Verliespuntengrens naar 50%, en andere regl wijzigingen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:21

beantsje schreef:
de dressuurring is toch geen elitair gebeuren ofzo?

in de realiteit komt het er op neer van wel.. niet dat ik daar achter sta ofzo

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:27

Vind ik gewoon niet acceptabel. Dat is ook niet het uitgangspunt van de bond. Ook mijn instructeur moedigt mij aan om te starten, en dat is een Z-jurylid.

Er is geen enkele tak van sport waarin gezegd wordt dat alles wat geen toptalent is, maar thuis moet blijven.

Blijkbaar hebben al die Z-balletjes hier het idee dat zij de paardenhemel vertegenwoordigen ofzo. Zij zouden beter moeten beseffen dat zij in de BASIS-sport zitten.
Voelen ze zich te goed om met het plebs van de paardensport om te gaan? Laat ze dan lekker echt goed worden en doorstoten naar het ZZ-L en hoger! (Bah, bah bah wat een arrogantie)

rockey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:28

beantsje schreef:
Vind ik gewoon niet acceptabel. Dat is ook niet het uitgangspunt van de bond. Ook mijn instructeur moedigt mij aan om te starten, en dat is een Z-jurylid.

Er is geen enkele tak van sport waarin gezegd wordt dat alles wat geen toptalent is, maar thuis moet blijven.

Blijkbaar hebben al die Z-balletjes hier het idee dat zij de paardenhemel vertegenwoordigen ofzo. Zij zouden beter moeten beseffen dat zij in de BASIS-sport zitten.
Voelen ze zich te goed om met het plebs van de paardensport om te gaan? Laat ze dan lekker echt goed worden en doorstoten naar het ZZ-L en hoger! (Bah, bah bah wat een arrogantie)

ik zeg nergens dat ik me te goed voel, ik geef alleen mijn mening, ik vind het gewoon geen gezicht om die dieren in de ring te zien...

ze kunnen ergens anders veel meer in uitblinken

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:32

JIJ vindt het geen gezicht en daarom vind je dat ze niet meer moeten dressuren???
Wat geeft jou het recht dat te bepalen?
Toevallig vind ik KWPN'ers niet mooi...ga ik toch ook niet roepen dat ik vind dat die niet in de ring thuishoren??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:33

Ik denk dat iedereen goed beseft dat het hier om de basis sport gaat, staat er ook geheel buiten.

Ik met mijn simpele kwpn-er sta dan ook vaak achter de betere paarden, die halen er vlot 2 wp's per proef, ik ben blij met 1.
so be-it
die paarden hebben veel meer gang, veel meer swung dan mijn gewone spring knolletje (als is hij de beste voor de wereld voor mij)
Maar ik maak daar ook geen probleem van.
Je weet dat al voordat je de ring in gaat.

Maar mijn gewone spring knolletje, heeft in het algmeen dan weer net meer gang dan een koudbloed.
Maak daar dan ook geen probleem van
je weet dat, als je mee doet.
Wil niet zeggen dat je geen wp kunt rijden, maar het word gewoon moeilijker.

Ik snap je probleem gewoon niet.
Elk paard blinkt ergens in uit.

een tinker blinkt uit in zijn geweldige koele karakter
waardeer dat dan, ipv je dol te praten over proeven.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:34

ik kan de sfeer hier niet echt waarderen en het is ook behoorlijk off topic.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:44

Ik waardeer zeker het karakter van mijn paardje. Ik accepteer ook dat ik met Aileen nooit heel hoog zal komen. Zit ik helemaal niet mee. Ik weet ook dat er juryleden zijn die de beperkingen zwaar aanrekenen en dat er juryleden zijn die daar doorheen kijken. So be it, daar zit ik niet mee. Ik ga niet voor de punten. Anders had ik inderdaad een ander paard gekocht.

Ik doe mee met de wedstrijdsport omdat ik basisdressuur een belangrijke basis voor mijn paard vind en gewoon omdat ik wedstrijdjes af en toe leuk vind.

