Afschaffing stang- en trens tot en met het ZZ licht??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mimoso

Re: Afschaffing stang- en trens tot en met het ZZ licht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 08:53

Ik vind het een goede zaak. Het gaat tenslotte om het welzijn van het paard en met een stang en trens kan je aardig wat afdwingen. Ik denk dat als je eenmaal in het ZZ verhaal bezig bent, dat je dan meteen door de mand valt als je dat doet.

versace

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:23

Ik vind het een zeer goede zaak om deze regel in te voeren. Omdat de meeste ruiters het stang en trens hoofdstel niet goed gebruiken! Ik denk ook dat als deze regel ook echt doorgaat dat de meeste mensen ook niet meer een normaal proefje kunnen rijden op een gewoon trens hoofdstel.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:24

Volgens mij ging t om de vrije keuzen en niet om t afschaffen van S&T ??? Maar nu maken jullie ervan dat t afgeschaft wordt....
Vrije keuze is toch prima??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:35

Vrije keuze vind ik idd erg mooi Ja

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:46

Mimoso schreef:
Ik vind het een goede zaak. Het gaat tenslotte om het welzijn van het paard en met een stang en trens kan je aardig wat afdwingen. Ik denk dat als je eenmaal in het ZZ verhaal bezig bent, dat je dan meteen door de mand valt als je dat doet.

Vind jij ook dat ze voortaan bij het aangespannen de beesten op een gewoon dubbel gebroken trensje moeten rondsturen? Ik vind een vrije keuze een goed regel, maar afschaffen zou wat onnozel zijn! Ik heb ook een paard gereden die zich op stang en trens super liet bewerken maar op trens niet fijn was. Nou, who cares? Je kan er gewoon net wat fijner mee inwerken op sommige paarden, waardoor je de proef wat flitsender door komt, niks mis mee toch Haha!?

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:41

ben het helemaal eens met jou talented!
ik begreep dat ze het allemaal af willen schaffen! vrije keus vind ik prima,
wat ik hier zo een beetje lees word s&t door sommige gezien als martteltuig! flink scherpe sporen en een heel scherp dun bitje is wel oke?
ik rij op s&t met wedstrijden en mijn paard is er fijn op te werken. maar thuis kan ik net zo goed een z proef rijden op trens!

het gaat erom dat je er juist mee om gaat en helaas blijven er altijd mensen die dat niet zo goed kunnen, maar dat geld ook voor de ZWEEP, SPOREN en BITTEN.

en ik blijf bij mijn mening dat het ook net dat beetje extra kan geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:42

Daarom zou het ook zoe goed zijn als er in alles klasses eens meer op gelet werd Ja

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:42

Het afschaffen van s&t zou ik wel erg raar vinden, en kan me er persoonlijk niet in vinden.
Al ben ik wel blij dat ze er in ieder geval nu mee bezig zijn om de keuze vrij te laten tot en met het ZZ zwaar of je met trens of met s&t wilt rijden.

Mijn 1e Z paard was een diertje die extra werd op stang en trens. Ze is erg eenvoudig, maar kreeg door s&t net even wat extra’s. En ik was er blij mee om daar in het Z gebruik te kunnen maken van s&t.

Echter is mijn huidige Z paard zo lastig op s&t ( zeker in een vreemde omgeving), dat ik hm toch liever op trens start. Maar…. Omdat ik als ik over zou willen stappen naar het ZZ licht probeerde ik wel een manier te vinden om hm steeds fijner op s&t te krijgen. Dus ik vind dat de vlieger niet helemaal opgaat over wat hier geroepen wordt over dat elk paard op trens en s&t altijd even makkelijk gereden moet worden.
Er zijn zoveel dingen aan de orde die meespelen. Niet iedereen heeft hun huidige Z paard van jongs af aan opgeleid, en het wennen aan s& t beïnvloed.

Ook vind ik dat sommige jury’s het niet waarderen als je toch in het Z met trens start…

En ook heb ik zat meegemaakt – die van mij laat te los van voren als hij spanning heeft, maar vraag ik wat , op s&t – dan hangt ie snel in de stang- dat dit ook niet wordt afgestraft door de juryleden….

En wanneer kan een jury bepalen of je teveel stanggebruik hanteert. Ligt er ook maar net aan hoe strak of los de kinketting zit. Sommige mensen denken al snel dat er teveel stanggebruik is, maar ja als de kinketting los zit, dan trek je hm toch ook sneller ‘te strak’ . En daarbij elk paard ervaart stanggebruik anders. Een losse stang vinden veel paarden irritant, een losse of te strakke kinketting… het is voor iedereen verschillend, en vind ik dus dat er niet per definitie te zeggen is wat er verkeerd is…..
Ok, ruk en plukwerk is overduidelijk te zien.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:40

De nieuwe reglementen staan online, en er is voor zover ik kan zien niets verandert in de regelgeving voor het gebruik van S&T behalve dan dat het t/m ZZ zwaar niet verplicht is. Geen afschaffing dus!

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:40

Gelukkig! Wat een opluchting.

Edit: Kun je mij de link geven naar de nieuwe regelementen?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:51

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:05

Go jij! Go jij!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:39

Mijn computer opent geen bestanden via de site van de KNHS Boos!

Iemand een idee hoe ik het regelement vanaf april 2007 toch kan bekijken?
Ben namelijk wel benieuwd hoe het nu zit met die 40 wp, en ik hoorde gisteren dat vanaf april 2007 3-jarige niet meer officieel gestart mogen worden, alleen oefenwedstrijden!!!!!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:45

Is dat zo?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:48

asjemenou schreef:
Mijn computer opent geen bestanden via de site van de KNHS Boos!

