Storen aan slechte verzorging tijdens wedstrijden....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mar__

Re: Storen aan slechte verzorging tijdens wedstrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:19

Anoukie schreef:
Waarom mag je de staart niet opscheren? Wat voor ras heb je dan?

Vanuit het stamboek mag de staart niet worden geschoren, aangezien ik naar de keuring ga kan het dus niet.

Ik heb een Welsh.

Het zou niet mooi staan bij haar hoor, heeft nog al een goedgevulde kont Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:22

Ik zal eens vertellen wat ik voor mijn 8 deed Tong uitsteken

Elke week zijn staart wassen, ongeacht of we op wedstrijd moesten.
Dit om hem niet te vies te laten worden zodat het niet meer schoon te krijgen is.
Zo waste ik ook elke vieze plek weg. Elke dag als dat nodig was en helaas was dat meestal ..
Eerst poetsen en wat dan overbleef met lauw water weg spoelen.

De dag voor wedstrijd werd hij helemaal gepoetst.
In die tijd moest ik alles met emmertjes doen, dus was het de vieze plekken wassen met zeep en uitspoelen een erg tijd rovende bezigheid.
Uiteraard ook de beentjes gewassen de voetjes gevet.

Dan ook de staart wassen.
Eerst een keer in bio-tex 10 min laten inwerken en uitspoelen.
Nog een keer met bio-tex, 10 min laten intrekken en uitspoelen
Daarna met zilvershampoo, ook weer 10 min laten intrekken en uitspoelen.

Ondertussen vlocht ik hem.

Daarna de staart laten drogen, dan equistar erin en uitpluizen.
Dan helemaal een vlecht erin met daar overheen een panty zodat als hij er tegen poepte er geen bruikne vlek kwam.

De stal extra extra goed uitdoen, met extra zaagsel.

Baard knippen enz dat deed ik door de week, wanneer ik tijd en zin had.

dag van concours zelf.
Vroeg uit de veren Lachen
Vieze plekken wassen.
En met pech toch nog weer de staart een keer met zilvershampoo.
Ook weer laten drogen en met vlecht en panty op de trailer.

Kleding ging meteen de wasmachine in na de wedstrijd.
Ook het dekje.
Laarzen werden gepoetst weggezet.

Tuig werd elke dag voor wedstrijd gepoetst, de ene keer wat beter dan de andere keer.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:25

Fitzroy schreef:
Pava schreef:
In de winter start ik eigenlijk bijna nooit, hoewel mijn paard wel geschoren is. Ik train namelijk wel gewoon door en dat gaat niet met een paard in wintervacht. Dan is ie na 10 minuten zo drijfnat dat het uren duurt voordat ie droog is. Dat vind ik niet fair tegenover het paard.

Dat is nou precies wat ik bedoel. Dan heb je het toch in feite over het welzijn van het paard?
Prettig als je paard uren met een kletsnatte vacht staat omdat jij niet wil scheren

En Pava, een gevlochten staart vind ik ietwat penny-achtig Tong uitsteken Clown
Ik deed er dan meestal niets aan. Haha!

Precies. Mijn paard komt zo dik in het haar te zitten, dat ie er uitziet als een verzopen kat. Bovendien is ie veel sneller moe, dus het werkt gewoon niet, in ieder geval niet in mijn geval.

En bedankt Fitz..... Haha! Maar die Penny-staart past natuurlijk wel bij mijn pony... Haha! Ter compensatie van het Penny-effect vlecht ik wel zijn maantop. Haha!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:08

Sommige paarden zijn gewoon zweters (net als sommige mensen) Daar verander je niets aan.
Ik heb er zo een gehad.
Zomer, winter, warm of koud, dunne of dikke vacht, binnen 5 minuten stroomden dikke druppels over zijn voorhoofd.
En dat beest had een berenconditie.
We hadden les op 12,5 km afstand en in die tijd geen vervoer. (had toen bijna niemand)
Hij liep daar dus naar toe, ploeterde vervolgens anderhalf uur in het zand en liep vervolgens (als je hem zijn zin gaf de hele weg in galop) terug en stond dan te kijken van OKE, wat gaan we nu doen.
Als je hem dan los liet om te gaan rollen, de snelste manier om hem droog te krijgen, dan begon hij met nog maar wat rondjes te scheuren en te bokken.
Zo een komt dus ook altijd nat de ring in. Doe je helemaal niets aan.

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:55

Ik ben het met anouk eens over wat ze zei over dat de spullen waarin je rijdt mee tellen.

