Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Daniellev schreef:Ja maar dan kun je dus niets meer. Je doet als ouder je best, meer kun je niet doen.

Citaat:En als mijn kind straalt als ze rijdt en wedstrijden rijdt, is het goed. .
Shadow0 schreef:Dat lijkt mij persoonlijk geen verstandig uitgangspunt: zoals gezegd kunnen kinderen de langeretermijn-gevolgen vaak niet inschatten en dat is dus iets wat de ouders moeten doen. Mijn neefje straalt ook als hij een cadeautje krijgt, maar toch is het absoluut verkeerd om hem elke week cadeautjes te geven... Dat zijn dingen die je als volwassene moet inschatten omdat kinderen veel meer in het hier-en-nu leven en de langere termijn niet kunnen overzien.
Maar als ouder heb je de plicht om je kinderen niet alleen nu goed te verzorgen, maar ze ook voldoende mee te geven dat ze over een jaar en hopelijk over 5 jaar nog steeds goed in hun vel zitten. Dat betekent dat je de kortere-termijn dingen soms moet matigen, hoe pijnlijk en vervelend dat ook is, omdat je ze wat groters en langdurigers wilt meegeven.
ThisIsMe schreef:Sorry hoor, maar ik vind dat je echt schromelijk overdrijft. Onze dochter heeft vanaf 9 jaar 'echte' wedstrijden gereden, nadat ze vanaf haar 6e onderlinge wedstrijdjes had gereden, dikwijls gewonnen, ook regelmatig verloren of fouten gemaakt, soms niet eens geweest met de jury, maar vooral heel veel plezier gehad.
Maar met mate, en met voldoende aandacht voor ook andere kanten van de ontwikkeling. HOE je als ouder ook omgaat met wedstrijden, een wedstrijd is altijd anders dan geen wedstrijd.
Citaat:Wat vind je daar zo overdreven aan?
ThisIsMe schreef:Je manier van posten, alsof kinderen van suiker gemaakt zijn, dat de tere kinderzieltjes overal tegen beschermd moeten worden

ThisIsMe schreef:Heel simpel, ik ben altijd retetrots op mijn kind, of ze nu eerste of laatste wordt op wedstrijd staat daar helemaal los van.
Shadow0 schreef:Daniellev schreef:Ja maar dan kun je dus niets meer. Je doet als ouder je best, meer kun je niet doen.
Dat is tweemaal niet waar
Je kunt van alles. Ik ben ook niet van mening dat wedstrijden afgeschafd moeten worden, alleen dat het met mate gedaan moet worden, en dat je je als ouder regelmatig bewust af moet vragen of je ook zorgt dat de andere kanten van een kinderleven voldoende aan bod komen: het spel, ook het niet-paardrijden, het samenwerken met anderen zonder competitie, het gewoon aanklooien zonder beoordeling.
En je kunt als ouders in elk geval kritisch blijven kijken naar jezelf, naar wat je overbrengt op een kind en wat je over wilt brengen op een kind. Af en toe een stapje terug doen, en eens objectief naar jezelf kijken, er over nadenken, er eens wat aan veranderen.Citaat:En als mijn kind straalt als ze rijdt en wedstrijden rijdt, is het goed. .
Dat lijkt mij persoonlijk geen verstandig uitgangspunt: zoals gezegd kunnen kinderen de langeretermijn-gevolgen vaak niet inschatten en dat is dus iets wat de ouders moeten doen. Mijn neefje straalt ook als hij een cadeautje krijgt, maar toch is het absoluut verkeerd om hem elke week cadeautjes te geven... Dat zijn dingen die je als volwassene moet inschatten omdat kinderen veel meer in het hier-en-nu leven en de langere termijn niet kunnen overzien.
Maar als ouder heb je de plicht om je kinderen niet alleen nu goed te verzorgen, maar ze ook voldoende mee te geven dat ze over een jaar en hopelijk over 5 jaar nog steeds goed in hun vel zitten. Dat betekent dat je de kortere-termijn dingen soms moet matigen, hoe pijnlijk en vervelend dat ook is, omdat je ze wat groters en langdurigers wilt meegeven.

linneketeut schreef:Ik vind dit echt een nutteloze discussie.
, met een tevreden gevoel naar huis.Daniellev schreef:Ik bereid ze liever voor, met mate, op wat ze te wachten staat als volwassene.
)
Maar het eerste stukje is al vrij veelzeggend.)