Te Dik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Clausje

Re: Te Dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:42

Ik vind dat een jury dit niet kan zeggen hoor!

ik denk dat iedereen zelf heel goed weet of je te zwaar bent voor een paardje..

Ik heb voor de zekerheid zelf maar een lompe vos van 1.75 genomen Knipoog

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:41

Is er een foto van de combinatie? Heb niet alles bijgelezen.

Wat mij betreft mag een jury dit zeker zeggen. Mensen zien zelf niet dat ze te zwaar zijn (of willen het niet zien).
Een paard proberen te beschermen, vind ik een goede zaak.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:59

Splinter schreef:
ik vind gewicht persoonlijker, dan hoe iemand rijd, je komt immers om beoordeeld op je rijden te worden en niet op hoe je eruit ziet, en dat is hier wel het geval geweest, (als je 20 kg lichter was had je wel winst)

of de jury heeft het gewoon heel verkeerd uitgelegd en bedoelde die dat ze bv der paard in de weg zat (daar ben ik het alleen maar mee eens, dik of dun, niet je paard in de weg zitten)

Hoe iemand rijdt is net zo goed persoonlijk, het is immers jouw rijstijl (dit veranderen kan minstens zo lastig zijn als afvallen Haha! ). Tuurlijk kom je om beoordeeld te worden hoe je rijdt, maar ook hoe jij ervoor staat als combinatie. Laten we eerlijk zijn dressuur is nou eenmaal toch een modeshow (paard, kleding, enz). En het gaat dus om het totale plaatje (het oog wil ook wat).

Ik zie dan ook nog steeds niet in, waarom je er niets van mag zeggen dat iemand te dik is.Het zal wel steeds vaker gaan voorkomen, aangezien er steeds meer dikke mensen -en dus ook ruiters- komen. IMO wordt te dik zijn veel te vaak goed gepraat, wees er dan gewoon eerlijk dat je een snoeperd, oid bent Bloos

@Clausje; de stokmaat van je paard wil niet zeggen dat hij ook gebouwd is om een zwaarder iemand te dragen. Dit heeft veel meer te maken met de lengte van het pijpbeen en de rug. IJslanders kunnen bv prima een zware volwassene dragen.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:09

Voor het plaatje is het mooier als een paard en ruiter een beetje in verhouding zijn..als ze nu zoiets op het formulier zetten is het nog subtiel. Maar zeggen dat als iemand 20 kilo afvalt dat hij dan betere punten krijgt vind ik gemeen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:49

KimDai schreef:
Voor het plaatje is het mooier als een paard en ruiter een beetje in verhouding zijn..als ze nu zoiets op het formulier zetten is het nog subtiel. Maar zeggen dat als iemand 20 kilo afvalt dat hij dan betere punten krijgt vind ik gemeen.

Je kunt het ook omdraaien of positief benaderen (hoe je het wil noemen). Misschien heeft diegene dan wel een goede stok achter de deur om wat overtollige kilo's kwijt te raken.

Daarbij blijf ik herhalen dat het er ook aan ligt hoe het gezegd is (het is de toon.........) en met welke intentie. Vind ik belangrijker dan het feit op zich. Het op de coupon zetten vind ik eigenlijk een beetje schijnheilig.

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:07

Ok, áls je het relativeert, kun je er nog wat positiefs van maken (dus; "áls je afvalt ziet het er nóg mooier uit" of "afvallen levert een mooier plaatje op"...) Maar aan de andere kant gaat het

1) Alleen om de rijkunst, de jury moet zich niet met dit soort (persoonlijke) dingen bezig houden. 'Slank zijn' kan men per slot van rekening zien als een modeverschijnsel...

2) De toon waarop dit gezegd wordt vind ik allerminst respectvol / meelevend / wat dan ook. Ik zou het ook niet pikken als iemand een opmerking over mijn uiterlijk zou maken op deze toon.
Bovendien klinkt het niet of dit gaat om 'het welzijn van het paard' (wat ik qua gewicht in de meeste gevallen een beetje b*llshit vind, want het moet wel heel extreem zijn wil een paard er last van ondervinden, wat een onzin...) maar om hert uiterlijke vertoon...

