Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:52

Wie snapt CGJ nou eigelijk wel! haha

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:53

Ik in dit geval wel

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:54

Ja ik inmiddels ook en ik vind het een beetje flauw dat je mensen persoonlijk gaat aanvallen CGJ12! Maar goed daarentegen klopt je onderschrift dus wel helemaal!

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:03

ja word er een beetje moedelooos van
snap echt niet wat ze bedoelt

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:04

Bramblerose schreef:
Ja ik inmiddels ook en ik vind het een beetje flauw dat je mensen persoonlijk gaat aanvallen CGJ12! Maar goed daarentegen klopt je onderschrift dus wel helemaal!

Is geen persoonlijke aanval......... welnee.........
Gewoon laten blijken dat de pot de ketel verwijt dat ie zwart ziet.......

Zo gemakkelijk om een ander af te zeiken die een goede 5-jarige graag Z start omdat je zelf weet dat je zélf die kansen tóch nooit hebt omdat je
a) de paarden er niet voor hebt, en
b) het talent.......... blijkbaar........

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:07

Moniek schreef:
ja word er een beetje moedelooos van
snap echt niet wat ze bedoelt

Dát is pas een persoonlijke aanval

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:07

Het gaat hier niet om afzeiken lijkt me... Een gezonde discussie over wel of niet vroeg starten / rijden etc. Om haar vriend nou direct een gorilla te noemen en de tekst boven een foto in haar profiel niet goed te lezen. Je voelt je kennelijk erg aangesproken of aangevallen. Kom dan gewoon met serieuze tegenargumenten...

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:08

pot verwijt de ketel waar doel je op dan????
ik weet niet wat je bedoelt of welke haf?
en die gorilla snap ik al helemaal niet

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:08

ik had al eerder gevraagd om dit niet persoonlijk te maken, dan kunnen we de discussie ook leuk houden.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:10

Bramblerose schreef:
Het gaat hier niet om afzeiken lijkt me... Een gezonde discussie over wel of niet vroeg starten / rijden etc. Om haar vriend nou direct een gorilla te noemen en de tekst boven een foto in haar profiel niet goed te lezen. Je voelt je kennelijk erg aangesproken of aangevallen. Kom dan gewoon met serieuze tegenargumenten...

WAT!!!!!!!!!!!!!
zo ver dacht ik nog niet eens
die haf die vrijsrpingt is de vader van mijn haf!!!!!
en wat heeft mijn man ermee te maken!!!!!??????
dit slaat totaal nergens op
jij kan dus geen gezonde discussie aangaan zonder mensen te proberen te beledigen
echt heel triest

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:12

Voorlopig slotje, om te voorkomen dat dit uit de hand loopt.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:00

topic is weer open, opmerkingen zijn niet verwijderd maar het is uitdrukkelijk NIET de bedoeling dat hier verder op doorgegaan wordt.

Jammer dat deze discussie zo verziekt wordt, niet echt een voorbeeld van volwassen gedrag. En dat geldt niet alleen voor de opmerking van cgj maar ook voor de zogenaamd leuke reacties daarna.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:01

ok ik meld me weer afgekoeld aan haha

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:19

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:28

CGJ12 schreef:
Zo gemakkelijk om een ander af te zeiken die een goede 5-jarige graag Z start omdat je zelf weet dat je zélf die kansen tóch nooit hebt omdat je
a) de paarden er niet voor hebt, en
b) het talent.......... blijkbaar........

Deze opmerking komt niet uit de lucht vallen.. het is naar mijn idee de trieste weergave van de gemiddelde bezetting van de groep mensen die het beleid van de KNHS vaststelt (zie ook mijn opmerking op de vorige blz).

Het koppelen van de recreatie doelstellingen (verbeteren imago paardensport algemeen) aan de doelstellingen die voor de basissport gelden, zorgen voor dit soort plank-misslaande-maatregelen. Te vergelijken met het hoedjesdrama, te vergelijken met het opdringen van FNRS maatregelen op een ieder complex met meer dan 3 paarden, te vergelijken met de onlangs ontwikkelde grote dressuurcoupons.
Hier wordt de basis wedstrijd(dressuur)ruiter niet vrolijk van, en het paard is –voor zover er al een probleem is- er al helemaal niet mee geholpen.

De KNHS is een sportbond. De naam zegt het al. Ze zeggen zelfs over zichzelf: De KNHS behartigt de belangen van de aangesloten verenigingen en haar paardensporters, zodat zij de paardensport zo goed mogelijk kunnen beoefenen.

.. belangen van de paardensporters...

De belangen van het paard mogen wat mij betreft nog steeds door de eigenaar zelf worden behartigd, ik persoonlijk zit niet te wachten op bemoeienis van de KNHS... Niet als het het welzijn van mijn paard betreft, niet als het mijn eigen welzijn betreft...

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:32

ja maar sommige mensen moeten tegen hunzelf en tegenover hun paarden worden beschermt.
en dan vind ik regels kwa leeftijd heel goed maar ik vind dit limit te laag.
Ik vind de 6 jaar gewoon weg te vroeg.
omdat als je door wilt gaan en echt hoger wilt komen ook al vroeg moet beginnen
en daar ben ik op tegen

leonora2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:34

Over het volgroeien van de groeischijven. Bij een KWPN-er van ruim 1.70 gebeurt dat pas rond zijn zesde levensjaar. Daarvoor moet hij (te)veel met zijn spieren opvangen/compenseren. Is het argument zelf niet kunnen rijden of geen goede paarden hebben de vrijbrief voor de 'happy few' om dan maar discussieloos hun gang te kunnen gaan? Enige zelfreflectie is zowel bij de amateurs als de profi's een must als het welzijn van het paard aan de orde is!!! Sommige deelnemers aan deze discussie zijn zo ongeduldig tegen andere deelnemers, dat ik me afvraag of ze hun geduld op een paard, wel kunnen bewaren

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:35

GEEN persoonlijke aanvallen!

