vandaag nieuwe Z2 proeven (20x40) voorgereden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vie

Re: vandaag nieuwe Z2 proeven (20x40) voorgereden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:56

KimS schreef:
Dat is raar! Maar misschien ook beter. Hoewel ik het groeten zeker wel iets vind dat erin mag blijven. Het blijft toch altijd een stukje traditie!
ben benieuwd of België hier ook in zou volgen Hier zijn de proeven pas helemaal ingewikkeld en klopt er niks van.

vb: niveau 00: stap, draf, galop, middengalop
niveau 0: stap, draf, galop, middengalop, keertwending om voorhand
niveau 1: idem, middendraf, kleine volte in draf, halt-achterwaarts
niveau 2: idem, + contragalop, keertvoltes in galop, eenvoudige wissels, keertwending om achterhand.
niveau 3: idem, vliegende wissels, sb, travers, appuyeren.
Ik rijd LRV in België, dit zijn dezelfde proeven (of waren) als die in Nl. Dus ben ook eens benieuwd wat ze hier gaan doen .

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:37

Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe proeven!!
Ze gaan dus per April 2006 in??

Word wel even omslaan, ben nu een paar jaar niet meer gestart, maar als het mee zit ga ik januari 2006 weer starten, word dus eerst weer even wennen met de oude proeven en daarna de nieuwe proeven

Denk wel dat het beter is dat ze nu meer op de techniek gaan letten, veel ruiters zullen hierdoor door de mand gaan vallen...

yatoucha83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:41

Fitzroy schreef:
Hoe komen jullie erbij dat de persoonlijke smaak van de jury gaat tellen?
Er wordt zometeen naar kwaliteit v.d. paarden en het rijtechnische gekeken. Ik neem aan dat iedere jury een kwaliteitsvol dressuurpaard nog wel van een krabbelend paard kan onderscheiden. Heeft dus niets met persoonlijke smaak te maken. Wel wordt het verwacht ik moeilijker om met een niet-dressuurgefokt paard (zoals bv. Fjorden, Tinkers enz) nog boven in te eindigen.
Op zich is daar niets mis mee. Ik vind dat als je eenmaal besluit om serieus de dressuursport te gaan beoefenen, je daar ook een geschikt paard voor moet kopen.
Je gaat toch ook niet met een basketbal handballen om maar een voorbeeld te noemen

hoi
ff wachten, het volgende is dus niet voor iedereen weggelegd:

"Ik vind dat als je eenmaal besluit om serieus de dressuursport te gaan beoefenen, je daar ook een geschikt paard voor moet kopen. "

niet iedereen heeft het geld om een dure kwpn'er of wat dan ook voor paard te kopen, ik heb een pony, ben 21 en start bij de paarden, en nee, dus niet omdat ik geen afscheid van mijn pony(tijd) kon nemen........ik had de keus of stoppen met de hele sport of die pony kopen, en ja, voor mij was de keus niet moeijk......ook al maakte ik dus op mijn 18e de overstap van een paard naar een pony!

ook al moet ik er iets harder voor knocken met mijn pony tussen al die grote paarden, ik rij nog steeds met plezier, en voor mij zal dat in de dressuurBASISsport nooit anders zijn!
ik ben iig niet in de gelegenheid een dressuurpaard te kopen, ook nooit in de gelegenheid geweest trouwens........met mij velen!
en de haffies en tinkers fjorden etc doen het vaak prima in de sport!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 00:55

@ sylleke: Ik ben ook benieuwd! Ik denk niet dat de provinciale hun proeven gaan aanpassen. Lang nog niet Die denken dat ze super bezig zijn zo maar goed. Het is nu eenmaal zo.

