Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daniellev

Re: Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:21

Ja maar dan kun je dus niets meer. Je doet als ouder je best, meer kun je niet doen. En als mijn kind straalt als ze rijdt en wedstrijden rijdt, is het goed. Dan hoort af en toe een traan erbij als ze verliezen. Het is maar net hoe je daar weer mee omgaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:36

Daniellev schreef:
Ja maar dan kun je dus niets meer. Je doet als ouder je best, meer kun je niet doen.

Dat is tweemaal niet waar Lachen

Je kunt van alles. Ik ben ook niet van mening dat wedstrijden afgeschafd moeten worden, alleen dat het met mate gedaan moet worden, en dat je je als ouder regelmatig bewust af moet vragen of je ook zorgt dat de andere kanten van een kinderleven voldoende aan bod komen: het spel, ook het niet-paardrijden, het samenwerken met anderen zonder competitie, het gewoon aanklooien zonder beoordeling.

En je kunt als ouders in elk geval kritisch blijven kijken naar jezelf, naar wat je overbrengt op een kind en wat je over wilt brengen op een kind. Af en toe een stapje terug doen, en eens objectief naar jezelf kijken, er over nadenken, er eens wat aan veranderen.

Citaat:
En als mijn kind straalt als ze rijdt en wedstrijden rijdt, is het goed. .

Dat lijkt mij persoonlijk geen verstandig uitgangspunt: zoals gezegd kunnen kinderen de langeretermijn-gevolgen vaak niet inschatten en dat is dus iets wat de ouders moeten doen. Mijn neefje straalt ook als hij een cadeautje krijgt, maar toch is het absoluut verkeerd om hem elke week cadeautjes te geven... Dat zijn dingen die je als volwassene moet inschatten omdat kinderen veel meer in het hier-en-nu leven en de langere termijn niet kunnen overzien.
Maar als ouder heb je de plicht om je kinderen niet alleen nu goed te verzorgen, maar ze ook voldoende mee te geven dat ze over een jaar en hopelijk over 5 jaar nog steeds goed in hun vel zitten. Dat betekent dat je de kortere-termijn dingen soms moet matigen, hoe pijnlijk en vervelend dat ook is, omdat je ze wat groters en langdurigers wilt meegeven.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:43

Ik zal wel en ouderwets uitstervend soort zijn, maar ondanks dat ze nu wedstrijden rijdt weet dochterlief heel goed te relativeren en ook nog
voor een ander klaar te staan.
Bij het mennen is het nog steeds zo, dat wanneer jouw wagen bv kapot is je de wagen van een collega menner mag lenen.
Ik vind dit dus een wedstrijdwereldje waarin kinderen zich thuis voelen.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:58

ik vind dat kinderen zelf gewoon wedstrijden kunnen rijden, maar dan wel, als ze het zelf echt leuk vinden!

En niet zoals ik een aantal dingen heb gezien toen ik mocht schrijven voor de jury zoals:
» Kinderen moeten al spoortjes dragen van ouders, vind het totaal nergens op slaan gezien de kinderen hun benen niet stil kunnen houden, en daarom de hele tijd lopen te prikken.

» En wat ik totaal verschrikkelijk vond, was toen een meisje haar proefje niet 100% gereden had (tja iedereen maakt foutjes), en wat je zoviezo niet van zo'n meisje kan verwachten, reed ze de ring uit, begon haar moeder te schelden, en zelfs haar dochter te slaan omdat het niet helemaal goed ging! dat vind ik afschuwelijk!

Mijn mening dus: kinderen kunnen wedstrijden rijden, maar alleen als ze zelf willen, en niet op zo'n manier als ik bijv. hier boven aan gegeven heb, dat het de ouders erom gaat dan hun kindje moet winnen.

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:27

Ik heb het grootste deel van het topic gelezen, maar wat een onzin zie ik hier voorbij komen zeg!

