Oneerlijke uitslag dressuur.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lougino

Re: Oneerlijke uitslag dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:52

Ik heb een aantal jaar geleden meegemaakt dat ik de kantine inliep voor de uitslag en de jury tegen de winnares (een bekende van haar dus!) hoorde zeggen: "nou meid je bent eerste hoor maak je maar geen zorgen" eeeeehh excuse me???? Ja toen kon ik mijn protocol niet echt meer serieus nemen... Dat gebeurd dus wel maar ik moet zeggen dat dat ook wel de enige keer in 10 jaar was dat ik zoiets heb meegemaakt.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:55

Tja, dat gebeurd nou eenmaal vaak en dat zal je ook blijven houden denk ik. Jurysport he?!
Heb dat zelf ook wel eens gehad hoor. Degene die 1 was kende de jury idd. Maar ja, als je naar eigen idee maar lekker hebt gereden, da's 't belangrijkste.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:57

Reina11 schreef:
Ik heb een wedstrijd gereden die totaal foutloos was en men paard goed beweegde en precies aansprong bij de B en bij E in galop en ook binnenschouder precies zo deed zoals er gevraagd werd en ook zo meenemen door de halve grote volte, en wat kreeg ik ¿¿ allemaal zessen , en één die voor mij aan was , was tegen de hand ,steigerde en niet voorwaarts kreeg meer punten en ik denk alleen omdat die paard in een krul getrokken werd en net achter de loodlijn reed en niet zoals die van mij die keurig en netje's op de loodlijn reed, Ik weet het toevallig omdat ze hebben opgenomen hebben zodat ik terug kon kijken op de fouten die ik misschien zal hebben gemaakt ( gelukkig geen fouten ) Maar ik ben tevreden en weet dat men paard goed heeft gedaan Ach gut

Totaal foutloos!!! Dus dat zou 300 punten zijn!!!! netjes hoor.

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:00

texelse schreef:
Reina11 schreef:
Ik heb een wedstrijd gereden die totaal foutloos was en men paard goed beweegde en precies aansprong bij de B en bij E in galop en ook binnenschouder precies zo deed zoals er gevraagd werd en ook zo meenemen door de halve grote volte, en wat kreeg ik ¿¿ allemaal zessen , en één die voor mij aan was , was tegen de hand ,steigerde en niet voorwaarts kreeg meer punten en ik denk alleen omdat die paard in een krul getrokken werd en net achter de loodlijn reed en niet zoals die van mij die keurig en netje's op de loodlijn reed, Ik weet het toevallig omdat ze hebben opgenomen hebben zodat ik terug kon kijken op de fouten die ik misschien zal hebben gemaakt ( gelukkig geen fouten ) Maar ik ben tevreden en weet dat men paard goed heeft gedaan Ach gut

Totaal foutloos!!! Dus dat zou 300 punten zijn!!!! netjes hoor.

Ik wou dat dat waar was , 180 punten het was een zessen jurie en in de andere ring 195 punten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:01

Toch apart dat jullie nu zeggen: 'Tja, jurysport he'
en bij Anky is het, 'Dat stomme Duitse jurylid'
Apart, niet?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:06

Sanniejj schreef:
Apart, niet?

Wat is het dan? Het is toch een jurysport?? Dat is nou eenmaal 'het nadeel' (tja, hoe noem je het anders) van de dressuursport.
Wij heeft dat gezegd dan bij Anky??

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:10

Mijn ervaring is dat de ene jury wat strenger punt als de ander waardoor de punten soms anders uitvallen dan je verwacht, dat kan zowel hoger als lager zijn dan we zelf inschatten. Als je wat vaker voor een bepaald jurylid gereden hebt weet je ook wat ze willen zien en hou je daar rekening mee ( dat is ergens wel jammer omdat de punten dan blijkbaar toch zwaarder wegen dan het fijne rijden).
Toch heb ik niet gevoel dat mijn paard en amazone oneerlijk beoordeelt worden door welke jury dan ook, en ik heb nog wel een bonte.......

