paard voor getalenteerde ruiter

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:16

jasmijn78 schreef:
nargileh schreef:
tja, wat is persee een goede ruiter/amazone?

In de regel hebben de meeste ruiters die leuk kunnen sturen al een of meerdere eigen paarden, of ze hebben al paarden tot hun beschikking.

Over het algemeen komen de 'goede' ruiters meestal niet rechtstreeks van de manege (ook al denken ze zelf vaak van wel, kan je ze ook niet kwalijk nemen; hoe langer je rijdt en hoe verder je komt des te meer je pas gaat beseffen hoe moeilijk goed paardrijden eigenlijk is). Dat wil niet zeggen dat je als manegeruiter nooit geen goede ruiter kan worden of geen talent kan hebben. Maar voordat dat 'talent' eruit komt zal je heel wat rondjes, wedstrijden en privelessen bij een goede intructie gereden moeten hebben met een eigen of ter beschikking gesteld paard. Meestal is je eerste eigen paard degene waar je de grootste fouten mee gaat maken. Geeft niet, van je fouten leer je. Maar de meeste paardeneigenaren zitten er niet op te wachten dat je die fouten op hun paard gaat maken.

Talent is overigens niet alles. Je kan nog zoveel gevoel hebben voor paardrijden maar er zijn meer belangerijkere factoren die een ruiter goed maken (doorzettingsvermogen, geduld, incasseringsvermogen, kritiek kunnen verdragen, willen leren etc) Al heb je talent en het ontbreekt je aan de andere eigenschappen, dan kom je er ook niet. (behalve als jij of je pappie en mammie over een goed gevulde beurs beschikken)



Geldt dat niet voor alle ruiters? Waarom worden nu weer de manegeruiters eruit gepikt?

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:31

daniella74 schreef:
Geldt dat niet voor alle ruiters? Waarom worden nu weer de manegeruiters eruit gepikt?


Beginnen bijna alle ruiters niet op een manege dan? Niets ten nadele van manegeruiters hoor! Je moet tenslotte ergens beginnen. Maar echt fijn rijden zul je op een manegepaard niet leren. En daar kom je vaak pas achter als je een kwalitatief gezien beter paard gaat rijden (en dan met name jonge paarden en bloedpaarden)

Ik ben ook manegeruiter geweest. Ik rij nu Z2 met een zelf opgeleid paard, daarom zeg ik vanuit mijn eigen ervaring: van manegeniveau naar enigzins fatsoenlijk rondsturen is een hele lange weg.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:48

Heb niet het hele topic doorgespit, maar kan me hier en daar zeker wel wat voorstellen bij de meningen van mensen. Aan alle opties zitten uiteraard haken en ogen en dat is denk ik toch per situatie verschillend.

Zit zelf, denk ik, nu wel in een dergelijke situatie. Of ik getalenteerd ben betwijfel ik, maar ik wil er wel hard voor werken. Ik train nu 3 (binnenkort misschien 4) paarden voor mijn trainer (en dan nog mijn eigen paard), het zijn alle paarden die toch wel over enig talent beschikken, ik hoef helemaal niks te betalen en wordt dagelijks begeleid, dus ik leer er ontzettend veel van. Het kan zijn dat er 1 of 2 van deze paarden verkocht worden (heb ik ook geen problemen mee, daar hebben we het vantevoren ook over gehad), maar daar krijg ik dan ook x% voor, ook krijg ik zo afentoe het prijzengeld mee naar huis. Maar buiten dat verdien ik er niks mee en is het pure hobby naast mijn studie.

Ik steek er in verhouding meer tijd in dan dat het eigenlijk rendabel is, maar ik krijg hierdoor wel de kans om goede paarden te rijden, veel te leren en mezelf goed te ontwikkelen en ik denk dat ik hier later best veel profijt van kan hebben.

Het is denk ik ook 'gewoon' een kwestie van de juiste mensen tegenkomen, en als je op wedstrijd goed rijdt valt dat ook wel op en benaderen mensen je daardoor misschien ook (natuurlijk hoeft dat niet altijd het geval te zijn).

