Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MyWishMax schreef:Recreatie ruiters hebben bij ons geen licenties nodig oid. Ook geen lidmaatschap van iets, dus die mis je sowieso al.
Avalanche schreef:Kunnen wij altijd zien of het paard eronder lijdt dan?
Ailill schreef:Maar Pien, waarom moeten de paarden dan ongemak ervaren vanwege het gemakzucht van de ruiter? Dat is toch krom?
Eens, sporten is gezond, maar als je echt te zwaar bent, val dan middels een andere sport af, en stap dan pas weer op een paard.
pien_2010 schreef:Op een KNHS wedstrijd wordt gekeken naar het rij kunstig geheel. Mocht een ruiter het paard in de weg zitten op welke manier dan ook, dan komt dit tot uiting in de punten, of er wordt een opmerking gemaakt op het protocol. Dit kan als ruitertjes te lang, te groot, te zwaar zijn, cq te lomp rijden, bonken, trekken etc etc.
Wegen van ruiters cq amazones vind ik volstrekt ongewenst. en eerlijk gezegd vind ik het zelfs schokkend dat zoveel mensen dat een serieus iets vinden om in het leven te roepen op die plek. Bodyshaming ligt heel erg dichtbij en ik vind het buitengewoon mensonvriendelijk en ik moet er niet aan denken aan de psychische nood die daardoor kan ontstaan bij met name jonge meisjes met alle gevolgen van dien.
Daarbij is het heel erg moeilijk om objectieve criteria daarvoor op te stellen want het ene paard is het andere paard niet, de ene rug is sterk, de andere week en alles wat er tussen zit. Wat doen we dan met paarden die overgewicht zouden hebben? Moeten die dan ook maar op de weegschaal? Cq gediskwalificeerd, cq veel te mager zijn?
Daarbij is sporten gezond voor mens en dier. Dus als iemand niet meer wedstrijd zou mogen rijden, kan dit slecht zijn voor zowel het paard als de mens. Dus nee, ik zie er totaal niets in.
Laat gewichtsopmerkingen daar waar het hoort. Op de manege, in de vriendenkring, instructrices etc. Maar niet op die plek. Als Hercule moest kiezen tussen een dikke goed rijdende mevrouw, en het veertje dat mijn kleinkind was en die hem in de houtgreep had dan zou hij kiezen voor de dikke goed rijdende mevrouw. Hij was zo opgelucht toen ik na paar minuten mijn kleinkind eraf haalde want die trok hij echt niet (10 jaar oud en een veertje). Mijn vriendin een te zware dame, vond hij heerlijk die meid rijdt en reed zo fantastisch. Geen greintje pijn. Dus vanwege heel veel redenen vind ik het echt vreselijk ongewenst en buitengewoon onaardig zowel voor mens als zijn paard die wie weet hoe gek op zijn baasje is als we hier mee gaan beginnen.
Dit stuk is geschreven door Pien, die voor haar 60 ste veel en veels te mager was en nu normaal op gewicht (vindt zichzelf te dik). Dus het is niet preken voor eigen parochie.
pien_2010 schreef:Ik kan het inderdaad niet bewijzen, maar soms is iemand echt te groot/zwaar voor een paard. Of denk bijv. aan die arme ezeltjes op Griekse eiland, ik overbelicht nu, maar die dieren vinden dat echt niet prettig. Het is een extreme, maar dan komt imo minder extreem ook voor, wat dus wel schadelijk is voor het paard.Ailill schreef:Maar Pien, waarom moeten de paarden dan ongemak ervaren vanwege het gemakzucht van de ruiter? Dat is toch krom?
Eens, sporten is gezond, maar als je echt te zwaar bent, val dan middels een andere sport af, en stap dan pas weer op een paard.
Dat is maar de vraag of paarden ongemak ervaren. Denk aan ijslanders die mannen dragen etc etc. Het wordt allemaal veel te rigide vind ik. En ik vind het op die plek niet thuis horen. Ik ben absoluut niet voor te dikke mensen te laten paardrijden. Maar het is altijd een combinatie van verschillende factoren.
Lees mijn bericht eens goed Ailill dat is veel genuanceerder als dat jouw antwoord laat vermoeden.
Ann schreef:N.a.v. dit topic ben ik gaan googlen en kwam ik onderstaande artikel tegen. Dit vond ik een mooie, heldere samenvatting en Bokt wordt er ook nog in genoemd.![]()
https://www.jockeyclub.nl/overig-nieuws ... en-dragen/
Bron: https://www.jockeyclub.nl
Fly_high schreef:Niet rijden is ook onwijs slecht want gedomesticeerde paarden, Nederlandse paarden die niets doen zijn over het algemeen moddervet met alle gevolgen van dien. Dan maar misschien diersoort paard afschaffen
DuoPenotti schreef:Maar dan spreek jij jezelf ook meteen tegen.
Bouw paard telt mee.
En vervolgens gewicht paard percentage ruiter.
Want die hoog benige met lange rug van 170 groot en 550 kilo.
Kan waarschijnlijk minder dragen dan de stevige (niet dik) breed gebouwde tinker van 150 groot met hetzelfde gewicht.