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:11

Ashley__ schreef:
Sanniejj schreef:
Apart, niet?

Wat is het dan? Het is toch een jurysport?? Dat is nou eenmaal 'het nadeel' (tja, hoe noem je het anders) van de dressuursport.
Wij heeft dat gezegd dan bij Anky??

Ja dat bedoel ik juist,
zo'n beetje heel bokt uh Nederland zegt dat..

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:13

Maar dan snap ik nog steeds niet waarom je zegt dat je het apart vind dat iedereen zegt dat het een jurysport is. Dat is het toch ook? Misschien ben ik wel heel blond hoor dat ik het niet direct begrijp... Clown

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:21

ik zeg dat ik het aprt vind dat als het ovrAnky gaat het ineens wel oneerljk is,
en als het over zomaar iemand gaat het gewoon gezeur is.
ik vind dus dat het bij Anky ook gezeur is Knipoog

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:26

Ow op die fiets. Ja Ja heb je volkomen gelijk in.

Het is en blijft een jurysport, zowel bij ons als bij Anky oid.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 23:30

Ik vind dergelijke conclusies ook vaak erg kort door de bocht. Natuurlijk zijn het humeur van de jury, het rijden van concurentie en weet ik veel wat nog meer van invloed op het beoordelen van een jury maar ik vertrouw er wel op dat (de meesten) echt wel eerlijk proberen te zijn. Rijd gewoon een super proef en er is geen jury die om je heen kan.

Ik ken toevallig een paar juryleden waar ik wel eens bij start. Ik weet voor ik me inschrijf niet waar ze zitten en zie dat gewoon net als ieder ander op de startlijst of helemaal niet van te voren. Als ik slecht rijd geven ze mij echt geen winst omdat ik een bekende ben. Zit daar ook niet op te wachten trouwens want ik heb er niets aan als ik te snel promoveer omdat ik denk dat het allemaal wel goed gaat terwijl dat niet zo is of omdat mijn 30 punten grens bereikt is.

Een paar maanden geleden heb ik zelfs bij mijn eigen instructrice gestart en (terecht) geen winst gereden. Het was een tweedaags concours en we kwamen er pas een paar dagen van te voren achter dat zij mij moest jureren. Ze heeft het probleem nog bij het secretariaat gemeld maar die hebben er niets mee gedaan. Omdat ik toch graag wilde starten omdat ik anders niet voor de overall prijzen mee kon rijden hebben we er gewoon over gepraat en heb ik dr gezegd dat ik winst wil als ik dat verdien en anders niet en dat ik gewoon als ieder ander beoordeeld wil worden. Ik zie haar er niet voor aan om mij zo maar cadeautjes te geven op die manier maar wilde ook gezegd hebben.

Het kan dus wel gewoon eerlijk gaan en hoewel ik begrijp dat die regel bestaat dat bovenstaande niet mag vind ik gewoon dat mensen te snel de jury van een slecht resultaat of een goed resultaat van een ander de schuld geven.

