Gewicht ruiters op wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 16:33

Zonder het gewicht van een specifieke persoon te willen bespreken vind ik dat er geen uitzonderingen gemaakt moeten worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 16:33

En ziet het eruit dat het paard er onder lijd? Want dát is waar het over gaat.
Niet wat we mooi vinden. Of reclame vinden.
Onze eigen voorkeur.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 16:35

Kunnen wij altijd zien of het paard eronder lijdt dan?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 16:37

MyWishMax schreef:
Recreatie ruiters hebben bij ons geen licenties nodig oid. Ook geen lidmaatschap van iets, dus die mis je sowieso al.

Hier wel als je aangesloten wil zijn bij de club of verzekerd wil zijn bij paardensport vlaanderen. Tuurlijk zijn er altijd die je zal missen maar de groep is alvast veel groter dan alleen de wedstrijdruiters.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 16:39

Avalanche schreef:
Kunnen wij altijd zien of het paard eronder lijdt dan?

Op basis van de al vermelde studies hier kan je wel een gewichtslimiet relatief objectief instellen.

Overigens als je niet kan zien dat een paard lijdt (geen pijnsignalen, niet flegmatieker, geen verhoogde hartslag) dan lijdt het imo niet maar dat is niet zo hanteerbaar als gewoon een simpele gewichtslimiet in te stellen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 16:52

Op een KNHS wedstrijd wordt gekeken naar het rij kunstig geheel. Mocht een ruiter het paard in de weg zitten op welke manier dan ook, dan komt dit tot uiting in de punten, of er wordt een opmerking gemaakt op het protocol. Dit kan als ruitertjes te lang, te groot, te zwaar zijn, cq te lomp rijden, bonken, trekken etc etc.
Wegen van ruiters cq amazones vind ik volstrekt ongewenst. en eerlijk gezegd vind ik het zelfs schokkend dat zoveel mensen dat een serieus iets vinden om in het leven te roepen op die plek. Bodyshaming ligt heel erg dichtbij en ik vind het buitengewoon mensonvriendelijk en ik moet er niet aan denken aan de psychische nood die daardoor kan ontstaan bij met name jonge meisjes met alle gevolgen van dien.

Daarbij is het heel erg moeilijk om objectieve criteria daarvoor op te stellen want het ene paard is het andere paard niet, de ene rug is sterk, de andere week en alles wat er tussen zit. Wat doen we dan met paarden die overgewicht zouden hebben? Moeten die dan ook maar op de weegschaal? Cq gediskwalificeerd, cq veel te mager zijn?

Daarbij is sporten gezond voor mens en dier. Dus als iemand niet meer wedstrijd zou mogen rijden, kan dit slecht zijn voor zowel het paard als de mens. Dus nee, ik zie er totaal niets in.

Laat gewichtsopmerkingen daar waar het hoort. Op de manege, in de vriendenkring, instructrices etc. Maar niet op die plek. Als Hercule moest kiezen tussen een dikke goed rijdende mevrouw, en het veertje dat mijn kleinkind was en die hem in de houtgreep had dan zou hij kiezen voor de dikke goed rijdende mevrouw. Hij was zo opgelucht toen ik na paar minuten mijn kleinkind eraf haalde want die trok hij echt niet (10 jaar oud en een veertje). Mijn vriendin een te zware dame, vond hij heerlijk die meid rijdt en reed zo fantastisch. Geen greintje pijn. Dus vanwege heel veel redenen vind ik het echt vreselijk ongewenst en buitengewoon onaardig zowel voor mens als zijn paard die wie weet hoe gek op zijn baasje is als we hier mee gaan beginnen.

Dit stuk is geschreven door Pien, die voor haar 60 ste veel en veels te mager was en nu normaal op gewicht (vindt zichzelf te dik). Dus het is niet preken voor eigen parochie.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:08

Maar Pien, waarom moeten de paarden dan ongemak ervaren vanwege het gemakzucht van de ruiter? Dat is toch krom?

Eens, sporten is gezond, maar als je echt te zwaar bent, val dan middels een andere sport af, en stap dan pas weer op een paard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:12

Ailill schreef:
Maar Pien, waarom moeten de paarden dan ongemak ervaren vanwege het gemakzucht van de ruiter? Dat is toch krom?

Eens, sporten is gezond, maar als je echt te zwaar bent, val dan middels een andere sport af, en stap dan pas weer op een paard.

Dat is maar de vraag of paarden ongemak ervaren. Denk aan ijslanders die mannen dragen etc etc. Het wordt allemaal veel te rigide vind ik. En ik vind het op die plek niet thuis horen. Ik ben absoluut niet voor te dikke mensen te laten paardrijden. Maar het is altijd een combinatie van verschillende factoren.

