3 jarige op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: 3 jarige op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:35

Dat staat in het springreglement, artikel 200 lid 7:
Citaat:
7. Leeftijd van de paarden en pony’s:
a. Paarden en pony’s waarmee aan springwedstrijden wordt deelgenomen dienen
tenminste de volgende leeftijd te hebben bereikt:
Pony’s:
Klasse A, B en L Minimaal 4 jaar
Klasse M Minimaal 5 jaar
Klasse Z en ZZ Minimaal 6 jaar
Paarden:
Max. hoogte 1.10 m (A, B en L) Minimaal 4 jaar
Max. hoogte 1.20 m (M) Minimaal 5 jaar
Max. hoogte 1.40 m (Z, ZZ, D, C, en B (1.40 m)) Minimaal 6 jaar
1.50 m en hoger (A (1.50 m)) Minimaal 7 jaar
b. De leeftijd van paarden en pony’s wordt berekend vanaf de eerste januari van
het geboortejaar en wordt telkenmale per 1 januari met één jaar verhoogd. Voor
paarden en pony’s t/m 4 jaar geldt dat pas vanaf 1 april van het jaar waarin
het paard de vereiste leeftijd heeft bereikt, het paard/de pony uitgebracht mag
worden in de klasse. (In overeenstemming met de startgerechtigdheidstabel)

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 12:55

oke, dus voor de B-D zou je een pony van 4 jaar mogen hebben Knipoog vind ik ook wel normaal 4 jaar.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:27

Mijn pony is begonnen met de 3 jarige leeftijd in de B voor ervaring, nu is ze 4 en je hebt er zoveel profijt van (hoewel ik nu wel spring met haar ipv dressuur).

Karalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:42

Ik ben met mijn pony ook op 3-jarige leeftijd gestart, maar je moet het doen als je voelt dat je pony er klaar voor is.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:41

NOU over teveel vragen van een jong paard kan ik ook wel wat zeggen. Ik heb een vijfjarige gekocht waar overduidelijk al teveel van gevraagd is op jonge leeftijd. Misschien kunnen ze het vaak lichamelijk aan maar geestelijk dus niet. Deze altans niet. Dit uit zich door steigeren en absoluut geen teugeldruk meer kunnen verdragen. De foute wedstrijdruiter verkoopt zon paard dan gewoon weer als zijnde een rotpaard en een ander zit met de sores. Dus, moraal van het verhaal, kijk gewoon goed wat je paard zowel lichamelijk als geestelijk aankan op elke leeftijd zodat je een jaar later niet zit met problemen. Verdrietig

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:50

als ze er klaar voor zijn... waarom niet? ze worden er alleen maar slimmer van zeg ik maar. lekker laten lopen! alleen als het niet gaat blijf dan nog lekker thuis en jaag hem niet overstuur! (houden ze er alleen maar een nare bijsmaak aan over... de wijze woorden van mijn opa Sigaar ) haha!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:57

Lucky is nu nu 3 jaar en zes maanden (precies) en in januari hoop ik met hem voor het eerst op wedstrijd te kunnen gaan. Ik doe dit niet voor de punten, maar gewoon voor de lol! Ik heb hem al overal mee naar toe gezeuld (lees ander manege's, andere stallen, het bos, wandelingen, de keuring etc. etc.) en elke keer weer als we in een andere bak rijden, vind hij het helemaal prachtig en de dag erna merk ik echt aam hem dat hij een soort "kick" heeft gehad. Hij gaat dan veel fijner lopen Lachen
Dus ik denk dat hij er wel klaar voor is... Lachen

P.s. Ik ben niet van plan om iedere week op wedstrijd te gaan hoor! Gewoon eens in de maand/2 maanden, ligt er maar net aan wat er hier in de buurt te doen is Lachen