Het ligt niet aan de leeftijd waarop kinderen wedstrijden gaan rijden, maar hoe de ouders ermee omgaan.
Ik was een van die "zielige gepushte kinderen" die op haar 9e begon met het rijden van wedstrijden. Natuurlijk heb ik wel eens wat tranen gelaten als het niet ging zoals ik wilde, maar ik heb er ook zo ongelooflijk veel van geleerd. Mijn ouders hielden mij namelijk altijd voor dat het om de lol ging en nou lol heb ik zeker gehad! Ik heb gelachen om wat goed ging, maar ook om dat ik de verkeerde kant op reed, maar pony stil ging staan met het hoofd naar de grond om uitgebreid te grazen en ik er bijna voorover afkukelde. Hoe we anderen hielpen met opzadelen, losrijden en proeven voorlezen. Hoe we hartelijk konden lachen als iemand weer eens zijn singel was vergeten en je dan met een groepje het hele terrein af ging op zoek naar iemand van wie je een passende singel kan lenen.
Het staat me nog bij als de dag van gisteren dat ik selectie moest rijden voor de Gelderse en mijn pony altijd een beetje panisch was voor nauwe ingangen. Ik rijdt om de bak, kom binnen, maar het stukje bij A tussen de hekjes was nogal smal. Gevolg: met een noodsprong binnenkomen in iets wat verzamelde draf moest zijn, maar meer op rengalop leek. Heb de hele proef in een deuk gelegen.
Op wedstrijd gaat het niet om de punten maar om het gevoel van eenheid met je paard. Het gevoel dat hij die ene moeilijke oefening toch maar mooi even goed voor je probeert te doen of misschien een keer zijn dag niet heeft.

Dat is hoe paardrijden zou moeten zijn en moet zeggen dat ik dat gevoel juist het meeste heb gehad in mijn ponytijd en zeker in mijn jongere jaren. Interesseerde mij het wat anderen van me dachten toen ik 10 was? Nee, vanaf de puberteit, dan begint de mening van anderen te tellen voor jezelf. Moet zeggen dat alle kritiek die ik nu ik bij de paarden rijd hoor op iedereen, ik soms wel weer terug verlang naar mijn jonge ponyjaren. Toen boeide het me niet, en hoorde ik het volgens mij niet eens.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:47

Shadow0 schreef:
Dat lijkt mij persoonlijk geen verstandig uitgangspunt: zoals gezegd kunnen kinderen de langeretermijn-gevolgen vaak niet inschatten en dat is dus iets wat de ouders moeten doen. Mijn neefje straalt ook als hij een cadeautje krijgt, maar toch is het absoluut verkeerd om hem elke week cadeautjes te geven... Dat zijn dingen die je als volwassene moet inschatten omdat kinderen veel meer in het hier-en-nu leven en de langere termijn niet kunnen overzien.
Maar als ouder heb je de plicht om je kinderen niet alleen nu goed te verzorgen, maar ze ook voldoende mee te geven dat ze over een jaar en hopelijk over 5 jaar nog steeds goed in hun vel zitten. Dat betekent dat je de kortere-termijn dingen soms moet matigen, hoe pijnlijk en vervelend dat ook is, omdat je ze wat groters en langdurigers wilt meegeven.

Sorry hoor, maar ik vind dat je echt schromelijk overdrijft. Onze dochter heeft vanaf 9 jaar 'echte' wedstrijden gereden, nadat ze vanaf haar 6e onderlinge wedstrijdjes had gereden, dikwijls gewonnen, ook regelmatig verloren of fouten gemaakt, soms niet eens geweest met de jury, maar vooral heel veel plezier gehad. Óók met haar 'tegenstanders', want na de dressuurproef of het springparcours ging de pony op de wagen en speelden die kinderen met elkaar tot de uitslag er was en gingen ze gewoon sámen kijken hoe ze het er vanaf gebracht hadden als die uitslag opgehangen werd. Ze heeft er niks aan overgehouden als (voornamelijk) leuke herinneringen, ze vond het schijnbaar zo leuk dat ze nu ze bijna 22 is en al lang overgestapt is op een paard nog steeds met heel veel plezier wedstrijden rijdt!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:49

Waarom zie je kinderen dan huilend op de pony zitten, pa schreeuwend tegen het grut..

