Stelling -> Bij 10 winstpunten over of klasse uitrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Stelling -> Bij 10 winstpunten over of klasse uitrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:12

Ik ben van mening dat winstpunten pas belangrijk zijn op het moment dat je klaar bent, als combinatie, om te promoveren...
Rjdt je ieder start winstpunten en je zit aan de minimum om te mogen promoveren en je meent er klaar voor te zijn.. dan promoveren

Bij mijn dochter heb ik haar laten promoveren bij 27 wp in de B, 11 in de L1, 10 in de L2 en nu staat de pony op wedstrijdrust met M1+2.. en zijn ze, dochter en pony, weer bij de basis begonnen en bouwen rustig aan weer op tot aan wedstrijdnivo...

Met haar paard mag ze promoveren, is bezig met de puntjes op de i, en wachten even rustig af hoe het paard zich houdt op wedstrijden, en of de puntjes erop zitten....

Bij 10 wp de klasse uit? Als de combi er aan toe is.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 08:47

Wanneer je ruim winstpunten behaald dan is het voor mij redelijk om te promoveren. Wanneer je 1x per 3 wedstrijden een winstpuntje haalt (bijv. 181 punten) dan moet je imo nog even door oefenen. Helaas willen veel mensen zo snel mogelijk, zo hoog mogelijk. Maar ze komen zichzelf wel tegen Knipoog

Yaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:55

nou ik ken dus iemand die élke keer rond de 200 punten haalt!
nouh dan lijkt mij dat je zéker wel klaar bent voor de volgende
klasse, maar ze blijft lekker doorrijden in deze klasse omdat
ze dan lekker elke keer 1e kan worden....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:00

Ja, maar daar is toch niks mis mee?

Wij scoren momenteel in het L1 ook wel rond de 200 maar dat wil niet zeggen dat mijn paard klaar is voor het L2. 10 meter wijken lukt niet en het achterwaarts gaat ook nog niet goed.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:08

Ik rij zelf aardig punten in de B, heb gemiddeld elke proef winstpunt. Ik heb nu 10 punten en rij nog 1x in de B en ga dan naar de L1. Ik vind idd dat als je ruim punten rijd en het gemakkelijk afgaat je moet promoveren. Maar je moet ook pas promoveren als je de klasse onder de knie hebt. Als je absoluut geen pas kunt wijken lijkt het me niet slim om de L1 in te gaan...

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:11

Ik scoor vanaf het B elke keer rond de 190. Met enkele uitschieters naar boven, maar ook naar beneden. Zo reed ik 1 keer op 1 punt na verlies toen het ponyvriendinnetje van het paard aan de andere kant van het terrein begon te hinniken. Ik heb de hele baan gezien, maar niet van de goeie kant! Dat soort dingen kunnen gebeuren. Zodra ik niet meer bovenaan mee kan rijden in een bepaalde klasse blijf ik thuis om eerst nog een beetje beter te oefenen.

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:14

ik ga steeds pas over, wanneer we voor de volgende klasse klaar zijn. Indien we wel over mogen, maar ik de volgende oefeningen nog niet goed genoeg vind gaan, dan blijf ik nog even in de huidige klasse. Wil in de volgende klasse namelijk wel meteen goed uit de verf komen!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:44

Yaraa schreef:

Niet mee eens... Ik reed de laatste wedstrijden van de M1 telkens 165 punten of meer en meestal boven de 169 (oude puntentelling) en bij de eerste 3, maar ik was zeker nog niet klaar voor de M2. Heb de M1 helemaal uitgereden en moest toen nog bij 20 over. De m2 haalde ik de eerste paar keren rond de 150.

Die ene zin liep wel, was alleen een komma vergeten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:48

Yaraa schreef:

Dat kun je zomaar niet stellen. Ik had in het L1 ook overal 2 winstpunten. Maar toen ik er 15 had moest ik promoveren. Ik was helemaal niet klaar voor het L2, want ik kon op dat paard toen niet goed doorzitten.
Ik ben zelfs een half jaar gestopt met wedstrijden omdat ik anders verpicht L2 moest gaan rijden terwijl ik er niet klaar voor was.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:49

Tussen de B en L1 zit niet veel verschil, maar de L1 en L2 al een heel stuk meer (doorzitten, achterwaarts etc).. Dus 200pnt in de L1 halen is echt geen zekerheid voor de L2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:58

Scum schreef:
Yaraa schreef:

