Welzijn van (sport)paard is niet van belang

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Welzijn van (sport)paard is niet van belang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 10:49

Bienotje schreef:
Niet alles is zoals jij het schetst, ik ken namelijk ook geen pensionstallen waar paard & pony op rust of niet evenveel voer krijgen..

Wat versta jij onder 'op rust'? Misschien kom je net in heel andere pensionstallen en maneges dan de stallen die ik gezien heb. Goed, als een paard ziek is en er zal weken niet op gereden worden, DAN wordt het rantsoen wel aangepast. Ik heb ook niet gezegd dat dat niet zo was, maar het gaat er om dat mensen niet per dag kijken: Wat heb ik vandaag met mijn paard gedaan en hoeveel heeft hij dus nodig?

Citaat:
Er zijn juist heel veel die juist bezig zijn met het beste zoeken voor hun paard

Zou best kunnen, maar dan waren ze niet aanwezig bij horse experience.

Citaat:
alleen ligt niet alles binnen handbereik. De ideale pensionstal is onbetaalbaar lijkt me, dan vind ik het geen schande om het best toereikende te kiezen voor je paard (tot op zekere hoogte, er zijn uitzonderingen).

Een 'ideale' (daar kun je trouwens heel verschillende meningen over hebben) pensionstal is niet onbetaalbaar, het meeste geld betaal je vaak voor de luxe die je zelf nodig hebt: goede zadelkamer, restaurant, mooie binnenrijbak, stapmolen etc.

Een weiland met inloopstal en verharde uitloop is voor een paard stukken beter dan een box van 3 bij 3 en een uur per dag in een stapmolen bijvoorbeeld. Toch zal de eerste een stuk goedkoper zijn dan de tweede.
Ja, moeilijk te vinden, zo'n stalling als de eerste. Maar als je niet zoekt, vindt je ook niet snel. Ik zie eigenlijk nauwelijks advertenties op marktplaats staan a la: "Ik ben hard op zoek naar een weiland met inloopstal!"
Wel advertenties a la: "Stalling met binnenrijbak gevraagd."
(Weiland doet er kennelijk niet toe)
Als er geen enkele vraag naar is, hoef je ook niet te verwachten dat pensionbazen in deze behoefte gaan voorzien. Daarom is het zo belangrijk dat mensen blijven zoeken. Als er per dag 10 mensen bij zo'n baas langs komen die zeggen: "Ik zoek een weiland met inloopstal". Dan gaat er echt wel een keer een belletje rinkelen.

Citaat:
Er zijn een heleboel mensen ook juist wel met welzijn van het paard bezig, maar misschien niet zo opvallend dat jij het ziet. Trouwens, als je eenmaal een negatief oordeel hebt is het moeilijk evt. positieve punten te zien..

Dat klopt. Dat geldt voor iedereen en omgekeerd werkt het ook (als je eenmaal een positief oordeel hebt, is het moeilijk evt. negatieve punten te zien).

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 10:52

KiWiKo schreef:
waarom ik persoonlijk niet naar de bewuste lezingen zou gaan is omdat het over het algemeen heeeele algemene informatie is die wat mij betreft al uitgekauwd is. Na 20 jaar met paarden werken heb je wel enige kennis vergaard over voeding en huisvesting, zeker als je openstaat om te leren.

Kijk, dat is een zeer geldig excuus. Ik zal nou ook niet naar de eerstvolgende lezing van dezelfde persoon gaan. Maar ik denk dat jij dan ook geen interesse zou hebben voor een lezing over bijvoorbeeld "Herstel sportpaard na peesblessure". Dat weet je immers ook al.
Daarom denk ik niet dat de reden die jij geeft de oorzaak is dat de ene lezing wel druk bezocht werd en de andere niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:06

Citaat:
Zou best kunnen, maar dan waren ze niet aanwezig bij horse experience.

dus Voeding en Tanden zijn belangrijker dan Fysiotherapie?

Realiseer je je wat voor een enorm vooroordeel je uitspreekt?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:11

Ik snap eigelijk niet waar jij je druk om maakt, in het doen of laten van iemand anders Nagelbijten / Gniffelen
Bezighouden met jezelf is toch al genoeg werk? Zo ervaar ik het toch...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:20

Hmm.. Rij jij zelf een sportpaard?

Al die quotes om de kleine lettertjes en zwakheden te zoeken in teksten van iemand anders vind ik trouwens niet zo´n fijne eigenschap in een discussie. Knipoog Lijkt wel een verhoor, net zolang totdat je een steekje laat vallen om ongenadig nagetrapt te worden.. Bloos

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:38

Dat vraag ik mij ook af Bienotje...van meerdere mensen hier.