Het is een hobby hoor en als je om je hobby moet huilen, moet je ermee stoppen

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:55

En huilt dat kind dan omdat het op een pony zit of omdat pa loopt te schreeuwen?
Ik heb al eerder aangegeven in dit topic dat ouders die zich niet kunnen beheersen een probleem zijn, niet het feit dat kinderen al jong op wedstrijd gaan. Hoe denk je dat het bij dat huilende kind thuis gaat als ze een keertje een beker melk laten vallen of zo? Dan zal diezelfde pa waarschijnlijk net zo hard schreeuwen......... dat is een gebrek in die pa zijn opvoeding.
Er zullen vast wel kinderen zijn die niet uit vrije wil ponyrijden, evengoed als er kinderen zijn die niet uit vrije wil iedere week op het voetbalveld staan, moet je daar dan alle kinderen die er wel plezier in hebben voor straffen door ze geen wedstrijden te laten rijden tot hun 12e jaar?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:58

Ik ben zoals gezegd bij het mennen niet anders gewend dan dat ze pas met 12 jaar mogen rijden.
Ze hebben er nooit een probleem mee gehad..

Voor die tijd af en toe een onderling wedstrijdje zonder druk en moeten presteren..
Maar zoalsik al zei, denk dat ik een uitstervende generatie ben Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:05

ThisIsMe schreef:
Sorry hoor, maar ik vind dat je echt schromelijk overdrijft. Onze dochter heeft vanaf 9 jaar 'echte' wedstrijden gereden, nadat ze vanaf haar 6e onderlinge wedstrijdjes had gereden, dikwijls gewonnen, ook regelmatig verloren of fouten gemaakt, soms niet eens geweest met de jury, maar vooral heel veel plezier gehad.

Ik heb nergens gezegd dat wedstrijden per definitie fout zijn? Ik vind een wedstrijdje op z'n tijd prima, hartstikke leuk en leerzaam Lachen Maar met mate, en met voldoende aandacht voor ook andere kanten van de ontwikkeling. HOE je als ouder ook omgaat met wedstrijden, een wedstrijd is altijd anders dan geen wedstrijd. Lachen

Ik heb ook bv niet gezegd dat je bij wedstrijden niet leuk met elkaar om kan gaan. Dat kan namelijk wel. Maar toch is de sociale omgang bij een wedstrijd altijd anders dan bij iets waarbij je geen enkele vorm van externe beoordeling hebt.

(Dat is ook deel van het bijzondere van wedstrijden, toch? De aparte sfeer, de extra dingetjes?)

Het enige wat ik zeg: overdrijf niet, verlies ook de andere delen van de ontwikkeling van het kind niet uit het oog. En hou in de gaten dat kinderen soms veel meer druk voelen dan je als ouder denkt uit te drukken. Dat is iets waar je als ouder bewust voor moet waken. Dat is eigenlijk alles.
Wat vind je daar zo overdreven aan?

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:14

Citaat:
Wat vind je daar zo overdreven aan?

Je manier van posten, alsof kinderen van suiker gemaakt zijn, dat de tere kinderzieltjes overal tegen beschermd moeten worden en het klinkt allemaal of het zo uit een boekje komt.
Kinderen leren door ervaringen, goede maar soms ook minder goede, competitie is voor een kind helemaal niet verkeerd. Pushende ouders zijn wel verkeerd, maar als ze hun kinderen op wedstrijd niet meer kunnen pushen omdat ze pas vanaf hun twaalfde van huis mogen pushen ze ze wel op andere fronten, zoals met schoolwerk of i.d., dan moeten die zelfde kinderen gewoon op andere fronten uitblinken. Want dat is vaak het probleem, dat die pushende ouders willen pronken met hun kinderen en denken dat te bereiken door goede prestaties van die kinderen. Heel simpel, ik ben altijd retetrots op mijn kind, of ze nu eerste of laatste wordt op wedstrijd staat daar helemaal los van.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:33

ThisIsMe schreef:
Je manier van posten, alsof kinderen van suiker gemaakt zijn, dat de tere kinderzieltjes overal tegen beschermd moeten worden

Het is jammer dat je dat zo opvat, want het is niet wat ik geschreven heb. Ik vind het dan ook erg jammer dat mijn woorden anders geinterpreteerd worden. Ik heb nergens geschreven dat kinderen voor hun 12e niet op wedstrijd mogen (of zelfs 'niet van huis').

