Onderzoek voor kürmuziek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:54

Ik heb alles gevolgd en ben het eigenlijk wel eens met de meeste conclusies.Blijft natuurlijk wel dat het erg duur is om een goed passende
kur te vinden tegen een betaalbare prijs.Misschien moeten we
dan toch maar extra goed rijden Tong uitsteken

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 00:23

Citaat:
Wel vind ik het jammer dat rijtechnische nog voor zo'n groot gedeelte mee telt bij de beoordeling van het artistieke gedeelte.
Ik vind dat zelf toch min of meer los van elkaar staan.
Het kan rijtechnisch dan misschien niet zo geweldig zijn, maar artistiek zeker wel.

Als je alle individuele uitslagen bekijkt per onderdeel dan zul je zien dat de artistieke score een (bijna) vaste relatie heeft met de technische score, en zo hoort het m.i. ook. Ik heb laatst op mijn website alle uitslagen per onderdeel gepubliceerd van alle deelnemers aan de kür op muziek in Athene, en je kunt hier duidelijk de relatie tussen het technische gedeelte en het artistieke gedeelte zien. Daarnaast is het natuurlijk zo dat de artistieke score voor een groot gedeelte wordt bepaald door technische zaken zoals:

rhytm, energy and elasticity
harmony between horse and rider
degree of difficulty and well calculated risks

en deze zaken hebben natuurlijk meer betrekking op het technische gedeelte dan op het artistieke gedeelte.

Wat ik voor een kürmaker het meest belangrijke vindt is het feit dat hij beschikt over een gigantisch aantal CD's met heel goede instrumentale en exclusieve muziek, en verder is het nooit weg om goede contacten te onderhouden met de platenmaatschappijen, waardoor je vaak pre-releases toegestuurd krijgt. En de beste school voor elke kürmaker is om voor één en dezelfde belangrijke wedstrijd vijftien küren te moeten maken, dan ben je n.l. wel verplicht om verder te kijken dan Pirates of the Caribbean, Lord of the Rings, Enya, Enigma, Classick Rock of de X-files. Op een wedstrijd in Aerdenhout heb ik een paar jaar geleden 12 keer de muziek van Riverdance gehoord, wat een afgang !
Voordat Ruslana het Eurovisie SongFestival won, had één van mijn klanten al drie keer op deze muziek gereden, en daar gaat het volgens mij om.

De plat getreden paden eens een keer verlaten.

Theo

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 08:02

Horsedances schreef:
Wat ik voor een kürmaker het meest belangrijke vindt is het feit dat hij beschikt over een gigantisch aantal CD's met heel goede instrumentale en exclusieve muziek, en verder is het nooit weg om goede contacten te onderhouden met de platenmaatschappijen, waardoor je vaak pre-releases toegestuurd krijgt. En de beste school voor elke kürmaker is om voor één en dezelfde belangrijke wedstrijd vijftien küren te moeten maken, dan ben je n.l. wel verplicht om verder te kijken dan Pirates of the Caribbean, Lord of the Rings, Enya, Enigma, Classick Rock of de X-files. Op een wedstrijd in Aerdenhout heb ik een paar jaar geleden
12
keer de muziek van Riverdance gehoord, wat een afgang !
Voordat Ruslana het Eurovisie SongFestival won, had één van mijn klanten al drie keer op deze muziek gereden, en daar gaat het volgens mij om.

De plat getreden paden eens een keer verlaten.

Theo

Zo Oot mag je toch glurenen in "de keuken" van Theo, kijk dit zijn uitspraken waar we hier wat aan hebben OK dan!

oot123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 08:23

WWWiske schreef:
_/-\o_ Zo Oot mag je toch glurenen in "de keuken" van Theo, kijk dit zijn uitspraken waar we hier wat aan hebben OK dan!

Ik had al een klein idee waar Theo mee aan het koken is en dat doet hij prima.