Dat kun je zomaar niet stellen. Ik had in het L1 ook overal 2 winstpunten. Maar toen ik er 15 had moest ik promoveren. Ik was helemaal niet klaar voor het L2, want ik kon op dat paard toen niet goed doorzitten.
Ik ben zelfs een half jaar gestopt met wedstrijden omdat ik anders verpicht L2 moest gaan rijden terwijl ik er niet klaar voor was.

zo ongeveer als jij doe ik nu dus ook, Dept is pas 4, in januari van dit jaar zijn eerste wedstrijd gelopen en bijna altijd winst. Heb hem altijd max 1 of 2x pm meegenomen en in de zomer ff niet.
Nu heeft ie 5 proefjes L2 gelopen en 6 wp.
Hij gaat vanaf nu dus nog maar 1x pm mee. Thuis lekker oefenen en dan daarbuiten een keertje per maand ff ergens rijden.
Zo kunnen we mooi dooroefenen tot het M1. Ik hoef niet iedere week weg. Weet zeker dat ik zo ook aan me punten kom.

rowo schreef:
Tussen de B en L1 zit niet veel verschil, maar de L1 en L2 al een heel stuk meer (doorzitten, achterwaarts etc).. Dus 200pnt in de L1 halen is echt geen zekerheid voor de L2.

Dept loopt in het L2 beter als in het L1, hij is nu natuurlijk een stuk sterker dan afgelopen zomer. Maar dat gaf natuulijk geen garantie Lachen

Ik ga over als ik zeker weet dat ik winst kan rijden in de nieuwe klasse en rijd zowiezo 1 seizoen in de klasse, sneller ga ik niet over.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:00

vonneke schreef:
rowo schreef:

Dept loopt in het L2 beter als in het L1, hij is nu natuurlijk een stuk sterker dan afgelopen zomer. Maar dat gaf natuulijk geen garantie Lachen

Ik ga over als ik zeker weet dat ik winst kan rijden in de nieuwe klasse en rijd zowiezo 1 seizoen in de klasse, sneller ga ik niet over.

Maar dat geld voor jou. Ik denk niet dat iedereen direct goed door kan zitten, het achterwaarts erin heeft zitten en 10m wijken. Dat is natuurlijk voor iedereen verschillend!

Wel goed dat je ff een rustpauze in last Ja Dat zouden meer mensen moeten doen ipv gewoon dom doorpokkelen om dat ze zo graag op concours willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:03

ik vind het echt jammer dat ik niet vaker op concour 'kan' Maar houd Dept liever heel Lachen
Er zijn zoveel mensen die iedere week weggaan, maar daar vind ik hem gewoon te jong voor!

We moeten nog wel schaven aan onze punten in de L2, maar door lekker thuis te blijven en niks te overhaasten komt dat zeker met een paar weken goed. Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:09

rowo schreef:

Ach, zelfs B-L1 is blijkbaar al een stap hoor.
Iedereen zei tegen me dat je in het L1 hetzelfde scoorde als in het B. In het B heb ik een aantal keren boven de 200 gescoord, in het L1 is de top nu nog maar 193, en heb zelfs een keer 171 gescoord! Ik ben met 22 gepromoveerd vanuit het B, maar de L1 rijd ik op mijn gemakje door naar de 30 winstpunten. Ik rijd wel bijna elke wedstrijd winst maar wat ben je nou met 183 punten? Voor het L2 wil ik echt wel helemaal klaar zijn!

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:20

Ik ben sinds aug. gaan starten met mijn 5 jarige.
Ik ga ook maar eens per maand ofzo op wedstrijd, heb geen haast en wil ook niet iedere week weg.
We hebben nu 3 wedstrijden gereden en 5 winstpunten, we halen ook iedere keer in de 190 punten dus bij 10 of 11 gaan wij ook wel over naar de L1.
Daarna zien we wel weer, bekijk het gewoon per klasse. Ik denk wel dat als ik 10 wp zal hebben in de L1 en hij is nog niet klaar voor de L2 dat ik dan eerst thuis verder oefen en geen wedstrijd rijd totdat die klaar is voor de L2 Knipoog

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:59

Ik vind overgang L1-L2 juist ontzettend makkelijk. vanuit het L1 ben ik met 11 winst overgegaan naar het L2 en gelijk weer (ruime) winstpunten gehaald. Ja Bij 10/11/12 winst ga ik ook weer over naar het M1. Ja

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:20

Mijn zoon is nu B+18. De laatste wedstrijden zit hij vaak in de prijzen. Omdat het zo lekker gaat wil hij graag de kringkampioenschappen en evt. de regiokampioenschappen rijden.

