[D] idiote regel om te starten met een hengst

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bren79

Re: [D] idiote regel om te starten met een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:47

runningkawa schreef:
Citaat:
Voor een aantal rassen (Friezen, Lusitano's) bestaat er de mogelijkheid om via de stamboekwedstrijden een L1 klassering te bereiken, die vervolgens wordt overgenomen door de KNHS. In dat geval is het dus niet nodig om met een ander paard aan de eisen te voldoen. Voor verdere informatie hierover kun je het beste contact opnemen met je stamboek.

aldus de faq van WD-V

Het AVS hoort daar ook bij, en misschien nog wel meer stamboeken.
hier een quote van het AVS stamboek met betrekking op hetgeen wat bedoelt wordt om toch met je hengst te kunnen starten

Citaat:
Dressuurwedstrijden met uw HENGST bij het AVS
In de KNHS disciplines dressuur, springen en eventing wordt voor het deelnemen met een hengst een startkaart verstrekt indien de deelnemer de leeftijd van 12 jaar (pony’s) of 14 jaar (paarden) heeft bereikt en de deelnemer geklasseerd is of is geweest in de dressuur klasse L2, het springen klasse L of de klasse M-samengesteld.
Bij wijze van hoge uitzondering is door de KNHS toestemming verleend aan de commissie gebruik van het AVS om hengsten te laten starten met ruiters die nog niet voldoen aan bovenstaande eisen.

Deze ruiters mogen dus gewoon inschrijven op AVS wedstrijden gejureerd door KNHS juryleden en hoeven daarvoor geen startcoupons in te sturen of een startkaart te tonen.

Deze ruiters worden geacht zelf hun eigen protocollen te verzamelen en te bewaren. De commissie gebruik bewaart hier geen copieën. Bij het behalen van het dressuurniveau van L1 plus 1 winstpunt kan de commissie gebruik een officiele startkaart aanvragen voor deze ruiter.

Uiteraard moet de hengst wel een paspoort hebben en volgens geldende regels gemeten, geënt en gechipt zijn.

roebietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:49

Ik vind het ook een domme regel, maar ja verder ook niks aan te doen. wel HEEL erg jammer!!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 13:16

roebietinker schreef:
Ik vind het ook een domme regel, maar ja verder ook niks aan te doen. wel HEEL erg jammer!!

Waarom vind jij dat een domme regel dan?

ladykiller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 13:19

rommulus schreef:
remsy schreef:
Dat die regel er is dat vindt ik niet zo erg, al kunnen mensen dus makkelijk een mak paard van een ander starten en de benodigde punten behalen, en verder gaan op een hengst wat idd wel stennis loopt te schoppen op een wedstrijd, en dit zijn diegenen die het verpesten voor diegenen die wel netjes hun hengst onder controle hebben, en voor de mensen die hun hengst wel onder controle hebben maar nooit de kans hebben gehad om de benodigde punten te behalen is het ook jammer.

Er zitten altijd voors en tegens aan een regel daar ontkom je niet aan. maar stoor me er af en toe meer aan aan die nare toon die er is aan het hebben, houden, en rijden van een hengst je hebt er makke schapen bij maar ook draken. en juist diegenen met de makke schapen zijn de dupe van de nare verhalen en dingen die er zijn gebeurd terwijl dit dus niet voor elke hengst opgaat

hier heb ik nix meer aan toe te voegen mooi gezegd

vind ik ook!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:07

remsy schreef:
Deze ruiters worden geacht zelf hun eigen protocollen te verzamelen en te bewaren. De commissie gebruik bewaart hier geen copieën. Bij het behalen van het dressuurniveau van L1 plus 1 winstpunt kan de commissie gebruik een officiele startkaart aanvragen voor deze ruiter.

Ziet er een beetje wazig uit, geen enkele controle lijkt mogelijk, enkel een ingevuld protocol voor een L1 proef met 180+ aan punten????

