Kur Gal en Rath

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:39

Lovely schreef:
Het enige wat Joost Peters zelf bedenkt is de hoogte van zijn rekening.

Nouhou, dat zal ergens wel meevallen, dat dat het enige is wat hij zelf bedenkt. Muziek is strenger onderhevig aan copyrights dan een kur. Vandaar dat wij hier in D. dus sommige YT.com filmpjes niet kunnen zien.Zit muziek onder met rechten. En een muziekloos filmpje schijnt weer niet te gaan.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:42

luve_rozes schreef:
Lovely schreef:
Het enige wat Joost Peters zelf bedenkt is de hoogte van zijn rekening.

Nouhou, dat zal ergens wel meevallen, dat dat het enige is wat hij zelf bedenkt. Muziek is strenger onderhevig aan copyrights dan een kur. Vandaar dat wij hier in D. dus sommige YT.com filmpjes niet kunnen zien.Zit muziek onder met rechten. En een muziekloos filmpje schijnt weer niet te gaan.

Tenzij je gewoon de royalties betaald, dan kun je gebruiken wat je wilt. En hij gebruikt nogal wat van Jerry Bruckheimer.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:59

Citaat:
Ik had trouwens zonet te paard een helder moment: geen wonder dat er een DJ gevraagd is om de kür te maken, die zijn immers gewend met andermans materiaal te werken!

Moest eigenlijk wel erg om lachen en zat al te wachten op wat opmerkingen van deze of gene... voorspelbaar ;)

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:18

_San87_ schreef:
Jasmijn76 schreef:

ik kraak in zekere zin MR niet af maar ik zie, hoe noemen ze dat in duitsland...dat fingerspitsegeful(heb ik dat zo goed??) niet heeft met paarden....ik heb nog geen kur of proef gezien waar ik van achterover slaat...

Fingerspitzengefül. Ja, dat kan. Maar misschien ziet iemand anders dat wel. :) Meningen verschillen daarin.

daarom staat er ook IK ;)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:11

horseyfries schreef:
Waarom zou het met toestemming niet kunnen? Als je heel veel verschillende paarden moet uitbrengen dan laat je niet voor elk paard opnieuw gelijk een kür maken, het komt ontzettend vaak voor dat mensen een oude kür van een ander paard eerst gebruiken en pas later een kür laten maken die compleet op het lijf van ruiter en paard geschreven is. Ik kan me dus ook heel goed voorstellen dat als je een kür nodig hebt en jouw küren passen niet zo goed bij de bewegingen of het niveau van het paard, en je vriend heeft toevallig wel een oude kür liggen die goed past bij dat paard, je dan in overleg die kür een poos gebruikt. Dat is op zich ook helemaal niet abnormaal. Daarom heb ik ook de hele tijd al gezegd dat het totaal anders was overgekomen als Matthias met Edward overlegd had en vantevoren al met toestemming van Edward had aangekondigd alleen andere muziek te gebruiken, maar dat de choreo dezelfde was.
En aangezien het om sport gaat is het meer dan een persoonlijk conflict, omdat het scores beïnvloedt van concurrerende ruiters en landen.

Dat zou niet kunnen, omdat je dan aan de specifieke opdracht bij de kür op muziek voorbij gaat.
Een kür op muziek bestaat uit 2 onderdelen: het technische gedeelte en het artistieke gedeelte.
Als het bij een kür alleen om de beoordeling van het technische gedeelte zou gaan, dus de verplichte onderdelen tonen, dan zou ik het met je eens zijn.

Maar bij de kür op muziek wordt er juist meer van de ruiter gevraagd, namelijk het artistieke gedeelte. Artistiek, eigenlijk zegt de betekenis van dat woord al genoeg. Artistiek.... fantasierijk, kunstzinnig, creatief, origineel, scheppend. Dat zijn woorden die bij dat woord horen. In het artistieke gedeelte van de kür worden daarom o.a. de choreografie en verdeling over de rijbaan, de moeilijksheidsgraad, de muzikale interpretatatie beoordeeld. Maar ook, weer een duidelijke aanwijzing, de orginaliteit. Dit woord staat letterlijk in het wedstrijdregelement dressuur van de KNHS bij het onderdeel kür op muziek. Het is de bedoeling dat je vooraf serieus met beide gedeelten aan de slag gaat, dat je jezelf en je paard zo goed en kunstig mogelijk presenteert en dat je je weet te onderscheiden van je concurenten.