Maar 15 küren voor 1 wedstrijd, dat is me nog te veel. Ik ga dat qua tijd ook gewoon niet redden, niet als ik het goed wil doen zonder alleen te knippen en plakken. Ik doe toch zeker 3 weken over het maken van een kür en dat is minimaal! 15 x 3 =............. Roomboter!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:08

We waren laatst op een wedstrijd in Amersfoort gaan kijken, waar we 2 combinaties bijna achter elkaar zagen starten met precies dezelfde kur. En dan niet alleen de muziek hetzelfde, maar ook de choreografie. Dat zou ikzelf toch heel genant vinden Bloos!.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:17

Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat zowel Theo als Oot altijd weer wat nieuws verzinnen, is het niet zo dat je toch zo af en toe toch wat dingetjes steelt?

Dat doen ruiters onderling namelijk ook van elkaar, horen ze iets leuks, gaan ze dat meteen ook zelf in hun kur laten verwerken, is degene die origineel was, heel snel niet meer origineel, je zou dan dus min. 2 keer per jaar een andere kur moeten laten maken.
Laatst bijgewerkt door WWWiske op 01-10-04 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:20

Hebben jullie de desbetreffende combinaties nog gesproken?
Ik zou het echt heel erg vinden als ik zou merken dat 'mijn' muziek nog een keer op dezelfde wijze gebruikt zou zijn.

oot123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 10:18

WWWiske schreef:
Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat zowel Theo als Oot altijd weer wat nieuws verzinnen, is het niet zo dat je toch zo af en toe toch wat dingetjes steelt?

Dat doen ruiters onderling namelijk ook van elkaar, horen ze iets leuks, gaan ze dat meteen ook zelf in hun kur laten verwerken, is degene die origineel was, heel snel niet meer origineel, je zou dan dus min. 2 keer per jaar een andere kur moeten laten maken.

Ik ga er voor dat de door mij op maat gemaakte küren steeds weer anders zijn. Ik heb er ook nog niet zo veel gemaakt als Theo dus die zal daar zeker meer moeite mee hebben.

Het hangt van de ruiter af, sommige roepen ik wil bekende melodieen of ik wil Rolling Stones en anderen laten je vrij.
Er is zoveel muziek en in zo veel uitvoeringen de mogelijkheden zijn eindeloos, alleen denken de ruiters daar soms anders over.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:29

ja ben ik met je eens, maar het willen rijden van een kur op een bekend deuntje is ook wel menselijk denk ik, bij onbekende nummers blijft de dansvloer tenslotte vaak leeg, bij de bekende swingers, "stormt" iedereen de dansvloer op.......

oot123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 11:26

Klopt helemaal. Het enige nadeel is dat ik nog niet zo lang meedraai en dat ik dus niet precies weet wat er veel gebruikt is. In de kür van Jacobien heb ik de X files gebruikt omdat we dat samen graag wilden. Niet wetende dat dit ook al uitgemolken is, altands daar hoorde ik Theo net iets over zeggen.
Ik ben dus meestal afhankelijk van de ruiters en als ik zelf iets verzin dan kan dat al een keer gedaan zijn. Het zal alleen nooit hetzelfde zijn omdat ik natuurlijk niet wist dat het al een keer gedaan was.

Verder ga ik na dit topic op zoek naar nieuwe dingen die hoop ik niet veel gedaan zijn. Ik hoop dat de mensen voor wie ik de küren maak ook meedenken en lef hebben voor nieuwe dingen, ook als ze Z2 of Z1 rijden.

Zoals de Rock and Roll, is dat al veel gedaan? Niet in een klassiek jasje maar puur?

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 13:08

oot123 schreef:

Verder ga ik na dit topic op zoek naar nieuwe dingen die hoop ik niet veel gedaan zijn.

Zoals de Matteus Passion bijv. ? Haha! Haha! zitten overigens hele aparte stukken in

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 13:20

Fitzroy schreef:
Hebben jullie de desbetreffende combinaties nog gesproken?
Ik zou het echt heel erg vinden als ik zou merken dat 'mijn' muziek nog een keer op dezelfde wijze gebruikt zou zijn.