@ yatoucha: Ben het met je eens!
Ik heb nu wel een kwpn'er, maar daarom nog niet zo een met super gangen. Hij loopt niet slecht, maar helemaal niet ruim. Moet er wel bij vertellen dat er hko is vastgesteld bij hem, maar hij loopt niet onregelmatig. Dus ook geen pijn volgens dierenkliniek. Maar goed, hij heeft dus geen ruime gangen, zijn middendraf daar zie je wel verschil in (hij komt net iets langer van de grond ) maar zijn galop is bvb ook niet bergopwaarts, maar gewoon.
dat wil dus zeggen, dat als ik in Ned zou rijden, ik geen punten krijg, want mijn paard loopt niet chique genoeg of je dan je paard technisch voor elkaar hebt of niet, maakt dan blijkbaar niet uit.
Nee, dan zit het alweer verkeerd in elkaar. Ik dacht juist dat ze wél naar het technische gingen kijken?
xxx

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:28

Is er al duidelijk of de L1 en L2 blijven of niet? Het lijkt me zo'n grote overgang vanuit de B meteen naar de L en dan te moeten doorzitten en achterwaarts. Ben zelf juist blij dat ik nog even kan oefenen voor de L2 en ondertussen wel wedstrijdervaring kan blijven opdoen. Het gaat snel genoeg nu (1,5 maand L1 en 8 winstpunten, heb echt een superpaard! ). Uiteraard ben ik al een tijd bezig met het voorbereiden van de L2 en ook al enkele M oefeningen, maar toch. Het indoorseizoen komt eraan en dan rij ik sowieso minder wedstrijden (4 a 5) en het gaat binnen toch minder dan buiten (veel spanning voor het paard, is dit niet gewend). Misschien gaat het dit jaat wel beter, maar voor 1 april de L2 uit zijn gaat me niet lukken volgens mij.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:07

yatoucha83 schreef:

hoi
ff wachten, het volgende is dus niet voor iedereen weggelegd:

"Ik vind dat als je eenmaal besluit om serieus de dressuursport te gaan beoefenen, je daar ook een geschikt paard voor moet kopen. "

niet iedereen heeft het geld om een dure kwpn'er of wat dan ook voor paard te kopen, ik heb een pony, ben 21 en start bij de paarden, en nee, dus niet omdat ik geen afscheid van mijn pony(tijd) kon nemen........ik had de keus of stoppen met de hele sport of die pony kopen, en ja, voor mij was de keus niet moeijk......ook al maakte ik dus op mijn 18e de overstap van een paard naar een pony!

ook al moet ik er iets harder voor knocken met mijn pony tussen al die grote paarden, ik rij nog steeds met plezier, en voor mij zal dat in de dressuurBASISsport nooit anders zijn!
ik ben iig niet in de gelegenheid een dressuurpaard te kopen, ook nooit in de gelegenheid geweest trouwens........met mij velen!
en de haffies en tinkers fjorden etc doen het vaak prima in de sport!

Wat er dus wordt gezegd door Fitzroy is dat als je niet in de gelegenheid bent een dressuurpaard aan te schaffen, je niet de ambitie moet hebben om heel hoog in de dressuur te komen. Tuurlijk kun je dressuur gaan rijden en hopelijk met veel plezier ook, maar je moet gewoon niet verwachten dat je altijd bij de eerste 3 eindigt als je maar een (niet beledigend bedoelt) 'simpel' paard of 'simpele' pony hebt. Je kan een heel eind komen met doorzettingsvermogen, maar op een gegeven moment gaan de kwaliteiten van je paard gewoon zwaar tellen en kom je er niet met een wat simpeler beest.

En ik vind dat Fitzroy daar gelijk in heeft. Ik heb een KWPN-er die aardig kan lopen, maar een Ferro is het niet. Ik probeer zo ver mogelijk met hem te komen in zowel dressuur als springen, maar op het moment dat hij aan het topje van zijn kunnen is (en ik nog niet) zal ik toch een keuze moeten maken. Óf ik doe mijn paard weg en koop een nieuw, beter paard omdat ik tóch nog hogerop wil komen. Óf ik doe dat niet (en dat kan zijn omdat ik het geld niet heb, maar ook omdat ik het niet wil of omdat ikzelf ook aan het topje van m'n kunnen zit) en rijd gewoon lekker verder op het niveau waar ik ben en weet dat ik nooit verder zal komen en ambieer dat ook niet.

