Hoe kom je in de (top)sport?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eveque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 10:23

Dilan93 schreef:
Maar wat gaat dat tussenjaar je helpen om richting de topsport te komen?
Oprechte vraag van iemand die zelf na een tussenjaar het enorm tegen vond vallen om weer te gaan studeren.

Ik ben niet gericht op de topsport. Ik ben gericht op de sport en eventueel ooit in de toekomst als het mij lukt de topsport. Met een tussenjaar zit de vaart er wat meer in, omdat ik meer tijd heb om mij volledig op de sport te richten. Het is ook maar een van de velen mogelijkheden die ik langs ben gegaan, dus vandaar dat ik er nog geen concreet plan bij heb.

Wat vond jij tegen vallen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:27

Ja precies, wat denk je in dat tussenjaar ineens te kunnen gaan doen dan?
geld is geen probleem, dus hup snel dat hoog opgeleide paard kopen, anders kom je echt tijd te kort.

Die paarden inrijden en groomen, leuk!
Maar heeft niets te maken met ervaring in de sport, helemaal niets.
Maar ook dat is herhaalde aangehaald dat in je achtertuin heel wat anders is dan op wedstrijd terrein, zeker als je hoger komt. Dan is het paard juist op de wedstrijddag in topvorm hebben belangrijk.

Mijn tip, ga nu wedstrijden rijden en zet je doel op Z.
Kijk eerst maar eens of je dat gaat halen.
Want zoals je nu reageert is dat zelfs niet haalbaar. Want je zet geen stappen :)

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:28

Mijn ervaring is dat mijn school en later studie goed samen gingen met mijn wedstrijden (twee paarden ). Ik ging niet elke week op wedstrijd, maar de reden daarvan is ook dat ik mijn paarden niet wilde overbelasten door het continu op wedstrijdniveau te hebben lopen. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Of je kunt meerdere paarden starten misschien, dan kan je dat een beetje verdelen over de wedstrijden die je wilt starten. :)

DP: ze heeft twee dagen geleden dit topic gestart. :') Als ze overhaast een paard gekocht zou hebben zou het ook niet goed zijn.
Laatst bijgewerkt door Estribo op 18-05-22 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:29

YaraMaria schreef:
Dilan93 schreef:
Oprechte vraag van iemand die zelf na een tussenjaar het enorm tegen vond vallen om weer te gaan studeren.

Ik ben niet gericht op de topsport. Ik ben gericht op de sport en eventueel ooit in de toekomst als het mij lukt de topsport. Met een tussenjaar zit de vaart er wat meer in, omdat ik meer tijd heb om mij volledig op de sport te richten. Het is ook maar een van de velen mogelijkheden die ik langs ben gegaan, dus vandaar dat ik er nog geen concreet plan bij heb.

In ‘de sport’ als in subtop zal je helaas geen geld kunnen verdienen, zie mijn eerdere post over kennis die prix st georges heeft gereden.
Maar als je echt een jaar de tijd hebt en geld wil verdienen in de paarden, waarom doe je geen instructeursopleiding en begin je met een netwerk op te bouwen door betaald paarden door te rijden / op te leiden en les te geven? En dan ondertussen de wedstrijden in.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:32

YaraMaria schreef:
Dilan93 schreef:

Ik had in mijn tussenjaar veel vrijheid (en meer te besteden omdat ik werkte). Dus ik was veel met mijn paard bezig.

Toen ging ik een opleiding doen, en viel ineens een groot stuk vrijheid weg. Drie dagen school, 2 dagen stage. De stage vond ik dan wel leuk, maar school en huiswerk, daar liep ik soms wel de kantjes vanaf.

En dan ging het nog maar om een opleiding Paardenhouderij op MBO niveau. Universiteit lijkt me nog veel tijdrovender.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:39

Ik begrijp niet zo goed waarom je het de titel 'hoe kom je in de (top)sport?' geeft als topsport niet je eigenlijke doel is.