Ik ben het eens met Alani... de ruiter bijvoorbeeld benaderen was veel vriendelijker, persoonlijker geweest... Bovendien had de jury er dan misschien wat mee bereikt ipv het idd zo 'schijnheilig' op de coupon te zetten...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:10

Alani: ik krijg de indruk dat jij dik zijn een keuze vindt? Zoals ik een eind terug al gezegd hebt: veel hangt af van je metabolisme ook hoor Ja NIEMAND wil te zwaar zijn, de oplossingen zijn echt niet eenvoudig.

Zelf vind ik dat, zolang het paard goed kan bewegen onder de ruiter, het allemaal moet kunnen. Ruiter zal bij het hogerop raken ook wel aanvoelen of haar gewicht haar in de weg zit ja of neen denk ik.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:25

poes schreef:
Alani: ik krijg de indruk dat jij dik zijn een keuze vindt? Zoals ik een eind terug al gezegd hebt: veel hangt af van je metabolisme ook hoor Ja NIEMAND wil te zwaar zijn, de oplossingen zijn echt niet eenvoudig.

Zelf vind ik dat, zolang het paard goed kan bewegen onder de ruiter, het allemaal moet kunnen. Ruiter zal bij het hogerop raken ook wel aanvoelen of haar gewicht haar in de weg zit ja of neen denk ik.

Poes: ik vind dik of dun of alles daar tussenin ook een keuze. In de meeste gevallen is het zo dat elk pondje door het mondje gaat er maar weinig dikker zijn vanwege medicijnen, ziekten, enz. Dat is niet erg, maar er hangt altijd een sluier om heen dat je er niet over mag praten en standaard moet zeggen 'nou jij bent toch niet dik / dat valt nog wel mee / je bent gewoon wat grover gebouwd'. '
In de meeste gevallen heeft dik of dikker zijn gewoon te maken met je eet- en bewegingspatroon. Niets meer en niet minder. (de statistieken liegen er ook niet om dat de afgelopen 10 jaar steeds meer mensen op of over de grens van obesitas gaan)

Ik herhaal hierbij nog wel dat ik het niet veroordeel, maar iemand keuze respecteer!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:58

Alani, wat minstens net zoveel voorkomt is bijv. een traag werkende schildklier. Ik heb zelf een verstoorde hormoonspiegel waardoor ik dik ben (teveel oestrogeen in verhouding tot de testosteron) en heb daarnaast nog eens een bepaalde vorm van rug waardoor mijn buik extra naar voren komt. Ik kan slank worden, met ofwel een hormoonkuur met wieweetwatvoor enge bijwerkingen op andere lichaamsfuncties en geen garantie dat het stabiel blijft. Ofwel ik ga echt fanatiek sporten. En dan heb ik het niet over 3 uur op een dag maar echt als werk. En helaas ben ik niet zo getalenteerd dat ik daarmee brood op de plank heb Clown

Daarnaast: stel ik vind een roodharige amazone niet mooi. Moet ik dan een 4 geven (ik ben geen jury trouwens) op algemene indruk en verzorging met de opmerking: 'blonderen'. Of ik hou niet van vossen en er komt een langbenige superelastische vos binnen die de sterren van de hemel loopt. Jammer, 'Koop maar een ander paard'. Een amazone met korte benen: 'Stop er maar mee, geen gezicht!'
Het oog wil ook wat maar dan heb ik het toch eerder over een gevlochten paard en gepoetste laarzen Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:43

En ik ben te dik omdat ik op mn 13e door een foute arts en zo mogelijk nog foutere moeder aan de amfetaminen ben gezet om af te vallen (ziekelijk beeld dat sommige mensen hebben, en ik trapte er in ook nog) terwijl ik niet eens te dik was.

Gevolg - metabolisme van de pad af....

Ik eet gezond, matig en regelmatig. Ik sport, ik snoep zeer beperkt en toch ben ik niet slank. Nou ja, so be it, ik ondervind alleen last met kleding kopen, that's all.

Dus de persoon die mij op wat voor wijze dan ook l-u-llig gaan aanspreken op mijn omvang, kan een knal krijgen Boos!

Dik zijn is geen keuze, weet je....

