Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:50

Janine1990 schreef:
am_vanes schreef:
Een goed paard scoort hoger, dat is logisch. Maar een Goed paard wat fouten maakt en dan dus wint van het minder goede paard die een foutloze fijne proef rijd kan ik idd niet begrijpen? Het gaat toch om de manier van rijden? Of het paard Goed aan de hulpen staat, en prettig gereden wordt? Schiet mij maar lek

Een goed paard heeft meer onderdelen waar het op kan compenseren. Gaat er iets fout, maar gaat het volgende weer hardstikke goed, staat er misschien wel een 8 tegenover een 4...
Vraag dan eens in zulke situaties of je een coupon mag inzien bij de persoon waarbij je weet dat het fout is gegaan.
Of nog beter, ga eens een middagje zitten schrijven bij een jury. Geeft zoveel opheldering.

helemaal mee eens, heb ook vaak geschreven. Dan kwam er een super talentvol paard de ring in, maar de proef ging niet foutloos. Dan kan het gebeuren dat het minder talentvolle paard toch wo. Van dat goede paard.hoop
voor de basisruiters dat talent van de paarden niet zwaarder mee gaat wegen.
Denk ook niet dat Bart bax uit naam van de knhs spreekt?

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:52

Renske_W schreef:
Elise95 schreef:
B is niet echt veranderd. Alleen de B4 is wel super. Het is niet meer dat je daar eerst de hele volte moet doorzitten en dan aangaloperen, want dat is nogal een probleempje bij ons :o.

Volgens mij heeft er dat in die proef nooit ingezeten?
In proef 3 is het nog steeds gewoon grote volte doorzitten en dan de 2e helft aangaloperen.

Zo ver ik weet wel, maar ik kan het ook fout hebben hoor ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:58

am_vanes schreef:
helemaal mee eens, heb ook vaak geschreven. Dan kwam er een super talentvol paard de ring in, maar de proef ging niet foutloos. Dan kan het gebeuren dat het minder talentvolle paard toch wo. Van dat goede paard.hoop
voor de basisruiters dat talent van de paarden niet zwaarder mee gaat wegen.
Denk ook niet dat Bart bax uit naam van de knhs spreekt?

Ooh, dat begreep ik niet uit het stukje dat ik quotte... :o

Nou, mag toch aannemen van niet, want de verandering in de basissport (weet niet in hoeverre de lichte toer waar ik dus net wat over las, ik heb ook alleen het citaat van hem gelezen) lijkt me toch wel behoorlijk lijnrecht tegenover de uitspraak van Bart Bax staan.....

annie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:59

Ik heb een vraag,
In de proef B4 staat nu bij punt 15, b-e-b grote volte en de hals laten strekken, daar onder tussen b-m teugels op maat maken.

Vroeger waren het twee aparte onderdelen, maar nu word het tweede punt niet punt 16 genoemd, maar er is wel ruimte voor een cijfer op te schrijven.. (Het staat er niet onder in het zelfde vak van punt 15...)
Ik vroeg me af wat nou de bedoeling is? krijg je 2 aparte cijfers of wordt het nu 1 onderdeel?

Sorry voor onduidelijk uitleg, maar kijk zelf anders even..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:01

Dat het onderdeel wel uitgevoerd moet worden, maar dat er geen cijfer op wordt gegeven. Zoals ik bij jou lees... Hetzelfde als in de Z dat stuk tussen de keertwendingen..
Edit: Ohnee, dat in de Z wordt wel beoordeeld en hoeft niet genoemd te worden :')

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:08

KarinvdM schreef:
Een kwalitatief goed paard scoort makkelijker een hoger cijfer dan een wat eenvoudiger paard, maar dat is altijd al zo geweest.
Dat lijkt me ook normaal, een talentvolle topturner scoort ook hoger dan iemand met minder talent.

Niet waar... de turner die z'n oefening het beste uitvoert scoort hoger.