Maar voor een deel denk ik inderdaad dat wij in deze maatschappij niet genoeg beseffen hoe kwetsbaar kinderen zijn. Als ik kijk, alleen op Bokt al, hoe vreselijk slecht het zelfbeeld en de motivatie van veel jongeren is, dan denk ik dat we inderdaad maar een beetje zorgvuldiger met de kinderen om moesten gaan. En dat zijn niet alleen maar kinderen van 'slechte' ouders.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:05

Sorry,
maar ik vind het een beetje dom om het te gaaan afteschaffen hun hebben plezier in het rijden en ik vind dat ze heus wel een wedstrijd mogen rijden. en van fouten kan je leren.
en onder de twaaalf vind ik een beetje te oud
moet het eerder onder de 8 ofzo zijn,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:11

Ik denk echt niet dat alle kinderen gepuched worden.
Gelukkig niet zeg Lachen

Maar als je dan die gillende ouders aan de kant ziet, met springen nog erger dan dressuur, schop 'm naar voor!!
links! ik zeg toch links!

Kindje buiten met 3 weigeringen tranen in de ogen om wat er nog komen gaat (ook met dressuur zo)
Nou, dan komt de preek in het volle honderd met iedereen erbij...

Die kindjes hebben geen lol op concours en die ouders moeten ze verbannen van het wedstrijd terein.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:32

ThisIsMe schreef:
Heel simpel, ik ben altijd retetrots op mijn kind, of ze nu eerste of laatste wordt op wedstrijd staat daar helemaal los van.

Precies. Hier staat de Welsh al klaar. Maar ik zal ons Gioy al vroeg duidelijk maken dat als zij liever gaat zwemmen of turnen het geen enkel probleem is. Dan blijft mama gewoon zelf plezier houden van de pony, net als nu Haha!

Maar ALS ze graag wil, dan zal ik voor haar alles op alles zetten om haar de kansen te geven. Overigens net zo goed voor voetballen of zangles als de paardensport.
En dan nog maakt het niet uit als ze de ring uit komt met een 42e plaats en 145 punten. Want ze is mijn meiske en heeft haar best gedaan. Plezier is het belangrijkste. En daar hoort ook boscrossen en weihobbelen bij.

Ik hoor hier wel over de nadelen van pushende ouders, maar zijn er hier nog wedstrijdruiters die vroeger niet konden gaan en de frustratie en het intense verdriet van vroeger nog voelen alsof het gisteren was, als je anderen weg zag gaan met de trailers en zelf op zijn best van iemand een paard uit mocht stappen?

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:55

Shadow0 schreef:
Daniellev schreef:
Ja maar dan kun je dus niets meer. Je doet als ouder je best, meer kun je niet doen.

Dat is tweemaal niet waar Lachen

Je kunt van alles. Ik ben ook niet van mening dat wedstrijden afgeschafd moeten worden, alleen dat het met mate gedaan moet worden, en dat je je als ouder regelmatig bewust af moet vragen of je ook zorgt dat de andere kanten van een kinderleven voldoende aan bod komen: het spel, ook het niet-paardrijden, het samenwerken met anderen zonder competitie, het gewoon aanklooien zonder beoordeling.

En je kunt als ouders in elk geval kritisch blijven kijken naar jezelf, naar wat je overbrengt op een kind en wat je over wilt brengen op een kind. Af en toe een stapje terug doen, en eens objectief naar jezelf kijken, er over nadenken, er eens wat aan veranderen.

Citaat:
En als mijn kind straalt als ze rijdt en wedstrijden rijdt, is het goed. .

