreng en smaak.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:33

Natuurlijk dat snap ik, maar hoe kan een kind nou weten hoe hij/zij rijd als de ouders ze helemaal op gaan hemelen en niet reel zijn.
ik vind dat er wel een positieve stimulans moet zijn naar de 'kleinere' kinderen toe.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:35

Wat pony's betreft sta ik nog altijd in tweestrijd. Enerzijds denk ik, geef die kinderen nog een beetje redelijke punten, 170 is genoeg. Aan de andere kant ben ik van mening dat je geen onderscheid moet maken in punten voor kinderen en volwassenen. Bovendien als je D pony's jureert, zitten er kids van 18 bij, maar ook van 11/12... Dus tsjaah...

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:35

DDW1190 schreef:
Natuurlijk dat snap ik, maar hoe kan een kind nou weten hoe hij/zij rijd als de ouders ze helemaal op gaan hemelen en niet reel zijn.
ik vind dat er wel een positieve stimulans moet zijn naar de 'kleinere' kinderen toe.

Die punten, al vind ik in de 140 wel erg laag en vraag me dan af wat er mis gegaan is, kan je inderdaad van commentaar voorzien, in jip en janneke taal.
En meestal zorg ik er iig voor, dat ik, in de wat dramatischere situaties degene even bij me roep.