[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:53

Gefeliciteerd! Super gaaf!

Ik mag dit weekend weer :j heb er wel zin in, alweer ruim maand geleden volgens mij :j

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:04

Goed bezig allemaal!!
Ik heb nog even niets op de planning staan... Beetje jammer heb wel weer zin om te starten haha

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:25

Toppie Kady! Knap gedaan ondanks die hengstigheid!

Eclare, geweldig wat een punten!!! *\o/*

Ik heb vanavond weer gestart. Dit keer minder tevreden over de proeven. Door de warmte gisteren niet gereden en hij had dus al twee dagen stilgestaan. Heel slecht liep hij niet, hij was erdoor alleen een stuk scherper met losrijden, waardoor ik niet echt er aan ben gaan rijden. Dat moest ik bekopen in de proeven.
Typerend vond ik in de eerste proef dat travers en appuyeren zo verschillend werden beoordeeld. Als in eerste travers en appuyement een 5 (t) en een 4 (a) en de tweede set een 4 en een 6... Euh... :+ Terwijl dan toch beide keren de lengtebuiging niet oke is... Maar goed geeft niet...
Eerste proef viel hij me uit de contra voor de wissel. En daarna te vroeg in draf.

Tweede proef viel hij compleet stil in de wissels. Dat was echt balen! Met name de wissels MIE ELF. (toen was ik het flauw en heb ik hem een schop gegeven) Vervolgens ging op hij de AC lijn in draf, ik schopte hem aan en op X maakten we een noodstop in plaats van een overgang. Echt slecht :') Toch nog 190,5 _O-

Ik heb een paar filmpjes van de proeven, dat is wel fijn. Ik kreeg wederom commentaar dat hij meer gedragen moet, begrijp ik volledig als ik de proeven terugzie en zeker als ik de concurrentie zag. Paarden die waanzinnig fijn van de grond draven (allemaal friezen, geloof niet dat je zoveel goed gereden paarden op gemengde wedstrijden ziet in deze omgeving). Probleem bij die van mij is dat hij een beetje hoog in het kruis is en ook zo blijft lopen. Dat moet toch anders kunnen met wat gymnastiek... Ben echt heel erg op zoek naar tips om hem het bekken beter te laten kantelen. Zo op de grond is dat wel te doen met een snoepje tussen de voorbenen door. Maar onder het zadel.... :\ Hoe doen jullie dat?

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 08:50

Oh Janine dat is balen! Starten je in Garijp gisteravond of ergens anders?

Ik heb niet echt goede tips voor het kantelen van het bekken? Ik probeert dit altijd gewoon door het rijden van verschillende oefeningen mee te nemen en dan doet ze het wel redelijk.
Ik heb ook altijd het woord gedragenheid onderstreept staan op mijn protocollen :+ Dat moet ze ook echt meer gaan doen. Weet alleen niet zo heel goed hoe ik dat voor elkaar kan krijgen? Iemand goede tips daarvoor?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:20

Garijp inderdaad... lastig he? Als ik de filmpjes zie denk ik dat dat pas komt als hij meer bergop gaat...

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 11:50

@Janine, jammer dat je proeven niet zo lekker gingen. Bekken laten kantelen oefen je heel erg met achterwaarts en met (schijn)overgangen waarbij je hem actief verzameld laat draven, weer paar passen eruit en weer terug. Mooiste is als je hem dan wat lager en rond ingesteld kan houden aan de voorkant dat hij zijn bovenlijn moet bollen.

@Droversrun eigenlijk zelfde, gedragenheid is stukje sterkte dus zal je voornamelijk met krachttraining moeten versterken. (Schijn)overgangen zijn altijd heel fijn, maar dan wel echt heel consequent. Wanneer deze goed gaan tempowisselingen en overgangen rijden tijdens je zijgangen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:34

veel schijn overgangen rijden op je zit, hand goed voor houden en verbinding houden. Ik stel juist niet lager en dieper in, aangezien je dan zeker met een paard met hoog kruis gauw op de voorhand gaat.

Gewoon bovenin zetten, schijnovergangen en laten wachten. Ook geregeld sb rijden en (schijn) overgangen in de sb rijden. Wel over de rug houden :j

Gebruik je hoeken, zodat je elke hoek je paard weer goed op de ah kan zetten.
En het is een kwestie van oefenen en voor je paard een kwestie van sterker worden :j

zet je je filmpjes nog hier neer? O:)

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:40

Balen Janine!

Inderdaad is achterwaarts een erg goede oefening om het bekken te kantelen.
Wietze moet gewoon wat sterker worden en dat heeft tijd nodig. Maar dat komt zeker goed!
Wanneer moet je weer?

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:43

Heeft trouwens iemand ook last van dichtzittende oren tijdens het rijden?
Gisteren op het land proeven geoefend maar doordat mijn oren dicht gingen zitten kon ik de voorlezer niet meer horen :(

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:51

Filmpjes zet ik hier niet neer, maar zal ze wel ff uploaden voor de mensen die het interessant vinden/mij kunnen helpen, dan stuur ik ze via PB :)

Hoeken rijden, schijnovergangen etc. Allemaal onderdeel van het rijden. Misschien toch maar een tijdje wat meer focus op de basis en scherpte. De kunstjes kent hij wel redelijk en die kunnen er alleen maar beter van worden. Vind hem voor het oog op de filmpjes ook niet zo lekker door het lijf als hij wel eens voelt.

Ik moet volgende week vrijdag weer in Drachten, en 2 augustus ga ik naar Kloosterburen (is op zand). Jij gaat zaterdag naar Kollum???

