Jury's nu strenger dan 'vroeger'?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Re: Jury's nu strenger dan 'vroeger'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:19

Ik vind dat met een vlecht of vlechten de hals beter zichtbaar is en mooier uitkomt. Bij welk ras dan ook.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:44

GeJe schreef:
Veel mensen (ook jury's) roepen "stelling, buiging...blablabla... maar gebruiken die begrippen door elkaar. Als een paard met te veel stelling wordt gereden, hoeft 'ie niet verbogen te zijn Verward Je moet juist proberen om he commentaar zo te geven dat je er als ruiter wat mee kunt. Wanneer je paard al bokkend en met z'n kop omhoog in galop aanspringt, snap je heus wel waar die 4 of 3 voor is... toch?

ik was laatst schrijfster bij een jury die me wel aan het pennen heeft gezet.., behalve toen ze het commentaar direkt insprak op de video OK dan!

Ik heb haar ook gezegd of je met al die tekst ook wel duidelijk was voor de ruiters...
Ze beweerde van wel...
Later nog combinaties aangesproken of dit bij hun ook zo aangekomen was....niet helemaal dus.
Kon ik nog tekst en uitleg geven Haha!
Waarvoor ze me alsnog hartelijk voor bedankt hebben Pling

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 00:15

Als ruiter/amazone zijnde van een Fries is het anders soms (vaak) veel verstandiger om alle manen volledig los te laten........... Dan valt die meestal véél te korte nek ook niet zo op........ Lachen

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 08:24

Citaat:
en dat het handiger is om niet in de knoop te komen is wel zo! al heb ik hier geen last van! als je gewoon je handen stil houd kan je ook niet in de knoop raken lijkt mij..

Als ik halsstrekken gehad heb en ik wil de teugels weer op maat nemen, dan heb ik altijd een behoorlijke pluk manen ertussen, als ik op mijn Fries met losse manen rijd. Dat heeft dus niks met het stilhouden van je handen te maken Knipoog Vandaar dat ik altijd een hengstenvlecht in doe. Dat vind ik trouwens ook netter hoor, tenzij een Fries (of Haflinger dan) echt extreem lange, dikke manen heeft, dan vind ik het los wel heel mooi staan!!

noussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:31

met halsstrekken is dat idd wel lastiger! maar hoef dat gelukkig niet meer te doen Knipoog en mijn haffie heeft ook wel echt super lange manen en als ik ze dan invlecht zakt ie altijd uit! hoe strak ik hem ook doe..
maar het gaat mij erom dat in het boekje staat dat je ze los mag hebben en dat hier iemand zegt dat ze je dan geen 8 geeft terwijl een ander dat wel krijgt met een vlecht terwijl het niet verplicht is.. ik vind dat een beetje raar..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:41

dit staat er in het dressuurboekje:
Citaat:
"a)Opgemaakt in één enkele gelijkmatige rij van dubbelgeslagen vlechtjes die afgewerkt zijn met wit band. De maantop mag daarbij los maar over de frontriem worden gedragen.
b) Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte. De manen mogen niet op gelijk geknipt of geschoren zijn maar moeten op dezelfde lengte zijn 'getrokken'.
c) Op andere wijze als onder a) aangegeven wijze gevlochten manen.
d) Totaal afgeschoren manen.
In alle gevallen dient vlak achter de oren een strookje manen te zijn verwijderd teneinde het hoofdstel een goede ligplaats te geven."

Onder deze volgorde van voorkeuren vallen niet de paarden en pony's van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is zoals Fjorden, Haflingers, Ijslanders, Shetlanders en Friezen."

Dus de vraag is dan wat de andere vorm van toilettering is voor een haf/fjord etc.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:54

Lielle schreef:
dit staat er in het dressuurboekje:
Citaat:
"a)Opgemaakt in één enkele gelijkmatige rij van dubbelgeslagen vlechtjes die afgewerkt zijn met
wit
band.