Ik vermoed dat dit de standaard kur is waar Marvins Music het over heeft.

Omdat alle lijnen en oefeningen ook precies hetzelfde waren. Het was een identieke kur, alleen dan uitgevoerd door 2 verschillende combinaties. Of 1 had een kur en heeft die uitgeleend aan een ander maar dat lijkt me ook sterk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 13:38

Gaat er nog iemand naar Geldrop vanavond voor de Late Nite Freestyle??

oot123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 14:41

WWWiske schreef:
Zoals de Matteus Passion bijv. ? Haha! Haha! zitten overigens hele aparte stukken in

Samen doen?

Oh nee mocht niet commercieel Tong uitsteken

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:18

Lovely schreef:
Gaat er nog iemand naar Geldrop vanavond voor de Late Nite Freestyle??

nee wel het MECC op zondag 12 december, de hele ochtend kur!!!!! van Z2 niveau tot Grand Prix, dat wordt dus smullen.

ik ben benieuwd hoeveel dezelfde kuren ik die ochtend zal gaan horen Haha!

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:21

Laat ik mijn keukendeur nog wat verder open zetten. Als ik zie dat bepaalde muziek die ik gebruikt heb voor een Nederlandse Z-combinatie heel erg hoge cijfers van de jury (en natuurlijk het publiek) ontvangt, dan kan deze muziek natuurlijk ook best gebruikt worden voor een Level 3 rider in Australië, Engeland en Amerika. Voor mij (en daar wordt hier zeer terecht over gesproken) is het ergste wanneer de muziek ook door andere gebruikt wordt, maar an de andere kant van de wereld "why not" Met de top-5 muziekmakers in de wereld hebben we afgesproken dat we elkaar op de hoogte houden wat voor muziek onze klanten voor belangrijke evenementen gaan gebruiken, zodat we geen doublures krijgen op de wereldbeker wedstrijden of Olympische spelen. Ik heb in het verleden mensen zien huilen op het losrijterrein omdat "hun" muziek al drie keer gebruikt werd, voordat ze de ring in moesten. Dus naast het hebben van een verschikkelijke grote database van goede en aparte instrumentale muziek, is het net zo belangrijk om te weten wat er allemaal gebruikt wordt door andere combinaties.

Daarnaast kan ik via de bezoekers van mijn jukebox op het Internet, duidelijk zien welke stijl van muziek in welk land op dat moment in trek is. En dit levert vaak zeer verassende resultaten op, waarmee ik weer verder kan.

Het zal jullie niet vreemd in de oren klinken dat wanneer je een pole organiseer op een Amerikaans forum, met als vraag welke muziek vonden jullie nu echt het mooist tijdens de laatste Olympische Spelen, dat de muziek van Debbie McDonald en Brentina wint, terwijl ze in een zelfde pole in Duitsland vijfde wordt. Natuurlijk (en terecht) staat de muziek van Anky in Nederland, Australie, Engeland maar vooral in Frankrijk op de eerste plaats. Dit heeft natuurlijk best een beetje met chauvinisme te maken, maar het belangrijkste is toch dat de Amerikanen van veel trompetgeschetter houden (kortom zware muziek). In de komende verkiezings-campagnes in Amerika hoor je eigenlijk nu al hetzelfde "veel geblaat en weinig wol"

Maar nogmaals er zijn een aantal zaken welke de groei van de populariteit van de kür constant frustreren, en dat zijn naar mijn bescheiden mening :

Het lenen en uitlenen van küren (zowel Choreografie en Muziek)
Het gebruik van synthesizers
Het achter de grote meute aanlopen, in vaktermen, het zgn "MamaMia, Pirates of the Caribbean, Riverdance, Lord of The Rings syndroom"