Lees mijn bericht eens goed Ailill dat is veel genuanceerder als dat jouw antwoord laat vermoeden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:15

pien_2010 schreef:
Op een KNHS wedstrijd wordt gekeken naar het rij kunstig geheel. Mocht een ruiter het paard in de weg zitten op welke manier dan ook, dan komt dit tot uiting in de punten, of er wordt een opmerking gemaakt op het protocol. Dit kan als ruitertjes te lang, te groot, te zwaar zijn, cq te lomp rijden, bonken, trekken etc etc.
Wegen van ruiters cq amazones vind ik volstrekt ongewenst. en eerlijk gezegd vind ik het zelfs schokkend dat zoveel mensen dat een serieus iets vinden om in het leven te roepen op die plek. Bodyshaming ligt heel erg dichtbij en ik vind het buitengewoon mensonvriendelijk en ik moet er niet aan denken aan de psychische nood die daardoor kan ontstaan bij met name jonge meisjes met alle gevolgen van dien.

Daarbij is het heel erg moeilijk om objectieve criteria daarvoor op te stellen want het ene paard is het andere paard niet, de ene rug is sterk, de andere week en alles wat er tussen zit. Wat doen we dan met paarden die overgewicht zouden hebben? Moeten die dan ook maar op de weegschaal? Cq gediskwalificeerd, cq veel te mager zijn?

Daarbij is sporten gezond voor mens en dier. Dus als iemand niet meer wedstrijd zou mogen rijden, kan dit slecht zijn voor zowel het paard als de mens. Dus nee, ik zie er totaal niets in.

Laat gewichtsopmerkingen daar waar het hoort. Op de manege, in de vriendenkring, instructrices etc. Maar niet op die plek. Als Hercule moest kiezen tussen een dikke goed rijdende mevrouw, en het veertje dat mijn kleinkind was en die hem in de houtgreep had dan zou hij kiezen voor de dikke goed rijdende mevrouw. Hij was zo opgelucht toen ik na paar minuten mijn kleinkind eraf haalde want die trok hij echt niet (10 jaar oud en een veertje). Mijn vriendin een te zware dame, vond hij heerlijk die meid rijdt en reed zo fantastisch. Geen greintje pijn. Dus vanwege heel veel redenen vind ik het echt vreselijk ongewenst en buitengewoon onaardig zowel voor mens als zijn paard die wie weet hoe gek op zijn baasje is als we hier mee gaan beginnen.

Dit stuk is geschreven door Pien, die voor haar 60 ste veel en veels te mager was en nu normaal op gewicht (vindt zichzelf te dik). Dus het is niet preken voor eigen parochie.

Pien.... misschien redeneer je teveel vanuit emotie gebaseerd op die ene vriendin met dat ene paard die je kent die je beiden veel pret gunt. Begrijpelijk.

Maar een paard is kwetsbaar.... en op paarden moet je zuinig zijn. Rijden is, ook door een capabele ruiter zonder overgewicht, al een belastende activiteit voor een paard.
Uit de vele secties die er zijn verricht is dit wel gebleken. Er is absoluut bewijs dat rijden schade toebrengt. Voor mij ook een reden om steeds weer te overwegen of ik er nog wel achter sta.

Nemen we met z'n allen niet het liefste het zekere voor het onzekere en zorgen dat we lekker fit en sportief op het paard klimmen?
Dus zelf op gewicht en in balans, en dan op het paard.

Gelukkig is voor het gros van de mensheid gewicht nog een 'keuze', m.a.w.: het overgrote deel kan gewicht verliezen en fit worden. En wanneer daardoor je geliefde dier langer meegaat, is dat uitstekende stok achter de deur om ermee aan de slag te gaan.

Hoe langer we alles maar goed vinden en met de mantel der liefde toedekken, hoe groter de kans dat op den duur er meer externe druk komt... Want paardensport ligt onder vuur, niet alleen de wijze van trainen, de wijze van houden, en de hulpmiddelen, maar ook de ruiters die steeds vaker veel te fors zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:19

pien_2010 schreef:
Ailill schreef:

Dat is maar de vraag of paarden ongemak ervaren. Denk aan ijslanders die mannen dragen etc etc. Het wordt allemaal veel te rigide vind ik. En ik vind het op die plek niet thuis horen. Ik ben absoluut niet voor te dikke mensen te laten paardrijden. Maar het is altijd een combinatie van verschillende factoren.

Lees mijn bericht eens goed Ailill dat is veel genuanceerder als dat jouw antwoord laat vermoeden.
Ik kan het inderdaad niet bewijzen, maar soms is iemand echt te groot/zwaar voor een paard. Of denk bijv. aan die arme ezeltjes op Griekse eiland, ik overbelicht nu, maar die dieren vinden dat echt niet prettig. Het is een extreme, maar dan komt imo minder extreem ook voor, wat dus wel schadelijk is voor het paard.