Dat het gedaan wordt, doet daar niets aan af. Dat maakt het nog niet gewenst. Al helemaal niet op topdressuurniveau waar we het hier over hebben. Daar zou men helemaal beter moeten weten (en beter moeten opletten en beoordelen). En dan heb ik het over Rath. En ook over Gal als hij werkelijk de proef van zijn partner heeft overgenomen (voor een groot deel). En over ieder ander die niet orgineel bezig is.

Je laatste zin begrijp ik niet. Je lijkt jezelf op de een of andere manier tegen te spreken.

(edit: aanvulling)

x_Renee

Re: Kur Gal en Rath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:18

Is dat vergelijkingsfilmpje nergens meer te zien?? Heeft iemand anders een link?

Persoonlijk vind ik het heel laag van Rath. Ik had nog geen negatief beeld van die jongen. Ik wilde alleen maar dat Totilas een goed verblijf zou krijgen, en ik denk dat hij het met Rath nog niet zo slecht getroffen heeft. Maar nu die dit heeft geflikt.. Kom op! je weet dat je relatie met de nederlanders al niet heel sterk is, moet je niet nog even zo'n geintje uithalen.. :oo

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:27

Youtube :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:34

Moderatoropmerking:
Ivm met off-topic gaan en het persoonlijk worden naar elkaar, hier een slotje voor overleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:27

Moderatoropmerking:
Het topic is weer open maar wel met het vriendelijke verzoek on-topic te blijven. Graag op een nette manier te reageren ookal is de discussie soms verhit probeer elkaars meningen te respecteren en speel op de bal en niet op de man. Zo niet gaat dit topic alsnog op slot.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:41

Whoohoo! Ik begon dit topic al te missen, haha!

Maar ontopic: wat verwachten we in Aken?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 23:30

Ik kan me niet voorstellen dat hij nu ineens een andere Kur heeft...het wordt echt hilarisch/pijnlijk als Edward zijn eigen Kur ook rijdt....Ben echt benieuwd wat de jury gaat doen, maar begreep al dat er nogal chauvinistisch gejureerd wordt in Aken.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 23:39

Eerst Aken en dan Rotterdam? Sorry ben niet helemaal op de hoogte..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 00:03

Kaartjes voor de kür waren jammer genoeg uitverkocht maar ik ga wel naar de Grand Prix, dus ben benieuwd om ze live aan het werk te zien!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 00:36

manubres schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat hij nu ineens een andere Kur heeft...het wordt echt hilarisch/pijnlijk als Edward zijn eigen Kur ook rijdt....Ben echt benieuwd wat de jury gaat doen, maar begreep al dat er nogal chauvinistisch gejureerd wordt in Aken.

Chauvinistisch gejureerd????
Dat verklaart dan zeker dat Nederland vorig jaar teamgoud won en verder alle individuele medailles op een enkele bronzen medaille na. :D :D

Er wordt zo vaak dezelfde kur gereden door ruiters, bijvoorbeeld met een nieuw paard. Iedereen doet hier maar alsof het zo gemakkelijk is om even een hele nieuwe kür te rijden. Ik kan me ook helemaal niet herinneren dat er is opgeschept over een nieuwe kür er stond wel iets op de website van Rath over fantastische nieuwe muziek waaraan twee maanden was gewerkt, al hoorde ik dat er niet aan af. }>