Dus jij trekt ook punten af als er gevlochten is met zwarte elastiekjes? Knipoog

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:57

Lielle schreef:
er staat een voorkeur voor presentatie in het dressuurboekje en daarin staat vlechten bovenaan. Lijkt me dat dat meer punten oplevert.

Ik zal deze nog even aanhalen Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:26

Bloos! dat zal ik dan voortaan maar gaan doen als ik weer jureer Extreme duivel

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 13:06

Lielle schreef:
Dus de vraag is dan wat de andere vorm van toilettering is voor een haf/fjord etc.

Als een Fries voor de keuring gaat, moeten de manen los zijn. Het lijkt me dus dat de correcte toillettering voor Friezen losse manen is. Eigenlijk is het dan niet eerlijk, dat daar dan een punt voor afgetrokken wordt. Hoewel ik het, als een Fries geen mooie lange dikke manen heeft, zelf met vlecht ook mooier vind Knipoog Hoe het met Haflingers e.d. zit weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 13:08

Keuring vind ik wat anders dan een dressuurwedstrijd Lachen
En een wedstrijd voor alleen friezen vind ik ook weer anders dan een wedstrijd open voor alle rassen.

Van mij mogen ze vlechten verplichtstellen voor elk ras.
Behalve de fjord.
Dit zodat je de hals goed ziet (bij een fjord is dit al het geval)
Want daar gaat het bij dressuur toch om dat de jury alles goed kan zien.
En bij verplichtstelling is er ook geen moeilijkheid meer over wanneer wel en niet vlechten.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:24

Ik vlecht alleen met springen niet in. Verder wel altijd.

Heb een bonte pont. Ik was hem altijd helemaal. Af en toe komt ie dan wat geel van de trailer af.
Maar, wat zouden jullie als jury dan doen als je wel kan zien dat ik hem gewassen heb? Maar dat hij dan niet meer schoon is, en ook niet meer schoon te krijgen is? Ben ik wel benieuwd naar.. Ook al rij ik M2.. Tong uitsteken

HILDAA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:02

Mijn zus heeft een fries met manen van 1 meter 60. Die heeft ze altijd in een vlecht, op wedstrijden en thuis ook (anders staat hij erop). Ze heeft een paar keer een show gereden met losse manen, erg leuk maar wel lastig als de manen om je sporen vast komen te zitten!

Er werd ook gezegd dat het bij een fries soms beter is met losse manen te rijden omdat je dan de te korte hals niet zou zien, ik zie vaak juist het tegenovergestelde. Als de manen loshangen vind ik de hals vaak korter lijken! Vooral wanneer het paard dan ook nog achter de loodlijn loopt, de manen zijn een natuurlijke loodlijn en wanneer die dan tegen de neus aankomen....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:45

Je bent nieuw, neem de opmerkingen van CSJ112 met een pot zout, zie ook zijn onderschrift!
Hij bedoelde de losse manen ook als een gordijn dat je voor de jury opwerpt.

Althans... het blijft CGJ, wie weet was hij wel serieus....

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:24

runningkawa schreef:
Ponys en paarden kun je nooit vergelijken qau punten
Logisch natuurlijk een pony ruiter kan nooit al die rijervaring hebben die een ouder iemand wel kan hebben.

hier ben ik het niet mee eens..... een vriendin van mij is 2 jaar jonger en rijd bij de pony's we hebben een keer bij de zelfde jury gereden en ook dezelfde proef...... heb alles op video... ik kreeg 140 punten geloof ik, en zei 156 terwijl volgens iedereen (ook die vrindin zelf) mijn proefje netter was.... en dan zou ik dus ook meer punten moeten krijgen (ben 19) dan iemand van 40 omdat die meer ervaring kan hebben.....
en iemand van 40 kan ook pas 3 jaar rijden bv.. en iemand van 12 al 6 jaar....

ik weet niet of er al op gereageerd was, heb niet alle reacties gelezen....

ik vind wel dat er sinds de invoering van de 10WP ook strenger gejureerd wordt....en idd zijn ze bij paarden ook strenger....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:55

2 verschillende dagen kun je nooit naast elkaar leggen ook al is het van dezelfde jury

Citaat:
en idd zijn ze bij paarden ook strenger....