Nu mijn antwoord op je vraag. Ik heb zelf van 18 tot 21j in België bij de Young Riders gestart (ook op BK), dus nationaal. Valt dat onder je idee van de hogere sport? Ik deed uiteindelijk niet mee voor de prijzen, maar reed wel op dat niveau mee met mijn zelf opgeleide paard. Ik kocht mijn paard goedkoop op 12-jarige leeftijd aan (ze liep L/M niveau en sprong nog geen wissel) en reed een jaar later wel die PSG proeven. Achteraf gezien had ik ook beter eerst lager gestart, maar nu kon ik nog YR dus dat vonden we wel leuk.
Ondertussen is de merrie 18 en zijn we aan de eners/pi-pa bezig. Dat is dus wel al op een redelijk niveau. Ze is klaar om inter 1 te starten.
Ik heb dit altijd gecombineerd met een universitaire studie, maar leer wel makkelijk. Zat rustig nog 8u op stal omdat ik alles zelf deed (ook buiten zetten terwijl ze in pension stonden, om ze toch genoeg buiten te hebben).
Kreeg een tijdje een paard om ook YR te starten te rijden, maar die kreeg ik wel nadat ik dat niveau al reed met m'n eigen merrie. Had voordien ook enkel ervaring op L2 niveau op wedstrijd, maar reed wel af en toe op paarden tot Z1 niveau.
Hoe ik die overstap gemaakt heb is echt heel hard werken en het juiste paard tegenkomen. Met mijn vorige paardje kon ik namelijk even hard werken, maar die kon echt niet zo snel mee als de merrie.
In België mag je trouwens wel starten wat je wil, waardoor ik geen lagere proeven moest starten.

Maar uiteindelijk: ik hoefde die hogere sport niet persé in. Het paard is er ook niet voor gekocht en er zat geen druk achter. Ik ga ook nooit professioneel de paarden in. Ik geef wel wat lesjes, maar dit is echt beperkt tot vrienden/kennissen. Door mijn studie lukt het ook niet meer om nog een 2e paard te rijden, dus ik zou ook niet zo maar wat paarden in training kunnen doen.
Hoewel mijn merrie echt een uitdaging is, is ze wel heel veilig. Dat is voor mij belangrijker dan het niveau...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:47

Een tussenjaar is echt helemaal niet nodig. Ik kocht destijds een 2-jarige ruin precies in de introductieweek van mijn studie. Toen ik 6 jaar later afstudeerde reed ik er Z2 mee. Neem daarbij wel mee dat ik met een pony al M2 had gereden en startgerechtigd was in de Z. Dus ik al wel een paar jaar ervaring met het hele "spelletje" van wedstrijden en de uitvoering van de oefeningen.
Ik had een full-time studie met praktijk-blokken en ik had nauwelijks faciliteiten. Ik trainde in een afgezet stuk weiland van ca. 40 x 50 meter. Ik had wel mijn ouders achter mij staan, en vooral mijn moeder, die overal met mij heen ging. Voorlezen op concours, naar les 50 km verderop.

VogeltjeM schreef:
Jezelf puur kunnen focussen op de (top)sport is alleen weggelegd voor mensen met heel veel geld. Wat dat betreft is het gewoon niet eerlijk verdeeld in de maatschappij.
Veel geld helpt, maar is niet persé noodzakelijk. Adelinde Cornelissen heeft na haar studie en naast haar carrière in de dressuursport nog jarenlang gewerkt als docent Engels. Tot het niet meer te combineren viel met haar internationale wedstrijdcarrière. Maar ondertussen had ze ook voldoende naam gemaakt om in de paarden haar brood te kunnen verdienen. Toendertijd (inmiddels gescheiden) Christa en Sjak Laarakkers. Hebben beiden ook nog jarenlang een baan buiten de paarden om gehad en hun bedrijf opgebouwd daaromheen. Toen dat begon te lopen zijn ze stapsgewijs eerst korter gaan werken en daarna volledig in het paardenbedrijf gaan werken. Dus het kan wel, maar het is hard werken, lange dagen maken en je weten te onderscheiden van anderen.

En dat is dus ook mijn advies aan TS. Ga studeren, ga werken, ga ondertussen trainen en wedstrijden rijden. Haal je ORUN instructeursdiploma, wordt jurylid, ga een cursus boekhouding doen (tenzij dat je studie is natuurlijk). Dan heb je daarnaast de basis voor elkaar voor het opzetten van je paardenbedrijf.
Als je echt zo bijzonder bent, dan kom je vanzelf bovendrijven. Dan komen mensen naar je toe voor les of om hun paard te gaan uitbrengen. Dat vliegwiel moet dan uiteindelijk wel gaan draaien.