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:14

Urielle schreef:
Daarnaast: stel ik vind een roodharige amazone niet mooi. Moet ik dan een 4 geven (ik ben geen jury trouwens) op algemene indruk en verzorging met de opmerking: 'blonderen'. Of ik hou niet van vossen en er komt een langbenige superelastische vos binnen die de sterren van de hemel loopt. Jammer, 'Koop maar een ander paard'. Een amazone met korte benen: 'Stop er maar mee, geen gezicht!'
Het oog wil ook wat maar dan heb ik het toch eerder over een gevlochten paard en gepoetste laarzen

*LOL* Nou precies wat ik wilde zeggen

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:43

Ho ho, het is niet mn bedoeling geweest dat iedereen zijn medisch dossier -ter verdediging- hier neer zet Bloos .

Ik ga voor een groot deel uit van de statistieken (en die liegen er nou eenmaal niet om). Sinds de komst van de fast foods ketens is de gemiddelde Nederland flink wat kilo's aangekomen.
Natuurlijk kan het zijn dat je medische gebreken/afwijkingen je gewicht niet onder controle kunt houden, maar dat zijn nou eenmaal uitzonderingen.

Een jury zal ook commentaar geven op de combinatie. Iemand met super lange benen en een paardje van goed 1.60 m zal er ook meer voor moeten doen, dan wanneer dit mooi in verhouding is. Ook werkt dit natuurlijk anders om, een kleinde amazone op een groot paard. Ik zie het een beetje zo, dat iedereen wel wat te compenseren heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:12

Natuurlijk heeft iedereen wat te compenseren. Maar een mooie slanke amazone die toevallig wat korte benen heeft (ook niet voordelig met rijden) zal dat niet horen van de jury want het plaatje oogt wel goed, ook al is het niet functioneel. Waarom dan dat gehak op dikke(re) ruiters? Omdat het modebeeld nu eenmaal is dat we met maat 34 in ruitjesrijbroek en de blonde haren wapperend in de wind voorbij komen gegaloppeerd op onze zwarte dressuurtopper?

Onderzoeken geven ook weer wat ze weer WILLEN geven. Het is heel simpel om bepaalde gegevens uit te sluiten en te komen naar het antwoord wat je wilt. Voor elk onderzoek de ene kant op is er weer een ander onderzoek wat het tegenovergestelde zegt. Bijna alle dikke mensen die ik ken balen er zelf van en zie je echt niet in de Mac.

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:41

Auch. Dat komt hard aan zeg, als de jury het zo zegt! Ik vind dat iemand je erop mag attenderen, míts het subtiel is!
Het is natuurlijk niet leuk om te horen en ik vind het al helemaal niet eerlijk iemand erop af te rekenen bij de punten, maar er kan natuurlijk een kern van waarheid in zitten.
Begrijp me goed, ik praat het niet goed! Denk maar zo: Als iemand zoiets op zo'n harde manier tegen je zegt, sta je een niveau hoger dan hen als je je er niks van aantrekt en mooi verder hobbelt met je paard. Knipoog Ach gut

deb_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 10:23

ocharm je vriendin
en hoe grof van die jury Nors opkijken

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 00:37

Sjoert schreef:
Is er een foto van de combinatie? Heb niet alles bijgelezen.

Wat mij betreft mag een jury dit zeker zeggen. Mensen zien zelf niet dat ze te zwaar zijn (of willen het niet zien).
Een paard proberen te beschermen, vind ik een goede zaak.

ik sluit me bij sjoert aan, maar het had idd wat tactischer gekund

sindaspecialJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 09:36

Ze weet zelf ook wel dat ze te zwaar is. Maar om dat nu zo te zeggen vind ik nogal wat. Ze rijd op een fries en rijd verder netjes. Zie wel dunnere mensen die hun paard met hun onrustige zit meer belemeren.

hesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:06

de jury had het misschien iets anders moeten verwoorden maar ik ben het wel met de jury eens. EEn paard kan niet zeggen dat het te veel gewicht op de rug heeft en een paard kan gigantisch verknalt worden door te veel gewicht. Ik heb een pony gehad waarbij de vorige eigenaar veel te dik was en daardoor was ze niet goed meer voor de hogere springsport en had ze constant problemen met haar rug.
Wie wil dit zijn/haar paard nu aan doen... Dus ik zou zeggen neem het serieus wat de jury zegt en ga er wat aan doen...
succes!!!!