Ik denk dat je spullen en je verzorging van het paard echt niet alleen in (sommige) klassen alleen meetellen bij het laatste cijfer!

Stel je hebt ruiter A (tiptop in orde qua verzorging) en ruiter B (slonzig type, overal modder) en ze rijden de zelfde mooie volte (om maar iets te noemen). Het plaatje van ruiter A zal er heel de proef door beter uitzien dan ruiter B. Dus bij een tweifel van het jruylid zal deze sneller het hoge punt krijgen.
En dan heb ik het natuurlijk wel over 2 ruiters die qua rijkunst exact hetzelfde presteren.

Ik heb het zelf meegemaakt vroeger bij de pony's. Ik reed altijd netjes, maar in een harrys horse broek, rubberen laarzen en clubtrui... ik kreeg normale punten en viel in de prijzen. Ik was eens flink verwent door ma en ik ging vervolgens in een pikeur broek+jasje rijden en lederen laarzen... huppake mijn punten gingen van gewoon naar veel te hoog en nog in de prijzen!

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:06

Ja helaas is het wel soms zo Figora..
Maar ik vind het belachelijk!!
Als je toch na het harangement kijkt om punten te geven.. dan doe je als jury toch iets niet goed!!

Hoe moeilijk het soms is ik vind dat ze daar door heen moeten kijken Ja

Gelukkig hebben we daar hier in de buurt niet echt last van..
anders had ik zeker geen prijs Clown

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:56

Maar net zo goed als een jury naar je spullen kijkt, wordt er ook naar je paard gekeken. Een donkere met weinig wit die met veel afdruk en swung door de baan gaat, zal over het algemeen hoger scoren dan een netjes aan elkaar gereden paard met basisgangen (even heel zwart-wit). Maar dat is nu eenmaal de dressuursport!

BTW Kawa, als ik zo jouw omschrijving lees weet ik weer waarom ik eigenlijk toch geen schimmel wil (terwijl ik ze wel heel gaaf vind) Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:29

En dan durven sommige nog te zeggen dat ze met een bruine net zoveel tijd bezig zijn Tong uitsteken

Ik was dat iig niet toen Kawa nog donker was, of toen ik vossen of bruine reed Lachen

Maar ik moet dan ook zeggen, een mooie gewassen witte, heeft wel wat. Cool

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:45

Nou ja, als mijn bruine in de poep heeft liggen rollen ben ik er ook wel even mee bezig hoor Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:49

Anoukie schreef:
Nou ja, als mijn bruine in de poep heeft liggen rollen ben ik er ook wel
even
mee bezig hoor Haha!.

Tong uitsteken Clown

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:50

Haha! *LOL* Dat zul je nog wel merken met Zanda Clown, hoe lang dat even is Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:52

Haha
Gelukkig heb ik dat even al eens op andere bruine paarden mogen oefenen

En Zanda die ga ik zindelijk maken voor die tijd Tong uitsteken Clown

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:56

Kom je het de mijne dan ook even leren Haha!? Die vind het lekker om zijn hoofd vol met poep te smeren Vork Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:57

Ik zat mezelf vanmiddag te bedenken dan vorig jaar 1 dag voor de keuring toen ik net klaar was met opscheren, me apparaat het loodje legde.

Sindsdien heb ik dus niets meer aan tim der voeten gedaan, kroonrand zit niet veel haar dus daar is het ook niet nodig.

Ik Tim van stal gehaald, op het beton gezet, zelf eronder gaan liggen en ff gekeken naar de flossen die eraan hingen haha schandalig gewoon!!!
Toen maar ff met de schaar erlangs gegaan en snel een nieuw scheerapparaat halen want dit kan zo echt niet! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:58

Kawa doet dat ook, maar ik hou Zanda zijn oogjes dicht als Kawa dat doet en zeg dan heel hard foei en je krijgt geen brokjes als je dat nadoet.
En dat gaat werken hoor Ja

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:59

Haha! Ik help je hopen Kawa Haha!.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:08

die van mij heeft natuurlijk een witte neus + bles, nergens smeert ie zo erg, als op zn neus... Altijd vies! Is ie niet bruin, dan wel groen (leuk, zo'n weiland Clown) En natuuuurlijk vind ie het niet leuk dat ik zn neus ga schoon maken Haha! Dus een bruine is ook niet altijd ideaal Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:29

@machie dat ken ik Tim kan ook een heerlijke vlek op der neus maken die niet te verwijderen is. Tong uitsteken