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:42

Hoezo dat ziet er wazig uit?, lijkt me erg duidelijk dat jij je gereden punten moet kunnen laten zien.
Tenslotte moet je de coupons van het KNHS ook goed bewaren want hier gaat het geregeld ook de mist in, en heb jij geen bewijs heb jij pech

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:46

Ik vind het een perfecte regel, dat niet iedereen zo maar met een hengst kan gaan starten. Er zou eigenlijk zelfs een soort test moeten zijn, gericht op hengsten, waarbij een rijder van een hengst moet laten zien dat hij/zij met een hengst om kan gaan. Ik heb al veel gevaarlijke situaties gezien door het rijden met hengsten, terwijl men er eigenlijk niet aan toe was! Goede zaak dus!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:31

remsy schreef:
Hoezo dat ziet er wazig uit?, lijkt me erg duidelijk dat jij je gereden punten moet kunnen laten zien.
Tenslotte moet je de coupons van het KNHS ook goed bewaren want hier gaat het geregeld ook de mist in, en heb jij geen bewijs heb jij pech

Tja, als verder niemand de originelen blijkbaar bewaart dan is het niet zo moeilijk om een couponnetje met goeie punten te komen he Vork

En verder, nogmaals, uiteraard zijn er erg brave hengsten etc etc. Maar vergelijk het maar met de snelheidslimiet van 120 km. Waarom is die idiote regel er eigenlijk? Ik rij nooit harder dan 120!

En dan voor de mensen die het een idiote regel vinden: hebben jullie nou al eens L2 gestart met een ander paard of pony / hebben jullie uberhaupt al eens wedstrijden gereden? Dat haal ik namelijk nergens uit jullie reacties.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 20:44

Ik heb met mijn hengst een wedtrijd gestart, een a6 proef tijdens Challenge Baroque (29-10-2006) geen l2 met een ander paard of pony, maar doet dat er verder toe?

tuurlijk moet er een regel zijn om met een hengst te starten, maar deze lijkt me niet echt goed. Maar een betere regeling is niet echt realiseerbaar.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:56

WowAmigo schreef:
remsy schreef:

Tja, als verder niemand de originelen blijkbaar bewaart dan is het niet zo moeilijk om een couponnetje met goeie punten te komen he Vork

En verder, nogmaals, uiteraard zijn er erg brave hengsten etc etc. Maar vergelijk het maar met de snelheidslimiet van 120 km. Waarom is die idiote regel er eigenlijk? Ik rij nooit harder dan 120!

En dan voor de mensen die het een idiote regel vinden: hebben jullie nou al eens L2 gestart met een ander paard of pony / hebben jullie uberhaupt al eens wedstrijden gereden? Dat haal ik namelijk nergens uit jullie reacties.

Ik vind het raar dat mensen je rijervaring basiseren op dat je wel of geen wedstrijden heb gereden.
Niet iedereen krijgt de kans om op iemands anders paard te mogen starten.
En dit kunnen verschillende redenen hebben.
Als ik wel eens op wedstrijden schrijf en ziet wat er langs komt in de hogere klasses vanaf de M
dat is soms wel zow bagger....
En dan vind het gros dat zow iemand wel op een hengst mag starten.......

Terwijl de mensen die een hengst hebben en donders goed weten wat een hengst zijn inhoud maar raar worden aangekeken omdat zei het jammer vinden dat ze niet in de B mogen starten...

En met de instelling van:diegene die een hengst hebben moeten maar uit kijken waar ze rijden zei willen een hengst vind ik wel zo foute instelling,want dat geef aan hoe je als ruiter zijnde ben....
Er zijn zelfs mensen met een ruin en een merrie die je liever niet in je inrij bak wil hebben.

Het blijven paarden ongeacht wat er onder hangt.
Salinero is er toch ook vandoor gegaan met anky erop.Betkend dan gelijk dat anky niet kan rijden Koe

Mischien moen ze maar invoeren dat iedereen individueel de tijd krijgt om in te rijden Clown Clown

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:08

Mies_Apollo schreef:
Ik heb met mijn hengst een wedtrijd gestart, een a6 proef tijdens Challenge Baroque (29-10-2006) geen l2 met een ander paard of pony, maar doet dat er verder toe?

Nou nee niet heel veel, maar er was al eerder opgemerkt dat degenen die al wel gestart waren met een hengst (en dus al eens L2 waren geweest) voor de regel waren en juist degenen die ertegen zijn blijkbaar nog geen (iig niet op L2 niveau) wedstrijden hebben gereden en allemaal in het bezit zijn van een uberbrave hengst. Dat vind ik wel opvallend dus ik vraag mij af of die regel dan vooral "idioot" wordt gevonden omdat degenen zelf niet aan de eis voldoen?