Als ik klant zou zijn van een "muziekmaker" zou ik afspreken dat ik pas hoefde te betalen nadat ik minstens (gemiddeld) een 7.5 voor de muziek heb gekregen

Theo

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:39

Horsedances schreef:
Laat ik mijn keukendeur nog wat verder open zetten. Als ik zie dat bepaalde muziek die ik gebruikt heb voor een Nederlandse Z-combinatie heel erg hoge cijfers van de jury (en natuurlijk het publiek) ontvangt, dan kan deze muziek natuurlijk ook best gebruikt worden voor een Level 3 rider in Australië, Engeland en Amerika. Voor mij (en daar wordt hier zeer terecht over gesproken) is het ergste wanneer de muziek ook door andere gebruikt wordt, maar an de andere kant van de wereld "why not" Met de top-5 muziekmakers in de wereld hebben we afgesproken dat we elkaar op de hoogte houden wat voor muziek onze klanten voor belangrijke evenementen gaan gebruiken, zodat we geen doublures krijgen op de wereldbeker wedstrijden of Olympische spelen. Ik heb in het verleden mensen zien huilen op het losrijterrein omdat "hun" muziek al drie keer gebruikt werd, voordat ze de ring in moesten. Dus naast het hebben van een verschikkelijke grote database van goede en aparte instrumentale muziek, is het net zo belangrijk om te weten wat er allemaal gebruikt wordt door andere combinaties.

Theo

Bouwoverleg...........

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:41

Citaat:
Bouwoverleg...........

Nee respect voor het publiek wat heel veel geld moet betalen om het e.e.a. te kunnen aanschouwen !

Theo

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:45

Die kwamen volgens mij allemaal gratis doordat ze bij Salinero in het paspoort stonden.........

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:11

Anoukie schreef:
Ik vermoed dat dit de standaard kur is waar Marvins Music het over heeft.

Omdat alle lijnen en oefeningen ook precies hetzelfde waren. Het was een identieke kur, alleen dan uitgevoerd door 2 verschillende combinaties. Of 1 had een kur en heeft die uitgeleend aan een ander maar dat lijkt me ook sterk.

Tja, ik weet nu nog precies wie waar op welk niveau met een standaardkur van ons rijdt. Maar als deze wordt uitgeleend verlies ik natuurlijk alle controle. Overigens wordt deze standaardkur voornamelijk voor eenmalige demo's, shows, pas-de-deux's en zo op B - M niveau gebruikt.

Maar wanneer iemand zich plotseling selecteert en nog geen kur heeft kunnen maken is het ook op Z-niveau een oplossing. Kijk het past natuurlijk nooit zo mooi bij een combinatie als een op maat gemaakte kur, en soms dient het ook als opstapje om te zien of het kurrijden iemand bevalt.

Maar kampioenschappen ed op Z-niveau en hoger horen wat mij betreft ook echt niet met een standaardkur (of een geleende kur) gereden te worden. Dan doe je afbreuk aan de sport.

oot123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 19:00

Horsedances schreef:
Maar nogmaals er zijn een aantal zaken welke de groei van de populariteit van de kür constant frustreren, en dat zijn naar mijn bescheiden mening :

Het lenen en uitlenen van küren (zowel Choreografie en Muziek)

Het gebruik van synthesizers
Het achter de grote meute aanlopen, in vaktermen, het zgn "MamaMia, Pirates of the Caribbean, Riverdance, Lord of The Rings syndroom"

Als ik klant zou zijn van een "muziekmaker" zou ik afspreken dat ik pas hoefde te betalen nadat ik minstens (gemiddeld) een 7.5 voor de muziek heb gekregen

Theo

Toch Theo, ik denk dat je je hier wat beter in vaktermen zou moeten uitdrukken. Je spreekt over het hebben van vele cd's en het hebben van contacten met platenmaatschappijen voor de pre release van muziek. Hierdoor zou iedereen die inderdaad een beetje kan knippen en plakken, vriendjes heeft in Hilversum en kan omgaan met een programma als Cool Edit of Wave-Lab zijn eigen küren kunnen maken uit de cd's van James Last of elke leuke andere instrumentale cd. Als het zo makkelijk zou gaan dan had jij het niet zo druk!
Het is gewoon niet waar.

