Pony's hoger dan Z2? KNHS antwoordt:

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara_m

Re: Pony's hoger dan Z2? KNHS antwoordt:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:57

Nistria schreef:
schaapjuh schreef:
Bedoel, wat doet stokmaat er nou toe

Naar mijn idee heel veel.

Ik denk dat in de hogere dressuur een (te) klein paard niet in je voordeel werkt. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, kijk naar Berkel I Dancer, maar over het algemeen denk ik dat de grote pony's het niet gaan redden tussen de paarden, of je moet met 62% tevreden zijn...

Ben ik met je eens Nistria. Moeten de pony's dan op trens blijven, of gaan we net als in Dtsl stang en trens invoeren? Ik denk dat een heleboel kids daar niet mee kunnen rijden!

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:58

haha, een heleboel volwassenen ook niet hoor!!
Maar ik denk dat alles dan wel op stang en trens moet, je moet toch 1 lijn trekken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:02

Barbara_m schreef:
Ik denk dat een heleboel kids daar niet mee kunnen rijden!

Maar dat kunnen ze wel leren.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:06

Tja en toch ben ik het daar niet mee eens. Kinderen zijn toch wat sneller boos en gaan dan in die kleine pony-mondjes zitte harken. Krijgen we allemaal bloederige verhalen. (En idd een heleboel volwassenen kunnen er ok niet fatsoenlijk mee rijden, maar ja ligt misschien ook een beetje aan de begeleiding???)

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:08

Misschien die kinderen ook meteen een diervriendelijke mentaliteit bijbrengen? Dat is toch wel het minste wat je dient te hebben als je (top)sport bedrijft met een dier. En dat geldt IMO overigens voor iedere ruiter.

Er maar meteen van uitgaan dat ze 'er toch niet mee kunnen omgaan' vind ik nogal kort door de bocht.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:11

Karin schreef:
Misschien die kinderen ook meteen een diervriendelijke mentaliteit bijbrengen? Dat is toch wel het minste wat je dient te hebben als je (top)sport bedrijft met een dier. En dat geldt IMO overigens voor iedere ruiter.

Er maar meteen van uitgaan dat ze 'er toch niet mee kunnen omgaan' vind ik nogal kort door de bocht.

Mentaliteit bijbrengen, hoe ga je dat doen dan? Kinderen leren door te doen en niet theoretisch.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:12

Mentaliteit bijbrengen gebeurt ook in de opvoeding en op scholen. Ik zou niet weten waarom dat in de (top)sport niet zou kunnen.

Hoe dat moet gebeuren, daar zijn (sport)pedagogen en mensen in het onderwijs beter in thuis dan ik.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:16

Ik hoop dat de KNHS in gaat zien dat het grootste gedeelte van de ponyruiters/amazones de Z dressuur NET aan kan. Het ''ZZ licht'' zal dan gewoon bijna niet haalbaar zijn. De kaderleden halen het vast wel, maar wanneer je net 60-61-62% in de reguliere Z2 haalt, kan je in een eventueel hogere klasse gewoon niet scoren.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:20

Dan komen die ruiters zichzelf toch vanzelf wel tegen?

Als ze niet de kans krijgen om te laten zien wat ze kunnen, dan zul je nooit weten of ze het aankunnen of niet. Laat ze dan maar 'zichzelf tegenkomen'.

Dat draagt IMO ook bij aan de ontwikkeling van een gezonde sportmentaliteit: je realiseren dat niet alles haalbaar, maakbaar en 'koopbaar' is.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:23

Karin schreef:
Dat draagt IMO ook bij aan de ontwikkeling van een gezonde sportmentaliteit: je realiseren dat niet alles haalbaar, maakbaar en 'koopbaar' is.

Maar dat is aan de papa's en mama's. Niet aan de kids.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:50

Dat klopt. En de ouders spelen IMO nog altijd de belangrijkste rol in de opvoeding c.q. ontwikkeling van de mentaliteit van een kind. Daar kunnen zij hun kinderen iets over bij brengen en dat is hun taak IMO ook, maar daar gaat het blijkbaar al scheef.

Maar om nou heel kort door de bocht te stellen dat kinderen niets te zoeken hebben in het ZZ-licht omdat ze niet kunnen omgaan met S&T gaat er bij mij niet in. Want daar ging het hier om.