Het lijkt mij trouwens wel heel paardvriendelijk om zoveel mogelijk dezelfde volgorde/overgangen te rijden, de fijnafsteming is er nog niet en alle misverstanden geven een paard stress. Dat alternatief van Horseyfries klonk wel sympathiek om de lijnen uit de special te nemen, maar in de praktijk een slecht idee als je hoog wilt scoren want daar wordt je op afgerekend. Als je kür teveel lijkt op de normale (Grand Prix) proeven krijg je aftrek. Wat de jury betreft begrijp ik echt alle kritiek niet want die doen gewoon hun werk en of Jantje de proef van Pietje rijdt omdat het toevallig zijn vriendje is of om een heel andere reden kan natuurlijk nooit in een juryscore tot uiting komen, wie dat niet inziet is niet erg slim lijkt mij. Blijft een eventuele inbreuk op copyright maar of dat op de choreografie van een kür zit weet ik niet. En hoever ga je dan terug moet Edward dan weer Isabel betalen omdat zij als eerste die uitgestrekte galop/pirouettecombinatie deed op die lijn? Maar als het wel inbreuk is zou ik ze lekker veel laten betalen, wie zoveel geld over heeft voor een paard kan dat ook wel betalen.

Het originaliteitsaspect weegt niet erg zwaar lijkt mij als ik de praktijk bekijk. En hoe origineel was die kür van Edward dan eigenlijk? Ik vond hem altijd echt leuk om te zien maar kan me geen enkele overgang of lijn voor de geest halen die niet al vele malen door anderen is vertoond. En muziek van Pirates of the Caribean wordt ook door niemand anders gedaan, ahum.

Wel echt origineel was bijvoorbeeld die kür van Manuel Munoz Diaz met een overgang vanuit de uitgestrekte galop en dan bijna onmiddellijk piaffe, dat had ik nog nooit eerder gezien. Ook Steffen Peters heeft wat moeilijke en originele dingen in zijn kür zitten. Technisch misschien wat minder uitgevoerd dan Totilas maar qua artistiek gedeelte kon ik niet zien waarom dat van Edward meer dan 10% meer waard was.

Wat zeker wel een inbreuk op rechten is is het maken van een "capture" van een livestream op je computer en dat dan op het internet plaatsen. Die livestream is namelijk bedoeld om er eenmaal naar te kijken, wil je het vaker zien dan moet je ervoor betalen. Logisch want degene die de stream uitzendt heeft de rechten voor het evenement betaald en het is al heel geweldig dat we het allemaal de eerste keer gratis mogen bekijken, want als we het van Studio sport moeten hebben kunnen we lang wachten op dressuur. Dus wie hier vast en zeker qua inbreuk op rechten wel fout zit is degene die het filmpje heeft geplaatst.

Wat ik persoonlijk verwacht in Aken dit jaar is dat Duitsland goud gaat winnen, ze hebben namelijk een geweldig team. Zelfs zonder Rath zouden we er niet tegenop kunnen denk ik. En verder ga ik daar hopelijk heerlijk genieten van mooie dressuur, zonder dat ik me zorgen hoef te maken over tenenkrommende acties als spandoeken of boegeroep. Het publiek in Aken laat zijn waardering of afkeur altijd wat subtieler merken, namelijk door harder of zachter te klappen, ongeacht de nationaliteit van de ruiters. ;)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:23

Het is gewoon not done een Kur helemaal over te nemen, en dan te zeggen, het is een andere, want ik reed hem andersom. Natuurlijk gaf hijzelf aan dat er nieuwe muziek zou komen, maar in de pers waren ook andere geluiden te horen, komende uit zijn, of stiefmoeders PR team.

Het is natuurlijk heel wat anders, als je een pirouette plaatst in je Kur van Werth, of geheel de Kur hetzelfde rijdt, vind het respectloos. Niet alles is uit te leggen in regeltjes, en copyright.

En dat schijnt nu ook wat meer door te dringen bij de Duitse fans. Die zeggen nu ook, laat Anky nu eens een kur rijden van Isabelle, dan zou Duitsland ook op zijn kop staan. Meer en meer roepen ze om een eerlijk excuus, ook, zodat het eindelijk weer naar de bedoeling gaan kan, namelijk de sport, en niet de discussie.