Iemand een idee hoe ik het regelement vanaf april 2007 toch kan bekijken?
Ben namelijk wel benieuwd hoe het nu zit met die 40 wp, en ik hoorde gisteren dat vanaf april 2007 3-jarige niet meer officieel gestart mogen worden, alleen oefenwedstrijden!!!!!

Promotieregeling
Klasse B : promotie naar L1 mag bij 10 en moet bij 30 winstpunten
Klasse L 1 : promotie naar L2 mag bij 10 en moet bij 30 winstpunten
Klasse L 2 : promotie naar M1 mag bij 10 en moet bij 30 winstpunten
Klasse M 1 : promotie naar M2 mag bij 10 en moet bij 30 winstpunten
Klasse M 2 : promotie naar Z1 mag bij 10 en moet bij 30 winstpunten
Klasse Z 1 : promotie naar Z2 mag bij 10 en moet bij 30 winstpunten

Dus nog gewoon bij de 30 wp verplicht promoveren Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 05:51

Reglement vanaf april 2007

Artikel 120 - Deelnemende (E)pony’s / paarden.
1. Een paard dat deelneemt aan een dressuurwedstrijd behoort de volgende leeftijdsgrens te hebben
bereikt:
Klasse B : minimaal 3 jaar vanaf 1 oktober
Klasse L1 en L2 : minimaal 4 jaar vanaf 1 april
Klasse M1 en M2 : minimaal 5 jaar vanaf 1 april
Klasse Z1 en Z2 : minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Licht : minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Zwaar : minimaal 6 jaar
Junioren : Minimaal 6 jaar
Young Riders : Inleidende en landenproef minimaal 6 jaar
Young Riders : Individuele proef en Kür op muziek minimaal 7 jaar
Klasse Lichte Tour : minimaal 7 jaar
Klasse Midden Tour : minimaal 7 jaar
Klasse Zware Tour : minimaal 8 jaar
De leeftijd van een paard wordt gerekend vanaf de eerste januari van het geboortejaar en wordt
telkenmale per 1 januari met een jaar verhoogd.

en voor wat betreft stang en trens (want daar ging het toch over):

Voor de klassen Z1- en Z2, ZZ-Licht en ZZ-Zwaar dressuur geldt, met uitzondering van de pony's,
dezelfde optoming als voor de klassen B t/m M2, aangevuld met de mogelijkheid tot gebruik van een
stang- en trenshoofdstel
(met engelse neusriem of engelse keel/neusriem, dus géén gecombineerde
neusriem met weglating van de sperriem), waarbij de toegestane stangbitten en toebehoren gelijk zijn
aan hetgeen hieromtrent is vermeld in artikel 428 van het dressuurreglement van de FEI.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 09:16

Ok, dat vind ik een erg mooie ontwikkeling Ja, keuze in het ZZ-L en ZZ-Z is vrij nu dus!

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:15

Inderdaad mooi. Ik hoop dat ze het gebruik van stang en trens in het Z1 niet gaan afschaffen volgend jaar ofzo. Ik ga volgend jaar Z starten en ik vind het gewoon een hele eer om met zoiets te mogen gaan rijden. Ik ben het eens met velen dat een S&T vaak verkeerd wordt gebruikt, maar de ruiters die een S&T verkeerd gebruiken zijn vaak ook al niet te vriendelijk met een gewone trens. IMO bijna net zo erg dus. Er zou inderdaad een apart punten moeten komen voor het gebruik van het bit/de teugels, maar dan niet alleen in het Z1 en hoger, maar vanaf het B al. Maargoed, dan moeten de juryleden ook daar weer in bijgeschoold worden en ik denk dat velen het toch nog niet echt zien of mensen erop afstraffen, hoewel het een goede vooruitgang zou zijn. Ik krijg gewoon de bibbers als ik iemand zie rijden: links, rechts, links, rechts, trek-halt enz..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:15

Dus je mag met je 6 jarige paard wel Young riders starten, maar niet te goed, want finale mag weer niet!!!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:15

Dank jullie wel voor het opzoeken!!!

versace

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 09:57

Henry schreef:
Mijn paard rijd ik wel met stang erbij anders dan gaatie echt wat anders doen dan jij vraag. Ik ben nu aan het oefenen om met trens ook gewoon te doen wat ik vraag

Volgens mij als je je beest niet op een gewoon bitje kan rijden en alleen op stang ben je niet helemaal op de juiste manier bezig Sigaar

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:33

versace schreef:
Henry schreef:
Mijn paard rijd ik wel met stang erbij anders dan gaatie echt wat anders doen dan jij vraag. Ik ben nu aan het oefenen om met trens ook gewoon te doen wat ik vraag

Volgens mij als je je beest niet op een gewoon bitje kan rijden en alleen op stang ben je niet helemaal op de juiste manier bezig Sigaar

Dat ligt maar net aan de graad van africhting van je paard.
Ik heb een tijdje een leerpaard gehad op Prix niveau, die was soms zonder stang moeilijker te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:49

Dat vind ik echt een heel goede ontwikkeling!!
Nu kun je in het Z1-Z2-ZZL-ZZZ zelf kiezen of je enkel op trens of met S&T gaat rijden.
Ik ben wel benieuwd of er nu combi's in het ZZL/ZZZ zijn die toch over gaan op trens.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:50

Jippie schreef:
Dat vind ik echt een heel goede ontwikkeling!!
Nu kun je in het Z1-Z2-ZZL-ZZZ zelf kiezen of je enkel op trens of met S&T gaat rijden.
Ik ben wel benieuwd of er nu combi's in het ZZL/ZZZ zijn die toch over gaan op trens.

Ja

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:39

versace schreef:

Tuurlijk KAN het wel. Maar als ik mag kiezen waar ik hem het fijnst op kan voorstellen ga ik voor stang EN TRENS.