hoe basic is de basissport nog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzy

Re: hoe basic is de basissport nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:03

Waarom een recreantenrubriek?
Er zijn toch zat onderlinge wedstrijden, tinker/friezen/fjorden/haflinger/etc wedstrijden en FNRS wedstrijden? Daar kun je dan op je eigen niveau meedoen, wordt je sneller wat hoger beoordeeld, en tref je mensen met dezelfde kijk op wedstrijden Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:35

Alane schreef:
En dus maar een lager nivo introduceren zodat die rukkers en plukkers een bevestiging krijgen dat les niet nodig is om punten te rijden?

Citaat:
Ja juist precies daarom zodat het in de B niet een allergaartje aan prutsers is.

Wat kan er dan gemakkelijker aan een B proef, behalve de beoordeling?

Citaat:
Dat heb ik al eens uitgelegt. geen oefeningen op vaste plekken en een grotere baan

En na het kampioen worden in de Bebe klasse nog van een koude kermis thuis komen als men in de reguliere B start. Ik zie het om me heen van ruiters die uit de Bixie komen, en geen punt kunnen rijden in de B.

Citaat:
Dat is dus de kunst om dat verschil goed aan te pakken dat is een heel andere discusie

Hoe moet zo'n proef er dan uitzien?

Citaat:
nogmaals dat heb ik al eens aangegeven.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:49

Alane schreef:
Wat kan er dan gemakkelijker aan een B proef, behalve de beoordeling?

volgens mij niets Clown

oke je moet in proef 6 een paar keer doorzitten, en met een erg kijkerig net zadelmak paard is het lastig dat je M-X-K van hand moet veranderen in middendraf, bij de K ben je nog aan het afremmen(eigen fout Clown ) paard schiet kijkerig door de hoek heen en dan ben je de A alweer voobij, waar je eigenlijk moest afwenden Nagelbijten / Gniffelen
maar dan heb ik het over een 3 jarige die 1,5 maand zadelmak is en die nog lang niet meegaat naar officiele wedstrijden Knipoog

Vind de B proeven erg simpel, als je dát niet kan heb je op wedstrijd nog niets te zoeken.
Tuurlijk kan je weleens voor de ervaring meedoen, maar wel graag met als doel om beter te worden Lachen
mede door serieus te trainen want kom op 20x40 is groot zat(zelfs voor mn 3 jarige van bijna 1.70 die nog geen bevestigd stuur heeft) en de gevraagde oefeningen zijn niet simpeler te maken, je hoeft zelfs geen overgangen bij een bepaalde letter te maken maar mag er een hele korte zijde over doen! wat wil je nog meer? (Oosterhoff, jij wil dus in een grotere bak dat een paard op een willekeurige plaats een overgang laat zien die de jury van hem vraagt, maar dat is hier toch al bijna zo? )

anders beoordelen lijkt me ook niet nodig, iets wat niet goed is dat is nou eenmaal niet goed, simpel zat Haha!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:13

Het heeft geen zin om verder in discusiie te gaan. We hebben gewoon andere meningen hierover.

Een ding vind ik heel belangrijk. Dat mensen eerder op hun fouten worden gewezen voor dat ze echt aan de dressuur beginnen op wedstrijdniveau zoals dat nu is. Zoveel echt goede instructeurs zijn er niet en er zijn er ook veel die geen priveles volgen. Voor die mensen is het belangrijk dat er streng gejureerd wordt op hun niveau. Dit voornamelijk voor het eigen plezier en de gezondheid van het paard (denk aan voorbenen).
Het is al heel makkelijk om een paard aan te schaffen zonder er ook maar enig verstand van te hebben. Breng die mensen dan ook gewoon op een normale manier bij hoe je het beste een paard kan berijden. Niet teveel cijfers maar meer geschreven of gesproken uitleg. De cijfers zeggen vaak te weinig zeker als je meedoet in de middenmoot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:15

Wedstrijd is nog altijd geen les.
Daar zit een jury ook niet voor in zijn hokje Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 19:51

Desalniettemin is de wedstrijdsport van grote pedagogische waarde. Mede daarom vind ik dat iedereen die beginner-af is, met wedstrijden mee zou moeten kunnen doen.

In elke andere sport kan dat toch ook? Er wordt bij het voetballen toch ook niet tegen de F-junioren (of de veteranen) gezegd; "gaan jullie maar een balletje trappen op de camping"?
Nee, die kunnen volwaardig meedoen - op hun eigen niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:54

Ik denk dat daar ook het struikelblok in dit topic is.
Enkele vinden B een te hoge instap, terwijl de wat meer wedstrijd gerichte ruiter het al laag vind.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 19:56

Kinderen kunnen er gewoon veel gemakkelijker ingroeien, daar werkt het model goed.
Eerst de bixie, en als ze dan B gaan starten, wordt het een stuk lichter beoordeeld dan bij de paarden.