Maar ik denk dat het excuus niet komt. Denk, dat een excuus misschien gevolgen heeft voor zijn DM titel, of niet?

In Aken komt hij met een nieuwe choreographie, is aangekondigt. Want nu weet hij hoe hij T. rijden moet. Toch raar, want ook de lijnen van die choreographie, zullen lijken op de andere Kur van Gal, dat kan niet anders. Dus dat had wel eerder gekund. Je maakt een keuze vind ik, ergens. Of je neemt de tijd en de rust om je samenwerking met een paard op te bouwen, en het paard te laten wennen aan al het nieuwe, of je doet dat niet, en doet dat gene wat nodig is, om je doel te behalen, ongeacht wat daarvoor nodig is, dus ook een Kur rijden van een conculega. En dat laatste had er netter uitgezien, met een telefoontje richting Gal, of vooraf open kaart spelen.

En dan nog, als het duidelijk alleen maar ging om nieuwe Kur MUZIEK, en niet een nieuwe Kur, dan had hij dat meteen kunnen zeggen nadat het hem gevraagd werd. Eenvoudig: Ik heb nooit gesproken over een nieuwe Kur, maar over nieuwe muziek. Dat heeft hij niet gedaan, dus hij weet best, hoe de vlag erbij hangt. Maar goed, hij is deels ook een marionette, onderdeel van de Schockemölle/Linnsenhoff machine. Denk dat de beslissing daar genomen is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:54

Het gaat vooral om fatsoen Hermelientje, en het is gewoon niet fatsoenlijk om de exacte kür van iemand te copiëren ZONDER HET TE VRAGEN.
Trouwens, de overgang galop-piaffe had ik ook al eerder gezien, dus ook dat is niet nieuw. Het gaat echter vooral om de manier waarop de lijnen na elkaar gereden worden. Zoals in een ballet kun je slechts een beperkt aantal sprongen en draaien hebben, maar je kunt er toch telkens iets heel anders van maken, als je wilt. En als je dat niet wilt maar de kür van je voorganger wilt copiëren, dan is het minste wat je kan doen het even vragen en er eerlijk over zijn in je aankondigingen. Natuurlijk was hij wel zo slim om het nergens in de intervieuws over de choreo te hebben, maar dingen verzwijgen heeft meestal een reden, namelijk dat je ergens wel weet dat het niet zo netjes is......

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:17

Daar ben ik het wel mee eens Horseyfries (moet altijd nog aan de Engelse versie denken bij die naam: Horseyfraais :+). Persoonlijk vind ik dat hij óf van tevoren had moeten aangeven dat er geen tijd was, en hij dus de oude kür ging rijden (of een spiegelbeeldversie ervan), óf een nieuwe kür of eigen oude kür had moeten gebruiken. Nu heeft hij de schijn tegen dat hij dacht weg te komen met een spiegelbeeldkür. En zeker om dan met het excuus te komen "geen tijd", dat slaat nergens op. Ze hebben Paul van Dyk ingeschakeld voor de nieuwe muziek, dat doe je niet als je de kür van je tegenstander gaat rijden wegens tijdgebrek.

*grapje*
Aan de andere kant, nu kan Edward voor zijn kür wel mooi kiezen welke muziek hij zal gebruiken. Zijn eigen, of die van Rath. Ze passen toch allebei! :+
*einde grapje*

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:33

mylittlejoy schreef:
*grapje*
Aan de andere kant, nu kan Edward voor zijn kür wel mooi kiezen welke muziek hij zal gebruiken. Zijn eigen, of die van Rath. Ze passen toch allebei! :+
*einde grapje*

Je bedoelt of hij weer de muziek jat van Pirates, of de special door Paul van Dyk voor Rath geschreven muziek? }>

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:40

FlyAway schreef:
mylittlejoy schreef:
*grapje*
*einde grapje*

Je bedoelt of hij weer de muziek jat van Pirates, of de special door Paul van Dyk voor Rath geschreven muziek? }>