Maar als ik jouw reacties hier lees ben ik geneigd te denken dat het mission impossible is. En niet omdat je misschien niet goed zou kunnen rijden. Maar omdat je eigenwijs overkomt en niet de ervaring van anderen, waar je zelf om vraagt!, wil aannemen. Zoals dat het rijden op wedstrijden echt heel anders is als thuis. Je hebt steeds wel een excuus waarom jij denkt dat het niet zo. En dat is de dood in de pot om ook maar iets in de paardenwereld te kunnen bereiken.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:11

Laurievc schreef:
Ik heb (deels?) in hetzelfde schuitje gezeten: Bloedgemotiveerd, een leuk paard, enorm veel ambitie, passie voor de sport en ouders die wel meewilden in het verhaal.
Zelf heb ik tijdens mijn studies tot op internationaal niveau gesprongen en had ik ook een topsportstatuut om vrij te krijgen voor die wedstrijden. Ik studeerde Sportmanagement.
Ondertussen ben ik bijna 3j afgestudeerd en heb ik in bijberoep mijn eigen trainingsstal (zadelmak maken, doorrijden, uitbrengen van paarden) in combinatie met enkele wedstrijdpaarden van mezelf.

Rij ik nog op mijn hoogste niveau? Nee. Mijn beste paard overleed plots, de andere kwam met blessure te staan. Ik richt me nu puur op mijn bedrijf en niet meer op mijn wedstrijdambities. Kan ik hier mijn fulltime werk van maken? Misschien. Leg ik dan de druk énorm hoog voor mezelf? Absoluut. De paardensector is heel mooi, maar het is KEI en KEIhard werken voor zeker geen geweldig loon.

Volg je droom, maar blijf realistisch :) Doe je best en kijk waar je uitkomt. Er zullen misschien mooie kansen op je weg komen en die kan je dan aannemen of naast je neerleggen.

Dit vind ik nou een hele mooie reactie uit de praktijk. Ik denk dat veel 'paardenmeisjes' het echt idealiseren maar in de werkelijkheid is het keihard werken voor weinig geld.

Ik adviseer daarom om je paard echt als hobby te zien. Ook als hobby kun je ver komen maar dan leg je de druk en kosten toch aanzienlijk minder hoog.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:14

@TS, zorg dat je studie voorrang krijgt, die gaat er namelijk straks voor zorgen dat jouw ambities betaald worden. Paarden houden, rijden en starten kost nu eenmaal veel geld.

Met een goede baan ga je veel meer verdienen dan met een baantje in de paarden, naast dat gewone banen in de regel veel minder tijd kosten en fysiek een stuk minder zwaar zijn zodat je nog energie en tijd hebt om je eigen paarden te doen.

Het hebben van dromen, doelen en ambities is goed, dat houdt je gemotiveerd. Maar les 1 in de sportpsychologie is dat de doelen ook haalbaar moeten zijn, maak ze dus concreet en leg het niet te ver weg (topsport rijden is te ver weg en als je nog niet eens weet welke discipline ook niet concreet genoeg).

Stel dus als doel, eind winter seizoen wil ik L starten. Maak dan je doel dat je in de M start start in de zomer en dan eind winterseizoen Z.

Dat moet haalbaar zijn. Maar stel doelen ook bij als je merkt dat het niet haalbaar is. Niets is zo frustrerender dan elke keer weer je doel missen omdat ze te hoog zijn gesteld.

Maar om nu al alles op alles te zetten om verder te komen in de sport is wat vroeg, ga dat tussenjaar pakken als de wedstrijden goed lopen en je zo een grote stap kunt maken. Maar daar is het nu echt te vroeg voor. Basissport en school laten zich prima combineren. Om op Z nivo te rijden hoef je namelijk niet dagelijks 2 uur te trainen.
Ik zou het pas doen als je jouw veulen ook lekker aan het lopen is en een jaar of 5-6 is zodat je er 2 kan starten. Dan zit je ook een eind in je studie, dus is het wellicht ook handiger te wachten tot die is afgerond en je beide paarden op leuk nivo kan starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:32

DuoPenotti schreef:
Maar dat is toch niet anders dan wat ik zeg?

Behalve dan dat ik vind dat een 18 jarige best wel de realiteit van dromen kan onderscheiden.
En wil ze wel echt die droom najagen zijn de voorbeelden wel al gegeven.
En voor gegaan is ze nu nog nergens... daar zit voor mij dus het stukje in van het dromen.