Als ik mijn kinderen zo op moet voeden zoals jij zegt, worden het popjes uit een porseleinkastje. En als het kastje open gaat en ze vallen, breken ze in 100 stukken. Ik bereid ze liever voor, met mate, op wat ze te wachten staat als volwassene. En daar hoort verlies, druk, prestatiegerichtheid etc. bij, maar ook plezier, lol, samenwerking en vooral respect naar een ander.

Als je ze zo langzaamaan voorbereid, en ze niet overal voor wil beschermen worden het volwassenen die stevig in hun schoenen staan en kunnen incasseren. Porseleinen popjes kunnen niet incasseren en hebben vroeger misschien veel bescherming gehad, maar staan nu in de 'echte wereld' met hun rug tegen de muur. Sorry, maar laat de mijne maar lekker op wedstrijd gaan. Worden ze niet slechter van hoor. Cool

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:22

Vanaf 12 jaar is wel degelijk een regel.
Onder de 12 jaar moet je bij de pony's starten en boven de 18 moet je bij de paarden starten.
Er zit dus niet iemand van 4 in dezelfde rubriek als iemand van 40.
En dat sommige kinderen van boven de 12 nou tussen de paarden starten vind ik hun eigen keuze.
Ik zelf ben 13 en ik start ook tussen de paarden.
Daar heb ik mijn redenen voor en ik zal dus ook niet zomaar tussen de pony's gaan starten.

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:29

Ik vind dit echt een nutteloze discussie.

sighthound

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:42

linneketeut schreef:
Ik vind dit echt een nutteloze discussie.

Ach, die zijn er zoveel, een meer of minder.

Waar ik benieuwd naar ben waarom deze topic-starter de wedstrijden wil afschaffen, ergernis, jalouzie over "die barbie popjes". Daar ben ik niet helemaal achter gekomen want het zijn vooral andere mensen die reageren. Vooral niet afschaffen, mss een iets andere, minder beladen, vorm. Meer spel dan gaat de druk er ook af en gaan veel meer kinderen, lees ouders Knipoog , met een tevreden gevoel naar huis.
Want dat is toch de bedoeling dat kinderen er vooral plezier aan beleven en er ook nog wat van opsteken.

Niet zo snel je ergeren aan anderen en van jalouzie wordt je alleen maar een sjacherijn van.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:43

Daniellev schreef:
Ik bereid ze liever voor, met mate, op wat ze te wachten staat als volwassene.

Wat is volgens jou het verschil tussen dit en 'mijn' methode?

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 06:45

Je krijgt bij jou door je teksten het idee dat je teveel wilt beschermen. Dat is denk ik het verschil. Ik vind dat nl. niet realistisch.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 09:08

Het is jammer dat mijn teksten zo over zijn gekomen. Want dat was voor mij toch niet de hoofdzaak. Ik weet niet of het zin heeft om nog vaak te herhalen dat ik niet tegen wedstrijden ben als het met mate is?

Alleen: in 1 opzicht ben ik wel 'beschermend'. Ik vind dat je, zeker bij jonge kinderen, als ouder de plicht hebt om de grenzen in de gaten te houden. Kinderen weten niet altijd wat goed voor ze is, en dus ben je daar als ouder om ze te bewaken. Hoe je dat doet, hangt af van de situatie. (Dat kan ook zijn: niets doen.) Maar je moet ze in elk geval in de gaten houden. Dat lijkt me toch wel heel belangrijk van het ouderschap.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 09:41

Nou , heb een (groot) deel van de discussie gelezen..............en het komt eigenlijk allemaal op hetzelfde neer: kinderen moeten niet gepushed worden. Tenminste dat is voor mij de conclusie van alle gelezen meningen.

Bovendien vind ik dit een voor Bokkers (nog) zonder kinderen een moeilijk te beoordelen onderwerp, het idee wat wel of niet goed voor kinderen zou zijn, houdt iedereen voor ogen, maar als ouder sta je daar toch anders tegenover: je zit er nl middenin en ziet het niet vanaf een afstand, en ook niet altijd zoals pedagogen ons vertellen hoe het zou moeten!

