[HK]Z2-debuut, wie nog meer? Deel 2!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lieuwkje_90

Re: Z2-debuut, wie nog meer? Deel 2!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:39

Leuke foto Sandra!

Gek dat dat toch allemaal zo anders is Belgie/Nederland :D

Bedankt voor de leuke commentaar op het filmpje.
Klopt allemaal wat jullie zeggen. De wissels zijn lange tijd echt een moeilijk punt geweest, daar zijn we de afgelopen maanden hard mee bezig geweest.
Daardoor hebben we niet echt voorruitgang gemaakt in de andere oefeningen. Gelukkig lukken de wissels nu al een stuk beter, dus nu zijn we hard aan het werken op dat appuyeren en al de rest nog beter te krijgen.
Dat scheef zitten was mij in galop ook al opgevallen. Maar in de appuyementen had ik dat nog niet gezien. Bedankt om dat even aan te wijzen, kan ik daar wat op gaan werken :D
Leuk op te horen dat alles er ‘vanzelfsprekend’ en ‘makkelijk’ uitziet. Dat is wel niet echt wat ik voel hoor, haha :D
Moet best hard werken, maar ik ben mega trots op haar. Hopelijk kan ik nog een eindje verder met haar.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:21

Tja, als deze regel moet voorkomen dat er te veel mensen doorstromen naar het ZZ-zwaar die het niveau eigenlijk niet aankunnen, dan moeten ze de oorzaak daarvan zoeken en die aanpakken.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:28

Gewoon deze klasse terug naar subtop!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:14

Tja, dan krijgen ze weer hetzelfde waar het allemaal om te doen was. Wat je nu een beetje in het ZZ-zwaar ziet. }>

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:21

Het stopt toch ergens voor de meeste, of dat nu ZZL of ZZZ is...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:27

Ja maar ja, ze willen dat subtop exclusief blijft en dus met goede resultaten (over het algemeen). Dus geen massa's en weinig onvoldoende resultaten. Dus als het aan de KNHS-subtop ligt, dan stopt het liever in de basis. :o

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:10

Dat bereiken ze zo toch niet.Zodra het ZZL bij de basis ging zag ik ineens mensen winst rijden die daarvoor 55% reden.
Dat zelfde zie je nu in het ZZZ.Beter is vanaf het Z 2 jury's en de kwaliteit vd juryleden verhogen.
Maar met dat toelatingsbeleid van nu gaat dat niet goed komen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:43

Tja, wie hou je dan voor de gek? Het is altijd een spanningsveld tussen betalende leden met startpassen ed en dus inkomsten voor de KNHS en dus leden die je te vriend moet houden en de geloofwaardigheid van de sport die je op deze manier misschien wel verlaagd. Straks houden we subtop over vanaf LT-niveau. Zo blijf je bezig en pak je het oorspronkelijke probleem niet aan.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:20

Betere bijscholing van de juryleden dan maar? En idd jureren met 2 jury's? Ik krijg nu vaak het idee dat juryleden voorkeur hebben voor bepaalde paarden/mensen... En dat er dan juist dingen door de vingers worden gezien.. Of mag ik dat niet zeggen?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:28

Tuurlijk mag je dat wel zeggen. Dat denken toch heel veel mensen? Twee juryleden zou wel goed zijn en bijscholingen ook. Maar er ook consequenties aan verbinden. Want ik heb wel eens een bijscholing meegemaakt waarbij een eigenwijs vrouwelijk jurylid niet te overtuigen was van haar ongelijk door de cursusleider terwijl de rest van de zaal het wel met de cursusleider eens was (en ik ook dus :o ). En dat ging tussen een 4 en een 8. Overduidelijk dus. Je zult zo'n vrouw dan maar als jury hebben. Ik vind dat ze desnoods regelmatig (elke 5 jaar ofzo) weer opnieuw examen moet doen. Ik weet wel dat je dan ook niet alles voorkomt, maar dan krijg je je jurycorps misschien wel wat meer op de goede lijn.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:56

Zeg, binnenkort moet deze topic vernoemd worden!!! Dan is het "ZZL debuut? wie nog meer?" Of worden die mensen aan de deur gezet? :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:20

vur schreef:
Tuurlijk mag je dat wel zeggen. Dat denken toch heel veel mensen? Twee juryleden zou wel goed zijn en bijscholingen ook. Maar er ook consequenties aan verbinden. Want ik heb wel eens een bijscholing meegemaakt waarbij een eigenwijs vrouwelijk jurylid niet te overtuigen was van haar ongelijk door de cursusleider terwijl de rest van de zaal het wel met de cursusleider eens was (en ik ook dus :o ). En dat ging tussen een 4 en een 8. Overduidelijk dus. Je zult zo'n vrouw dan maar als jury hebben. Ik vind dat ze desnoods regelmatig (elke 5 jaar ofzo) weer opnieuw examen moet doen. Ik weet wel dat je dan ook niet alles voorkomt, maar dan krijg je je jurycorps misschien wel wat meer op de goede lijn.

Je hebt ze erbij :7

Hier ook een hoop die in het Z al jaaaaaaaren jureren, als je vroeger jury was kreeg je het
Z gratis erbij zonder zelf wat te hebben gereden :+ die mensen jureren nu nog steeds :o

As vrijdag krijg ik er 2 :Y) de ene kan nog wel goed van slecht onderscheiden, maar de
andere kon het vorig jaar al niet meer zo goed zien :') de schrijfster moest een paar keer ingrijpen :=
Ze hebben hem nu uit coulance weer uitgenodigd, maar weer wel de schrijfster erop geattendeerd dat ze het in de gaten moest houden :7

Ach ik zie as vrijdag maar als oefenrondje :))

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:25

En Linda je debuut klasse Z2? Leuk joh!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:01

Udo2001 schreef:
En Linda je debuut klasse Z2? Leuk joh!