Nogmaals dromen is prima, maar haar OP was zo niet opgesteld.

Nee, jij stond ook meer per ongeluk in die quote :D Was niet naar jou gericht hoor. Want de mensen die zeggen dat het niet realistisch is hebben ook wel een punt. Maar sprookjes najagen is soms effectiever dan niets doen. Beetje een reach for the moon, if you miss you'll land among the stars :D .

Als het niet lukt ben je er iig voor gegaan, en heb je op z'n minst een mooi avontuur gehad en er veel van geleerd. Ik ben het er ook mee eens dat je zulke grote doelen moet opbreken in kleine doelen, en dan zie je vanzelf wel waar je eindigt. Maar een stip op de horizon is best mooi. En zorg dat je een back-up plan hebt. Dat is altijd belangrijk met iets waarvan je niet weet of het gaat lukken.

En een tussenjaar is ook allemaal niet zo dramatisch. Ik deed een tussenjaar om te gaan backpacken in Australië en daar is echt nooit een onvertogen woord over gevallen. Een jaar is niets op een mensenleven :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:47

YaraMaria schreef:
Mijn doel? Voor Nederland mogen rijden en mee mogen trainen in het kader.
Menino schreef:
Ik ben het er ook mee eens dat je zulke grote doelen moet opbreken in kleine doelen

@TS, met jouw situatie en ambities en de reacties in dit topic, welke acties wil je de komende weken ondernemen? Waar wil je over een jaar staan en wat zou je over 2-3 jaar bereikt willen hebben?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:49

Heb niet het hele topic doorgelezen dus misschien is dit al voorbij gekomen maar via hippische trainingsdagen kun je een 3 daagse training volgen bij een goede instructeur.
Dit is gericht op wedstrijdrijden en kan je veel info verschaffen.

https://www.hippische-trainingsdagen.nl ... ningsdagen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:55

YaraMaria schreef:
Bedankt voor alle ervaringen! Ik ben niet snel van mijn pad te krijgen en heb tot nu toe ook geen onverstandige keuzes gemaakt. Als ik luisterde naar alle mensen die mij van mijn pad af haalden dan had ik nu geen 4-jarige met alle risico's van dien die geweldig kan lopen met een prachtige PRE vader met een mooi stamboom en dan had ik ook geen veulen gehouden en was ik niet waar ik nu ben. In deze positie met deze mogelijkheden waar ik blij mee ben.

Dat is alvast een goede eigenschap om verder te komen in de sport.
En over je vraag hoe in contact te komen met dressuur stallen, wellicht is het een idee om een trainingsweek bij iemand (Bijvoorbeeld bij Bartels) te gaan volgen. Dan heb je een goede training en je kan eens praten met mensen daar. Je zal moeten lobbyen en netwerken voor jezelf.

En, niet banketstaaf bedoeld, maar jij wilt topsport bedrijven, maar je weet nog niets van de paarden wereld af. Je stelt hier behoorlijke basis vragen (hoe kom ik in contact met....). Je zal niet alleen in het wedstrijdrijden een inhaalslag moeten maken, maar ook in het paardenwereldje. Daarin loop je achter op jeugdigen die al met de ponys het een en ander hebben meegemaakt.

Een tussenjaar is een prima plan. Lekker trainen en wedstrijden rijden met je paard.

Amado7

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:03

Maar TS, op wedstrijd staan is écht heel wat anders dan daadwerkelijk zelf uitbrengen op wedstrijd. Daarnaast is thuis een proef vele malen makkelijker. Dat geeft niet, maar daar moet je wel rekening mee houden.

Als geld het probleem niet is, wat houdt je tegen om gewoon een goed opgeleid paard+ trailer te kopen en daarmee lekker veel te gaan starten? Je kan nu nog geen antwoord krijgen op je vraag, dat moet je in de praktijk gaan zien. Beginnen, dan kom je vanzelf achter je antwoord! Die kan niemand je nu geven als je het niet probeert.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:13

YaraMaria schreef:
Bedankt voor alle ervaringen! Ik ben niet snel van mijn pad te krijgen en heb tot nu toe ook geen onverstandige keuzes gemaakt. Als ik luisterde naar alle mensen die mij van mijn pad af haalden dan had ik nu geen 4-jarige met alle risico's van dien die geweldig kan lopen met een prachtige PRE vader met een mooi stamboom en dan had ik ook geen veulen gehouden en was ik niet waar ik nu ben. In deze positie met deze mogelijkheden waar ik blij mee ben.