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:38

het gaat mij ook om het nog niet uitgegroeit zijn van het lichaam.
en elke vorm van belasting kan nadeligen gevolgen hebben.
maar omdat iedereen het doet zal het wel goed zijn.
zo word er vaak gedacht.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:50

CGJ12 schreef:
Maar wist je al dat er een grote kans is, dat aanvullend hierop per 1 april 2006 paarden van 20 en ouder niet meer in wedstrijden gestart worden. Hooguit recreatief.

Kijk, dát noem ik nu diervriendellijk.
Persoonlijk zou ik die grens op 15 willen leggen. Dan volgt het welverdiende pensioen.........

Hoezo 15? Een 15-jarig paard is nog echt niet oud. Een meisje bij mij in de les start met dr 18-jarige pony M-dressuur.
Beest is hardstikke hyper en werkt graag. Word echt niet in de krul getrokken hoor.

Hmm.. en wat dat "paard-ouder-dan-5-in-de-Z" betreft, heb ik er sowieso weinig mee te maken.
Opzich vind ik het wel goed dat ze het doen. Vaak zijn 5- jarige paarden toch nog niet helemaal aan de Z toe (met uitzonderingen dan natuurlijk).
Ik zie/ hoor steeds vaker dat een paard "verziekt" word omdat ie te vroeg alles aanleerd. Vaak niet uit vrije wil.
Het lijkt wel een race wie zn paard het snelste in de Z heeft. Ik weet dat hier mensen een jong paard in de Z rijden en neem aan dat dát wel vrijwillig is gebeurd. Maar jammergenoeg zijn niet alle mensen zo..

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:52

Citaat:
Het lijkt wel een race wie zn paard het snelste in de Z heeft

Dat idee heb ik ook wel een beetje. Plus dat je paard blijkbaar nix waard is als ie op z'n 5e pas (??) L is.....

OemmiejO

Re: Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:55

Ja, dat snap ik ook niet..
Je kunt het beter rustig opbouwen en je paard langzaam alles leren. Wat maakt het nou uit of je paard op zn 5e of 7e Z loopt? Het is allebei jong. Een paard van 7 dat in de Z loopt is ook nog wat "waard."
Meestal blijven die paarden ook langer "goed."
Een paard dat op latere leeftijd (laten we zeggen 8/10) Z loopt, kun je vaker langer mee dan met zo'n jong paard. (jaja, we hebben uitzonderingen )

Enn.. Ik vind het btw al knap als je een 5-jarig paard netjes, ontspannen door de ring kan sturen, zonder dat ie overal van wegvliegt.

talented

Re: Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:07

OemmiejO schreef:
Ja, dat snap ik ook niet..
Je kunt het beter rustig opbouwen en je paard langzaam alles leren. Wat maakt het nou uit of je paard op zn 5e of 7e Z loopt? Het is allebei jong. Een paard van 7 dat in de Z loopt is ook nog wat "waard."
Meestal blijven die paarden ook langer "goed."
Een paard dat op latere leeftijd (laten we zeggen 8/10) Z loopt, kun je vaker langer mee dan met zo'n jong paard. (jaja, we hebben uitzonderingen )

Enn.. Ik vind het btw al knap als je een 5-jarig paard netjes, ontspannen door de ring kan sturen, zonder dat ie overal van wegvliegt.

Hoezo is dat knap? Neem aan dat je je paard binnen twee jaar wel voldoende vertrouwen kan laten opbouwen in jou als ruiter, zodat je hem als 5 jarige een ring door kunt sturen?

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:39

Bramblerose schreef:
Hom dan gewoon met serieuze tegenargumenten...

Die zijn al genoeg genoemd, er wordt echter of niet op ingegaan, of het zijn de 'ik vind' en 'het lijkt erop' tegenargumenten...
En op zich is dat nog niet zo heel erg, het blijft natuurlijk moeilijk te bewijzen wat goed of slecht is, per definitie. Maar ‘ik vind’ het maar moeilijk aannemen, dat sportpaarden worden vernaggeld, van personen die hun ideëen over paardenwelzijn baseren op voornamelijk antropomorfistische gedachten.

Maar he. Dat is slechts mijn mening. Net zoals het volgende.. bij de hoedjesactie zijn we precies hetzelfde tegengekomen..: de grootste tegenstanders waren doorgaans mensen die NOOIT zo’n ding zullen dragen, en ze weten het. Onder het motto ‘ik niet, dan niemand niet’ werd de actie afgebrand. Ik bespeur hier zo af en toe dezelfde tendens.
Maar he. Het lijkt erop volgens mij.

Hoeft geen waarheid te zijn.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:01

ik ben met mijn oude pony niet verder gekomen dan de m2
en ik was daar en ben daar nog steeds erg trots op.
en ik hoop ook de z te mogen halen.
ik zeg niet dat paarden inde topsport niet per definitie slecht worden behandeld echt niet zal we de laatste zijn die dat roept.
het gaat ermij om dat ik vind dat paarden te vroeg worden ingezet.
en ik kijk graag naar een zproef of wat dan ook.
maar als we het dan even over topsport hebben geen enkele topsport is goed.
sport is wel goed maar topsport niet dat geld voor alle sporten.