Ik heb er daarom zwaar moeite mee dat er mensen zijn die mij dat recht ontzeggen, omdat ze vinden dat een koudbloed niet in de dressuurring thuishoort of omdat een tinker eigenlijk altijd verliespunten zou moeten scoren...

Laat elkaar toch in zijn/haar waarde!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:48

en dat geldt dan voor alle partijen; ik heb meerdere opmerkingen gezien van 'beide kanten' die van weinig respect getuigen.

En nu wil ik alles gewoon weer on topic zien.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:03

beantsje schreef:
(overigens; er zijn al Grand-Prix friezen)

En oh wat draaien die goed mee

Maargoed. On topic. De 50% regel vind ik prima!
30 winstpunten kan ik ergens inkomen, vind ik vooral voor de wat kleinere ponyruitertjes een goede bijkomstigheid.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:20

Ik denk zelf dat we af moeten wachten totdat de jurybijscholingen duidelijkheid gaan geven.
Zover we nu zijn kunnen we als ruiter alleen maar speculeren en afgaan op wat er ONS gezegd is. Maar neem nou het doorzitten in de L1, een paar protesten en hup, regel weer verandert.

Dus als zometeen de jury's gaan klagen op de bijscholingen wil ik nog wel eens zien wat er van de plannen overblijft.

Overigens vind ik de volgorde van onformatie verstrekken niet helemaal juist, m.i. hadden eerst de instructeurs en jury bijgeschoold moeten worden en pas daarna de ruiters. Neem nou de mensen die net geslaagd zijn voor hun IL examen, die moeten al vanaf volgende week hun syllabus naar de prullenmand verhuizen en opnieuw gaan leren kijken.

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:00

Jammer dat het er op begint te lijken dat de officiële wedstrijdsport steeds minder toegankelijk wordt gemaakt voor de gewone ruiter.

Elke sport die ik ken, heeft sporttoernooien en wedstrijden op elk niveau. Zowel voor de recreant, de wedstrijdsporter en de topsporter. Als het niveau zo hoog wordt gesteld binnen de basissport, loop je het risico dat steeds minder mensen de wedstrijdsport in gaan. Het is alleen nog weggelegd voor de topsporters met veel talent of geld om het zonder dat bijzondere talent een eind te kunnen schoppen...

Als mensen hun lidmaatschap van de KNHS op gaan zeggen omdat ze toch niet meer op een leuke manier wedstrijden kunnen rijden en er alleen maar aandacht wordt besteed aan topsport, dan wordt het financiële plaatje voor de KNHS ook heel anders...

De KNHS is er dankzij de leden die het geld opbrengen om hun werk en gebouwen te kunnen bekostigen. Niet andersom...

Als de KNHS een belemmering wordt voor het plezier in de sport in plaats van een stimulans voor de sport, dan kunnen we heel simpel massaal ons lidmaatschap opzeggen, waarna de KNHS failliet gaat.
Dan is de monopoliepositie verdwenen en kunnen we weer vrij wedstrijden orgaiseren zonder bang te zijn te worden uitgesloten van de "officiële"KNHS-wedstrijden, en een recreatieve wedstrijdsportbond opstarten, die minder geldverslindend is.
Administratief zijn er genoeg systemen die winstpuntenregistraties bij kunnen houden... Kijk naar al die forums/bedrijven op internet? Daar zit ook een heel stuk administratie achter...

Het is misschien off-topic, omdat dit gaat over de verliespuntenregeling, maar het gaat eigenlijk om de monopoliepositie van de KNHS en hun visie op de sport. Maar Wij zijn de KNHS... Dus als het ons niet aanstaat kunnen we er voor kiezen om te stoppen (en evt. een alternatieve bond op te richting voor recreatiewedstrijdsport, met juryleden die jureren volgens de richtlijnen van die bond.) En misschien staat dan een braaf, gehoorzaam, vriendelijk gereden paard wel door mag naar de hogere klassen omdat het gewoon netjes de proeven door loopt en de oefeningen misschien niet spectaculair, maar wel gehoorzaam uitvoert...