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:41

een 3 jarige starten in de B vind ik niet zo erg, dat is toch basis werk, je hoeft maar fftjes los te rijden want de proef zelf is een beetje los rijden.. goeie ervaring is het ook om naar andere stallen te gaan en verschillende stallen te zien. denk de echte vraag is, moeten we 3jarigen inrijden of wachten tot dat ze 4 zijn Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 10:12

GinnyBanshee schreef:
een 3 jarige starten in de B vind ik niet zo erg, dat is toch basis werk, je hoeft maar fftjes los te rijden want de proef zelf is een beetje los rijden.. goeie ervaring is het ook om naar andere stallen te gaan en verschillende stallen te zien. denk de echte vraag is, moeten we 3jarigen inrijden of wachten tot dat ze 4 zijn Knipoog

En als het goed gaat, dan willen ze steeds een stapje verder. Ik heb het over de eigenaren. En daar moet je een paard tegen beschermen.

Op zich is wedstrijden rijden met een 3jarige geen probleem, mits er voldoende tijd voor uitgetrokken wordt en de eigenaar niet te snel wil.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 13:15

De ene pony ontwikkeld zich natuurlijk wel sneller dan de ander, dus inderdaad moet je wachten totdat je voelt dat je pony er zelf klaar voor is Knipoog

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:45

Ik vind dat dat helemaal afhankelijk is van het paard.
Mijn zusje is met haar paard in de B gestart toen die 3,5 was. Die was er echt aan toe, wel deed ze het rustig aan en reed alleen de selectiewedstrijden mee. Ze werd zelfs kringkampioen.
Nu is ze bezig met een ander 3,5 jarig paard. Deze is er echt nog niet aan toe. Zowel qua conditie niet als ontwikkeling niet. Dus ik vind dat dat echt per paard verschild.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:01

Ik heb driejarigen in de ring gehad waarbij ik gewoon zat te kwijlen, zo goed als die liepen. En waar de rest van de ring niet aan kon tippen.
Rijd met beleid zou ik zeggen. Als je paard het zo gemakkelijk oppakt, dan kun je ook heel snel een stapje te ver gaan.

Zo ken ik een pony die als 3 jarige de sterren van de hemel liep. In de regio mag je maar 1 proef per wedstrijd, maar die pony liep overal 2 of 3 wp per proef. Hij werd 4 en binnen een paar maanden zat hij in het M2. Als 5 jarige meteen het Z in. En daar ging het gigantisch mis. De pony ging alleen nog maar omhoog zodra hij de ring in kwam. Niks meer mee te beginnen.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 10:18

Inderdaad, het ligt er gewoon aan hoe ver de pony ontwikkeld is, en hoe die kan lopen Knipoog
Sommige lopen inderdaad echt super Haha!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:26

Scum schreef:
Ik heb driejarigen in de ring gehad waarbij ik gewoon zat te kwijlen, zo goed als die liepen. En waar de rest van de ring niet aan kon tippen.
Rijd met beleid zou ik zeggen. Als je paard het zo gemakkelijk oppakt, dan kun je ook heel snel een stapje te ver gaan.

Zo ken ik een pony die als 3 jarige de sterren van de hemel liep. In de regio mag je maar 1 proef per wedstrijd, maar die pony liep overal 2 of 3 wp per proef. Hij werd 4 en binnen een paar maanden zat hij in het M2. Als 5 jarige meteen het Z in. En daar ging het gigantisch mis. De pony ging alleen nog maar omhoog zodra hij de ring in kwam. Niks meer mee te beginnen.

Dat is het schoolvoorbeeld. Daarom moet je gewoon niet te snel gaan, ook niet als je paard het goed oppakt allemaal. Gelukkig zie ik dat jij er ook zo over denkt!

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 20:48

Pletje123 schreef:
Scum schreef:

Dat is het schoolvoorbeeld. Daarom moet je gewoon niet te snel gaan, ook niet als je paard het goed oppakt allemaal. Gelukkig zie ik dat jij er ook zo over denkt!