Daarom zou er een instapklasse moeten komen voor degenen die nooit bij de pony's zijn gestart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:58

Maar je wilt jezelf met 20 jaar rijervaring toch niet vergelijken met een kindje van 6?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 20:02

Het gaat niet over mij specifiek.
Ik ken genoeg mensen die al jaren lang rijden en die eigenlijk best wel zouden willen starten maar het niet aandurven.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:08

Je hebt het bij tennis over kinderen die net hun veters kunnen strikken. Bij voetbal over de F jes. Voor die categorie heb je in de paardensport toch ook wedstrijden namelijk de bixie wedstrijden.

Als je als volwassene gaat voetballen/volleyballen wordt je pas opgesteld in een team op het moment dat je lekker kunt meedraaien. Tot die tijd kom je alleen trainen of mag je even een poosje meespelen en zit je de rest van de tijd op de bank.
Je wordt echt niet vanaf je allereerste trainingsweek in een team opgesteld.

Heb wel de indruk dat er meer volwassenen alsnog met paardrijden beginnen dan dat er volwassenen zijn die nog met een balteamsport starten.

Heb zelf nooit een ponytijd gehad. Ben ook pas als volwassene begonnen maar ik heb geen behoefte aan een soort extra instapklasse. B is toch echt wel haalbaar hoor.
En dan haal je geen winstpunt als je de 1e keer zeg maar 3 5en haalt en je haalt de 2e keer er nog maar 2 dan weet je toch ook dat je vooruit bent gegaan. Dan ben je wel serieus beoordeeld.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:23

beantsje schreef:
Ik ken genoeg mensen die al jaren lang rijden en die eigenlijk best wel zouden willen starten maar het niet aandurven.

mn moeder is na haar 40e pas begonnen met rijden, na 20 manegelessen een eigen paard gekocht, na een (half)jaartje 2x per week les is ze op wedstrijd gegaan en reed nét geen wp in de B op de 1e wedstrijd.
als je maar genoeg les neemt en er serieus mee bezig bent kan je in de B echt wel meekomen!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:47

oosterhoff schreef:
Het heeft geen zin om verder in discusiie te gaan. We hebben gewoon andere meningen hierover.

Een ding vind ik heel belangrijk. Dat mensen eerder op hun fouten worden gewezen voor dat ze echt aan de dressuur beginnen op wedstrijdniveau zoals dat nu is. Zoveel echt goede instructeurs zijn er niet en er zijn er ook veel die geen priveles volgen. Voor die mensen is het belangrijk dat er streng gejureerd wordt op hun niveau. Dit voornamelijk voor het eigen plezier en de gezondheid van het paard (denk aan voorbenen).

De 'fout' ligt bij de wedstrijdruiter in spe zelf, thuis denken ze een Anky kloon te zijn, maar komen van een koude kermis thuis....
Een lesgever die alleen maar "goed zo" roept daar heb je niets aan behalve dat het je ego streelt.

oosterhoff schreef:
Het is al heel makkelijk om een paard aan te schaffen zonder er ook maar enig verstand van te hebben. Breng die mensen dan ook gewoon op een normale manier bij hoe je het beste een paard kan berijden. Niet teveel cijfers maar meer geschreven of gesproken uitleg. De cijfers zeggen vaak te weinig zeker als je meedoet in de middenmoot.
Een lesgever hebben die nodig en geen jury op een wedstrijd.
Een wedstrijd is, voor ons, een soort graadmeter die laat zien hoe we staan in de opleiding/kunde/africhting/communicatie met het paard/pony en tel daar een plof plezier en lol bij (tijdens de training, voor en na de proef) en je hebt een gezellige dag. Tuurlijk staan wij ook wel eens raar te kijken naar de punten, maar als we vaker raar naar de punten kijken dan komt er overleg en kan het zijn dat we afscheid nemen van een instructeur en een andere zoeken omdat er geen vooruitgang in zit.

Beantsje schreef:
Kinderen kunnen er gewoon veel gemakkelijker ingroeien, daar werkt het model goed.
Eerst de bixie, en als ze dan B gaan starten, wordt het een stuk lichter beoordeeld dan bij de paarden.