Zo zou de combinatie die de oefening het best uitvoert de hoogste score moeten krijgen, niet het paard met het meeste talent.
Maar das mijn mening en niet die van jurerend paardrijland... helaas.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:09

Hij heeft het wel over de top denk ik, later in het artikel benadrukt hij dat ook de basisruiters beter zouden moeten voelen en weten waarom ze een oefening rijden. Maar blijf het raar vinden dat er dus op de juryopleiding benadrukt wordt dat men naar het talent kijkt "

"de huidige juryleden wordt op t hart gedrukt naar de kwaliteit van de beweging te kijken. Voorheen werd meer gekeken of de oefeningen exact op de goede plaats werden uitgevoerd.Als ik een overgang zie met een fijne aanleuning op het achterheen gedragen, dan geef ik hogere punten dan voor een gewone overgang die precies bij b wordt uitgevoerd. Het gaat meer om het talent van het paard en daar werd voorheen te weinig naar gekeken"

en juist dat laatste daar maak ik me zorgen om
Laatst bijgewerkt door am_vanes op 27-01-11 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:09

annie88 schreef:
Ik heb een vraag,
In de proef B4 staat nu bij punt 15, b-e-b grote volte en de hals laten strekken, daar onder tussen b-m teugels op maat maken.

Vroeger waren het twee aparte onderdelen, maar nu word het tweede punt niet punt 16 genoemd, maar er is wel ruimte voor een cijfer op te schrijven.. (Het staat er niet onder in het zelfde vak van punt 15...)
Ik vroeg me af wat nou de bedoeling is? krijg je 2 aparte cijfers of wordt het nu 1 onderdeel?

Sorry voor onduidelijk uitleg, maar kijk zelf anders even..

Het lijkt me dat dat samen een cijfer wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:11

pearlie schreef:
KarinvdM schreef:
Een kwalitatief goed paard scoort makkelijker een hoger cijfer dan een wat eenvoudiger paard, maar dat is altijd al zo geweest.
Dat lijkt me ook normaal, een talentvolle topturner scoort ook hoger dan iemand met minder talent.

Zo zou de combinatie die de oefening het best uitvoert de hoogste score moeten krijgen, niet het paard met het meeste talent.

Ook voor jou, ga eens een middag bij een jury (niveau maakt niet uit) zitten schrijven bij een wedstrijd.
Dan zul je de jurering ook beter begrijpen.

Ik kan niet rijmen dat een talentvol paard met enkele fouten in de proef (ja, let wel, een proef, een proef is géén oefening) maar verder goede stukken, verliest van een gewoon 'zesjespaard'.
Leg mij eens uit hoe je dat zou moeten jureren, combinatie uitoefening en talent?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:13

am_vanes schreef:
Hij heeft het wel over de top denk ik, later in het artikel benadrukt hij dat ook de basisruiters beter zouden moeten voelen en weten waarom ze een oefening rijden. Maar blijf het raar vinden dat er dus op de juryopleiding benadrukt wordt dat men naar het talent kijkt "

"de huidige juryleden wordt op t hart gedrukt naar de kwaliteit van de beweging te kijken. Voorheen werd meer gekeken of de oefeningen exact op de goede plaats werden uitgevoerd.Als ik een overgang zie met een fijne aanleuning op het achterheen gedragen, dan geef ik hogere punten dan voor een gewone overgang die precies bij b wordt uitgevoerd. Het gaat meer om het talent van het paard en daar werd voorheen te weinig naar gekeken"

Nu begrijp ik je punt. :)
Kom later vanavond wel weer buurten in dit topic, eerst even sporten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:14

pearlie schreef:
KarinvdM schreef:

Ik ga er in mijn voorbeeld ook van uit dat die talentvolle topturner beter presteert dan de minder talentvolle...

Ik begrijp jouw laatste opmerking niet, volgens mij is het de bedoeling van ieder jurylid dat de best presterende combinatie uiteindelijk met de eerste prijs naar huis gaat...

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:15

Een talentvol paard dat een goede proef rijd scoort toch wel. Het gaat mij om t feit dat er blijkbaar meer naar talent gekeken wordt dan naar een fijn gereden basispaard.
Ook als je vaak schrijft zal je moeten toegeven dat een goed paard niet per definitie hoeft te winnen van een "6jes" paard
Laatst bijgewerkt door am_vanes op 27-01-11 20:18, in het totaal 2 keer bewerkt

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:16

Volgens mij moet in je proef je paard idd hals laten strekken en dan oppakken word volgens mij 2 cijvers te zijn.. dan kijken ze hoe je je paard weer oppakt zonder te storen..