Pasterza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 19:42

Nistria schreef:
ik weet niet waar jij die woorden vandaan haalt..
Maar kleinere paarden bewegen over het algemeen ook kleiner en dan win je het niet tussen de groter bewegende paarden...

Waarom zou een groter paard meer kans hebben om te winnen, alleen maar omdat ie groter en dus ook grotere bewegingen heeft?? Is dat nou het doel van dressuur (en dus ook de meeste winkans?)?

miisshOrse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:47

Karin schreef:
Dan komen die ruiters zichzelf toch vanzelf wel tegen?

Als ze niet de kans krijgen om te laten zien wat ze kunnen, dan zul je nooit weten of ze het aankunnen of niet. Laat ze dan maar 'zichzelf tegenkomen'.

Ben ik het helemaal mee eens!

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:00

Lielle schreef:
griebels schreef:
En hoe zit dat met de rassen die onder de 'paarden'rassen vallen zoals de arabier?

stokmaat is het enige criterium.

Ja dat slaat echt nergens op dat door een stokmaat een paard opeens een pony is in nl.
Vind dat men dan belachelijk weinig verstand heb van paarden/pony s heb.

In het buitenland lopen zeer veel Arabische Volbloeden op hoog niveau!
En als men ambities heb om met een pony(in sommigen gevallen klein paard) hoger kan komen...
Dan hoor je dat toch te stimuleren??

En tegenwoordig willen ze grote paarden hebben in wedstrijd sport je zal maar heel klein zijn of hoogtevrees hebben....

Nee de regels die ze hier opleggen slaan echt drie keer nergens op
Laatst bijgewerkt door Barcelano op 12-12-05 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:05

schaapjuh schreef:

Weetje, de KNHS/ FEI moet gewoon jeugd en volwassen rubrieken maken voor de mens en geen onderscheid tussen paard en pony , net zoals met westernwedstrijden toch? En dan mss ook amateurs & profs. Zijn we meteen van alle gezeik af. Bedoel, wat doet stokmaat er nou toe

Dit vind ik inderdaad een goede ja:)

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:11

Barcelano, even beter lezen. Je mag dus per 1 april met alles vanaf 1.48 ook ZZ-L en hoger starten.

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:19

schaapjuh schreef:
Nistria schreef:
Maar kleinere paarden bewegen over het algemeen ook kleiner en dan win je het niet tussen de groter bewegende paarden...

Waarom zou een groter paard meer kans hebben om te winnen, alleen maar omdat ie groter en dus ook grotere bewegingen heeft?? Is dat nou het doel van dressuur (en dus ook de meeste winkans?)?

Nou dan had ik de B nog niet eens uitgekomen als dat het enige is.

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:34

Lielle schreef:
Barcelano, even beter lezen. Je mag dus per 1 april met alles vanaf 1.48 ook ZZ-L en hoger starten.

Tnx had niet heel het topic doorgelezen
nou toch nog goed nieuws:)

martinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:19

aan de ene kant mag je er wel vanuit gaan dat de kids die boven de Z2 gaan rijden toch wel een beetje kunnen rijden ( dus oowk eventueel met stang en trens) maar aan de andere kant...kweet niet....op de 1 of andere manier vind ik het oowk weer niet echt een super idee...ik heb zelf oowk Z2 bij de pony's gereden...kzag mezelf nou niet echt met stang en trens rijden bij de pony's.. Kweet niet wat dat nou anders is bij de paarden...maar tog...ben het denk ik gewoon niet gewend..Alleen maar bij de paarden... (Mijn pony was btw pcies 1.48)

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:39

schaapjuh schreef:
Nistria schreef:

De beweging maakt vaak wel het verschil tussen een 6 en een 9.
Kijk bijvoorbeeld naar wissels en verruimingen, deze zijn toch wel erg belangrijk in het ZZlicht of hoger.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:51

Mee eens. En waar houd het dan op voor de ponysport? Welke pony zou het GP niveau aan kunnen?

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:53

Hoby

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:55

Ja, de A-kaderleden vast wel. Hoby, Power ook wel, Basalt wanneer die een keer braaf is... Maar dan zijn er steeds maar 3 echte deelnemers (misschien wel iets meer), maar dan is er toch geen competitie?

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:01

En het zijn D-tjes..
Ja die duitse D-pony's jeetje wat een kanjers!! Net zo als die palomino van Rothenberger!

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:02

Ja wat een dier he! (Doe die maar en dan in 175 voor mij ).