dispensatie (bitkoos starten)ingetrokken na drie jaar!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hns

Re: dispensatie (bitkoos starten)ingetrokken na drie jaar!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:53

Elise88 ik reageer morgen verder, als je me niet kwalijk neemt Gaaaap Doei!

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:54

'k vind 't helemaal prima Knipoog, weltrusten!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 07:47

Met sommige bitloze optomingen kun je net zo rijden als met bit. En ze lijken ook heel erg klassiek. Alle onderdelen zitten eraan, behalve een bit natuurlijk (dr. cook). Een jury kan net zo oordelen als met bit. Lijkt mij geen probleem. Het vreemde aan het topic van de starter is dat ze dus WEL dispensatie gekregen heeft. En dat het nu opeens ingetrokken wordt.
Ze kon dus gewoon wedstrijden rijden die onder de 'klassieke dressuur' vallen. En nu niet meer. Zomaar boscrosser worden doe je dan ook niet. En ze heeft zwart op wit staan dat ze die dispensatie heeft.
Het probleem is dat er wel bitten toegestaan worden die er vroeger helemaal niet waren (Myler bijvoorbeeld) en die dus ook niet klassiek zijn. Gecombineerde neusriemen reed met vroeger ook niet mee. Zo klassiek is de hedendaagse dressuur niet meer. En bitloos zou dan opeens niet meer klassiek zijn? Laten ze dna ook regels gaan stellen aan het hoofdstel: effen zwart of effen bruin. Dat blingbling-gedoe heeft ook niets met klassiek te maken.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 08:00

Heel vervelend maar nu heb ik toch al heel lang niets gezegd. Het gaat helemaal off topic. EN dan zou ik met niet ter zake doende opmerkingen dit topic lopende houdende? Yeah right. Jullie zijn een eigen discussie begonnen waar het helemaal niet over ging.
Waar ging het over?
Dat er twee mensen bedonderd zijn die dachten volgens de regels van de KNHS te handelen.
En dan mag de KNHS misschien een fout na DRIE jaar herstellen de manier waarop is natuurlijk belachelijk.
Al die andere zaken of het wel of niet kan... Klassiek, modern. Yeah right.
Er worden nog termen door elkaar gehaald ook.
Maar dan gaan we afdwalen he.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 08:05

Ik blijf het vreemd vinden dat een organisatie voor de paardensport, het belang van het paard niet voorop stelt. Heeft je paard last van zijn mond, sorry dan moet je niet meer starten of een nieuw paard kopen, dat is echte dierenliefde. Het paard verkopen met het risico dat de nieuwe eigenaar met bit gaat rijden om wel te kunnen starten. En als we het over traditie hebben, zet dan meteen alle vrouwen in het dameszadel, daar is het toch voor bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 08:30

Het heeft niks met het belang van het paard te maken, niemand is namelijk verplicht wedstrijden te gaan rijden.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 08:32

te GAAN rijden ja.

ik reed al jaren wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 08:39

En dan weet je hoe de regels zijn Lachen
Als het mij jaren is gelukt om met een gelpad op het zadel te rijden, wil dat niet zeggen dat een oplettende jury me er niet uit mag gooien. Of als ik dispensatie heb aangevraagd dat het in wordt getrokken omdat er steeds meer aanvragen komen.

Zo ken ik iemand die graag met bandages wilde rijden, maar kreeg ook geen dispensatie. Maar 5 min zonder lag hij open.
Waarom moet dat bij een bit anders zijn?
Dat is erg balen, maar je weet de regels en daar hoort iedereen zich aan te houden.
Dispensatie betekend niet dat het ook op elke regel te verkrijgen moet zijn.
En een elk gezond paard is op een bit te rijden.