Eigenlijk ben je nu nog helemaal nergens, buiten dan dat je een eigen paard hebt. Over dat paard is nog helemaal niks te zeggen, want ze heeft nog geen enkele wedstrijdervaring, zelfs niet in de B. Het is dan nogal voorbarig van dan direct over topsport te gaan dromen vind ik.
Neem les, start ze in de B en zie waar je komt.
Voor de rest veel succes.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:47

Vroeger toen ik nog fit was heb ik fulltime in de paarden gewerkt. In de ochtend mesten ca 20 boxen en daarna nog ff 10 paarden rijden doe dat 6 dagen in de week. Tegen een minimum salaris. Elk weekend met 10 paarden op de wagen op concours, dag sociaal leven en huishouden. Ik ben blij dat ik nu een goede baan heb, twee leuke paarden aan huis en ik kan op concours als ik dat zou willen.

Mijn tip, als je nog niet in het wereldje zit ga eerst gewoon hobbymatig kijken hoe je het doet op concours en ga dan verder bedenken wat je wil. Stap voor stap.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:59

@Duopenotti. Niet iedereen is hetzelfde. Toen ik 9 was, maakte ik me vooral druk om mn 3 barbie paarden en maar 2 stallen en 1 garage, waardoor ik 1 paard zonder luik had staan :p

Ik reed va mijn 8e wedstrijden, maar alles werd geregeld. Ik had geen idee wat ik aan het doen was. Er werd voorgelezen en ja, ik wist wat ik moest doen dan. Maar of ik B, L, M of hoger startte hield ik me niet mee bezig.
We moesten bij NPC nog diploma rijden en dat deed ik ook netjes.

Later met springen net zo. Na een aantal keer starten weet ik dat ik hoger moest en deed dat gewoon braaf. Er werd wel onderling gezegd wat mensen sprongen geloof ik, maar ik had gewoon lol.

Bij pubers verandert er ontzettend veel in relatief korte tijd en niet iedereen is op 18 opeens volwassen en klaar. En er kan zeker in de nabije toekomst nog zoveel veranderen.
De 1 gaat begin 20 samenwonen, trouwen, krijgt kids etc. De ander is tot zijn 40e een feestbeest en moet niet denken aan settelen.

Onze zoon is 25, werkt al jaren, heeft jong aan topsport mogen proeven, kan goed leren, maar heeft ook nog wel wensen en twijfels over de toekomst, nieuwe opleidingen carriere etc. Dat mag en is ook goed.

Je moet in Nederland zo vroeg, zoveel keuzes maken.

Met 18 je nog tussen de kids wurmen die al jaren overal heen gereden worden, de beste pony's hebben gehad, mega veel uren les etc, is pittig. Maar juist als je ouder bent en bewust, kan je best een inhaalslag maken. En een deel valt ook weer af. Zoveel mensen stoppen na hun jeugdcarriere.

Wat je nu nog niet weet, komt ook allemaal wel voorbij en als je een sympathieke ruiter bent, kan je positief opvallen als je veel start en meedoet met clinics.
Als je een goede trainer kan vinden en je spreekt je wensen uit, kan iemand dat ook altijd in zijn achterhoofd houden.
Die trainer staat weer ergens anders les te geven, hoort dat ze daar een ruiter zoeken bijv en kan soms zo mensen met elkaar linken.

Maar dan is het een kwestie van nu gaan lessen en de belangrijke wedstrijden af gaan.

En inderdaad niet te eigenwijs of overal weerwoord op hebben. Ik kom dan wel uit een andere tijd, maar ook op onze 18e hoefden we niet te komen met; ja maar......Je had les van een ouder, ervaren iemand en daar had je respect voor. Er werd ook veel minder gemiept.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:06

TS, volgens mij heb je over mijn tip heengelezen. Ga eens een weekje op training bij Academy Bartels. Dan weet je waar je staat qua niveau en zij kunnen je vragen veel beter beantwoorden dan wij. En als geld geen probleem is, kunnen zij je ook aan een goed leerpaard helpen.