Ik probeer er een beetje een vinger achter te krijgen waarom die meningen zo verschillen. Ik reed vroeger met mijn pony wedstrijdjes, daarna had ik een paard mee op wedstrijden en al doende heb ik ervaring opgedaan en ben ik bij hengsten terecht gekomen die ik vervolgens mocht uitbrengen. Ik denk dat het voor veel mensen zo gaat, L2 wordt je toch wel een keer? Wat is dan de ervaring en achtergrond van de mensen die hier reageren met "ik heb een hengst-hij is zo braaf maar ik mag hem niet uitbrengen"? Is dat dan je eerste paard of hoe zit dat dan?

Ik snap verder dat het lastig is enzo, maar er zijn ook al wel andere opties besproken die gewoon niet eenvoudig haalbaar zijn.

Even verder op Barcelano (ik had bovenstaande reactie al getypt toen ik jouw reactie zag:

Natuurlijk kan je rijervaring niet alleen afmeten aan het wel of niet behalen van het L2 niveau. Maar (hier komt mijn werk als kwaliteitsmanager even om de hoek kijken), je kunt nog zoveel rijervaring hebben en perfect kunnen rijden, het gaat erom dat je het kunt AANTONEN. En de makkelijkste manier is gewoon een L2-klassering, dat is door de KNHS het beste te controleren.

En er wordt niemand raar aangekeken omdat ie met zijn hengst B wil starten, maar ik vind het persoonlijk gewoon apart dat diegenen dan tegen de regel zijn dat je eerst L2 moet zijn geweest.

En wees maar blij dat het Anky was die op Salinero zat, als ik het was geweest was ik nog onderweg waarschijnlijk Haha!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:12

L2 vind ik zelf geen verkeerde eis
maar M?
dat vind ik te ver gaan........
Ben het wel mee eens dat je een lijn moet stellen....
Zolas ik al zei:lang leven het AVS en FRNRS

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:18

WowAmigo schreef:

En hoe zit het dan de coupons met je punten die ontvindbaar zijn bij het KNHS?ze moeten je dan ook maar geloven. en daar is vast ook echt wel mee te sjoemelen, dus dat je dat aanhaalt getuigd dat je daarmee weinig vertrouwen hebt in dit gebeuren, Het word vast wel door deze stamboeken bijgehouden, maar hun willen niet verantwoordelijk zijn voor verlies van de belangrijke coupons Knipoog en dat lijkt me nou niet vreemd

En ja ik heb meermaals hoger als de L2 gestart, dus dat die regel er is maakte voor mij niet uit omdat ik wel mocht starten.
Maar ik stoor me gewoon aan het gedrag en de manier hoe erover gedacht wordt, en ik dacht dat ik in eerdere posts het netjes had verwoord, hoe ik er tegenaan kijk

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:34

Geen idee hoe het zit met coupons bij de KNHS, nooit problemen mee gehad. Ik reageerde even op ART_UMA die het een beetje wazig vond en jij vervolgens weer niet, dus ik legde het even uit Haha! .

En ja hoor, volgens mij is hier alles verder nog netjes verwoord. Volgens mij is het punt een beetje dat als de regel er niet zou zijn dat jan en alleman met een hengst op wedstrijd verschijnt en hun hengst hengst laat omdat dat zo lekker stoer is en omdat die zo'n mooi velletje hebben enzo.

Zo ken ik dus iemand die perse een "paard met ballen" wilde. Het kind was doodsbang voor hem. Inmiddels is ie 7 jaar, allang gecastreerd en ze rijdt nog steeds los met een touwtje om zijn hals en niet zonder hem grondig gelongeerd te hebben. Met dat in mijn achterhoofd ben ik een beetje achterdochtig tegenover mensen die perse een hengst willen. Ook omdat ik met mijn ervaring blij ben dat ik nu (lekker relaxed...) een merrie heb! Snap je het punt?

Edit: oeps, te snel verzonden...