Nee eerste wedstrijd buiten, een half jaar niet van huis geweest dus deze maand nog Z1 en vanaf mei pas Z2 :P

Maar ik ben gezegend vrijdag met deze juryleden :+ :7
diegene die alles regelt staat bij mij op stal, ze vertelde het straks zelf dat hij het niet meer bij kon benen en goed zag :=

Erge is dat deze man ook nog ieder jaar op de regiokampioenschappen mag jureren :o :o :o

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:33

Beetje jammer, dit is toch jezelf voor de gek houden? Snap dat niet helemaal.... Waarom ze zulke jury's vragen als ze weten hoe ze zijn! En dus eigenlijk niet meer geschikt zijn, omdat ze het niet meer kunnen zien.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:57

Udo2001 schreef:
Beetje jammer, dit is toch jezelf voor de gek houden? Snap dat niet helemaal.... Waarom ze zulke jury's vragen als ze weten hoe ze zijn! En dus eigenlijk niet meer geschikt zijn, omdat ze het niet meer kunnen zien.

ach die ene ziet nog wel wat goed en slecht is, maar de andere ...de koek is gewoon op en dat ziet hij zelf niet in (de leeftijd)
Vroeger had hij er nog wel kijk op, hij had toen ook wel naam en faam hier in de regio...helaas speelt de leeftijd hem parten.

Verder kiezen ze juryleden vanuit het dorp, kunnen altijd op vrijdagavond en geen reiskosten!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:02

Is dat dan eigen vereniging? Daar heb ik zelf namelijk altijd beetje moeite mee... Vaak bekende van zeg maar, meestal iets of wat partijdig :+ Maar wel het voordeel dat ze het vaak voor niets komen doen, scheelt weer €25.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:09

Udo2001 schreef:
Is dat dan eigen vereniging? Daar heb ik zelf namelijk altijd beetje moeite mee... Vaak bekende van zeg maar, meestal iets of wat partijdig :+ Maar wel het voordeel dat ze het vaak voor niets komen doen, scheelt weer €25.

Juist. En daarom mag ik op de wedstrijd van mijn eigen vereniging niet jureren. Het is ten eerste selectie, en ten tweede ken ik er te veel mensen. Vorig jaar jureerde ik wel, maar dat kwam omdat een andere jury op het laatste moment afmelde vanwege ziekte en deed ik ook de tweede proef, dus die niet mee telt voor selectie.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:11

1 is van de eigen vereniging, maar beide uit hetzelfde dorp.

Dat is ook zo Sandra, maar gelukkig rijd ik voor mezelf en zie ik het als oefenrondje...moet er toch weer inkomen na een half jaar thuis :D
Punten en plaatsing boeit mij dan toch niet, liever een grote wedstrijd met fatsoenlijke juryleden
die wel weten hoe een Z paard door de baan moet gaan.

Wat ik wil zeggen, het nivo van de Z juryleden is niet bijzonder hoog over het algemeen genomen :o teninste als ik hier in de regio gemiddeld bekijk...

Hoorde ook van de M jurycursus gangers dat men aangespoort wordt om zeer positief te jureren,
nou daar wordt de doorstroom wel beter door en vast meer rijdende/betalende leden, maar de kwaliteit niet....

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:35

Ja, ik denk dat ze wellicht een jury te kort gaan krijgen. De eisen zijn dat je maximaal 20 x per jaar moet jureren wil je jezelf opgeven voor een vervolg cursus. Sommige jury's moeten verenigingen smeken om een plaats om aan die hoeveelheid te komen. Daarnaast zijn er idd vaak nog genoeg oudere juryleden, die eigenlijk nooit echt een eis hebben gehad en dus alles mogen jureren maar vaak niet eens weten hoe het is om paard te rijden :+ En ik denk ook zomaar dat door het verbeterde paardenmateriaal er veel meer mensen richting de subtop kunnen, en dat er uiteindelijk dus echt jury's bij moeten komen in de hogere klasses. En idd Linda, je rijd voor jezelf en niet voor de ander. Maar helaas echt eerlijk is het niet altijd.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:42

Even een correctie: je moet minimaal 5 wedstrijden per licentieperiode jureren en 3 licentiepunten halen. Een periode is 2 jaar. De eisen voor een vervolgcursus zijn dat je in een licentieperiode minimaal 20 wedstrijden op dat niveau gejureerd moet hebben. Bijvoorbeeld: mocht ik in december beginnen met de m-cursus en mijn examen halen in april en wil ik in december de z-cursus doen, ja, dan moet ik die 8 maanden 20 wedstrijden op minimaal m-niveau gejureerd te hebben. Daarnaast zal ik dus zelf ook nog zz-licht plus 1 winst nodig moeten hebben om aan de eisen te voldoen.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:51

Linda toevallig mijn grote jury vriend van wouw?
Ik denk dat idd 2 jury in het z al wat verschil zal maken.
Helaas zal je dit altijd houden op elk nivo.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:59

Helaas wel. Het is en blijft mensenwerk en ook die hebben last van stemmingswisselingen.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:05

Dat is het nadeel van jury sport, je ziet dat niet alleen in de basis! Overal komt het voor, ook in de subtop. Tja, dan had ik maar moeten gaan springen.....

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:18

Hihi, daar wordt je in de B tegenwoordig ook beoordeeld op het gereden zijn... Dus ook daar kom je er niet meer mee weg!