Paard netjes krijgen*tips*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Re: Paard netjes krijgen*tips*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:56

op pagina 2 of 3 (heb verder geen reacties meer gelezen) werd de opmerking gemaakt dat het zwarte paard van degene die de post plaatste er na een gewone poetsbeurd nog stoffig uitziet.
ik gebruik hier altijd een soort van glansmiddel voor. het heet "coat conditioner" van t Santa Fe (zit in een oranje spuitfles). dit spuit ik op een handoek en ga er even mee over de vacht. gelijk de laatste restjes stof verdwenen en je paard voelt zijdezacht aan.
ik gebruikte voorheen ook altijd zo'n schapenwolle poetshandschoen..maar mn paard heeft uitgevonden dat dat ding ook erg leuk is om mee te spelen dus hij is nu niet zo schoon meer ^^. (en werkt dus niet meer zo goed).

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:10

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:30

Ik ben zelf ook geen evaren, maar heb wel wat tips!

- Natuurlijk je paard helemaal wassen (je kan mensen shampoo gebruiken, maar je kan ook honden shampoo gebruiken! Echt goed effectief voor vlekken verwijderen.) Doe dan de staart in een vlecht en laat hem zo drogen, en je kan ook glimspul en in doen of haarverzachter dan kan je hem goed uitkammen en bijknippen. Knip ook een beetje er dwars in anders krijg je een heel erg 'geknipt' effect Haha! . En ik heb het zelf niet, maar je hebt van die blokken om vuil weg te vegen (dat klinkt echt heel vaag maar vraag het is in een ruitersport zaak.)
Ook een goede huis, tuin en keuken tip:

Aardappel zetmeel op de vlek doen, en dan goed weg borstelen! Taadaa, schoon paard! Pling

2_Lundy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:35

Je paard met naald en draad vlechten staat altijd mooier dan knotjes met stickjes. Paarden hoofden bijvetten met babyolie. Extra glamerous. En verder net zadel hoofdstel wat correct zit en dat jijzelf er ook netjes uitziet.

Misschien paard scheren in de winter

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:50

Hoe doe je dat dan met naald en draad?

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:19

Ik heb nog een vraag over het vlechten met naald en draad, hoe 'eindigen' jullie het knotje? Oftewel, hoe hechten jullie het touwtje af, gewoon een knoop erin? of helemaal geen knoop of iets?

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:29

ik ga gewoon door totdat hij 'op' is.
als je vaak genoeg door het elastiekje gaat zit hij vast zat.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:42

Ik denk dat bij het vlechten de smaken heel erg verschillen.
Als ik paarden vlecht dan doe ik dat met elastiek en kleine knotjes.
Elastiekjes in de kleur van de manen.

Persoonlijk vind ik die grote roosjes knotten echt spuuglelijk.
vooral als een paard er maar 5 heeft ofzo, dat maakt ze zo kort.
Veel kleine knotje vind ik een stuk netter staan, en laat de hals langer lijken.
Maar iedereen zo zijn eigen ding.

Ik heb het boekje "presenteren kan je leren". Dat is een nuttig boekje waar ook dingen in staan over extra haar invlechten in de staart, scheren van de staart en benen. Klaarmaken voor keuringen etc etc.
Eigenlijk alle onderdelen worden behandeld.
Dit is een reeks geweest uit "In de Strengen" die laten in boekvorm is uitgegeven.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:19

Hmmm. Ik heb niet het hele topic doorgelezen,
maar toch even hoe ik het doe *want m'n paard glimt wel helemaal
als ik klaar ben Clown*

Ik begin metm'n paard helemaal te borstelen. Eerst rosborstel,
dan harde borstel, zachte borstel etc. En natuurlijk de hoeven uitkrabben.
Daarna maak ik m'n paard helemaal nat, smeer d'r helemaal
in met shampoo, en spoel het goed uit.
De staart was ik ook met shampoo, en cremespoeling,
en ik pluis hem haartje voor haartje helemaal uit.
Daarna vlecht ik de staart in, met 9 plukken, en laat hem opdrogen.
Als m'n paard dan staat op te drogen met een zweetdekentje
op, begin ik vast te knotten met naald en draad.
@ILoveMyHorse : Je hoeft verder niets met het uiteinde te doen,
allene de uitstekende plukjes afknippen.
Vaak is het pektouw al wat vettig, zodat het niet uit de manen
glijdt.
Ik maak de hoeven van m'n paard eerst met water en een hoefborsteltje
schoon, en daarna vet ik ze in. Vervolgens begin ik weer m'n
paard te poetsen, alleen dan met harde en zachte borstel,
en schapenvacht.
Ook gebruik ik glansspray. En olie voor om de neus en ogen.

De voorpluk vlecht ik meestal wel in, als ik nog tijd heb.
En ik knip d'r sokken nog even bij, om het net iets sjieker te maken.