Dichtzittende oren heb ik nog nooit gehad, en ik kan al niet tegen langdurig de airco aan in de auto... (laat staan vliegen zonder doppen :oo als ik dat doe, kan ik bijna een dag niet meer horen)Heb hele lastige oren... Ben je niet gewoon verkouden aan het worden? Ik denk dat de buis van eustachius dicht is gaan zitten door het benauwde weer gisteren in combinatie met lichte verkoudheid? Even een paar keer stomen kan wel aardig helpen.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 16:27

Zaterdag Kollum idd.

Ik heb idd wat keelpijn, vind het maar wat irritant, morgen weer van dat vochtige warme weer... We moeten er maar wat van maken.

Kloosterburen heb ik ook naar gekeken maar dat is binnen inrijden en in de buitenbak de proef, zag ik niet zitten.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 17:31

Janine: aquatraining? Eens in mul zand gaan wandelen?

Die van mij loopt ook zo graag hoog in t kruis. Maar die betert beetje bij beetje :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 17:49

Oooh dat wist ik niet liss, best balen dan idd in Kloosterburen :') we maken er het beste maar van haha.

Optiwolk, dan zou het in de winter super moeten gaan :') we hebben dan een aquatrainer op stal _O- mul zand hebben we niet in de buurt, maar hou ik ook niet zo van ivm eventuele blessures.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 17:56

:')

Ja ik ook niet hoor. Maar wij gaan in herfst wel weer naar de aquatrainer denk ik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 18:01

Ga je dan één keer? Of ga je regelmatig?
En waar ga jij heen?

Het lijkt mij wel interessant namelijk, eerst maar kijken wat ik straks te besteden heb :+ Net de schilder over de vloer gehad en die adviseert (heeft de huizen altijd in onderhoud gehad toen het nog huurwoningen waren) me om meteen maar kunststof te plaatsen boven (zit nog ouderwets enkel glas in :x ). Dat is ook weer zo'n overweging... :') Dus nu eerst naar een kozijnenboer :+

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 19:57

Ik ga in België. Dus vrees sowieso war te ver voor je ...

Ik ben een tijdje regelmatig gegaan maar dan heeft werk daar eens rokje voor gestoken.
Heb wel nog wat beurten staan.
Heb overigens voor 10 beurten iets van een 300,- betaald. Maar dat is dan exclusief fysioconsult. Die stelt namelijk het trainingschema op.
Dat vond in wel belangrijk, dat er daar begeleiding in is.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:21

Bij Hoogeveen zit Health 4 Horses. Die hebben ook een aquatrainer. Dat is vast beter te reizen dan België... Gaat er nog iemand van het noorden naar Bakkeveen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:52

Dat is niet zo gek qua prijs Optiwolk!

Lithya, volgens mij zit er ook eentje in Beetsterzwaag? Bij het Swarte Paert?

Ik ga niet naar Bakkeveen, heb vrijdags al Drachten staan. Is wel een mooie wedstrijd! Twee jaar geleden ook geweest. En ze hebben leuke lintjes :') (heeeeul belangrijk!)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:40

Beetsterzwaag is een aquatrainer en Hollandscheveld een Seawalker. Verschil is dat in de seawalker het paard los loopt en daardoor vrijer kan bewegen. Een aquatrainer is een lopende band in een bak die wordt gevuld met water. De seawalker is bij mijn weten ook gevuld met zout water. Hierin kan het water ook in hoogte worden gesteld.

Ja daar heb ik er al meerdere van. Zaterdag waren er ook mooie lintjes. Waren, want de postbode had ze niet geleverd. Win ik eens een keer ....

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 23:51

Ik heb ervaring met Health4horses! Beide van mijn paarden zijn daar een maand lang 3 keer per week in de seawalker geweest!!

Een paard tijdens de revalidatie van een operatie en de andere ivm Lyme

Heel tevreden over :j

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:30

Zo eerste dag zit erop. Wat was het warm :x meestal heeft mijne er geen last van maar nu liep ze te kreunen := eerste proef wat dommigheidjes van mezelf en soms wat impuls verlies 203 :7 eigen schuld. Even wat wakkerder gemaakt en toen 210. Ook 2 keer de 2de plaats. We waren in handicap met z2 en ik was nog eerste van het Z1. Zelfs met 203 :')

Maar allerbelangrijkst was dat ik veel meer controle in de proef had. Ze was veel meer op mij gefocused. Dat was echt super fijn :):)

En de wissels gingen veel beter. Nu nog op de letter :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 18:59

Super!

Hier vandaag ook weer weggeweest. 1e proef fijn! 2e zat er wen hardnekkige daas helaas. Maar eerste proef hebben we gewonnen :D nu mohen we Z1 starten!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 22:35

Goed gedaan Splinter!!!

Gefeliciteerd Yvank!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 23:57

Ben ook op wedstrijd geweest vandaag.
Mijn dochter moest eerst in het L1, weer 2 winstpunten rijker.
Een uur later moest ik, wat was het warm!
Wup werd bedolven onder de dazen en werd er gek van, hoofdschudden en trappen, weg concentratie, vooral in de tweede proef ging het stapgedeelte met keertwendingen de mist in en de eenvoudige wissels gingen ook niet omdat hij de dazen wilde ontlopen en dus niet genoeg wilde terugkomen.
Ik ben verder best heel tevreden, hij liet zich best fijn rijden.
Ik had 200 en 200,5

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:55

Net terug van wedstrijd. In 30 minuten zijn ze 20 minuten uitgelopen. Hij had er dus echt geen zin meer in. 201,5 en 198. Maar bij de eerste jury wist ik al dat ik geen winstpunt zou rijden.