Immers als je enkel met recreatie paarden werkt, die nou eenmaal andere verzorging nodig hebben dan sportpaarden, vindt ik het nogal een vreemde bewering om te zeggen dat wij, sportpaardeigenaren, niet weten of willen weten wat het beste is voor het paard, er niet eens over willen denken zelfs.
Ik vraag mij dan af of diegene wel eens daadwerkelijk hebben geprobeerd om een sportpaard ongeschoren zonder krachtvoer zonder deken 24/7 op de wei te zetten. Ben benieuwd of ze de winter doorkomen eerlijk gezegd...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:41

@arno heb je wel eens aan de mogelijkheid gedacht dat mensen bewust naar een springevenement gaan om dan ook daadwerkelijk naar het springen te kijken. Misschien hebben die mensen wel zin in een gezellig dagje uit. Het zou zo maar kunnen. En dat mensen die op een bepaald moment geinterresseerd zijn in fysiotherapie of voeding een evenement zoeken waar dat meer voor de hand ligt. Bijvoorbeeld een clinic of een NH-dag of iets dergelijks.

Wanneer je op een dressuurwedstrijd gaat staan met een stand avontuurlijke trektochten zal de animo ook minder zijn dan wanneer je op een open dag van de NVVR gaat staan. Soms wil je gewoon een gezellig dagje uit en de besonjes van thuis effe vergeten.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 30-01-07 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:42

Bienotje, van een kant snap ik wat je zegt. Anderzijds wil ik zelf graag op diverse aspecten van een post ingaan, en dat is duidelijker door de quotes te splitsen dan een hele lap tekst te laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:43

Ik verander het voer van mijn paarden ook niet per dag.
Ook niet als ze in de sport lopen.
Alsof dat sport wat de meeste doen zo veel van ze vraagt, imo niet
Wat stel een Z proef nu voer?
Toch geen ene f...
Daar hoef ik niet extra op te voeren.

Verder pleur ik alles naar buiten
Idd evt wel geschoren. Maar daar geeft het paard niets om, als hij maar lekker kan klieren met andere, grazen en rollen.

Dus nee, zou niet weten wat ik moet gaan doen bij die lezing
Toch heb ik sportpaarden, wat nu?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:01

Wat een gekleurd beeld wordt hier gegeven dor sommige zeg..

Neem nou de volgende lezingen die de TS gebruikt om zijn standpunt te onderbouwen ((sport) ruiters geven niet om het welzijn van het paard maar wel om de prestaties)

Citaat:
Training met hartslagmeter
Fysiotherapie
Trainingsopbouw sportpaard na blessure

Je kunt hier ook met een heel andere blik naar kijken:

-Training met hartslagmeter, hoe kan ik samen met mijn paard zijn conditie opbouwen op een zo verantwoord mogelijke manier. Ik wil namelijk niet onbewust mijn paard overbelasten en wil niet meer trainen dan nodig is om er voor te zorgen dat we samen zo leuk mogelijk aan het werk kunnen blijven.

-Fysiotherapie; ik heb het idee dat mijn paard niet helemaal top in zijn lijf zit (heeft misschien vastgelegen in de stal?) en wil hem graag helpen weer beter in zijn vel te zitten

-Trainingsopbouw sportpaard na blessure: mijn paard heeft na een gekke actie in de wei met een weigenootje een peesblessuure opgelopen en ik wil hem voorzichtig aan weer gaan opbouwen zonder spierpijn of risico op blessures door een verkeerde opbouw.

Nee je hebt gelijk. Dez persoon is inderdaad niet bezig met het welzijn van zijn paard.

-

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:03

Dinopino schreef:
@arno heb je wel eens aan de mogelijkheid gedacht dat mensen bewust naar een springevenement gaan om dan ook daadwerkelijk naar het springen te kijken. Misschien hebben die mensen wel zin in een gezellig dagje uit. Het zou zo maar kunnen. En dat mensen die op een bepaald moment geinterresseerd zijn in fysiotherapie of voeding een evenement zoeken waar dat meer voor de hand ligt. Bijvoorbeeld een clinic of een NH-dag of iets dergelijks.

Dat gaat niet op, want ze waren WEL bij de andere lezingen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:04

Bienotje schreef:
Hmm.. Rij jij zelf een sportpaard?