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:17

am_vanes schreef:
Hij heeft het wel over de top denk ik, later in het artikel benadrukt hij dat ook de basisruiters beter zouden moeten voelen en weten waarom ze een oefening rijden. Maar blijf het raar vinden dat er dus op de juryopleiding benadrukt wordt dat men naar het talent kijkt " de huidige juryleden wordt op t hart gedrukt naar de kwaliteit van de beweging te kijken. Voorheen werd meer gekeken of de oefeningen exact op de goede plaats werden uitgevoerd.Als ik een overgang zie met een fijne aanleuning op het achterheen gedragen, dan geef ik hogere punten dan voor een gewone overgang die precies bij b wordt uitgevoerd. Het gaat meer om het talent van het paard en daar werd voorheen te weinig naar gekeken"

Ik begrijp dat de kwaliteit van de overgang zwaarder weegt dan de exacte plek waar deze wordt uitgevoerd, maar ik vind het jammer dat die combinatie die een overgang rijdt met fijne aanleuning en op het achterbeen die deze overgang niet netjes op de letter rijdt, dáár geen aftrek voor krijgt. Dáár wordt de overgang toch gevraagd? Er staat niet 'in de buurt van B overgang naar stap' ofzoiets...
Terwijl een minder goed eovergang vaak dubbel gestraft wordt als die niet op de juiste plaats gereden wordt. (ik heb namelijk wel eens commentaar gehad; 'te vroeg' of 'te laat'). Als je voor het slordig rijden niet aftrekt moet je dat voor geen enkele combinatie doen en niet alleen bij de minder goede combinaties.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:23

Janine1990:

Heb regelmatig geschreven en mijn mening is hierdoor alleen maar bevestigd. Een kwalitatief goed paard scoort bij voorbaat al hoger. En dat stoort mij.
En ik kan het niet rijmen dat een talentvol paard wel fouten mag maken en een 'gewoon' paard niet.
Hoe je dat moet jureren? Gewoon wat je ziet, niet wat het zou kunnen worden.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:32

heb een paar proeven net even bekeken, startkaart is aangevraagd dus afwachten of ik eerst nog een paar x de oude start of niet, maakt mij niet veel uit want zie in de B niet veel verschil :P

las op de site dat er al een fout staat in de boekjes, in proef 31 (Z1?) ivm galopwissels ofzo, weet t niet precies meer, maar er zal dus vast wel weer een tweede druk komen waarin die fout hersteld is of niet?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:32

Je ziet inderdaad wat je ziet en daar punt ik ook naar. Als dat fantastiche paard de fout in gaat scoort hij bij mij ook dikke onvoldoendes. Maar als iets goed gaat dan heeft hij wel eerder een hoger cijfer te pakken.
Maar eigenlijk gaan we hiermee wel behoorlijk offtopic inmiddels.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:12

Elise95 schreef:
Renske_W schreef:

Volgens mij heeft er dat in die proef nooit ingezeten?
In proef 3 is het nog steeds gewoon grote volte doorzitten en dan de 2e helft aangaloperen.

Zo ver ik weet wel, maar ik kan het ook fout hebben hoor ;)

Heb net even in 't boekje gekeken, nou wou ik 't weten ook haha,
maar 't zat er in die proef niet in hoor! Proef 4 was al op de korte zijde aangaloperen, dus dat is niks nieuws helaas.

vanessakusje

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:26

Mooi dat ze er zijn! Ga ze gelijk doorlezen..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:41

pearlie schreef:
Janine1990:

Heb regelmatig geschreven en mijn mening is hierdoor alleen maar bevestigd. Een kwalitatief goed paard scoort bij voorbaat al hoger. En dat stoort mij.
En ik kan het niet rijmen dat een talentvol paard wel fouten mag maken en een 'gewoon' paard niet.