Het gaat mensen in de sport niet alleen om het winnen.
Het gaat mensen in de sport om het plezier in de sport. En naast prijzen winnen is er ook nog zoiets als een overwinning op jezelf. Dat je groeit in de sport en steeds meer en moeilijkere oefeningen beheerst en uit kunt voeren. Als je die groei mogelijkheid weghaalt voor het gros van de KNHS-wedstrijdleden, waardoor ze gedoemd zijn om hun hele leven alleen maar kunstjes/oefeningen te mogen vertonen uit het B en L-pakketje, dan wordt sport vanzelf een keer onaantrekkelijk... Variatie doet eten, Uitdaging doet groeien...
Een haflinger, tinker, shetlander etc. kan prima oefeningen leren uit de hogere klasses, en ook correct, maar de flair, ruimte en lichtheid waarmee die oefeningen worden uitgevoerd zal vaak wel enorm verschillen met dat van een topsportpaard... Maar moet het paard zich daarom maar houden bij stap-draf-galop-wijken en achterwaarts? Of mag het ook genieten van "kunstjes" als schouderbinnenwaarts, travers, (keert)wending om de achterhand, appuyeren, eenvoudige galopwissel...

Bij andere sporten belemmeren we toch ook niet de groei in de recreatiesport voor de topsport? Die lijnen lopen naast elkaar... In het begin worden de topsporters er uitgeselecteerd en gedurende de volgende jaren komen er af en toe onverwachte of tot dan toe over het hoofd geziene talenten bovendrijven in de recreatiesport die vervolgens de overstap kunnen maken naar de topsport...

Ik hoop dat de KNHS weer met de voeten op de grond, aan de basis komt van zijn bestaan, en er voor zorgt dat hun leden met vooral veel plezier kunnen wedstrijdrijden. Al zou het alleen uit eigenbelang zijn...

Sorry voor dit lange verhaal. I rest my case...

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:22

Bravo, alleen vegeet je 1 ding. In andere sporten is er al een scheiding tussen amateur en prof. In de paardensport moet je met je haflandertink het soms opnemen tegen prof's en semiprofs.

Misschien moet er idd een echte scheiding komen tussen recreatiewedstrijdruiters en competitieruiters. En dan op een bepaalt niveau kunnen switschen? Zoiets als de FRNS al jaren heeft.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:34

Je vergeet ook dat de proeven in principe iets makkelijker zijn geworden, en die verliespuntgrens omhoog me dus ook niet meer dan terecht lijkt
Nu komt de nadruk meer te liggen op het echt goede rijden ipv netjes op de letter rondsturen.

(plus dat er nu al zó veel mensen in klasses rijden waar ze nog he-le-maal niet thuishoren)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:38

Maar war leg je de grens?
Koudbloeden apart?
Mensen die hun inkomen er van hebben apart?

want vergeet niet dat je met een gewone kwpn-er ook niet direct topscores rijd, maar je dan ook gigantisch moet trainen voor wat verbetering.

Maar dat word gemist, vergeten
Komt echt niet aanwaaien hoor

Verder blijf ik het wel goed vinden van die verliespunten, want lager dan nu de 130 (ff makkelijk vergelijken, omdat het dadelijk anders is) dan heb je echt een bagger proef neer gezet.
Wat de rede dan ook is.
ik heb een schijtknol in de dressuuring, die wel eens regelmatig in de bak op 2 pootjes stond omdat vooruit kapot was
Maar zelfs dat heb ik nooit gehaald.
En in dat soort proeven was het toch geen schande geweest, als dat verlies was geweest
want het stelt dan toch ook helemaal nergens op?

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:55

Ik zou lekker gaan starten met je tinker hoor!
Tegen mij werd er ook altijd gezegd je komt de B nooit uit met zo'n pony, ik rijd nou 2 jaar wedstrijden en ben zo snel doorgestroomt naar t M2, heb nu 6 winstpunten binnen 4 wedstrijden!