En het is gewoon erg belangrijk dat je zelf kunt erkennen dat je nooit verder zal komen als je de juiste middelen niet hebt. En als je die middelen niet hebt, zul je het moeten accepteren.

yatoucha83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:42

nou , uhm, ik heb de middelen niet om hogerop te komen, dat maakt me niks uit, ik rijd lekker m'n klasse waar ik in moet starten en train lekker thuis, geen gehaast geen gestres om zo snel mogelijk hogerop te komen..........dat betekend niet dat ik er niet voor 100% voor ga waarbij ik het belangrijkste vind dat mijn knolletje het aankan en leuk vind. mijn pony geniet ervan en we eindigen vaak zat bij de eerste 3...........kan mijn pony het niet meer aan, stop ik er mee.
ik had in 2003 al over gekund naar het L2, toen ik meer winstpunten dan proeven had gereden. door een rotjaar wat prive betreft heb ik 2004 en 2005 het eerst half jaar bijna niet gestart maar wel op t gemakje verder getraind. ik heb t L1 bijna uitgereden, maar merk dat me pony en ik klaar zijn voor het L2. ook heb ik vaak gemerkt, wat ik voordat ik bij de paarden startte niet had verwacht, dat als je met je pony gewoon netjes je proefje rijd , en mijn pony heeft gewone constante gangen, niet te weinig niet te gek, gewoon goed, dan kom je er wel. vaak reed ik er paarden uit, vooral het eerste jaar en dan zeiden mensen weleens van hoe kan dat nou die pony, wij hebben een huppelde pup maal huppeldepup.........de sport gaat niet vanzelf je moet er voor trainen, ook als je een superpaard hebt, en het tempo afstellen op je eigen kunnen maar vooral op die van je paard of pony, constant kijken wat kan die wel wat kan die niet en wat kunnen we als volgende stapje voor stapje mee beginnen.
ik hoop dat het zo blijft dat als je netjes je ding doet en je een goede basis hebt met je paard of pony dat je je doel kan bereiken, ofdat dat nu L2, M1 of z2 is.

mijn doel is om mijn pony fit te houden en dat ze af en toe lekker mee mag, dat ze plezier heeft in het werk. binnenkort eerste wedstrijd in het L2, we zullen zien hoe het gaat. en hoe ver we gaan komen. zolang we samen plezier hebben en zij gezond in dr lijf en koppie blijft heb ik voor lopig mijn doel bereikt.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:56

Wat gaat er eigenlijk gebeuren met de proefjes voor de A/B pony's?? (stalgenootje rijd een B-pony, dus ben wel benieuwd hoe dat verandert )

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:35

Eigenlijk gaat het toch niet om het hebben van een superpaard; het gaat erom dat je paard correct gereden is waardoor hij schwung, tact enz bezit. Ieder goedgereden paard kan dit ontwikkelen. Het is echt niet zo dat alleen dure superpaarden kunnen swingen. Ook gaat het erom dat een overgang correct wordt gereden, daar ben ik zelf erg blij mee. Ik heb een jong paard dat iedere keer bij 10 wp overgaat en wel top van het klassement loopt maar dat is meer door zijn mentaliteit en kwaliteit dan doordat hij echt precies bij is. (Komt ook omdat ik een weirde volgorde van opleiden er op na houd). Kwaliteit kun je aan een paard afzien net als potentie maar prijs echt niet. Ik ken genoeg dure paarden waar ik geen kwartje voor zou geven, en andersom net zoveel goedkope paarden (in aankoopprijs) die ik toch aardig duurder had geschat.

In mijn wedstrijdregione heb ik juist het idee dat de oude garde van juryleden meer op rijtechniek let dan de nieuwere lichtingen. Maar een wissel van kijken zal het wel worden.