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 00:53

Eerlijk gezegd maakt het me niet eens veel uit of mijn punten hoog of laag zijn, maar goed ik rijd ook maar B... Rolleyes Haha! . Als "mijn" paard maar weer een ervaring rijker is en ik een paar goede tips op mijn protecol heb staan. Er is altijd wel iemand beter en als het alleen om het winnen gaat.. je kunt zo'n beker ook prima in de winkel kopen, je kunt ook je eigen protecol maken als je de mening van een ander niet waardeert.
Maar, om maar even op de beginpost te reageren: nee ik heb het nog nooit meegemaakt dat ik het niet eens was met de jury (ik zie ook niet zo veel wedstrijden, misschien heeft dat er mee te maken). Ten eerste vertrouw ik erop dat ze weten waar ze mee bezig zijn en een goede reden hebben voor de gegeven punten. Ten tweede : er zullen heus rotte appels tussen zitten maar dan nog.. als je echt beoordeeld wordt op het ras van je paard (discriminatie! Cool ) dan moet je misschien de jury niet zo serieus nemen en je schouders ophalen. Ik bedoel, het is een sport, dat doe je voor je lol toch?
Dat kleine meisje zal heus teleurgesteld zijn, maar misschien krijgt ze zo een realistischer beeld dan als de jury had gedacht: ah, wat schattig! Die geven we een puntje meer voor het proberen.. dat is dan ook weer niet eerlijk. Verliezen hoort er ook bij, dan leert ze dat in ieder geval Knipoog

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 07:44

Nou dat is dus ook waarom ik dressuur geen *** aan vind!!!

Heb zelf paar jaar geleden met een vriendin van mij meegemaakt dat ze reed in de ring bij een goede vriend van haar ouders. Zagen ze regelmatig enzo.. En ze reed echt totaal niet netjes, paard was iig niet altijd gehoorzaam... Maar de prijsuitreiking kwam en ja hoor ze had gewonnen, terwijl er vele andere beteren waren.. Clown tja en toen dacht ik echt van tja, moet ook maar een goede vriendjes met de jury worden Haha! Nagelbijten / Gniffelen Komt idd vaker voor, heb natuurlijk ook weleens iets voordeel gehad, maarja

Je zult de jurysport nooit echt helemaal 100% eerlijk kunnen maken, maar soms erger ik me er toch behoorlijk aan.

Riixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:13

Jaaahh!
daarom is springen wel wat eerlijker nouja met de B-springen heb je ook nog stijlpunten maar in het L springen gaat het een stuk eerlijker als Dressuur & Bspringen!

Liizaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:40

judithh schreef:
jury schreef:
TOTALE ONZIN, IK VIND DIT EEN ZEER ONGENUANCEERDE OPMERKING EN JE PLAATST ONTERECHT HET JURY VAK IN EEN SLECHT DAGLICHT

als toeschouwer is dit niet te beoordelen of je moet alle onderdelen en alle proeven meepunten.

Voorbeeld ik had gister een geweldige pony in de ring (L1). De amozone kon echter nog niet zo goed rijden. Voor stap draf galop had de pony allemaal achten maar op de oefningen had ze nog al wat onvoldoendes, resultaal 180+.
Een minder bewegend paard maar foutloos gereden proef kan dus hoger komen.

Op enkele uitzonderingen na wordt een vriend/kennis ook gewoon beoordeeld.
Natuurlijk heeft iedereen wel eens dat het gevoel niet overeenkomt met de gekreen punten maar laat de waarheid dan in het midden liggen en als je je er echt niet in kan vinden stap dan eerst op de jury af en vraag om uitleg voor dit soort opmerkingen te plaatsen. Dan kun je ook de jury's mening hier plaatsen.

precies!

buiten dat... als er één onderdeel gigantisch fout gaat door bv..een val/ verzet, stijgeren. bokken., verkeerd rijden ect.. houd niet per defenitie in dat je dan geen eerste kunt worden. Een proef bestaat uit 30 of 34 onderdelen, dus ook 30/34 cijfers. Als je, je paard voor elkaar hebt en een proef neerzet volgens het scala dan kun je jezelf best een fout permiteren.

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Misschien krijg je minpunten, dat weet ik niet, maar als je een proef hebt indd.
En je krijgt minpunten op je val, je word niet gelijk uitgebeld.
Je punten worden wel bij elkaar opgeteld hoor.
Als je minpunten voor je val krijgt. Zal je je best gewoon moeten doen op het andere.
Je kunt niet altijd de winnaar zijn.
Je hebt goede stukken en slechte stukken.