Ik lees je diepgang wel, maar ik denk dan wel (overigens) steeds vaker: waarom moet alles wijken voor de mens? Waarom moeten andere diersoorten zelfs lijden onder de tekortkomingen van mensen?

Verandering moet van binnenuit komen, wil het echt intrinsiek werken. Veel mensen kunnen dit niet, dan is via zo’n officiële weg, imo, juist goed. Primair jammer dat het nodig is, maar vaak veroorzaken mensen het (voor een groot deel) zelf, maar de dieren lijden daaronder.

Mijn opa (vroeger redelijk hoog niveau gesport), zei altijd: veel mensen willen iets (lees slank/gespierd/iets op prof. niveau/enzovoorts) zijn, maar het niet worden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:22

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:24

Nink laten we gewoon het hele paardrijden dan afschaffen. Want eer iemand in balans zit heeft er al veel paard onvriendelijke zaken plaats gevonden. Rijden is schadelijk, daar ben ik allang van overtuigd. Laten we er dan gewoon met zijn allen mee stoppen. Want de een trekt, de ander ragt zijn paard af, de derde is te zwaar, de 4de doet etc etc en we houden allemaal ziels veel van onze paarden.
Er zijn veel meer zaken als alleen het gewicht en het lijkt echt wel tegenwoordig dat we vooral het daarover moeten hebben. Het is gewoon teveel. Bodyshaming vind ik het en heel erg onwenselijk. En daarmee zeg ik dus niet laat iedereen maar als te dik op zijn paard zitten. Helemaal niet, maar ik vind het OP DIE PLEK wegen niet thuis horen.

Paardensport ligt onder vuur, dus als we gaan oordelen over anderen laten we dan gewoon met zijn allen de verstandigste zijn en de stekker eruit trekken.
HEt is niet zo voor niets dat er zoveel anorexia voorkomt in deze tijden.

Ann ik ga je links lezen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:29

Ann schreef:
N.a.v. dit topic ben ik gaan googlen en kwam ik onderstaande artikel tegen. Dit vond ik een mooie, heldere samenvatting en Bokt wordt er ook nog in genoemd. :D
https://www.jockeyclub.nl/overig-nieuws ... en-dragen/

Bron: https://www.jockeyclub.nl

Mooi artikel en ik ben het er volledig mee eens. Met name heel eens met de Franse paardenman die het over de sterke bergpaardjes heeft (wij hadden ook altijd sterkte berg paardjes). er komt veel meer bij kijken en ik vind het moderne gefokte paard een absoluut ander verhaal als die knoert harde paardjes. Ook fijhn dat in jouw verhaal Ann aandacht is voor anorexia en andere problemen waar jonge meisjes mee kampen en laten die nu net op die maneges rond lopen. Dat vraag wel beleid en ook sterke paardjes.

En die ezeltjes Ailil vind ik ook altijd heel erg zielig.

Even een anekdote die echt heel grappig was. R instructeur die echt heel zwaar was, vond dat hij op C een pony moest gaan zitten (Camarque) voor een correctie te doen. Ik zei tegen R dat ik vond dat dit echt niet kon→wij hadden C jaren geleast voor de kinderen dus ik vond dat ik recht van spreken had. Ik had het nog niet uitgesproken of C (was een echte doerak) vloog er vandoor met die dikke man en rende zo hard als ze kon naar de hooi balen en stopte en draaide zich 180 graden om. R werd gelanceerd. Hij stond op liep naar C en zei: "OK C je hebt gelijk en je punt gemaakt ik zal het nooit meer doen" _O-

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:36

Niet rijden is ook onwijs slecht want gedomesticeerde paarden, Nederlandse paarden die niets doen zijn over het algemeen moddervet met alle gevolgen van dien. Dan maar misschien diersoort paard afschaffen :=

Voor mensen die wel een gewichtslimiet op wedstrijd zouden willen invoeren, wat voor concreet limiet zou het volgens jullie moeten zijn? :) En zou het om absoluut gewicht gaan of BMI en/of paardgewicht gebonden? En wat is de onderbouwing (op dat ene niet-conclusieve onderzoek na dus). Hoe zien jullie dan de praktische uitwerking van zulke regels?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:41

Fly_high schreef:
Niet rijden is ook onwijs slecht want gedomesticeerde paarden, Nederlandse paarden die niets doen zijn over het algemeen moddervet met alle gevolgen van dien. Dan maar misschien diersoort paard afschaffen :=

Want beweging geven (en opletten dat een paard niet te zwaar wordt) kan alleen door er op te gaan zitten?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:47

Bodyshaming, hou op zeg..
al weegt iemand 200kg en is gelukkig dan moet hij/zij dat lekker zelf weten. T wordt voor mij pas een probleem als iemand met ernstig overgewicht op een dier gaat zitten.