WowAmigo
Berichten: 4820
Geregistreerd: 22-07-05

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:29

Ik heb een beetje hetzelfde meegemaakt als Jaggie. Ik reed bij een stal, zelf ook hobbyisten, maar wel met goede paarden, vaak jonge hengsten die na een tijdje toch weggingen. Ik stak er tijd in (en instructiegeld, wedstrijdkosten, harnachement e.d.) maar ik kreeg wel superdieren onder mijn kont waar ik erg veel van geleerd heb (en het werkt gewoon prettig met fijne dieren). Zij betaalden de stalling en andere kosten en zo werkte het twee kanten op. Inmiddels heb ik een eigen paard en heb ik alleen nog maar tijd voor haar. Dit paard is wel duidelijk minder getalenteerd dan die andere dieren die ik daar heb gereden. Hoewel ik enorm veel plezier beleef aan haar zou ik als ik uitgereden ben met haar toch wel weer graag op dergelijke basis een paard rijden. Maar daar moet je toch wel de echte amateurs en liefhebbers voor hebben denk ik, die mensen waar ik eerst reed hebben tot nu toe ook nooit meer een andere ruiter naar tevredenheid kunnen vinden. Op dergelijke basis moet het persoonlijk klikken, je moet dezelfde verwachtingen hebben en je moet echt exact hetzelfde tegen de omgang en training van een paard aankijken, anders wordt het niks denk ik!

Koekje_

Berichten: 2879
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Punthorst [OV]

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:16

Als je paard talent heeft zien anderen het ook en zijn ze veel geld waard. je kan moeilijk een getalenteerd paard (die niet van jou is) niet verkopen terwijl er een hoog bod op wordt gedaan. Het blijft handel.

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 16:45

En waarom zou je een getalenteerd paard bij een goed bot verkopen? Heb je meer lol van die nieuwe auto dan van een fantastisch paard?

Anoniem

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:58

Bij een goed bot denk ik wel aan wat meer centen dan een nieuwe 4x4 Tong uitsteken

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:39

runningkawa schreef:
Bij een goed bot denk ik wel aan wat meer centen dan een nieuwe 4x4 Tong uitsteken


Bij een goed bot denk ik aan een hond die aan het smullen is Clown Knipoog

Bij een goed bod denk ik ook meer aan een nieuw huis.... Maar daar moet idd de afweging gemaakt wat je in de toekomst wilt. Een goed huis of een goed paard. Ik denk dat wanneer een paard dat door jou is getraind voor zo'n prijs wordt verkocht, je alleen maar blij moet zijn. Je krijgt een deel van de opbrengst en het is goede reclame voor jouw kwaliteiten. Ik vind daarbij wel dat je de beschikking moet krijgen over één vast paard. Als je er meerdere rijdt moet je ook kunnen loslaten.

Anoniem

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:44

haha, je hebt gelijk Haha!

Waar jij aan denkt komt imo idd eerder in de buurt.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:49

Voor goed geld verkopen is goede reclame voor de kwaliteiten van de ruiter Verward
Dacht toch eerder dat prestaties écht goede reclame is voor de kwaliteiten van de ruiter.
Als Anky de open check voor Bonfire had aangenomen, had ze een fantastisch huis gehad, maar nooit de naam en faam die ze als sportvrouw heeft en ook niet de 2,5 miljoen euro waar ze nu jaarlijks goed voor is. Daarmee is ze de meest verdienende sportvrouw van Nederland. Mede dankzij het níet verkopen van Bonfire.

Born2BCrazy

Berichten: 3953
Geregistreerd: 09-04-05

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:53

LDRD schreef:
En waarom zou je een getalenteerd paard bij een goed bot verkopen? Heb je meer lol van die nieuwe auto dan van een fantastisch paard?


Ik heb de beginpost en deze pagina wel gelezen..rest niet, geef ik eerlijk toe.

Maar snap het wrijfpunt wel..

Maar aan de andere kant.. als jij voor iemand anders rijd..en je komt verder (dan de z2).. dan is dat voor die eigenaar toch ook rendabel (lange termijn)..immers je gaat als het goed is beter rijden etc.

Toch zie je idd vaak dat korte termijn (bak centen) voor de lange termijn gaat..

Dit is en blijft nou eenmaal het risico met paarden rijden voor anderen..
Idd misschien deels kopen, dan heb je nog een beetje 'een poot om op te staan'.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:54

@ Aimee: Je slaat nu een stapje over.

In mijn voorbeeld wordt eerst naam gemaakt met één vast paard. Als je daarnaast andere paarden tot een bepaald niveau rijdt, waarna ze worden verkocht, is dat wel degelijk goede reclame. Je hebt dan namelijk de kwaliteiten om meerdere paarden naar dat niveau te rijden.

Anky heeft bonfire niet verkocht, omdat hij haar vaste paard was. Andere paarden die zij gereden heeft zullen hoogstwaarschijnlijk wel voor veel geld verkocht zijn. Waardoor ze nu de beschikking heeft over zowel goede paarden als een mooi huis Lachen

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:57

De andere paarden waren bij lange na niet zoveel waard als Bonfire. Bovendien was Bonfire van haarzelf, of eigenlijk haar vader, die prestatie belangrijker vond. De paarden van eigenaren worden wel verkocht en dáár zit het probleem voor de getalenteerde ruiter zonder de mogelijkheid van een eigen paard waar hij/zij zelf van kan beslissen om het aan te houden.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:00

Maar dat blijf je toch altijd houden.
Het enige dat je zou kunnen doen is een contract opstellen met daarin goede afspraken. En anders het paard voor een deel kopen zodat je medezeggenschap hebt.