Je moet ook wel een beetje je eigen ponys grenzen kennen.
Gaat wel een beetje erg hard als je pony 5 is en je rijd dan tussen het m2.

Babyreiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 01:31

Ik vind dat af en toe een wedstrijdje voor de ervaring moet kunnen. Niks mis mee, om je paard de spanning van een wedstrijd eens te laten voelen en veel indrukken op te laten doen. Natuurlijk niet wekelijks, dat is nergens voor nodig.

weemi_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:47

3 jaar vind ik te jong om echt op 'grote wedstrijden ' te gaan maar zo af en toe is een wedstrijdje op de plaatstelijke rijverening kan denk ik geen kwaad , het is zelfs goed dat je paard al een beetje aan deze omstandigheden kan wennen als je echt veel op wedstrijden wilt gaan later .

liesanneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:03

leintje_ schreef:
ik vind dat het nog even moet wachten, 3 jaar vind ik nog te jong om op wedstrijd te gaan

Een B wedstrijdje kan helemaal geen kwaad hoor..... Je paard went zelf aan andere omgevingen en dat zal alleen maar in je voordeel werken later.

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:14

Ik vind dat het aan het paard ligt.
Sommige paarden zijn er klaar voor anders weer totaal niet.
Ik denk dat je dit samen met je instructeur moet beslissen.
Ik kom soms paarden op wedstrijd tegen waar van je nooit zou zeggen dat die 3 is.
Bij anderen is het weer duidelijk te zien.

Ik zelf rij een ruin die 15-mei 2008 4 word. Ik ben van plan om hem rond feb. maart te gaan starten.
Vooraf heb ik onderlinge wedstrijdjes gereden of 3 jarige concour.
Ziggy laat gewoon merken dat hij er klaar voor is.
Hij doet goed zijn best en een B proef is met hem te rijden misschien niet foutloos maar daar is die natuurlijk ook nog te jong voor. Bloos

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:06

Ondertussen hebben wij ook een 3 jarige gekocht die nog niet zadelmak is. Ze is groot dus helemaal niet erg dat er nog niks mee is gedaan. Zodra ze er klaar voor is loopt ze es een proefje. De bedoeling is echt nog niet om in april te gaan springen. Dat zien we te zijner tijd wel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:09

Si_monee schreef:
Wat vinden jullie eigenlijk van 3 jarige ponys en paarden op wedstrijd?
Kan dit wel of vinden jullie dat het nog even moet wachten?
Komt toch wel regelmatig voor.

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een wedstrijd te gaan doen met mijn 3-jarige (over 4 maanden is hij 4). Ik rij hem nu rustig in op een speelse manier en in alle rust. Er moet nog helemaal niets en ik ga hem die stress nog helemaal niet aandoen. Ik ben geen voorstander om zo vroeg al zoiets te gaan doen, ook niet voor de lol of voor de ervaring. We hebben nog jaren genoeg in het vooruitzicht.

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:03

die van mij wordt volgend jaar 5 ( mei ) en er is helemaal niets mis mee ben dan L2 en ik ga lekker tot volgend jaar over het M1 doen ofzo!

mdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:47

Ik denk dat je naar het paard moet kijken. Het ene paard pakt het makkelijker op dan de andere.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:24

Ik heb een paar weken mee gedaan aan een onderlinge wedstrijd op onze eigen stal met mijn 3 jarige. Eigenlijk alleen de witte hekjes waren dus nieuw voor haar en het publiek. Ik kon wel voelen dat ze het eerste rondje wat spannend vond, maar ze heeft echt heel erg haar best gedaan. Meer als anders!
Toen het publiek na afloop enthousiast begon te klappen nam ze ze dit trots in ontvangst.

Volgend jaar ga ik gewoon beginnen met eerst eens gewoon ergens rijden op een andere locatie. Als dit geen stress oplevert kunnen we ook eens een proefje ergens anders meepakken.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 10:17

Oke,
Eens zal de 1e keer zijn. Ze moeten het gewoon ervaren Knipoog