En daar verkijk je je ontzettend op, ik heb het al vaker geschreven... Mijn dochter kreeg als commentaar dat het echt tijd werd voor het 'echte' werk.. de combinatie was er helemaal klaar voor... startkaart aangevraagd en gaan met die banaan, en die banaan ging op de eerste wedstrijd door 3 ringen... en heeft het toch geruime tijd geduurd eer ze fatsoenlijke punten bij elkaar reden.
Andere instructie heeft wonderen gedaan van af en toe een wp vaker er ver onder naar 2 wp-en per proef met als afsluiting van de B de Zilveren Ster te Haaksbergen en nu L1 +4 na 5 starts....
Als een kind van nu 12, met ruim 3 jaar rijervaring een B-proef kan rijden Haha!
En met onze 4 jarige die nog niet zolang zadelmak is reed ze 164 (terechte) punten in hun allereerste B proef, 2 weken geleden. (punten staan ergens aan het begin van dit topic)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:25

beantsje schreef:

Heb je ook enig idee waarom precies? Als iemand nou echt last heeft van spanningen etc. dan wordt de B oppeens een stukje moeilijker, helemaal als je paard daar ook nog (heftig) op reageert.

Dan ligt het dus niet meer aan het werkelijke B niveau dat verwacht wordt op een officieele wedstrijd, maar meer aan de combinatie. Daar kan de KNHS weinig aan doen Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:36

runningkawa schreef:
Wedstrijd is nog altijd geen les.
Daar zit een jury ook niet voor in zijn hokje Lachen

Nog niet nee. Maar het zou niet slecht staan als het toch iets meer was dan wat het nu is. Als het aan jou ligt staat er dus helemaal niets meer dan alleen cijfers op de coupon.
Als ik schrijf bij een jurylid zijn er genoeg die het jammer vinden dat ze geen commentaar meer mogen geven na de proef omdat daar geen tijd voor is. Er zijn er genoeg die graag nog even mondeling iets kwijt willen. De schrijfster is ook niet altijd van dusdanige kwaliteit dat ze de coupon kunnen volschrijven.

Ik snap jullie punt wel: dat als je gewoon goed les hebt en hart traind dat het dan een makkie is maar niet iedereen weet wat dat is. Niet alle instructeurs en instructrices weten hoe het moet hoewel ze wel voordoen alsof ze het weten en daar ook van overtuigd zijn. Als jij op het begin van je "wedstrijdcarriere" niet hoort dat je fout bezig bent dan is het heel lastig om je fouten weer af te leren.

Alane schreef:
De 'fout' ligt bij de wedstrijdruiter in spe zelf, thuis denken ze een Anky kloon te zijn, maar komen van een koude kermis thuis....
Een lesgever die alleen maar "goed zo" roept daar heb je niets aan behalve dat het je ego streelt.

Citaat:
Een lesgever hebben die nodig en geen jury op een wedstrijd.

Juist dat bedoel ik dus. Daar gaat het gewoon vaak fout zonder dat iemand daar iets van zegt. Als je niet weet wat goed is hoe moet je dan weten wat fout is? Hierdoor komen er gewoon veel mensen bedrogen terug van wedstrijd. Dat kan wat mij betreft dus niet vroeg genoeg gebeuren op een nette vriendelijke onderbouwde manier. Door een jury die graag zijn kennis wil doorgeven.

Een volwassene kan je op een volwassen manier wel uitleggen wat nou wél de bedoeling is. Dat het bij de bixi niet kan is mij wel duidelijk. Die jonge konderen kan je niet keihard zeggen dat het gepruts is en wil je ook wel eens een hart onder de riem steken. Daardoor kan het dus wel eens tegen vallen de overgang naar de B.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:55

je kan als jury aardig wat commentaar(opbouwde kritiek) kwijt op de coupon, dus ook tips waaraan gewerkt moet worden etc Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:00

Renske_ schreef:
je kan als jury aardig wat commentaar(opbouwde kritiek) kwijt op de coupon, dus ook tips waaraan gewerkt moet worden etc Lachen

Tja maar hoe vaak zie je dat nou. En wat ik al zei er zijn genoeg schrijvers en schrijfsters die dat niet kunnen. Zeker op de paardenconcoursen schrijven vaak de ponyleden. In de B worden vaak nog de minst capabele schrijfsters neer gezet dus het ontbreekt vaak genoeg aan commentaar.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:02

En dat is jammer! Erg jammer zelfs!

Als een jury een onvoldoende geeft, wil ik graag weten waarom. Ik ga immers naar een wedstrijd om mijn niveau te toetsen, dan wil ik ook graag feedback! Indirect geven ze dan aanwijzingen voor trainingspunten Knipoog Het moet echter geen doel op zich zijn, maar een middel voor betere prestaties.