En dan kun je roepen ‘hoeveel last heeft ie ervan’ maar denk eens even na…. Daarbij toont die ‘last’ zich pas op lange termijn he. Niemand krijgt longkanker van 1 sigaret. Is een opstapeling van.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:48

Wat een goed stuk hierboven.
Ik zeg ook altijd de bouw is zo belangrijk. Korte rug (wel dat een zadel nog goed past)
Brede borst met stevige benen op flinke hoeven speelt zeker zoveel mee dan dat gewicht van het dier.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:59

Dees schreef:
Lijkt me een voortreffelijke manier om het aantal starts nog verder te doen krimpen :D

Niet alleen de wedstrijd ruiters hoor, ook menig recreatie ruiter heeft de kont iets te dik :+

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:06

Ik denk dat je niet bij de ruiter maar bij het paard moet beginnen. Die ruiter gaat bij het woord weegschaal al met de hakken in het zand. Weeg en beoordeel het paard en geef daar een maximaal gewicht aan af. Zet dat in het paspoort net als bijvoorbeeld het meten van de pony’s. De meeste ruiters weten echt wel wat ze wegen. Ik denk dat het een manier is om mensen bewust te maken zonder dat de ruiters gelijk gewogen moeten worden. Ook voor maneges geeft het houvast voor de paarden die ze hebben.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:23

Die ezeltjes vind ik ook vreselijk, maar dit even terzijde.
Ik denk dat de meeste manegehouders daar wel correct rekening mee houden. Zelf heb ik ook jarenlang ponylessen gegeven, en ik zette de zwaardere kinderen op de stevigere pony's, dat is gewoon gezond verstand, en dat kon ik best goed inschatten, ook zonder weegschaal.
Maar wegen op wedstrijd? echt? Dat vind ik dus een no-go (en nee, ik ben niet obees). Het is de combinatie ruiter/paard die je moet bekijken. Paar jaar geleden was er zo'n volwassene, die slank was, en die Z-dressuur reed met een shet tussen de paarden. Dat vond ik dan persoonlijk vreselijk, en ik vond haar de pony ook in de weg zitten. Maar te zwaar was ze absoluut niet.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:26

Neem nu mezelf als voorbeeld.
Afbeelding
Dit ben ik met mijn quarter van 1.50. Past perfect vind ik zelf.

Afbeelding
En met mijn IJs van 1.32. Dit vind ik zelf op het randje.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:29

Gaan we nou weer een foto topic krijgen waarbij iedereen een foto van zichzelf post?
Het gaat om de cijfers toch? Ben je te zwaar voor je paard of niet? En natuurlijk ligt het ook aan de bouw van het paard maar er mogen best grenzen worden getrokken vind ik. Uit dierenwelzijn. Gewicht paard en dan een percentage en als je te zwaar bent ben je te zwaar. Hoe leuk het plaatje er misschien nog uit ziet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:33

Maar dan spreek jij jezelf ook meteen tegen. :)
Bouw paard telt mee.
En vervolgens gewicht paard percentage ruiter.
Want die hoog benige met lange rug van 170 groot en 550 kilo.
Kan waarschijnlijk minder dragen dan de stevige (niet dik) breed gebouwde tinker van 150 groot met hetzelfde gewicht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:35

DuoPenotti schreef:
Maar dan spreek jij jezelf ook meteen tegen. :)
Bouw paard telt mee.
En vervolgens gewicht paard percentage ruiter.
Want die hoog benige met lange rug van 170 groot en 550 kilo.
Kan waarschijnlijk minder dragen dan de stevige (niet dik) breed gebouwde tinker van 150 groot met hetzelfde gewicht.

Klopt maar toch zou ik het prima vinden om 1 duidelijke regel te krijgen. Ook al speelt in praktijk de bouw mee. Het is voor de bescherming van het dier. Ik zie echt veel te veel zware amazones butsen op wedstrijden. Ik ben voor om dat gewoon niet meer toe te laten op wedstrijd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 18:40

Voor bescherming van het dier is er wel meer belangrijk.

Hou ook eens neusriem controle. Bit controle of zelfs mond controle.

Gewicht lijkt wel een makkelijke om te pikken.

En nee ik zit niet boven de 20% inclusief tuig die knhs nu als leidraad heeft. Als ik het goed zeg.

En rij geen wedstrijd meer.... Dat krijg je dan als mensen toch te zwaar zijn.