Als ouder heb je ook te maken met blijdschap en teleursteling van het westrijdrijdende jonge kind, ook heb je je verwachtingen. En beseffen de medebokkers wel hoeveel tijd de ouder in het kind en de pony steekt voordat het gaat wedstrijd rijden? Meer dan het kind zelf!

Natuurlijk is het plezier in het rijden voor het kind het belangrijkste maar op een wedstrijd komt daar hoe dan ook voor een van beiden of voor allebei een stukje spanning bij. Het kind kan een foutje maken maar de ouder ook (is ook maar een mens) En misschien vergeet zo'n ouder dan weleens pedagogisch verantwoord te reageren (doe ik natuurlijk nooit Schijnheilig )

Mijn mening is dat je kinderen best eens flink mag stimuleren om een betere prestatie te leveren, als ze zichzelf dan verbeteren is dat zo'n goede motivator!!! En een keer laten rijden als ze geen zin hebben, moet bij mij ook! Denk je dat ik altijd zin heb, om te wassen koken etc.etc.????

En kinderen onder de 12 kunnen heel goed wedstrijden rijden, als ze maar begeleid worden én de pony goed en zelfstandig kunnen rondsturen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:17

Toevallig kwam ik dit tegen op LZP, en misschien is het interessant.

Disclaimer: [i]Ik denk dat jullie NIET op deze manier met je kinderen omgaan.[/b]

Ik neem aan dat jullie het met me eens zullen zijn dat dit nou typisch een voorbeeld is van 'te ver doorgeschoten'.

Toch wil ik de link plaatsen. En wel om een paar redenen:
1. Let eens op het meisje. Zij is heel loyaal aan haar moeder en blijft haar best doen zonder in protest te gaan, ook als ze het eigenlijk niet zo goed begrijpt. Het is duidelijk dat het kind veeeeel te veel druk krijgt voor een meisje van net 5, maar op het eerste gezicht zie je vooral een lief en schattig meisje, dat straalt als het bepaalde dingen goed doet.
2. De moeder heeft het beste voor met haar dochter, vanuit haar gezichtspunt doet zij wat ze goed acht. Zij denkt dat ze haar dochter zo goed leert om te leven in een prestatiegerichte maatschappij.

Ik denk en hoop niet dat jullie er zo mee omgaan, maar het is misschien toch een interessant voorbeeld.
http://www.youtube.com/watch?v=dwttqXiC ... re=related
(Er zijn nog 7 delen Lachen Maar het eerste stukje is al vrij veelzeggend.)

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:50

Ik heb dit ook wel eens op tv gezien. Verschrikkelijk.

Maar je hebt altijd uitersten. Met mate is prima, teveel is nooit goed.

Maar dit filmpje is (hopelijk) vrij extreem.
Ik denk dat daar iedereen het mee eens is.

Maar Fidele heeft wat mij betreft nog het belangrijkste punt. Als je zelf geen ouder bent, kun je er ook eigenlijk nooit goed over oordelen. Er middenin zitten is heel anders als er tegenaan kijken. Toen ik nog geen moeder was dacht ik heel vaak 'dat gaat mij echt niet gebeuren als ik moeder ben' . Bijv. gillende kinderen in de supermarkt. Maar ik was nog geen dag (bij wijze van spreken) moeder of ik had toch een gillende keukenmeid in de AH. Bloos

Wat ik maar wil aangeven is dat je als ouder je best doet, maar ook fouten maakt. Dat is ook goed voor je kind om te zien, als je het zelf ook maar ziet. En als het in 'het normale' blijft is er echt niets aan de hand. Dat weet ik zeker. Maar als je als ouder doorslaat, dus te beschermend of te fanatiek of wat ook, is het nooit goed. Maar als mijn meiden prijzen winnen ben ik echt heeeeel erg trots, en daar schaam ik me niet voor. Als ze verliezen ben ik ook echt wel een beetje teleurgesteld, en daar schaam ik me ook niet voor. Ik ga het alleen niet afreageren op de kids, dat zou nl. bar triest zijn. En ik denk als je betrokken bent bij de hobby van je kind, dat je kind dat alleen maar zal waarderen als ze ouder zijn.