Je moet je niet gek laten maken door de ''dressuurknollen'' ze zijn niet allemaal even goed

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:11

Ik heb wel eens 131 gereden (133 -2). Dat was ook nog eens buiten. Het was in de L2 en het was wel een schandalige proef. Ze was helemaal heet, en wilde alleen nog maar in de galop. Op zich was een verliespunt wel terecht geweest.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:13

Ik heb eens 135 gescoord en eens 138
beide hadden een verlies punt mogen zijn.
Maar tussen al dat ge-etter door zat dan toevalling een goed stukje voor een 7.
Vandaar al niet onder de 130
En dat waren proeven om je te schamen en te janken, dus nog lager mag echt wel een verlies punt zijn.

Denk je steeds uit te komen rond die 130 , kun je beter de vraag stellen wat je op concours komt doen.

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:19

Ik vind het wel wat hebben om tussen 'profs' te rijden. Ik rij met mijn pony tussen de paarden in de Z1 en soms zit dat mee en soms zit dat tegen. Ik vind het prachtig als ik een op-en-top verzorgd paard waar het prijskaartje zowat nog aanzit voorbij rij met mijn 'gewone' pony met veelzijdigheidzadel en gewone trens.
De hoefsmid zei het vanmorgen nog tegen me, hij had een stukje in de krant gelezen toen ik goed gereden had, hij dacht dat ik geweldig moest rijden om aan zo'n punten te komen. Ik glunderde natuurlijk
Gewelig om op een paar puntjes na onder je instructrice te staan, die zelf ook vond dat ze een goede proef gereden had.

Van mij hoeven ze geen grenzen te stellen tussen paard, pony, koudbloed, warmbloed en prof en amateur. Als amateur weet je dat het moeilijk is tussen de profs, maar het is wel mogelijk. En het is geen schande om achter een prof te eindigen!

Gewoon rijden met die tinker, als je goed rijdt komen de punten ook wel. En zoals de nieuwe proeven me laten geloven moet het makkelijker worden...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:22

Van mij mag er wel een scheiding komen
Alleen op de vraag hoe, zou ik dan weer geen antwoord weten
Ik denk dat het nooit goed is.

Profs eruit, oke, maken wij amateurs meer kans.
Maar dan zeggen de koudbloed en pony ruiters weer dat de kwpn-ers voordeel hebben

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:25

Ik zou niet weten waarom de profs eruit moeten, en waar wil je de grens trekken? Vanaf wanneer ben je een prof? Misschien een aparte categorie bij selecties en kampioenschappen, maar verder maakt het weinig verschil. Ik rij in ieder geval niet voor de prijzen, is het daarom te doen, of wat is de reden eigenlijk?

caro_vt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:26

Als we even naar een gelijkaardige situatie kijken:
In België scheiden ze bij de jonge paarden LRV de profs van de niet-profs.
Maar er was sprake om deze terug samen te voegen.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:26

Ik denk dat de amataurs over het algemeen meer kans maken dan de profs.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:29

Waar baseer je dat op Barbara?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:34

Nou ja af en toe wat van je inschrijfgeld terug krijgen is zo gek niet
Nu spek je alleen de profs, is dat dan de bedoeling?

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:36

Scum schreef:
Waar baseer je dat op Barbara?

De amaturs hoeven zich maar op 1 á 2 paarden te concentreren. Een échte prof rijd meer paarden en je kan ze niet allemaal even goed rijden, daarvoor is over het algemeen de dag te kort voor .
De beste paarden vertrekken het eerst uit je stal als prof, zoek maar eens nog zo'n goede als de vorige óf een betere.
Een amateur kan zich dus dubbel en dwars stroten op zijn/haar paarden, zonder zich druk te maken over die andere 10 die hij dezelfde dag nog moet rijden en uitbrengen op concours, over de elklanten nog maar even niet te spreken.
En natuurlijk heb je profs en profs. Maar verschil moet er zijn en dat maakt het juist zo leuk, toch?