Het uitsplitsen van onderdelen bevalt me zeer goed, dan kan je paard als een krant achterwaarts gaan maar weer netjes weggaan en dan kan dat ten minste aangegeven worden. Wel jammer van die travers het blijft een stomme oefening.

Maar ik zie het allemaal wel als het komt en als het zover is dan wissel ik gewoon mee.

Weet iemand iets over tot welke leeftijd jonge paarden per klasse is en wat van die proeven de veranderingen zijn ten opzichte van de normale nieuwe?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 23:04

Ik denk echt niet dat de uitslagen nu zo drastisch gaan veranderen. Dezelfde ruiters als nu gaan winnen en ook dezelfden staan onderaan.

Wat jammer dat het L zo simpel wordt. Hoe moet je dan ooit klaar zijn voor het Z als dat niet zo wezenlijk verandert is?

Overigens vind ik nieuwe proeven op zich wel leuk. Is weer eens wat anders.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:27

Uhm ja.
Wat gebeurt er eigenlijk met de winstpunten; vanaf de hoeveel punten heb je er een?
Voor als iemand het al weet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:30

Las in de P&S dat ze de grens misschien optrekken naar 62 of 63% ipv 60%....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:50

Wel raar.. ze gaan de L versimpelen door het groeten weg te halen, al vind ik toch dat een paard dit makkelijk moet kunnen. Maar tegelijkertijd vragen ze ook van een ruiter + paard om op de lange zijde aan te springen in de L. Nu zit het meestal in de bochten, wat dus iets makkelijker is, omdat je al een beetje stelling naar binnen vraagt, en je paard dus om je been heen loopt, waardoor het aanspringen dus makkelijker is. In mijn ogen versimpelen ze de proef dus op bepaalde gebieden, maar vermoeilijken ze het juist ook!

Niet dat ik er zelf moeite mee heb dat de proeven veranderen, maar om dat toch even mee te rollen in de discussie...

Ach.. ik zie wel hoe het loopt, ik hou het toch niet tegen, dan maar aanpassen!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 11:28

Tha_Niekje schreef:
Wat gaat er eigenlijk gebeuren met de proefjes voor de A/B pony's?? (stalgenootje rijd een B-pony, dus ben wel benieuwd hoe dat verandert )

???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 11:30

Even de paard en sport lezen...

Er staat dat ze galop in de proefjes willen gaan plaatsen, zodat de overgang wat makkelijker word naar bv B pony's.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:16

Ik heb zelf de paard en sport niet thuis, dus kan deze niet lezen...

Maar eigenlijk maken ze in proeven dus geen verschil meer tussen A/B en C/D/E??

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:19

Logisch, de bixie proeven waren moeilijker dan de gewone B voor AB pony's!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:30

idd, daar moet je ook nog op- en afstijgen.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 13:00

Needje schreef:
idd, daar moet je ook nog op- en afstijgen.

Volgens mij doet een pony ruiter dat ook voor het losrijden en na de proef??

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 15:30

Goh echt? Maar die kleintjes moeten dat in de Bixi in de proef zelf doen. Afstijgen, een paar passen aan de hand naar voren, en dan weer opstijgen. Als je een pony hebt die niet braaf blijft staan met zo'n dreumesje heb je toch een probleempje.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:02

Ja ik weet het, was meer sarcastisch bedoelt
zoals je het zei klonk het een beetje alsof anderen niet op en af hoeven te stappen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:09

I know.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:38

Oke gelukkig
Voordat ik de (voor bokt al best typerende) hatelijke opmerkingen over me heen krijg

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:44

Wat ik al gezegd heb bij een ander topic... ze doen eht ook voor jongen paarden.. als je niet normaal kan afwenden en halthouden.. ga dan nog geen wedstrijden rijden!!! zorg eerst dat ie t fatsoenlijk kan.. misschien ben je dan een maand verder jeeej een maad later wedstrijden rijden.. soo what.. duss ik vind het grote onzin!!!!