*edit* Dromen moet je indd nooit de grond in boren. Maar je opent een topic met vragen. Op élke posts met goedbedoeld advies heb je je weerwoord. Er zitten hier mensen met veel ervaring die tijd en moeite stoppen in het eerlijk antwoorden van jouw vraag, uit hun ervaring.
Als je verder wilt komen in de sport, of in jouw geval in de sport wilt starten, zul je ook naar adviezen en tips moeten luisteren. Een pupil die zegt "ik ben niet snel van mijn pad te brengen en het moet zoals ik mijn hoofd heb" zijn trainers snel klaar.

Het is dat ik dat uit oogpunt van privacy niet doe, maar ik zou je precies kunnen vertellen hoe het gaat. De dochter van mijn vriendin heeft het hele traject doorlopen, start internationaal en is geselecteerd geweest voor NL. Je zou met je oren klapperen als je hoort wat zij én haar moeder ervoor doen. Plus het geld dat het kost. Je zegt dat geld geen probleem is. Kunnen je ouders een paard van (echt minimaal) enkele tienduizenden euro's of zelf €100.000,- voor je kopen? Ja, je kunt nu weer pareren dat een paard ook minder kan kosten. Klopt, maar je wilt reeel zijn. Er zijn nu eenmaal weinig mensen die met een paard zonder ervaring en afstamming ver komen. Ja, Anky destijds met Bonfire. Zij kochten hem voor zo'n Fl 20.000,-, geloof ik. Een jaar of 30 geleden.
Laatst bijgewerkt door chevax op 18-05-22 13:13, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:10

Sorry sp ik begrijp eigenlijk niet wat je nu bedoeld.
Ja als 9 jarige lijkt me het leven anders dan als 18 jarige.
Dat je als 9 jarige fictie van werkelijkheid onderscheiden nog eens moeilijk is begrijp ik.
Ik begrijp ook dat je als 18 jarige je leven niet tot (hopenlijk) je 90e uit hebt gestippeld.

Maar nog geen wedstrijd gereden te hebben maar blind afgaan op dat iemand even aardig aangaf dat je netjes reed en dan met een 4 jarige pre denkt kader te gaan rijden?
Ja we zijn allemaal anders.
Maar zoals jij het stelt zullen we dan per ingang van vandaag de leeftijd van stemmen, alcohol, rijbewijs halen omhoog gooien?
Ik denk dat je er een heleboel 18 jarige tekort mee doet omdat die wel verschil zien in dagdromen en werkelijkheid. Maar oké we zijn allemaal anders dus voor ieder beter dat die leeftijd omhoog gaat.
Zo lees ik eigenlijk je bericht maar dan als ik er andere voorbeelden bij haal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:26

DuoPenotti schreef:
Sorry sp ik begrijp eigenlijk niet wat je nu bedoeld.
Ja als 9 jarige lijkt me het leven anders dan als 18 jarige.
Dat je als 9 jarige fictie van werkelijkheid onderscheiden nog eens moeilijk is begrijp ik.
Ik begrijp ook dat je als 18 jarige je leven niet tot (hopenlijk) je 90e uit hebt gestippeld.

Maar nog geen wedstrijd gereden te hebben maar blind afgaan op dat iemand even aardig aangaf dat je netjes reed en dan met een 4 jarige pre denkt kader te gaan rijden?
Ja we zijn allemaal anders.
Maar zoals jij het stelt zullen we dan per ingang van vandaag de leeftijd van stemmen, alcohol, rijbewijs halen omhoog gooien?
Ik denk dat je er een heleboel 18 jarige tekort mee doet omdat die wel verschil zien in dagdromen en werkelijkheid. Maar oké we zijn allemaal anders dus voor ieder beter dat die leeftijd omhoog gaat.
Zo lees ik eigenlijk je bericht maar dan als ik er andere voorbeelden bij haal.

Misschien moet die leeftijd wel omhoog.

Het is een grote overgang en zoals ik jouw reacties lees, verwachten mensen gewoon teveel van iemand omdat ze dan opeens 18 zijn en maar volwassen moeten denken en handelen.

Ik dacht op mn 18e ook dat ik heel volwassen was, maar lach er nu om als ik terug kijk. Ik was bijna 23 toen ik moeder werd en denk nu; OMG.

Het gaat erom dat er in korte tijd veel verandert. Je bent kind af, krijgt verantwoordelijkheden, mag opeens meer, moet keuzes maken etc. Dat gaat gewoon niet in 1 keer en is een proces.