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:45

Oke Knipoog

Ik heb dat dus wel eens gehad dat een wedstrijd mijn coupons niet had opgestuurd(of zijn zoekgeraakt) en ondertussen was ik gepromoveerd naar de volgende klasse, en kreeg dus een brief van de KNHS dat ik dat niet mocht, dus erachteraan gebeld en moest toen dus een kopie van de coupon maken die hun dus misten.
Dus vandaar dat je het beste zelf voor de bewijzen kan zorgen Knipoog

En daarom had ik dus ook gezegd je hebt er makke schapen bijzitten maar ook draken, maar het meeste dat ik mij stoor aan de mensen, die het dus eigenlijk voor bepaalde anderen zodanig kunnen verpesten als wat nu eigenlijk ook gebeurt Knipoog

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:36

Ptries schreef:
Vooropgesteld dat ik er eigenlijk helemaal niet voor ben dat hengsten, anders dan met een goede reden bijvoorbeeld gebruik voor dekdienst, hengst worden gehouden vind ik de minimaal L2 met winst regeling ook een enigzins dubieuze regeling.

Dit vanwege de reden dat ik vind dat de klasse waarin iemand gestart heeft op wedstrijden niets zegt over de handigheid van de ruiter.

Iemand kan met een braaf paard dat bijvoorbeeld eerder al hoger gestart is geweest zonder problemen in de L2 (of hoger) komen en winst halen. Deze persoon kan dan leuk rijden en de juiste hulpen geven op een braaf paard om de oefeningen uit te voeren, maar dat zegt totaal niks over de handigheid met een opstandiger paard (in dit geval een hengst wiens hormonen door zijn lijf gieren).

Aan de andere kant kan je bijvoorbeeld een ruiter hebben met een zeer lastige ruin (of merrie) die minder snel en makkelijk (of helemaal niet) door de klassen heen stroomt, maar zijn paard wel onder controle heeft. Of een persoon die bijvoorbeeld paarden voor de handel rijdt en jonge paarden een paar keer uitbrengt waarnaar ze weer verkocht worden. Of een persoon die wel goed rijdt op een lastig paard, maar door bijvoorbeeld blessures van het paard nooit verder komt en dan een hengst koopt en die prima aankan.

Ik kom liever categorie 2 op een hengst tegen dan categorie 1.

Oplossing: Ideale oplossing zou zijn om iemand die voor het eerst met een hengst wil starten ergens een “verrichtingsproef” te laten doen om aan te tonen dat het paard genoeg onder controle is, maar dit is waarschijnlijk niet haalbaar.

Ik vind de klassenregeling dus eigenlijk ook niet sluitend, maar kan me voorstellen dat de idealere oplossing niet haalbaar is en dat dit daarom als alternatief wordt gekozen, maar zaligmakend is het niet.

Ben het hier volledig mee eens. Ik mocht mijn hengst starten omdat ik bij diplomarijden NPC voor het fjordenstamboek met mijn fjord L2 dressuur en M springen ben geweest. Dat M springen gaf voor de KNHS de doorslag. Ben hier uiteraard wel blij mee, kon nu dus mijn hengst uitbrengen. Ik heb hem goed onder controle en is superbraaf, maar de kwalificatie met de fjord zegt natuurlijk niets over mijn handigheid. Dit geldt ook voor mensen die uitsluitend op brave, goed doorgereden paarden op wedstrijden verschijnen en op die manier hun punten halen. Nou ja, de KNHS moet natuurlijk ergens een grens trekken, maar vind persoonlijk dat er beter naar de rijvaardigheid/handigheid van de ruiter gekeken kan worden.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:48

WowAmigo schreef:
Geen idee hoe het zit met coupons bij de KNHS, nooit problemen mee gehad. Ik reageerde even op ART_UMA die het een beetje wazig vond en jij vervolgens weer niet, dus ik legde het even uit Haha! .

En ja hoor, volgens mij is hier alles verder nog netjes verwoord. Volgens mij is het punt een beetje dat als de regel er niet zou zijn dat jan en alleman met een hengst op wedstrijd verschijnt en hun hengst hengst laat omdat dat zo lekker stoer is en omdat die zo'n mooi velletje hebben enzo.

Zo ken ik dus iemand die perse een "paard met ballen" wilde. Het kind was doodsbang voor hem. Inmiddels is ie 7 jaar, allang gecastreerd en ze rijdt nog steeds los met een touwtje om zijn hals en niet zonder hem grondig gelongeerd te hebben. Met dat in mijn achterhoofd ben ik een beetje achterdochtig tegenover mensen die perse een hengst willen. Ook omdat ik met mijn ervaring blij ben dat ik nu (lekker relaxed...) een merrie heb! Snap je het punt?