En dat was dus wat ik zei bij dat stukje wat je van me geqoute hebt, alleen begreep je dat denk ik verkeerd. Lachen

Tja en iemand van 40 die net pas rijd, die legt het denk ik ook vaak af tegen de echte dressuurruiters
Tenminste ik ken een paar ruiters die laat begonnen zijn en die rijden best leuk, maar het is maar goed dat die zich niet fanatiek en de dressuurring begeven, denk dat ze anders wel eens verdrietig konden worden (uitzonder bevestigd uiteraard de regel)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:05

ik snapte wel dat ze bij de paarden strenger zijn, maar ik vind niet dat ze zo'n verschil moeten maken tussen pony's en paarden, ik reed op mn 16 wedstrijden bij de paarden, en dan kreeg je ook van dit soort gevallen...... bij de4 pony's soepeler... terwijl daar ook meiden van 17/18 bij rijden....
dat voorbeeld was ook op dezelfde dag.....
maarja het komt allemaal op hetzelfde neer... paarden worden strenger gejureerd..
ik kan me best voorstellen dat je als jury ook niet een meisje van 6/7 jaar op een schetlander/welshje of iets dergelijks lage punten gaat geven.... maar ik denk wel dat het verschil tussen pony's (en dan vooral ook D/E) en paarden minder moet worden.... want als jij iets fout doet, is dat zowiezo fout of je nou op een paard of op een pony zit...... maar dat heb ik nu al wel 100x gezegd geloof ik...Tong uitsteken xxx

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:53

Ik vind persoonlijk toch ook wel dat de jury's bij de paarden strenger jureren. En ik begin mij toch ook steeds weer af te vragen wat willen ze nou zien in een B proef in mijn ogen is dat nageeflijkheid( paard accepteert, volgt en neemt de hand aan ) , goed aan de hulpen, netjes voorwaarts , net afgewerkte figuren.
Maar tegenwoordig weet ik het niet meer als je dit doet krijg je vaak net 156 punten terwijl toen ik 5 jaar geleden met mijn haffie begon in de B kreeg je dik in de 160. Jammer dat het zo moet.

Ook kijken er een aantal juryleden ( zeker niet allemaal ) naar het paard en niet naar de combinatie. Slechte zaak is dat maar ja ik kan mij er ook niet echt heel druk meer om maken, ik rijd wedstrijden voor mijn plezier en als ik tevreden ben met hoe mijn paardje loopt dan is een wedstrijd al geslaagd !!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:58

Ik denk niet dat in zijn algemeenheid hier in de regio pony's per definitie soepeler gejureerd worden. Misschien wat van die kleine prutsen met A/B pony's, maar daar heb ik persoonlijk niet zo'n moeite mee.
Soms heb ik juist het idee dat het bij bepaalde juryleden juist moeilijker is om winst te rijden met een pony.
Ik heb tenminste prima ponyproeven bij die bepaalde jury's gezien, die absoluut niet de waardering kregen die ze verdienden en vervolgens mindere proeven bij paardencombinaties, die de winstpunten wel kregen.
In elk geval zie je hier dat degenen die bij de pony's veel wonnen, na hun overstap naar de paarden gewoon het zelfde doen. Winnen dus. Tong uitsteken
Dat strenger worden, daar merk ik niet veel van.
Ik heb soms het gevoel dat sinds de 10-puntenregeling er hier en daar juist met punten gesmeten wordt.
Een paar jaar geleden waren dubbele winstpunten een zeldzaamheid en nu kom je ze regelmatig tegen.