reglementen studentenruiters

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Re: reglementen studentenruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:38

Even offtopic, als we het toch over absurd hoge prijzen hebben, over de "hoge" prijzen van het SNSK: we hadden subsidie geregeld, de realisatie is nu rond en uiteindelijk draaien we net aan verlies (officieel). We hebben het bíjna klaargespeeld op 0 uit te komen. Voordat men daar weer over begint

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 13:40

Er is sowieso een verschil per manege. Sommige manege-eigenaren vragen nu eenmaal vrij veel per start, anderen veel minder. Daar valt weinig aan te doen.

Waar het mij omgaat is b.v. zoals vaak voorkomt, dat de kleding van de commissie door de SO bezoekers betaald wordt, dat de consumpties van de leden van de organisatie ook op de begroting staat etc etc.

Dus zeker niet naar jullie toe hoor Vien!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:47

Gelukkig maar Er is wel wat gemorrel over geweest namelijk.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 17:55

Nieuwe stelling:
(idee hiervoor mede ontstaan doordat afgelopen SO hier ook over gepraat werd...)

Moeten de ruiters / amazones die tijdens een SO paarden losrijden (dus van de vereniging zelf ook aan een minimum niveau voldoen?

Moet bijvoorbeeld iemand die een La / Lb finale paard losrijdt ook zelf La/Lb (of hoger) hebben gestart?

@kikker: zijn er eigenlijk regels voor de losrijders (behalve dan rijden emt veilige kleding etc....)?

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 17:49

Ik vind dat een losrijder (raar woord) in staat moet zijn om het paard echt los te rijden, dat wil zeggen in de basis, op twee teugels, goed aan het been, etc etc. Of de ruiter of amazone ook de juiste knopjes die in de proef worden gevraagd weet te vinden is wat mij betreft minder van belang. Nu kun je je afvragen of iemand die de basis goed onder de knie heeft niet sowieso ook de knopjes kan vinden, maar dat laat ik even in 't midden.

Nee, er zijn geen regels (ajb niet zeg), wel richtlijnen.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:35

mh oke dacht ik al....

Wat er zondag gezegd werd was dat inderdaad echt niet alles uit een proef gereden moet worden, maar dat het vooral bij een Lb finale paard wel van belang is om hem wat meer los te werken dan bijvoorbeeld een Bb finale paard. Even wat oefeningen rijden, klein stukje schouderbinnenwaarts, paar passen wijken / strekken is dan toch aan te bevelen. En daarnaast lekker voorwaarts / neerwaarts rijden, om ontspanning en nageeflijkheid te kunnen bereiken.

Ben ik helemaal mee eens. En gezien het feit hoe het bewuste Lb finale paard losgereden werd kan ik me ook helemaal in de opmerking vinden.
Omdat bij Hipac een aantal mensen over dit onderwerp hadden dacht ik laat ik hier even balletje opgooien, kijken wat hier gedacht wordt;-)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:24

Ik vond bij Hipac een typisch voorbeeld van paarden die niet denderend losgereden werden Neem dat dus maar even als voorbeeld
Niet eens over het niveau van de ruiters, maar er werd ook nauwelijks lós gereden. Niet voorwaarts, werden niet aan de hulpen gereden en niks geen stellingen vragen (dat is toch wel minimaal noodzakelijk om een paard los te werken vind ik). En dan heb ik het nog niet eens over nageeflijkheid of oefeningen als wijken/schouderbinnenwaarts voor de L-paarden, het is leuk als dat in het losrijden ook even opgepakt kan worden maar in mijn ogen niet echt noodzakelijk- dat horen de ruiters zelf te kunnen. Maar er moet wél een fatsoenlijke basis zijn, en die was er (in mijn ogen) vaak niet.
Op zich is het goed opgelost door gewoon Marion een aantal paarden nog wat te laten rijden ( ), maar het is eigenlijk niet de bedoeling dat er steeds mensen van hun paard gehaald moeten worden omdat ze er niet goed genoeg mee bezig zijn. Dat is voor de SNS ook niet leuk.

Bij Hipac hebben ze weinig ruiters die hoger dan Bb rijden, nou zegt het niveau waarop je rijdt wel íets over hoe je rijdt. Daar hoef je je niet op vast te pinnen, maar het is wel een mooie richtlijn. Ze wisten vantevoren dat ze (te) weinig losrijders zouden hebben én die ruiters ook niet van erg hoog niveau zijn. Ik vraag me dan af waarom ze niet vantevoren bijvoorbeeld mensen als Marion en Sabine gevraagd hebben of ze 1 of meer paarden voor hun rekening wilden nemen. Bij de viertallenwedstrijd is dat ook gebeurd, er zijn altijd wel mensen die dat willen doen en zo weet je tenminste zeker dat al je paarden fatsoenlijk losgereden worden.