Nogmaals, wat ik eerder zei, ik vind het zuur dat ze het na 3 jaar intrekken, maar niet geheel onterecht.
Dit naar de andere leden toe

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 08:45

runningkawa schreef:
Nogmaals, wat ik eerder zei, ik vind het zuur dat ze het na 3 jaar intrekken, maar niet geheel onterecht.
Dit naar de andere leden toe

Volgens mij is iedereen het daar wel over eens. Het gaat alleen om de manier waarop.
Die regel is er nou eenmaal, dus daar moet men zich imo voor íedereen ook aan houden.
Of het goed is dat die regel er is (geen dispensatie verlenen), is een ander punt en daar zijn we het voorlopig nog niet over eens geloof ik Cool

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 08:46

ik vind het raar dat mensen zeggen ga dan buitenritten maken, denk je dat je met een bitloos hoofdstel een paard kan houden langs de weg?
ik weet niet hoe jullie paardrijden?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 08:48

leandros schreef:
ik vind het raar dat mensen zeggen ga dan buitenritten maken, denk je dat je met een bitloos hoofdstel een paard kan houden langs de weg?
ik weet niet hoe jullie paardrijden?

Mijn vz-paard is best zonder bit te houden hoor langs de weg Verward Als een paard echt aan de kletter gaat, houd je 'm met bit ook niet. Maar raken intussen steeds verder offtopic ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 08:49

Is er een manier waarop intrekken na 3 jaar wel bij iemand goed valt? Haha!

Persoonlijk vind ik de regel geen verkeerde
Ondanks dat ik ook wel eens op een halster rij. En daar in de tijd dat Kawa Z liep de Z oefeningen mee kon doen.
Als je je paard op zit en been rijd is dat ook helemaal geen probleem.

En nogmaals, elk gezond paard kan gereden worden op een bit.
Zoniet ligt het echt aan de ruiterhand.
Maar omgedraaid dus ook Lachen

En hoe jij rijd weet ik niet Leandros
Maar als jij een paard bitloos niet kunt houden word het hoog tijd voor flink wat lessen, want je stopt een paard op je zit, niet met de hand.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 08:50

Nou en dat is nu juist precies waar ik het niet me eens ben. Het is namelijk onder valse voorwendselen iemand een naam laten achterhalen. Ze hebben haar glashard voorgelogen. Ze zou namelij kdispensatie krijgen als zij wist wie dat had.
Dus in mijn ogen zeer onterecht in de manier waarop.
Ik weet nu ondertussen wel wat de regels zijn die de FEI/KNHS hanteren.

De manier van handelen kan gewoon niet. Als ze mij gewoon even opgebeld hadden met vragen en uitleg was het heel anders verlopen.
Een brief met twee zinnen duh.
Dit is erg arrogant.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 08:52

runningkawa schreef:
Is er een manier waarop intrekken na 3 jaar wel bij iemand goed valt? Haha!

Nouja, als je gewoon een brief op de mat krijgt waar in staat dat een fout is gemaakt, of de dispensatie wordt de volgende keer gewoon niet verlengd, dan lijkt me dat fair. Maar hier wordt gezegd "als je iemand weet te noemen die bitloos start, mag jij dat ook" en vervolgens wordt de dispensatie van die ander ingetrokken Verward Dat vind ik echt niet kunnen

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 08:53

Heidi2, je was me voor Knipoog

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 08:54

Leandros hier hebben we het niet over. Als je niet weet waar je het over hebt moet je er zeker geen oordeeel over hebben. Zo te horen heb je totaal geen ervaring met bitloos rijden, anders zou je dit namelijk niet zeggen tegen mensen die dit al jaren doen.
Sluit me volledig bij runnin aan.
(off topic)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:00

Dat is idd een lompe manier, kan het daar alleen maar met jullie eens zijn Ja
Maar ik vraag me af als ze nu netjes waren geweest en dit seizoen door hadden laten starten maar het volgend seizoen in hadden getrokken, was je dan niet boos geweest Heidi?
Ik bedoel, dan is het na 3,5 jaar intrekken, ook niet echt leuk.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:02

Misschien een brief sturen dat er een fout is gemaakt en dat ze evt. het seizoen nog uit mag rijden, maar de dispensatie niet verlengd kan worden? Maargoed, het is nu eenmaal gebeurd, dus er valt toch niks meer aan te veranderen.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 09:02

Dit is nu het leuke van discussies. Je hebt voors en tegens. Zo te lezen blijven de meesten bij hun standpunt. Erg mooi. Maar ik ook. De manier waarop die na de net verkregen verlenging is ingetrokken kan gewoon niet. Nogmaals ik heb altijd gedacht ter goede trouw te handelen en dacht dat dispensatie op het bit ook normaal was.
Als iemand je een vraag stelt, je geeft een antwoord, de vrager zegt dat is een juist antwoord dan ga je toch ook niet aan de vrager vragen of die wel zeker is van zijn zaak? Zou toch vreemd zijn als degenë dan ineens drie jaar later zegt. "oh ja het antwoord was wel fout helaas."