Al die quotes om de kleine lettertjes en zwakheden te zoeken in teksten van iemand anders vind ik trouwens niet zo´n fijne eigenschap in een discussie. Knipoog Lijkt wel een verhoor, net zolang totdat je een steekje laat vallen om ongenadig nagetrapt te worden.. Bloos

Ik heb er over gedacht om de sport in te gaan, maar vond dat ik dan teveel aan welzijn in zou moeten leveren.
Dus nee, geen endurance voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:05

Waarom moet je inleveren op welzijn?
Op welke onderdelen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:06

en dan komt de vraag terug wat welzijn is. Mijn paarden stralen in de startbox van de cross, en dat draagt bij aan hun welzijn.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:06

Ezter schreef:
Dat vraag ik mij ook af Bienotje...van meerdere mensen hier.

Immers als je enkel met recreatie paarden werkt, die nou eenmaal andere verzorging nodig hebben dan sportpaarden, vindt ik het nogal een vreemde bewering om te zeggen dat wij, sportpaardeigenaren, niet weten of willen weten wat het beste is voor het paard, er niet eens over willen denken zelfs.
Ik vraag mij dan af of diegene wel eens daadwerkelijk hebben geprobeerd om een sportpaard ongeschoren zonder krachtvoer zonder deken 24/7 op de wei te zetten. Ben benieuwd of ze de winter doorkomen eerlijk gezegd...

En weer een bizarre poging om hier een natural/niet natural discussie van te maken.
Op die lezingen is niks over dekens of op de wei zetten gezegd.
Het ging er over hoe je het welzijn van je sportpaard beter kunt maken, maar goed. Als je welzijn voor een paard meteen maar 'natural' gedoe vindt, mag je dat vinden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:06

Arno, dezelfde vraag? Hoezo zou je teveel aan welzijn moeten inleveren als je Endurance gaat rijden?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:08

Ik heb nooit men pony zijn welzijn beschadigd op een dressuurwedstrijd

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:09

runningkawa schreef:
Waarom moet je inleveren op welzijn?
Op welke onderdelen?

Ik zou bijvoorbeeld regelmatig mijn paard urenlang in een trailer moeten zetten om die wedstrijden te bezoeken.
Daarbij is een paard niet gebouwd om urenlang zonder grazen te lopen, dus zou ik dat moeten compenseren met veel krachtvoer, waar het maagdarm kanaal eigenlijk niet op ingesteld is.
Dan zijn er ook nog dierenartsen die je sowieso een b geven als je paard niet op ijzers staat, als ik dus een goede kans zou willen hebben, zou ik mijn paard op ijzers moeten zetten.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:10

Lekkere discussie voeren jullie hier, als ik niet binnen 2 minuten op een van de vele vragen die jullie allemaal stellen antwoord, gaan jullie al de vraag herhalen...

Wat is dit nou voor onzin?

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:11

Wat leveren sportpaarden volgens jou dan in op welzijn. Als je vindt dat het niet om dekens en krachtvoer gaat, wat leveren ze dan in??

pol013

Nog zo'n leuke:

Citaat:
maar het gaat er om dat mensen niet per dag kijken: Wat heb ik vandaag met mijn paard gedaan en hoeveel heeft hij dus nodig?

Als je als eigenaar per dag zo wisselend werkt dat je iedere dag iets anders moet voeren verdien je een schop onder je kont. Je behoort enige regelmaat in je training te hebben en niet 3 dagen niet rijden, een bosrit maken van 3 uur en dan weer 3 dagen niet rijden. Alleen als je training strek wisselt is het nodig om je voeding aan te passen.

In normale gevallen wordt een zogenaamd '' overschot' aan brokken wel opgeheven door een 'tekort' op de volgende dag, als je paard weer iets harder gewerkt heeft.

Anoniem

Je kunt een hooinet in de trailer hangen.

Ik ga gelukkig naar dressuurwedstrijden, nooit langer dan een half uur op de trailer. Dus mijn sportpaard tast ik daar al niet aan.

Ik heb nog nooit gehoord dat bij endurance ijzers verplicht zijn, nog nooit...

arno, doe nu eens rustig...

Apple

Trailer rijden ok.

Volgens mij zijn er meerdere endurance ruiters die ook geen tot weinig krachtvoer geven en daarnaast hun paard niet op ijzers hebben. IJzers zijn geen standaard bij Endurance en krachtvoer ook niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:12

ik start geen endurance, maar er zijn iig enkele wedstrijden in NH, en volgens mij ben je in Nl niet snel uren aan het rijden.

Daarnaast is endurance niet de enige vorm van wedstrijdsport Knipoog

gewoon blijk van interesse Haha! kennelijk willen meer mensen dat weten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:13

Een gewoon dressuurwedstrijdje zou je moeten kunnen rijden zonder krachtvoer, ijzers en lange trailerrit.