Je bedoelt: de pirates of de versie van Paul van Dyk die een toonsoort lager is? ;)

Nou ja, of je dan van de een jat of de ander, maakt weinig uit, toch? En eerder in dit topic werd gezegd dat alles mag zolang het niet strafbaar is, dus waarom niet? }>

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:57

FlyAway schreef:
Je bedoelt of hij weer de muziek jat van Pirates

Het zou alleen jatten zijn als er geen royalties betaald zijn. Het lijkt mij vrij stug dat je als ruiter op dit niveau er mee wegkomt dat je bestaande muziek gebruikt, zonder dat je daar de royalties voor betaald en dan is het geen jatten, maar gebruiken.

Het komt trouwens maar sporadisch voor dat er speciale muziek voor een kür gecomponeerd wordt, meestal wordt er bestaande muziek gebruikt en dat is ook geen enkel probleem. Het is namelijk geen componeerwedstrijd maar een dressuurwedstrijd.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:14

horseyfries schreef:
Het gaat vooral om fatsoen Hermelientje, en het is gewoon niet fatsoenlijk om de exacte kür van iemand te copiëren ZONDER HET TE VRAGEN.
Trouwens, de overgang galop-piaffe had ik ook al eerder gezien, dus ook dat is niet nieuw. Het gaat echter vooral om de manier waarop de lijnen na elkaar gereden worden. Zoals in een ballet kun je slechts een beperkt aantal sprongen en draaien hebben, maar je kunt er toch telkens iets heel anders van maken, als je wilt. En als je dat niet wilt maar de kür van je voorganger wilt copiëren, dan is het minste wat je kan doen het even vragen en er eerlijk over zijn in je aankondigingen. Natuurlijk was hij wel zo slim om het nergens in de intervieuws over de choreo te hebben, maar dingen verzwijgen heeft meestal een reden, namelijk dat je ergens wel weet dat het niet zo netjes is......

Dat van fatsoen ben ik ook wel met je eens, alleen lijkt het mij dan ook even onfatsoenlijk om beelden waarop andere mensen de rechten bezitten te gebruiken zonder toestemming te vragen, maar dat lijken sommige mensen hier gemakshalve te vergeten. Dan heb ik toch zoiets van "kijk naar jezelf". Ik vind het ook wel erg ironisch, zoveel ophef over "piraterij". Wij zijn in Nederland namelijk kampioen in het jatten van software, muziek, beelden enz.

Al is het zoals Karl zegt geen componeerwedstrijd, ik heb zelf erg genoten van Imke met die muziek van Wibi, dat vond ik nou nog eens origineel en ontzettend goed passen bij de bewegingen van haar paard.

Erg triest nieuws zag ik, het paard van Hailey Beresford is verongelukt. Dat vond ik altijd zo'n leuke combinatie, die ga ik dus erg missen in Aken.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:39

Maar 'we' hoeven het niet goed te keuren, omdat 'we' het zelf ook op andere vlakken doen? En omdat degene die de filmpjes heeft geplaatst dat zonder toestemming deed, moeten 'we' het onderwerp van de filmpjes dan ook maar vrij spreken? Dan kan niemand de klok meer luiden.

Ik denk dat als je zo gaat denken, je nooit een stelling in kunt nemen, want overal zijn er wel mensen die fout doen, waardoor een ander dan feitelijk niet mag oordelen.

En dan nog, als dit, en dat wordt het, getolereerd wordt, is het hek dus van de dam. Iedereen kan dus nu de kur van een ander, spiegelbeeld gaan rijden, iig op nationaal niveau.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:45

Ja dat kan en mag dus dan inderdaad. Ik kwam weer even langs huppen, maar had niet verwacht, dat alles er nu nog steeds niet over gezegd was. Jemig wat gaat zo'n simpel iets lang door.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:03

Het gaat zolang door, door de emotie erachter denk ik. In Raths gastenboek is men ook nog steeds aktief.
De emotie is deel door Totilas, zonder het te misgunnen, en zonder te zeggen dat het 'het beste paard' is, en niemand beter, en zonder te zeggen dat het niet gewoon is dat een paard verkocht wordt, is het toch zuur voor het Nederlandse team, en de sport, zijn verkoop.