Ligt er echt niet aan of je familie bent ofzo.
Eeen jury kijkt naar jouw hulpen en hoe JOUW paard daar op reageerd!

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:22

Ik was eens naar een wedstrijd van een vriendin gaan kijken en ze had me gezegd dat er in de vorige proef iemand gewonnen had omdat de jury de pony kei!!!!mooi vond

stal_cuypers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:54

_Jeanine schreef:
Ik heb wel een keer meegemaakt dat een jury haar eigen dochter moest jureren... en ze werd 1e. Maar ik weet niet hoe ze gereden had.
Als het bij mij zou overkomen weet ik nog niet of ik er naar toe zou gaan.

Nee ik zou dan ook niet in deze ring rijden als mijn moeder jury was geweest. Officeel is dit ook verboden dus ik snap ook niet waarom ze evengoed gestart is.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:45

Je hebt helemaal gelijk!

Het is en blijft idd een jurysport!
Wat dat betreft is springen veel eerlijker!
Als je een balk hebt, dan heb je een balk! Punt. Dan ben je niet afhankelijk van de jury, alhoewel in de B natuurlijk wel weer, dan zit je weer met die stijl..

wobpke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:44

hoi,

ik heb dus afgelopen zaterdag maar ook wel vaker een wedstrijd gereden.
het is alleen zo dat ik zelf nog geen volwassene ben maar wel een paard heb en dus bij de paarden
mijn proef rijd,
maar ik heb dus wel eens gehoord dat je je paard in de B-dresuur nog niet aan de teugel hoeft hebben te lopen.
het is namelijk zo dat mijn paard gewoon nog niet áltijd aan de teugel loopt.
maar als ik dan klaar ben met mijn wedstrijd en ik mijn startcoupon terug krijg.
is ongeveer het enige comentaar wat erop staat dat mijn paar niet 'door de nek loopt' en dat ie niet aan de teugel loopt enzo.
dat vind ik wel er jammer ik heb daarom ook nog nooit een winstpunt ofzo gehaald.
het is natuurlijk niet het enige wat telt. een winstpunt maar na 8 wedstrijden ofzo zou ik dat gewoon ook
een kleine motivatie vinden om weer lekker door te trainnen.

groetjes Knipoog

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:54

In t proevenboekje staat wat er per klasse wordt verwacht... en een paard hoeft in de b nog niet perfect nagevelijk te zijn en een storing mag best een keer, maar over t algemeen wel gewoon aan de teugel te lopen...

en verder, mijn eigen ervaring is nog dat het commetaar op mn coupons nog wel overeenkomt met de gereden proef, de ene jury is gewoon strenger dan de ander.. en soms valt t een keer wat laag uit, boeiend.. je krijgt ook wel eens hoge punten terwijl t niet zo lekker ging

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:55

Ik vind ook dat er af en toe erg veel van je verwacht wordt in de B dressuur!
En wat het oneerlijke beoordelen betreft,ik had dat afgelopen weekend nog.
Een vrouwtje voor mij reed gewoon een heel figuur verkeerd en toen ze later bij de jury auto stond zei de jury: "je denkt toch niet dat we dat bestraffen he!"(dat ving ik toevallig op)
ze kenden de jury en reed nog een dikke winstpunt ook!terwijl ze wel meer foutjes gemaakt had!

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:07

Ook vind ik dat er vaak in B verwacht dat er een Z paard binnen komt huppelen, heb vaak op de coupon staan van: Paard niet nageeflijk genoeg terwijl dat ze met de loodlijn meeloopt, Paard moet meer met de achterhand mee, nou een jonge paard moet dat leren, Paard moet continu zelfde snelheid houden enz enz. Ik weet niet of ze bij jullie precies de puntje's op de I willen, maar hier in Groningen wel

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:41

@ Nicole 987
Hier in Noord Holland verwachten ze dat ook,heel frustrerend is dat!
het is maar een B proef hoor!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:44

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt