Om naar hogere klasse dressuur te gaan ook springen/SGW?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: straks pas wp bij 164 punten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:34

Ik heb anders toch genoeg klungelige paarden gezien
waar een prof niet eens een parcours mee gaat springen, omdat ze bang zullen zijn samen met paard en al over de kop te vliegen
En daar is idd wel wat aan te trainen, maar M, lijkt mij voor veel gewone paarden te veel.

Ja misschien in plaatsen waar zo weinig ruiters zijn, dat het Z nog bijna B lijkt

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:35

Aimee schreef:
Suzanne F. schreef:
Als dat springen echt zou gelden dan was ik nooit de B dressuur uitgekomen...

Jawel joh, dan had je ook springlessen genomen en er serieus mee aan de slag gegaan.

Ja maar wat als je nou echt niet durft of het gevoel er niet voor hebt?
Gevoel is niet iets wat je kunt leren, maar dat heb je of dat heb je niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:37

je kunt iedereen met een beetje ruitergevoel voldoende gevoel bijbrengen om een B parcours te rijden. Gewoon ritme en impuls in je galop, en een constant tempo rijden. Negen van de tien keer zit je dan goe op de sprong, en de 10e keer redt je paard je.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:38

Verder lees ik wat over het scheef worden als er middengalop moet worden gereden.... Kortom; diegene rijdt niet van achter naar voren z'n paard naar twee handen toe, want in dat geval zou een paard juist rechter worden door naar voren te rijden.

Die oefening met balkjes doe ik zelf ook liever zonder balkjes, maar ik heb het lesklanten wèl met balkjes laten doen omdat ze daardoor met de neus op de feiten worden gedrukt. Over het algemeen durven ze niet écht naar voren te rijden en rijden ook niet écht terug. Met balkjes op de grond merken ze dat ze wel echt moeten toerijden maar daarbij ook echt de controle zullen moeten behouden. Één of twee keer doen en ze snappen ook hoe het moet zonder balkjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:38

Klopt Lielle

daarvoor heb je echt geen zicht op de sprong nodig.
Mooi basis tempo en ritme houden.
En zorgen dat je mee gaat op de sprong, dan gaat elk paard af bij de sprong.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:40

Ruitergevoel is idd iets wat je wel of niet hebt maar is ook voor een gedeelte te trainen.
Ik kan me niet voorstellend dat iemand wel een goede dressuurproef kan rijden maar niet in staat is om een parcours te springen met een net ritme.
Voor een B en L parcours hoef je echt geen oog voor de sprong te hebben.

Edit: Net wat Lielle zegt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:42

lachmar schreef:

Als gevoel iets is dat je niet kunt leren, zouden er maar hééééél weinig fatsoenlijke (dressuur)ruiters zijn. Dan was er Anky en verder helemaal niemand, de rest van álle ruiters hebben dat gevoel aangeleerd.

Durven springen is ook zoiets, als je je paard goed voor elkaar hebt is het een appel en een ei om over 1.10 te komen.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:44

Katja schreef:
Ruitergevoel is idd iets wat je wel of niet hebt maar is ook voor een gedeelte te trainen.
Ik kan me niet voorstellend dat iemand wel een goede dressuurproef kan rijden maar niet in staat is om een parcours te springen met een net ritme.
Voor een B en L parcours hoef je echt geen oog voor de sprong te hebben.

Edit: Net wat Lielle zegt.

Ik kwam ook wel altijd zonder kleerscheuren het parcour uit hoor, maar echt een fijn gevoel hield ik er niet aan over.
We waren ook bijna altijd foutloos, maar we hadden er veel noodsprongen tussen zitten.
En ik had toch 40 wp. in de Z2 dus lijkt me dat je dan toch wel een goeie Z proef neer kunt zetten.
En tuurlijk kun je het wel oefenen om beter bij de sprong te komen enzo, maar niet iedereen wordt er vrolijk van om een parcours rond te springen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:45

Ik ben het grotendeels met Lielle en Katja eens, mooi basistempo en ritme aan kunnen houden en daarbij mee kunnen gaan in de beweging, daarmee kom je echt wel een B en een L parcours door.
Daarbij zijn dat precies drie kundes die de hedendaagse gemiddelde B t/m M dressuurruiter niet beheersen.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:45

Aimee schreef:
lachmar schreef:

Als gevoel iets is dat je niet kunt leren, zouden er maar hééééél weinig fatsoenlijke (dressuur)ruiters zijn. Dan was er Anky en verder helemaal niemand, de rest van álle ruiters hebben dat gevoel aangeleerd.

Durven springen is ook zoiets, als je je paard goed voor elkaar hebt is het een appel en een ei om over 1.10 te komen.