Ik ken genoeg studio's en heb deze week nog een demo opname gemaakt van mijn eigen band. Het verkrijgen van instrumentale muziek, dus opnames zonder stem is echt niet zo makkelijk. Er is geen platenmaatschappij die dit zomaar kostenloos doet. Ik denk toch echt dat je deze muziek zelf zal moeten maken als je een enorme database wilt hebben. Je zal echt gebruik maken van een midi productie om op deze manier tot een eind productie te komen. Deze week ben ik nog maar eens extra gaan kijken hoe een productie tot stand kan komen en wat men er allemaal voor gebruikt.
De geluidsmodules vliegen je om de oren en een geluidsmodule is niets meer of minder dan een synthesizer. Natuurlijk zijn ook deze modules er in div. vormen maten en kwaliteiten. Ik snap dan ook werkelijk niet hoe je aan de opmerking komt dat deze prachtige apparaten de kür op muziek vergallen.
Een goed gebruik van moderne middelen zoals Cubase SX, Nuendo, Pro Tools, VST instrumenten, Sample bibliotheken, synhesizers en al wat nog meer electronisch is qua muziek gecombineerd met een gezonde dosis kennis, durf en tijd maken küren die gaan opvallen. De mijne zijn nog lang niet zo ver maar het begint te komen.

Een tempowisseling maken in een kür die gemaakt is uit puur knip en plakwerk uit cd's doet enorm af aan de kwaliteit van het geheel. Natuurlijk kan je hier veel verbergen/opvullen door goed gebruik van overgangs instrumenten of geluiden of een lekker effect doet ook wonderen.

In een vorig topic schreef je over je eigen ontwikkelde software op het gebied van küren maken. Ik snap dat je hierover niets wilt vertellen. Ik kan je wel zeggen dat je juist met deze software een goudmijn in handen hebt! Als je met deze software zonder gebruik van synthesizers en alleen met cd's zulke mooie küren kan maken zoals jij dat kunt dan zou ik hier gelijk pattent op aanvragen.

Olaf

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:36

Olaf schreef :

Citaat:
Als het zo makkelijk zou gaan dan had jij het niet zo druk!
Het is gewoon niet waar.

Het merendeel van mijn klanten en straks misschien ook jouw klanten denken heel anders over muziek voor een kür maken, waarom zouden ze vele honderden uren besteden aan het uitzoeken van muziek, het leren omgaan met de benodigde software terwijl ze het benodigde bedrag in een paar uur kunnen verdienen met het geven van lessen en/of clinics.
Maar er zijn ook mensen waarvoor elk bedrag te hoog is, en deze hebben misschien wel de tijd en ambitie om het zelf te doen. Ik heb diverse "doe het zelvers" die ik help met bepaalde adviezen, de muzikale overgangen wat verbeteren etc.., maar de rest doen ze zelf, en vaak heeeeeel erg goed. Aangezien mensen in Amerika al kür beginnen te rijden op traingslevel (dat is zelfs nog onder ons B-niveau) en zelfs vaak niet eens geld hebben om hun paard hoefijzers te geven, wordt er in dit land heel veel zelf gedaan. Door ook dit soort mensen te helpen krijg ik weer meer inzicht in hoeveel goede muziek er eigenlijk beschikbaar is. En echt Olaf het is absoluut geen "rocketscience" om een acceptabele kür te maken.
Vanuit mijn achtergrond als muziekmaker voor radio en tv-commercials, documentaires etc. heb ik zo'n 16.000 instrumentale CD's tot mijn beschikking waaruit ik kan putten. Vaak muziek van orkesten waar niemand ooit van gehoord heeft, zo is er een serie CD's van het Sven Libaek Orchestra die alleen in pre-releases beschikbaar zijn, en die heel erg geschikt zijn voor de kür op muziek. Zelfs heb ik eens een bericht op alle forums gezet dat iemand van mij een gratis kür krijgt als ze mij aan nog meer muziek van dit orkest kunnen helpen.