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:12

het kan misschien wel, maar dan inderdaad een beetje tactvoller Scheve mond
ik heb zoiets trouwens nog nooit meegemaakt.. heb het een jury nog niet horen zeggen tegen iemand.

ach ja, die jury's van tegenwoordig.. je komt wel vaker rare tegen...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:51

Alani schreef:
Poes: ik vind dik of dun of alles daar tussenin ook een keuze. In de meeste gevallen is het zo dat elk pondje door het mondje gaat er maar weinig dikker zijn vanwege medicijnen, ziekten, enz. Dat is niet erg, maar er hangt altijd een sluier om heen dat je er niet over mag praten en standaard moet zeggen 'nou jij bent toch niet dik / dat valt nog wel mee / je bent gewoon wat grover gebouwd'. '
In de meeste gevallen heeft dik of dikker zijn gewoon te maken met je eet- en bewegingspatroon. Niets meer en niet minder. (de statistieken liegen er ook niet om dat de afgelopen 10 jaar steeds meer mensen op of over de grens van obesitas gaan)

Ik herhaal hierbij nog wel dat ik het niet veroordeel, maar iemand keuze respecteer!

En hoe verklaar je dan dat ik slanker ben dan vele vrienden van me en toch echt veel en veel meer eet? En dan heb ik het niet over slaatjes neen. ik vind dat je het gewoon heel beschuldigend uitdrukt... Tuurlijk kun je het binnen de perken houden, maar een lichaam is echt niet zo eenvoudig hoor. Bv. een vertraagd metabolisme volledig weer op gang krijgen kan jaren duren en vraagt zeer veel inspanning.

Oja Urielle: opzouten jij met je commentaar op mijn haarkleur Haha!

Svadilfari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:06

sindaspecial schreef:
Ze rijd op een fries en rijd verder netjes.

Dat een Fries meer kan hebben qua gewicht dan een kwpn'er is een groot misverstand hoor, sowieso kunnen paarden minder gewicht dragen dan je denkt, een tijdje terug stond er een tabel met gewichten in de Bit geloof ik en ik vond de getallen die er stonden nou niet bepaald hoog.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:53

Neen idd... 75kg voor een gewone KWPN geloof ik? Dat halen de meeste mannen niet hoor. En dan hoef je er heus niet dik uit te zien, spieren wegen immers veel meer dan vet. Mijn lief is 12 cm kleiner dan mij, staat heel droog en weegt maar 1 kg minder dan ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:51

poes schreef:

Het was maar een voorbeeldje lief Tong uitsteken Vork

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:56

poes schreef:
Alani schreef:

En hoe verklaar je dan dat ik slanker ben dan vele vrienden van me en toch echt veel en veel meer eet? En dan heb ik het niet over slaatjes neen. ik vind dat je het gewoon heel beschuldigend uitdrukt... Tuurlijk kun je het binnen de perken houden, maar een lichaam is echt niet zo eenvoudig hoor. Bv. een vertraagd metabolisme volledig weer op gang krijgen kan jaren duren en vraagt zeer veel inspanning.

Tis natuurlijk een heel andere discussie.

Maar wat jij benoemt zijn in mijn optiek uitzonderingen. Het ook niet alleen het eten, bewegen en bewegelijkheid is ook iets dat je niet uit kunt vlakken. Denk aan een beroep waarbij je zit of de hele dag in de weer bent (scheelde bij mij 10 kg!!)
En ik druk me zeker niet beschuldigend uit. Ik geef steeds aan dat ik niemand veroordeel (kun jij nog een voorbeeld aan nemen), maar ik vind het ziek en misselijkmakend om het steeds weer goed te praten of diverse excuses ergens voor te zoeken. In negen van de 10 gevalleen.....je kent mn mening.

Melissa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:00

Een jury zit daar om jullierijden/ kunnen te beoordelen en niet of je te dik bent.
Heel grof....