Daarna wil hij graag naar de L1. Voor die tijd moet hij nog wel flink met het wijken en de middengalop aan de gang. Hij is met zijn instructrice nu al goed aan het oefenen dus hopelijk is hij er in februari klaar voor.

Zeker voor een kind is motivatie belangrijk en die haalt hij toch uit het rijden van winstpunten en het liefst ook af en toe een prijs. Dus wat mij betreft pas promoveren als de combinatie er aan toe is.

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:51

Ik heb met mijn pony nu wel wat langer in elke klasse doorgereden, ook al haalden we elke proef 1-2 winst,
omdat ze nog jong is en nog geen concourservaring had... Maar qua niveau kan ze al wel steeds een klasse hoger dan wat we officieel rijden.

Ligt eraan hoe ver je samen bent, als je steeds hoge punten haalt hoef je niet lang te blijven hangen vind ik Lachen

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:25

Ik vind het afhankelijk van meerdere factoren. Zelf zou ik met een jong paard of niet zo vaak starten of niet zo snel overgaan. Het paard moet wel de tijd hebben om de training en de wedstrijden te verwerken. Heb nu zelf een 5 jarige florestan, waar ik vorig jaar rond deze tijd mee ben begonnen. Dressuur rijdt ik niet zo veel, vooral in de winter houdt het op bij de selecties.. Maar in de B ben ik snel overgegaan en de L1 ook, ik haalde best vaak 2 winstpunten in 1 proef. Ook nu ik voor het eerst L2 heb gestart had ik goede punten.
Ik ga pas over naar de volgende klasse als ik het idee heb dat ik daar ook voor winstpunten en een goede klassering mee kan rijden. Dat kan zijn na 10 winstpunten, maar ook na 20, na een half jaar of een jaar (bij wijze van spreken dan he)
Een paard mag in een hogere klasse nooit afbreken, dan ben je verkeerd bezig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:38

Urielle schreef:
rowo schreef:

Ach, zelfs B-L1 is blijkbaar al een stap hoor.
Iedereen zei tegen me dat je in het L1 hetzelfde scoorde als in het B. In het B heb ik een aantal keren boven de 200 gescoord, in het L1 is de top nu nog maar 193, en heb zelfs een keer 171 gescoord! Ik ben met 22 gepromoveerd vanuit het B, maar de L1 rijd ik op mijn gemakje door naar de 30 winstpunten. Ik rijd wel bijna elke wedstrijd winst maar wat ben je nou met 183 punten? Voor het L2 wil ik echt wel helemaal klaar zijn!

In de L1 liep Dept vrij wisselend, met als reden dat ik meneer niet in de ring kon houden als er geen hekjes waren Bloos .
Kreeg bijna iedere wedstrijd min punten. Dit was zijn eerste buitenseizoen en hij was met alles bezig behalve met mij!
Maar het werd steeds beter en tussen hekjes liep hij geweldig.

Heb toen de eerste binnenwedstrijd nog L1 gereden en toen over gegaan naar het L2, hij heeft daar alle keren goed gelopen.

Ik kan hem ook net wat beter aan de gang houden nu, hij is natuurlijk ook beter en ouder geworden.

Direct weer lekker even oefenen met hem!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:58

Ik ben bij de B, L1 en L2 wel direct over gegaan bij 10-11 winstpunten.
Oefeningen zaten erin en ik reed vaak bovenaan mee.
Nu in de M1 gaat het wat moeizamer, pony is nog niet helemaal sterk genoeg achter.
Ben niet gestopt met wedstrijden (wil wel wat routine houden) maar rij nu voor de proef-ervaring terwijl ik thuis doortrain.
Een winstpuntje is mooi meegenomen maar niet belangrijk.
M2 heb ik geen haast voor, travers zijn nog niet goed genoeg bevestigd (wil ze thuis wel voor een 7 kunnen rijden) en ik wil eerst weer bovenin meedraaien in de M1.

Of ik beter in de L2 had kunnen blijven?
Denk het niet, had goede punten, vaak prijs.
Zou natuurlijk L2 wedstrijden kunnen blijven rijden en thuis pony sterker maken voor de M1 maar dan leer je de proeven niet kennen (wat wil de jury zien, hoe worden de punten gegeven, wat vinden ze belangrijk etc) en kun je ook niet écht ergens naartoe trainen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:16

Ik ben in de lagere klasse's wel met rond de 10-15 wp over gegaan.. maar nu in het M2 wil ik wel wat extra punten!! Lachen