Edit: oeps, te snel verzonden...

Zijn zulke ruiters dan opeens geen gevaar met andere paarden waar geen ballen onder hangen?

En waarom zou je achterdochtig moeten zijn van mensen met een hengst.

Vind ze vaak nog fijner in omgang dan menig merrie....
Elk onopgevoed paard blijft een risico.
Alleen zijn hengsten vruchtbaar......

Ik ben zelf rustig op zoek naar een tweede paard.
Het wordt of een merrie of een hengst....(wil ook gaan fokken in de toekomst)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:49

En hengsten hangen bij een ander in de nek als ze niet opgevoed zijn
Ik moet de eerste merrie die dat doet toch nog tegen komen. Lachen
Ook al is ze niet opgevoed Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:54

ik stond van de zomer met de winkel op een springwedstrijd waar alle "bekende" ruiters hun jonge dieren uitbrachten...... daar reed een meiske, voor een hele bekende stal..... op een hengst, die gewoon even tijdens de uitloop van de sprong even bovenop een merrie sprong..... En geloof me dit meiske kan echt, echt een leuk stukkie sturen......

als dit al bij zo een goede ruiter gebeurd, dan wil je toch niet weten wat er gebeurd bij Mien Bep die zonodig een hengst wil..

En dan kan je het over opvoeden hebben.......... maar geloof me op die springstal worden paarden keurig, keurig netjes opgevoed hoor.......

maar een halve seconde kan genoeg zijn...... ding had verdorie net zijn voorvoeten neer na de sprong.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:57

Idd Kim

En ja, er zijn brave hengsten, en dan is die regel misschien jammer
En ja, er zijn ruiters die ondanks geen L klassering heel netjes kunnen rijden, en dan is die regel misschien jammer.

Maar dan heb je het toch over de uitzonderingen.
Want was dat niet zo, was die regel nooit bedacht.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:20

runningkawa schreef:
En hengsten hangen bij een ander in de nek als ze niet opgevoed zijn
Ik moet de eerste merrie die dat doet toch nog tegen komen. Lachen
Ook al is ze niet opgevoed Lachen

Hmm, kom maar langs op een wedstrijd van ons, wij hebben die merrie. Haha! En dat doet ze thuis nooit, enkel op de wedstrijd, waar je zo eentje niet kunt aanpakken zonder dat je voor de tuchtcommissie verschijnt. Tong uitsteken

Barelano schreef:

Dus een merrie is niet vruchtbaar? Clown Sorry, ik moest er zo om lachen hoe je dit op 2 manieren kunt lezen, ik kon het niet laten.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:32

1 op de 1000 merries hangt bij een ander in de nek Haha!
1 op de 1000 hengsten hangt niet bij een ander in de nek. Knipoog

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:51

shan schreef:

Slapen dan weet jij vast van die duizend hengsten welke niet bij iemand op de nek is gesprongen, en van de duizend merries wel bij iemand op de nek is gesprongen?
Vrees wel dat ik weet over welke stamboeken jij het hebt waar deze hengsten ingeschreven staan, kan je vermelden er zijn nog meer stamboeken/rassen. dus niet alles over 1 kam halen graag Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:06

shan schreef:

Heee, dan hebben wij beide op stal staan. Die merrie hebben wij, en ook nog een boel hengsten die het niet doen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 00:23

Hmm, kom maar langs op een wedstrijd van ons, wij hebben die merrie. Haha! En dat doet ze thuis nooit, enkel op de wedstrijd, waar je zo eentje niet kunt aanpakken zonder dat je voor de tuchtcommissie verschijnt. Tong uitsteken

Barelano schreef:

Dus een merrie is niet vruchtbaar? Clown Sorry, ik moest er zo om lachen hoe je dit op 2 manieren kunt lezen, ik kon het niet laten.
[/quote]

Clown Clown Ja dat was een hele rare opmerking van me haha...
Maar ik hoop dat jullie snappen waar ik heen wil.

wat ik me ook nog eens afvraag: Is het gros dan bij het avs stamboek van de hengsten dan braver en makkelijker dan bij andere stamboeken