Als jury zijnde wil je toch ook graag de ruiters enthousiast houden?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:03

Bij de onderdelen is het soms idd wat krap qua tijd om veel te kunnen schrijven, zeker bij de hogere klassen
maar bij het afgroeten en het beoordelen van de gangen, houding&zit etc is er tijd genoeg om er wat bij te zetten, ook is er tijd tussen het verlaten van de ring van de deelnemer en de volgende die de ring in komt.
hier gebeurd het iig wel altijd dat er commentaar bij staat Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:07

Wij laten altijd de coupons (met en zonder commentaar) aan de lesgevers zien... en die weten eigenlijk wel waar het precies aan schort zonder dat er maar letter commentaar bijstaat.
Tenminste een goede lesgever weet hoe je rijdt en snapt dan de punten ook. Als er een 5 of lager bij het wijken staat, dan is het steevast weglopen over de schouder/teveel stelling.
Galop grote volte laag cijfer? middengalop weer eens waardeloos. enz. enz. Haha!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:14

Ik kan met je meekomen TS, vroegah, toen ik nog her en der een wedstrijdje reed, was de B niet meer dan netjes rondsturen, je oefeningen behoorden netjes te zijn in de zin van op de letters rijden, tijdig overgangen rijden, tijdig halthouden etc. Aanleuning, aan de teugel, achterhand en vierkant stond niet in mijn B-boekje en ook niet in dat van de jury.
Tegenwoordig rijdt je geen punten meer als peerdlief, welk ras dan ook, niet met de kin op de borst loopt ( bij wijze van spreken voor iedereen dit weer te letterlijk opvat)

Oke een beetje aan de teugel rijden en aanleuning is altijd gewenst, en ook beter voor je paard eigenlijk ( over de rug ) maar het hele bogen-en krullencircus hoeft van mij niet in de B. B is het begin, ruiter en paard aan het wedstrijdgebeuren laten wennen, de ring leren kennen ( want echt netjes op letters rijden valt in het begin ook nog niet mee ) etc

Maar het zij zo, waar ik helemaal stijl van achteroversloeg was dat er op het protocol van mijn 9-jarige shetlandponyruitertje in de A BIXIE (!) er bijna bij elke oefening als commentaar stond :"Stelling en buiging" en zij daar dus ook daadwerkelijk lage punten op kreeg.

Pardon ?! Stelling en buiging in een KINDERproef ? Een bixieproef met stap en draf voor kinderen van 10 jaar en jonger op a-ponytjes?
Daar stond ik echt paf van, waar gaan we dan heen als er voor kinderwedstrijden al gevraagd wordt om de pony rond te rijden ?

Annelies kan het wel met Bas, daar niet van, maar das meer uitzondering dan regel bij zulke jonge kids

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:25

lage punten in de A-bixie is niet zo moeilijk Haha!
gaat van 0 t/m 4. Waarbij 1 bijna voldoende is en alleen 0 onvoldoende.
Van alleen 4 tjes leren ze ook niets, en als er geen commentaar bij staat is ook niet goed.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 23:07

OK komen we nu even terug op mijn proefje.

Allereerst, laat ik daar even heel duidelijk over zijn, ik denk niet dat ik benadeeld ben, slechte jury had of gediscrimineerd ben om mijn paard of mijn leeftijd of mijn postuur.

Natuurlijk ging er wel wat mis; halsstrekken 3 "niet getoond"
aanspringen in galop beide keren 4: "mist aanleuning" (kwam wat voor de teugel maar liep niet met de kop in de lucht)
en voor de rest 5en en 6en die bijna niet toegelicht zijn.

En juist die laatste dingen: wat moet ik daar dan mee? Natuurlijk is een 5 voor mijn zit best een beetje een aanslag op mijn ego maar wat ik erger vind: waarom krijg ik dan alleen maar complimenten op mijn zit en geen commentaar, bijvoorbeeld van mijn instructeur die een ouwe rot in het vak is en al heel wat amazones naar de Z geholpen heeft?
Iedereen hier zegt dat ik aan de zwakkere onderdelen kan werken, maar waar moet ik beginnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:22

Citaat:
Nog niet nee. Maar het zou niet slecht staan als het toch iets meer was dan wat het nu is. Als het aan jou ligt staat er dus helemaal niets meer dan alleen cijfers op de coupon.

Zeg ik dat?

Maar zoals het eerder getseld werd, hadden de mensen geen priveles, dus moesten ze het doen met alleen de coupon.
Maar nee, zo werkt dat niet.
Het is jury, geen instructeur.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:36

Alane schreef:
lage punten in de A-bixie is niet zo moeilijk Haha!
gaat van 0 t/m 4. Waarbij 1 bijna voldoende is en alleen 0 onvoldoende.
Van alleen 4 tjes leren ze ook niets, en als er geen commentaar bij staat is ook niet goed.

De punten maken me zozeer niet uit Sil, idd moeten ze leren van hun fouten, en hou ik ook niet van continu hoge cijfers terwijl een oefening niet netjes is uitgevoerd. Heb liever een variabele protocol met alle cijfers erop, dus 0 waar het echt fout ging en een 4 waar het echt goed ging, dan standaard 2tjes.
Ging me meer om waaróp de lage beoordeling werd gegeven, en dat was dus die stelling en buiging, terwijl verder het figuur wel correct werd uitgevoerd, waarvan ik dus raar opkijk in een bixie-wedstrijd A-klasse.