Gevoel kun je wel een stuk leren, maar je moet het ook wel een beetje hebben hoor.
En dat iemand geen oog voor de sprong heeft wil niet meteen zeggen dat die bij dressuur geen gevoel heeft.
Dat wou ik er maar mee zeggen.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:49

Zeg trouwens ook niet dat het slecht is hoor dressuurruiters een parcours laten springen, maar denk niet dat je zoiets kunt verplichten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:51

lachmar schreef:
Gevoel kun je wel een stuk leren, maar je moet het ook wel een beetje hebben hoor.
En dat iemand geen oog voor de sprong heeft wil niet meteen zeggen dat die bij dressuur geen gevoel heeft.

Voor een B en L parcours heb je echt geen oog voor de sprong nodig. Als je het ritme vast kunt houden, kom je zonder heel veel moeite zo'n parcours door.
Gevoel is zeker te leren, misschien niet zoals Anky het heeft, maar wel zoals een fatsoenlijke Z dressuurruiter het behoord te hebben. Daarbij kan een parcours rijden heel behulpzaam zijn.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:53

Aimee schreef:
Verder lees ik wat over het scheef worden als er middengalop moet worden gereden.... Kortom; diegene rijdt niet van achter naar voren z'n paard naar twee handen toe, want in dat geval zou een paard juist rechter worden door naar voren te rijden.

Theorie en praktijk............
(Dat laatste zal aan jou dan wel weer niet besteed zijn)

Daarbij wordt er bedoeld dat paarden niet zozeer scheef gaan IN de middengalop, maar bijna altijd bij het TERUGKOMEN daaruit..........

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:53

lachmar schreef:
Zeg trouwens ook niet dat het slecht is hoor dressuurruiters een parcours laten springen, maar denk niet dat je zoiets kunt verplichten.

Ach joh, als je toch vast stelt dat je een winstpunt haalt bij 65 % én je hebt 10 winstpunten nodig voor promotie... dan kun je ook wel invoeren dat er gesprongen moet worden door dressuurruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:54

Aimee schreef:
ShannaY schreef:

Ik ben overigens wel voor, dat de winst om te mogen springen omhoog gegooid moet worden, naar bv L1+1 ipv B+1. Dat omdat de paarden in de B vaak nog helemaal niet perfect aan de hulpen zijn, en die heb je echt nodig met springen. Toen ik nog niet dressuur reed sprong ik vrij vaak, maar had mijn paard totaal niet onder controle. Nu ik wel dressuur rijd gaat springen veel en veel fijner!

Als een paard de kracht mist om te springen, mist ie ook de kracht om goed op achter en bergop te kunnen galoperen zoals het uiteindelijk in de dressuur gevraagd wordt.
Ik denk juist dat dressuurproeven vreselijk onderschat worden. Mensen die hun paard in de krul kunnen trekken, denken dat ze dressuurruiters zijn en gaan starten. Ze krijgen nog winstpunten ook en uiteindelijk zie je allemaal krom getrokken paarden in het Z dressuur.
Die mensen die bang zijn om te springen, rijden over het algemeen ook niet met lef een dressuurproef in. Kortom; ze lossen dingen met de handen op ipv naar voren te rijden. Juist die ruiters zouden moeten leren springen.

Met dat laatste stukje ontkracht je jezelf

Ik heb het niet over de kracht van de achterhand, maar over de kracht in het algemeen. Een springpaard is vrijwel altijd snel, krachtig en vrij heet. Een braaf suf paard zul je niet snel in de springring zien. Je praat wel erg zwart-wit als ik het alleen over de achterhand zou hebben. Elk paard kan springen, daar niet van, maar makkelijk een M parcours doorkomen? Nee.. ik heb 1.30 gesprongen, maar een heel parcours, dat zie je me niet zo snel doen.

En wat bedoel je met ontkrachten? Ik leg juist uit, dat ik dressuur nodig heb gehad om mijn paard normaal over de hindernissen te laten komen. Maar dat zegt niet dat ik perse M-Springen moet zijn om M-dressuur te zijn, of andersom. Dat is toch een hele andere wereld? Dan moeten we als een speer allemaal toppaarden gaan fokken om dit mogelijk te krijgen. Wat wil je nog meer eraan toevoegen, endurance, omdat je paard genoeg conditie moet hebben om te kunnen springen en dressuren? Bovendien, ik woon in Rotterdam, en er zijn hier maar barweinig wedstrijden, dat zou betekenen dat ik uren zou moeten rijden voor wat winst met springen om door te kunnen stromen in de dressuur?

Misschien weet ik wat je bedoeld met ontkrachten, dat ik toegeef dat dressuur nodig is voor springen, maar is springen dan nodig voor dressuur? Nee.. imo niet. Het is goed voor de training van je paard, maar dit kun je ook thuis doen. En de dressuurproeven worden niet onderschat door de ruiters, maar door de juryleden die de ruiters met in elkaar getrokken paarden punten geven, krijgen deze ruiters eens een keer geen punten, zullen ze bij zichzelf te vragen moeten, en dus als eerlijke ruiter terug moeten komen. Dat je in elkaar getrokken paarden in de Z ziet, ligt voornamelijk aan de jury’s die dit soort types door laten gaan.