En even totaal off topic: ik doe aan academische rijschool, klassieker kan het niet. Dit is een vorm van dressuur die bij de veldslagen werd gebruikt. Het was toen zeer belangrijk om je paard te kunnen laten springen en uit laten slaan naar achteren, pirouetjes draaien om te ontwijken op je zit. Alles kwam aan op balans en zit, je had je handen namelijk wel ergens voor nodig he. Alle hedendaagse dressuur oefeningen zijn daar van afgeleid. De dressuur zoals die in de ringen wordt gereden is moderne dressuur.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 09:04

J aRunning was ookwrang geweest maar veel makkleijker om je bij neer te leggen. Dan geeft iemand namelijk aan een fout gemaakt te hebben. EN hij zoekt naar een nette manier om die fout te herstellen. Nu niet.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:21

Ik kan zowel de voor argumenten als de argumenten tegen in deze discssie heel goed begrijpen. Ik snap dat Heidi boos is omdat nu 2 maanden na de dispensatie opeens alles wordt terug getrokken. Maar Heidi, je moet ook snappen dat heel veel mensen met een goed argument kunnen kunnen komen dat niet in jouw straatje past.

Mijn mening: de KNHS heeft een monopolie positie en handelt daar ook naar. Ik denk dat we daar allemaal wel een voorbeeld van kunnen opnoemen. Wil je er iets aan veranderen, zul je een tweede bond moeten oprichten zodat ruiters kunnen kiezen en het KNHS dus een (concurerende) marktpositie moet innemen.
Helaas zie ik dat niet (zo snel) gebeuren, dus zullen ruiters door de zure appel heen moeten bijten als het ergens niet mee eens zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:44

Citaat:
Ik heb Isabelle Werth een tijd terug op tv ook piaffe, passage en galopchangementen zien doen op een paard met alleen een halster aan.
Iedereen die juist rijdt zou de oefeningen op zijn/haar niveau met gemak zonder bit moeten kunnen rijden maar dat heeft helemaal niets te maken met de klassieke dressuur zoals waarvan de regels nu eenmaal al eeuwenlang zijn vastgelegd.

Het heeft àlles te maken met klassieke dressuur.
Op http://www.knhs.nl/objects/00002937.pdf geeft de KNHS een omschrijving van wat ze onder dressuur verstaan (doel en principes).
Citaat:
En een van die regels is dat er een bit in de mond van het paard aanwezig moet zijn.

En dat is dus een zeer oude, traditionele regel. Bedacht in een tijd door bepaalde mensen die waarschijnlijk in de veronderstelling of overtuiging waren dat we voor het doel en de principes van de dressuur dan wel een bit nodig hadden. Anno 2007 weten we wel beter...!

Daarom zijn dit soort discussies juist wèl zinvol, als we inhaken op wat de KNHS zelf aangeeft:
"De sport is altijd in ontwikkeling en daar moeten de reglementen op aangepast worden.
Ieder jaar wordt hier naar gekeken en over gesproken binnen de FEI maar ook binnen de KNHS."

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:47

Daar ben ik het hélemaal mee eens Ja

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 10:25

Amen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:40

Kns is in volste recht om bitloos niet in het programma te nemen, waarom is dat zo slecht? Gewoon omdat het botst met plannen van sommige. Zo zijn er in mijn dagelijks leven tientalle dingen die botsen. Maar om nu klakeloos verwijten te maken omdat na drie jaar je dispensatie is ingetrokken, omdat ze je ondekt hebben door een andere. Wat volledig hun recht is. Vind ik ook niet fair.
Jij zegt dat je de regels niet kende vind ik wel straf na drie jaar wedstrijddressuur krijgen, en als je aanvraag tot dispensatie doet is dat het eerste waar ik naar zou kijken.

Zoals eerder gezegd roepen naar kns is blijkbaar gemakkelijk, maar als het op aankomt en zelf een bond starten sjah Lachen