Ik heb alleen werkelijk geen idee hoe je manen moet trekken. Clown,
dus als iemand weet waar uitleg staat, of uitleg kan geven.. Clown

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:42

hoe doen jullie dat bij een fries, in de winter wil ik ze eigenlijk liever niet wassen omdat ik geen beschikking heb over fatsoenlijke wasplaats, en dus ook geen warm water.
zwarte paarden lijken vaak snel stoffig, en als ik zijn manen in een hengstenvlecht wil doen, wordt het gauw grijs, ook niet zo mooi..

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:58

@ Pandabeertje, ik vind kleine knotjes juist spuuglelijk Tong uitsteken

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:26

wake_up schreef:

Volgens mij moet je gewoon met een manenkam heel lang borstelen/'trekken'.

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:34

IsabelvS schreef:
wake_up schreef:

Volgens mij moet je gewoon met een manenkam heel lang borstelen/'trekken'.

Ik draai meestal een klein plukje van de manen om men mannenkammetje en dan trekke (natuurlijk de pluk manen wat vasthouden zodat je niet heel de pony/paard meetrekt) maar of dat nu de juiste manier is??

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:54

Wat ik doe is het volgende:
ik was zijn staart, doe er anti klit in en laat de staart dan geheel drogen. Wanneer het opgedroogd is, kun je met een speciale (haar)borstel zijn staart makkelijk uitkammen en dan doe ik er nog wat anti klit in, zodat het zo blijft en eventueel nog eens makkelijk door te kammen is voor vertrek. Verder zorg ik dat zijn benen goed geknipt zijn, de lange stukken knip ik dus regelmatig weg. Dit is niet alleen netjes, maar zorgt er ook voor dat er niet zoveel modder blijft hangen, wat eventueel weer iets als mok kan voorkomen. Ik borstel het paard goed voordat ik op wedstrijd ga en gebruik dan voor wat meer glans een schapenwollen handschoen, maar ik ga niet met baby olie/doekjes aan de gang. Dat vind ik (persoonlijk) overdreven. Hij hoeft geen schoonheidswedstrijd te winnen, maar ziet er wel pico bello uit! Voor het invlechten doe ik het volgende:
eerst snij ik de manen op lengte (hier kun je een speciaal mesje voor aanschaffen, is helemaal veilig en is natuurlijker en makkelijker dan knippen). Dan maak ik de manen nat/vochtig en verdeel ik de manen in ongeveer 15 staartjes. Deze ga ik een voor een invlechten en als alle vlechtjes gemaakt zijn, vouw ik ze als het ware dubbel naar een knotje en doe ik er een elastiek omheen. Hij ziet er dan echt heel mooi uit! En zo ziet mijn wedstrijdvoorbereiding eruit wat betreft toiletteren.

Nikkie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:53

Als je de manen van je paard trekt. neem je gelijk de dode haren mee en dun je het dus gelijk uit..en goed zorgen dat je kleine stukken neemt. als je alles op een lengte wilt leg ik altijd mijn hand op de manen( begin bij de manenkam) en dan goed zorgen dat het strak is en dan de lengte erafhalen... het is moeilijker om het op te schrijven als het voor te doen haha

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:38

Mijn paard glimt van zichzelf, dus even een harde en zachte borstel eroverheen, daarna soms nog een babydoekje wanneer hij erg stoffig is, en dan klaar.
Hoeven en benen was ik altijd, staart was ik mee. Daarna pluis ik zijn staart uit en spray het in met glansspray, verder doe ik er niks mee.

De manen knip ik altijd, omdat hij erg dunne manen heeft vind ik het zonde om het te trekken.
Vlechten doe ik met naald en draad! Lachen

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:21

heyitsme schreef:
hoe doen jullie dat bij een fries, in de winter wil ik ze eigenlijk liever niet wassen omdat ik geen beschikking heb over fatsoenlijke wasplaats, en dus ook geen warm water.
zwarte paarden lijken vaak snel stoffig, en als ik zijn manen in een hengstenvlecht wil doen, wordt het gauw grijs, ook niet zo mooi..

Ixion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:03

Om myn pony een beetje te laten glimmen spuit ik altyd een beetjee equistar op een borstel en borstel het over zijn lichaam, en gebruik ook baby doekjes. Pling

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:12

Wat doet iedereen veel met z'n paard zeg!

Ik poets ze iedere dag. Staart knippen doe ik als het nodig is. Manen ook als het nodig is.
Met een wedstrijd was ik dr benen en dr staart, manen vlechten en klaar is klara

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:12

heyitsme schreef:
heyitsme schreef:

Babydoekjes erover!
En de manen eerst borstelen aan beide kanten (dus ook even de manen naar de verkeerde kant halen en daar borstelen) dan vlechten en dan glansspray eroverheen. Wel eerst vlechten want anders glijd je vlecht er uit.. En je kan er ook nog haarlak overheen doen op het laatst..