Born2BCrazy

Berichten: 3953
Geregistreerd: 09-04-05

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:02

Tegenstrijdige belangen idd..

maar wel erg frustrerend voor die 'getalenteerde ruiter'..die nooit 'een steek verder komt', omdat alle paarden verkocht worden.. Ach gut

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:06

Dat zou je ook in een contract vast kunnen leggen: één paard dat niet verkocht wordt en de rest eventueel wel. (Ervan uitgaande dat de eigenaar meerdere paarden heeft)

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:22

Bromfiets, je ziet het echt véél te rooskleurig in.
Kijk wat er na Athene gebeurde. Imke was mede eigenaar van Lancet om te voorkomen dat ie verkocht zou worden en tóch gaat zo'n paard weg voor het grote geld. Contracten zijn leuk, maar kunnen altijd verbroken worden en dat gebeurd vaker dan dat er aan vast gehouden wordt.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:23

Bovendien heerst er in paardenland een mentaliteit van: wees blij dat je een goed paard te rijden krijgt, dus ga vooral niet zeiken om de bijkomende voorwaarden (bijvoorbeeld in een contract).

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:40

Misschien bekijk ik het idd te rooskleurig. Ik rij zelf niet op dat niveau en beschik zelf ook niet over de echte winnaarsmentaliteit.

Maar bij mij op stal gaat het er gelukkig nog gemoedelijk aan toe. Paarden worden hier in overleg gekocht en verkocht. Als ik niet wil dat "mijn" paard weggaat, gebeurt dat ook niet. Daar komt bij dat de eigenaar niet echt goed de waarde van zijn paarden kan inschatten (tenzij het om de belgen gaat).

Ik vind daarbij wel dat als je een contract aangaat, je dit ook officieel vast moet laten leggen bij een notaris. Dan is er van contractbreuk minder vaak sprake omdat er dan consequenties aan vast zitten.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:28

Soms wegen de voordelen van contractbreuk zwaarder dan de consequenties Knipoog

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:34

Ik zie altijd genoeg talentvolle paarden op wedstrijd,alleen bij veel word er niet uitgereden wat erin zit.En bij degene bij wie dat wel gebeurd,die vallen op ja,dus die gaan ook snel weg.

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 21:45

bromfiets schreef:
runningkawa schreef:
Bij een goed bot denk ik wel aan wat meer centen dan een nieuwe 4x4 Tong uitsteken


Bij een goed bot denk ik aan een hond die aan het smullen is Clown Knipoog

Bij een goed bod denk ik ook meer aan een nieuw huis.... Maar daar moet idd de afweging gemaakt wat je in de toekomst wilt. Een goed huis of een goed paard. Ik denk dat wanneer een paard dat door jou is getraind voor zo'n prijs wordt verkocht, je alleen maar blij moet zijn. Je krijgt een deel van de opbrengst en het is goede reclame voor jouw kwaliteiten. Ik vind daarbij wel dat je de beschikking moet krijgen over één vast paard. Als je er meerdere rijdt moet je ook kunnen loslaten.


Oeps, dat is een knullig taalfoutje.... Bloos

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 21:51

runningkawa schreef:
Bij een goed bot denk ik wel aan wat meer centen dan een nieuwe 4x4 Tong uitsteken


Zelfs dan.....wat is er nou meer geld waard dan lol van je paard? Verward

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:52

wat betreft anky: zij had de mogelijkhied om bonfire te houden...ze verdiende dr geld al met het rijden van andere paarden en lesgeven+sjef zal ook wel een leuk centje op zn bank hebben staan.als je je geen zorgen hoeft te maken over je financien is het een stuk makkelijker om te zeggen dat je je paard niet verkoopt.
als ik voor mijn paard een open check zou krijgen gaat ie toch wel weg(met een strik om z'n nek).ik heb de mogelijkheid niet om zo'n kostbaar paard te houden,veel te veel risico's+dat ik het geld zeer goed zou kunnen gebruiken.krijg ik een bod waarover ik nog eens zou moeten nadenken dan gaat mijn paard dus niet weg,ga maar eens fijne,brave,talentvolle,gezonde paarden zoeken...

wat vinden jullie een talentvol paard?een paard dat rond z'n 8e/9e op z'n top zit in het z2?of toch minimaal de kwaliteiten voor de prix st.george?
imo optie 2.elk gezond paard komt in het z,elke ruiter/amazone die genoeg wedstrijden rijden ook.

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 21:56

Minimaaal de Prix.... Knipoog