Natuurlijk scoort een kwalitatief beter paard bij voorbaat hoger.
Doordat hij meer aanleg heeft om op het achterbeen te komen en met meer lossigheid en afdruk door de baan gaat komt hij direct al
dichter bij het ideaal beeld van het scala.
Een minder goed paard loopt per definitie bv voor een 6,als die dan een foutje maakt wordt het al snel een 5.

Ik rij er namelijk zelf zo 1,regelmatig mee in de prijzen gezeten door geen fouten te maken.
Meer dragen en buigen in het achterbeen kan hij echter niet,dus als ik alles goed uitvoer kom ik toch niet hoger dan een 6,hooguit een 7.
Een goed paard scoort dan misschien nog een 7 met dezelfde fout als waar ik een 5 voor haal.

Oneerlijk?Ik denk het niet.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:13

KarinvdM schreef:

Niet als de minder talentvolle een foutloze oefening laat zien, terwijl de talentvolle topturner van de balk afpleurt ;)
Als ze beiden de oefening foutloos uitvoeren, ben ik het eens dat een talentvol paard dat met meer tact, afdruk etc loopt hoger scoort dan een eenvoudig bewegend paard, maar het gaat toch nog steeds om de africhting. Ik zie ook ruiters in de ring met een super talentvol paard, waarbij de ruiter maar een beetje meelift, overal afsnijdt, niets voorbereid of afwerkt etc... die hoort in mijn ogen nooit hoger te staan dan een ruiter die wel laat zien dat het paard goed afgericht is en netjes alle oefening inzet, rijdt en afwerkt.

Op de laatste jurybijscholing was er ook enige discussie bij 1 paard. Paard had veel talent, moest een L2 proef laten zien, maar was duidelijk nog niet op L2 niveau. Plaatje om te zien, heel veel tact en afdruk, kon onwijs strekken, maar had bijna elke oefening tactfouten doordat het dier vreselijk gespannen was. Moet dit dier dan een 8/9 krijgen voor de paar ongelofelijke passen die hij heeft laten zien, of een 5/6 omdat hij de helft van de proef tactfouten had????
Voor een dressuurproef zou ik naar een 5/6 gaan, maar voor een aanlegtest wellicht wel hoger, want het dier heeft laten zien dat hij het kan, maar uitgaande van het beroemde scala is tact toch 1 van de belangrijkste onderdelen en met zoveel tactfouten is die in mijn ogen niet voldoende.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:18

Weet je wat het ook is, een talentvol paard kan door slechte stuurmanskunst van de ruiter onvoldoende scoren op de onderdelen, maar haalt dat weer omhoog met de cijfers voor de gangen. Een zesjes paard die onvoldoendes haalt op de oefeningen haalt op de gangen ook maar matig, omdat hij nou eenmaal niet flitsend is. Daarmee is het voor het talentvolle paard makkelijker om dat zesjespaard eruit te rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:27

pearlie schreef:
Janine1990:

Over mijn voorbeeld heen gelezen?

Kom ik nog een keer...
Goed en talentvol paard rijd een keurige overgang, zeker een 7 waard, maar ná de letter.... Eén punt aftrek.
Gewoon paard rijd een overgang, overgang is voldoende. Zeg, een zes...
Zou dit laatste paard een overgang te laat maken, dan wordt het een vijf...

Is toch logisch dat het eerste paard hoger gepunt wordt?

Nogmaals, de eerste combinatie haalt haar minpunten op door goede uitvoering van de oefening.

Naar een dressuurproef en bijbehorende punten moet je niet kijken als een oefening. Het een verzameling van punten, het ene onderdeel compenseert het andere.

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:33

Volgens mij hadden we het over de proeven en niet over de kwaliteit van de paarden en hoe het beoordeeld moet worden toch?...

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:39

Ik vertelde net tegen mijn man dat er zo'n onlogische combi in het M2 zat na de keertwending. D-K-B
Zegt hij: moet je dan niet bij K linksaf en over de hoefslag langs A-F-B.
Zou natuurlijk ook kunnen, is in ieder geval een logischere wending dan D-K-B, maar dat zal de DVD moeten uitwijzen vrees ik.