Citaat:
Je zal echt gebruik maken van een midi productie om op deze manier tot een eind productie te komen

Nooit en never komt er bij mij iets anders aan te pas als bestaande CD's of orkestbanden (welke laatste mij vaak in DAT-formaat worden opgestuurd). Dus geen Midi, geen Synthesizer, geen Frummels of Fratsen. Hier zal ik ook altijd tegen blijven strijden. De enige twee kuren waar een orkest aan te pas zijn gekomen is de Yellow Submarine Kür van Coby en Ferro en de kür van Antoinette & Jarwo.

Citaat:
Er is geen platenmaatschappij die dit zomaar kostenloos doet

In tegendeel ze doen het graag, ik heb zelfs nog onlangs een brief gekregen van het management van één van de beste Europese bands die mij verzochten om hun muziek te gebruiken voor de Olympische Spelen. Omdat zij donders goed begrijpen wat dit voor een gratis reklame voor hen betekend. Na de gouden medaile van Anky en Bonfire in Sydney, was er een enorme boost in de verkoop van CD's van Neil Diamond !

Verder is het natuurlijk niet alleen omdat Anky een bloedhekel heeft aan synthesizers dat de eindproductie van Cees en Victor toch altijd weer de echte instrumenten zijn.

Citaat:
In een vorig topic schreef je over je eigen ontwikkelde software op het gebied van küren maken. Ik snap dat je hierover niets wilt vertellen. Ik kan je wel zeggen dat je juist met deze software een goudmijn in handen hebt! Als je met deze software zonder gebruik van synthesizers en alleen met cd's zulke mooie küren kan maken zoals jij dat kunt dan zou ik hier gelijk pattent op aanvragen.

Dank voor het compliment, en ja ik gebruik niets anders, ik investeer mijn tijd en geld in het luisteren naar muziek, en na al die jaren heb ik een tweede natuur ontwikkeld waardoor ik gelijk hoor of iets geschikt is voor de kür op muziek of niet. En verder zijn er al heel wat "doe het zelvers" aan wie ik mijn software gratis beschikbaar gesteld heb.
Is deze software zoveel beter als alle andere editing software die op de software-markt te koop is ? Nee.... maar het is wel speciaal geschikt gemaakt voor de behoeftes die het maken van een kür op muziek nu éénmaal met zich meebrengt.

Theo

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 12:40

Citaat:
Verder is het natuurlijk niet alleen omdat Anky een bloedhekel heeft aan synthesizers

En Edward Gal heeft die er ook zo'n bloedhekel aan ?
Er komt een andere lichting aan die duidelijk een andere voorkeur heeft .....

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:28

Citaat:
En Edward Gal heeft die er ook zo'n bloedhekel aan ?
Er komt een andere lichting aan die duidelijk een andere voorkeur heeft .....

Volker Mouritz heeft in Aken tijdens de persconferentie duidelijk gezegd, dat Edward beduidend hoger zou hebben gescoord als hij voor andere muziek had gekozen. Hierover is in vorige onderwerpen al zeer uitgebreid over gesproken.

En voordat het Belgische Junioren en YoungRiders team naar Denemarken ging voor de Europesche kampioenschappen heeft Mariette Withages nog een avond georganiseerd waarbij zij alle küren van de Belgische deelnemers heeft beoordeeld. Hierbij werd alles wat maar enigzins naar synthesizer rook afgekeurd. Synthesizer is en blijft voor mij "kort door de bocht geneuzel".

Theo

Krackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:54

CGJ12 schreef:
Die kwamen volgens mij allemaal gratis doordat ze bij Salinero in het paspoort stonden.........

*LOL* *LOL* *LOL* *LOL*