En dan komt zoiets als de Kur er bovenop.Ik heb zelden last van 'het gedrag van mensen met geld', zoals men dan snel zegt, maar dit is wel zout in de wonden strooien van de Nederlandse fans, en een blamage voor de gedragscode van sport in het algemeen, en het respect naar een andere ruiter. Dan krijg je toch wel wat het gevoel, deze mensen denken met alles weg te kunnen komen, en ze doen dat ook. En dat vaagt een aantal grenzen weg, die weliswaar ongeschreven waren, maar toch voor een code stonden.

En dan heb je nog de aanloop naar Aken, en gun ik de beste ruiter/amazone/team alles. Maar hoop wel stiekem, heel idealistisch, dat Edward zijn revanche krijgt.Weet het, is kinderachtig :o, maar dat is de laatste dagen toch wel wat gegroeid.Was anders geweest als er een excuus was gekomen, uit netheid van de zijde van Rath. Ook al is het dus feitelijk gedoogd die Kur zo te rijden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:27

Gevonden op Equestro:
Dressuur tijdens CHIO Aken 2011 nu al legendarisch…
Laurens Van den Wijngaert | 19 juni 2011 | Reacties (0)
Steffen Peters, voor het eerst sinds z'n overwinning in 2009 terug in Europa
Op hun gloednieuwe website kondigt het CHIO Aken met gepaste trots aan dat fans van dressuur nu al hun duimen en vingers mogen aflikken. Of op z’n minst watertanden en aftellen naar 13 juli. Want dan zullen op de voor paardensport heilige grond van Soers ‘alle’ grootheden het tegen elkaar opnemen.

Top-deelnemersveld…
Uiteraard vangt het rijtje aan met gitzwarte, levende legende Totilas en diens voorlopig nog heel wat minder legendarische ruiter Matthias Rath. Verder worden ook Ravel (Steffen Peters), Mistral Hojris (Laura Bechtolsheimer) en Parzival (Adelinde Cornelissen) verwacht.

“Voor het eerst dit jaar staan deze grootheden allemaal tezamen tegenover elkaar”, zegt Michael Mronz, directeur ‘Aachener Reitturnier’, fier. “En dat merken we aan de verkoop. Voor zondag (Deutsche Bank Prize – Grand Prix) alleen al verkochten we ruim 10.000 tickets.”

Niet in het hoofdstadion?
Opvallend, de dressuurfans zijn de Wereldruiterspelen van 2006, ook georganiseerd door het CHIO Aken, nog niet vergeten. “De meest gestelde vraag aan onze medewerkers is waarom dressuur niet in het hoofdstadion wordt gebracht. Net als toen. Helaas kan dat niet.” vertelt Dhr. Mronz. Maar mocht Aken de kans krijgen om het Europees kampioenschap van 2015 te organiseren, dan zou dat wel opnieuw het geval zijn, laat hij een duidelijk ballonnetje op.

Wanneer enkele honden vechten om een been…
De in Duitsland geboren maar in 1992 tot Amerikaan genaturaliseerde Steffen Peters zou wel eens voor dé verrassing kunnen zorgen. De laatste maal dat de in Californië gestationeerde dressuurruiter en zijn Ravel nog eens in Europa aantraden was in 2009, toen ze wonnen in jawel hoor, ditzelfde Aken. De enigste keer dit jaar dat hij naar Europa afzakt, zal hij ongetwijfeld met stevige ambities aan de start verschijnen van de ‘Aachener Laurensberger Rennverein’.

En laat ons ook niet Isabell Werth vergeten. Of Edward Gal. De Nederlander zal in Aken voor het eerst sinds hun toch wel pijnlijke afscheid ‘zijn’ Toti als tegenstander in de ring ontmoeten.

Kortom, nu al een legendarisch Aken, en we zijn nog niet eens begonnen. Dat belooft!