Is verder geen echte kritiek naar Hipac toe, ik weet hoeveel moeite ze met helpers hebben omdat ze niet zo'n grote groep actieve leden hebben op het moment en ik vind het knap dat ze de SO toch maar rond hebben gekregen (en het was een enorm leuke SO ). Maar het is wel een goed voorbeeld hiervoor, je ziet het vaker namelijk.

Ik was trouwens onder de indruk dat het echt een regel was dat je niet boven je startniveau mocht losrijden (en voelde me al heel schuldig dat op het SNSK een Ba-ruiter -met goede redenen- de La paarden los heeft gereden Nou rijdt zij Ba omdat ze geen wedstrijdervaring heeft en in de les rijdt ze die paarden altijd, op hetzelfde niveau als ik dus La moet kunnen, maar toch voelde ik me enorm in overtreding ). Maar blijkbaar is dat dus alleen een richtlijn...

*edit: wow, áls ik wat zeg zwam ik ook gelijk een A4-tje vol

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:54

Vientje schreef:
Op zich is het goed opgelost door gewoon Marion een aantal paarden nog wat te laten rijden ( ), maar het is eigenlijk niet de bedoeling dat er steeds mensen van hun paard gehaald moeten worden omdat ze er niet goed genoeg mee bezig zijn. Dat is voor de SNS ook niet leuk.

Nee precies helemaal mee eens. Ving afgelopen weekend toch een beetje "onvrede" op bij sommige mensen. Niet als echte kritiek, maar zo van jammer dat had beter gekund. Vandaar ook dat ik dit hier inbracht.

Citaat:
Bij Hipac hebben ze weinig ruiters die hoger dan Bb rijden, nou zegt het niveau waarop je rijdt wel íets over hoe je rijdt. Daar hoef je je niet op vast te pinnen, maar het is wel een mooie richtlijn. Ze wisten vantevoren dat ze (te) weinig losrijders zouden hebben én die ruiters ook niet van erg hoog niveau zijn. Ik vraag me dan af waarom ze niet vantevoren bijvoorbeeld mensen als Marion en Sabine gevraagd hebben of ze 1 of meer paarden voor hun rekening wilden nemen. Bij de viertallenwedstrijd is dat ook gebeurd, er zijn altijd wel mensen die dat willen doen en zo weet je tenminste zeker dat al je paarden fatsoenlijk losgereden worden.

Klopt heb je helemaal gelijk in. Weet dat we bij concorde daar ook paar keer voor gekozen hebben (Erik van hippo en Marion hebben bij ons ook wel eens losgereden bijvoorbeeld). Liever iemand van een andere vereniging erop dan paard niet goed losgereden hebben.
Volgens mij was ik overigens de enige van een andere vereniging die (vooraf gepland) mee ging losrijden. Moest aanvankelijk Bb finale paard, maar omdat degene die Ba finale paard zou doen zelf in finale moest zijn we omgewisseld. Prima hoor, maakt mij niet uit waar ik op moest dacht ik.
Alleen beetje jammer dat je dan achteraf van sommige hoort, waarom ging je niet op die bonte (La / Lb finale paard) dan was die wat beter losgereden. Tsja had ik dus niks over te zeggen.
Ik mag dan misschien wel Lb moeten starten officieel, ga alleen niet zeggen dat ik het dan perse beter had gekund. Maar goed was het er wel mee eens dat hij voor een Lb finale paard erg "zwak" werd losgereden. Best frustrerend dan als je toe kijkt....

Heb nu overigens ook heerlijk gereden hoor als was het wel even wennen om na paar maanden alleen ijslanders ineens op Grim te ziten;-)
Tosca vroeg mensen die mee wilden helpen, nou als ik kan kom ik dus wel;-)
Heb nu al bij heel aantal verenigingen (waarvan ik zelf niet eens lid ben) meegeholpen tijdens SO.....ff kijken zijn: Concorde / Chevaliers (4x), Hippo (4x), Hippeia (2x), CnC, Hipac

Citaat:
Ik was trouwens onder de indruk dat het echt een regel was dat je niet boven je startniveau mocht losrijden

Ja ik eigenlijk ook.....Die paar keer dat ik losrijders voor een SO moes tindelen heb ik er wle altijd zoveel mogelijk rekening mee gehouden. En idd wat hilde ook al zegt, als je weet dat iemand het bewuste niveau aankan, maar dat zelf niet start vindt ik wel dat dat moet kunnen. Het gaat er tenslote om dat het paard goed wordt losgereden, niet om welk niveau je ook daadwerkelijk hebt gestard toch?

Citaat:
*edit: wow, áls ik wat zeg zwam ik ook gelijk een A4-tje vol

Is geen zwammen toch, staan hele zinnige dingen in:-);-)!