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:09

hm ik ben op de dag voor de wedstrijd max 2 uur bezig, pony wordt gevlochten, staart gewassen, beentje(s) gewassen, tuig poets ik niet Bloos.... ligt eraan, als het nodig is wel, maar mn zadel wordt er zo dof van, dus kan ik het beter niet doen... 's ochtends wordt er nog even een keer gepoetst( mn pony poets ik elke dag, eerst harde borstel, dan zachte borstel en dan geitenborstel voor t stof...) Ze glanst als een spiegel, zit lekker in dr vel, staat netjes op dr ijzers....
In de winter heb ik haar niet geschoren, ze krijgt niet zoveel wintervacht....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:29

Kun je nagaan, hoe lang je erover doet als die hele witte vlek zo groot als het hele paard is Lachen

En idd, gras vlekken zijn erg moeilijk weg te krijgen Lachen

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:57

Schimmel van mij heeft alleen nog maar een witte staart en die heb ik al gewassen gisteren en vanavond weer en dan hoop ik dat hij schoon blijft tot morgen.
En dan Cowboy Magic in zijn staart, geeft zo'n hele mooie zilverglans en hij blijft zacht.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 14:02

Ik weet niet of er iets over gezegd is (heb nl geen zin om echt alles terug te lezen)
Ik heb een schimmel gestart en hij heeft er 2 jaar lang tiptop bijgelopen op wedstrijd. Ben blij dat ik hem niet meer heb (mis hem wel natuurlijk maar wat poetsen en wassen betreft) Het was ook nog eens een paard wat NIET stil kon staan tijdens het wassen en heb regelmatig getwijfeld om toch maar te gaan springen. Nu heb ik een vos zonder enkele aftekeningen en ben er echt heel blij mee. Maar natuurlijk is altijd alles schoon. En vooral harnagement vind ik belangrijk. Niet zozeer dat het schoon is, want daar krijg ik geen cijfers meer voor, maar het is wel het moment om te controleren of alles nog heel is.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:31

Mijn appaloosa wordt normaal voor een wedstrijd helemaal gewassen. Alleen in de winter doe ik alleen de staart en de manen. Ze heeft dan gelukkig een dek op zodat ze verder niet vies is. Maar ze is een echte koukleum en moet buiten gewassen worden. Als het dus erg koud is of er een aardige wind staat dan wordt het half werk.
Haar manen gaan in een hengstenvlecht (zijn vrij lang) en de staart krijgt een vlechtje. Omdat ze ieder dag 12 uur buiten staan, knik ik de sokken een beetje in vorm. De voorpluk wordt ook niet ingevlochten omdat die daar ook te lang voor is en haar kop te groot.

Mijn KWPN-er is helemaal makkelijk. Vier zwarte benen en een zwarte staart. Soms gooi ik er even de slang over maar als het slecht weer gaat ze zo mee. Wel wordt de staart natuurlijk uitgeplozen. En ze wordt ingevlochten, ook de voorpluk.

Over het zadel gaat soms een doekje maar wordt meestal gepoest net zoals het hoofdstel. Over de laarzen komt shiny. En mijn oude rijbroek was niet echt wit meer maar gelukkig zit er vrij weinig ruimte tussen mijn jasje en mijn laarzen. Hij is dus amper te zien. Ik heb nu wel een nieuwe gekocht en ga de oude gebruiken met slecht weer en tijdens de marathonwedstrijden.
Het dekje is wit maar na een wedstrijd wil ik er nog weleens een paar dagen mee rijden. Ze slijten meer van het wassen dan van het gebruik.

Ik zou het erg kortzichtig vinden als een jury een punt minder geeft als bijvoorbeeld een paard niet geschoren is. Een paard blijft een paard en heeft dus haar. Paarden zouden niet geschoren moeten worden omdat het mooi is, maar omdat het functioneel is. En dat is hetzelfde met ijzers. Zonder is nog steeds beter voor de hoeven. Zelf heb ik in de zomer ijzers ivm met kalkoenen. Maar in de winter gaan ze eraf. Stalpaarden kunnnen zonder sokken maar gelukkig kunnen de meeste nog de buitenlucht inademen.

Zou mijn merrie waarvan de staart half door het veulen is afgevreten ook minder punten voor de verzorging krijgen? Dan had ik maar extensions moeten zetten!

Naar mijn idee zou iedereen hetzelfde punt moeten krijgen of er moet echt iets aan mankeren. Inderdaad ongewassen benen, niet ingevlochten.