Citaat:
Die mensen die bang zijn om te springen, rijden over het algemeen ook niet met lef een dressuurproef in. Kortom; ze lossen dingen met de handen op ipv naar voren te rijden. Juist die ruiters zouden moeten leren springen.

Ik vind jou toch wel zo zwart-wit denken. Angst voor springen heeft niks te maken met het lef in de dressuurring. Veel mensen hebben hoogte vrees, zijn bang voor ongelukken, dat kun je dit soort mensen gewoon niet kwalijk nemen. Je hebt je oordeel nogal snel klaarstaan vind ik. Ik ben zelf een echte springfanaat, maar kan me ook zeker inleven in de mensen die absoluut niet willen springen. En die mogelijkheid moet blijven bestaan om gewoon dressuur te kunnen rijden.

Waarom denk je dat er samengestelde wedstrijden bestaan? \
Ik denk dat jij daar je lol opkunt, ik trouwens ook daar niet van. Maar je moet iemand niet op je mening blijven doordrammen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:55

CGJ12 schreef:
Theorie en praktijk............
(Dat laatste zal aan jou dan wel weer niet besteed zijn)

Daarbij wordt er bedoeld dat paarden niet zozeer scheef gaan IN de middengalop, maar bijna altijd bij het TERUGKOMEN daaruit..........

Inderdaad CGJ, die praktijk is niet aan mij besteed.... ik rijd namelijk niet.

Volgens mij schreef Suzanne F. dat de paarden veelal scheef worden bij het toerijden en dat veel ruiters hun paard niet fatsoenlijk terug kunnen rijden. Over scheef worden daarbij schreef ze imo niets maar als jij dat vaak in de ring terug ziet, neem ik dat zo van JOU aan hoor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:56

anders moet je het anders doen. dan krijg je in de dressuur 2 bonus winstpunten als L spr + 1 wp bent De positieve benadering dus details moeten nog even uitgewerkt worden

en als je M sgw met wp'en bent mag je vrij alle klassen dressuur starten t/m het M1

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:56

Aimee schreef:
lachmar schreef:

Voor een B en L parcours heb je echt geen oog voor de sprong nodig. Als je het ritme vast kunt houden, kom je zonder heel veel moeite zo'n parcours door.
Gevoel is zeker te leren, misschien niet zoals Anky het heeft, maar wel zoals een fatsoenlijke Z dressuurruiter het behoord te hebben. Daarbij kan een parcours rijden heel behulpzaam zijn.

Ik kwam ook zonder heel veel moeite een parcours door was ook bijna altijd foutloos, maar ik hield er gewoon geen fijn gevoel aan over omdat ik vaak niet helemaal goed uit kwam en dan kreeg je van die wappers.
Maar volgens jullie heb ik dan geen gevoel???

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:57

Lielle schreef:
anders moet je het anders doen. dan krijg je in de dressuur 2 bonus winstpunten als L spr + 1 wp bent De positieve benadering dus details moeten nog even uitgewerkt worden

en als je M sgw met wp'en bent mag je vrij alle klassen dressuur starten t/m het M1

Ja dat is dan een veel eerlijkere regeling
Maar ik vind niet dat je mensen kunt gaan verplichten om een L parcours rond te springen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:58

Lielle schreef:

In die zin dat als je L + 1 springen bent dat je dan kan promoveren bij 8 winstpunten? Of dat je per proef die je rijdt in de dressuur meer punten krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:59

Aimee schreef:
Ik ben het grotendeels met Lielle en Katja eens, mooi basistempo en ritme aan kunnen houden en daarbij mee kunnen gaan in de beweging, daarmee kom je echt wel een B en een L parcours door.
Daarbij zijn dat precies drie kundes die de hedendaagse gemiddelde B t/m M dressuurruiter niet beheersen.

Ja, en als je dan M wilt gaan rijden, of Z, en jou paard haalt zo’n parcours echt niet, moet je maar gewoon wat recreatief gaan aanhobbelen? Terwijl hij wel de Z dressuur voor elkaar krijgt? Dat is toch nonsens!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:00

ShannaY schreef:
Aimee schreef:

Ja, en als je dan M wilt gaan rijden, of Z, en jou paard haalt zo’n parcours echt niet, moet je maar gewoon wat recreatief gaan aanhobbelen? Terwijl hij wel de Z dressuur voor elkaar krijgt? Dat is toch nonsens!

Juist dat bedoel ik nou.

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:00

Aimee schreef:

Dan haal ik toch nog even de mensen aan die bij de paarden starten met een pony (omdat ze nou eenmaal 18 zijn geweest) wat in de dressuur geen problemen geeft, maar in het springen dus wel. Meestal is de hoogte geen probleem, maar de afstanden tussen dubbels en driesprongen.

Maar goed, dat zijn dan weer uitzonderingsgevallen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:01

gewoon twee punten erbij.
Dus
B + 1 spr = promotie naar het L1 bij B+8
L + 1 spr = promotie naar het M1 bij L2+8
M + 1 spr = promotie naar het Z1 bij M2+8

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:01