TS is laat, maar je kan ook later beginnen. Ze is 18, maar onervaren en daar komen dan de vragen vandaan. Met een tijd serieus trainen en starten, kan dat best snel veranderen.
Maar het kan ook over 1 of 2 jaar compleet anders zijn. Dat is bij deze leeftijd gewoon.

Ga kijken, ga leren, ga proeven. Je weet niet hoe het loopt, maar moet het toch zelf ervaren. Als je iets heel graag wilt en iedereen roept dat het niet kan, blijft het altijd in je hoofd spelen. Dan kan je er beter zelf tegenaan lopen.

Vragen we TS of ze een topic opent als ze 25 is en hoe ze er dan in staat. Ook nog steeds echt jong, maar ziet ze zelf ook dat ze er nu heel anders nog in staat.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:31

Als geld geen probleem is zou ik een leerpaard aanschaffen die de oefeningen tot GP kent en kijk of je bij een goede dressuurstal als groom kan gaan werken waarbij je lessen krijgt. Dan kan je daar eventueel doorgroeien naar stalruiter. Dan heb je ook snel genoeg door of je het dagelijks werk met paarden leuk vind.

Ik had op m'n 18e ook ambities in de paarden. Na 3 jaar besefte ik me heel goed wat het betekende om in de paarden te werken en ben ik nu ontzettend blij dat het nog steeds een uit de hand gelopen hobby is maar geen werk.

Ik heb nu 20 jaar later nog steeds (onrealistische) dromen en ambities. Lijkt me echt zonde als je dat kwijtraakt omdat je volwassen bent.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:15

Wat is de definitie van topsport precies? :)

Ik ben van redelijk vergelijkbare leeftijd, heb mijn eerste paard groen gekocht toen ik 16 was. Ik kwam zelf vers van de manege (paar winstpuntjes in de B met mijn lease paard) en paard was net zadelmak.

Heb haar in 5 jaar tijd opgeleid van zadelmak tot ZZ-licht, en hopelijk nog verder dan dat.

Dat alles naast mijn studie (vwo en daarna universiteit) en mijn bijbaan. Ik krijg hierin wel veel support van mijn ouders, mijn moeder gaat maandelijks mee op wedstrijd. Daarnaast steek ik er zelf enorm veel tijd in, in goede voorbereiding en management van mijn paard.

(Zeer) regelmatig les en een trailer voor transport zijn in mijn optiek wel voorwaarden om serieus wedstrijd te kunnen rijden.

Daarnaast ben ik het wel een beetje met voorgangers eens dat thuis en in training Z niveau rijden absoluut niet te vergelijken is met daadwerkelijk Z starten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:19

En wat is de definitie van geld beschikbaar? Die internationale wedstrijden zijn zo duur! Laat staan als je ziet wat een kwaliteit aan paarden er loopt. Die koop je ook niet voor 20k in de huidige markt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:24

Dilan93 schreef:
YaraMaria schreef:

Ik had in mijn tussenjaar veel vrijheid (en meer te besteden omdat ik werkte). Dus ik was veel met mijn paard bezig.

Toen ging ik een opleiding doen, en viel ineens een groot stuk vrijheid weg. Drie dagen school, 2 dagen stage. De stage vond ik dan wel leuk, maar school en huiswerk, daar liep ik soms wel de kantjes vanaf.

En dan ging het nog maar om een opleiding Paardenhouderij op MBO niveau. Universiteit lijkt me nog veel tijdrovender.

Ik had met paardenhouderij juist heel veel tijd over , maar het was voor mij ook een beetje twee vingers in de neus. Nog nooit zo'n teleurstellende opleiding gevolgd :') Het leuke is wel dat je dan meer klasgenoten hebt die wedstrijden rijden , en dat ook meer normaal is om daar veel tijd in de stoppen.

Maar met een universiteit vraag ik mij ook af of het mogelijk is.....

__

@TS

Ondanks dat het een mooi idee is en ik zeker zeg doen , zorg dat je het niet te druk krijgt en jezelf over kop loopt. Rust en ontspanning hebben is ook heel belangrijk. Een opleiding doen is soms al topsport met alle eisen die je moet behalen. Het is lang niet te vergelijken met een middelbare school je moet veel meer zelf regelen en bijhouden.

En goed plannen uiteraard , en niet denken ik spijbel vandaag want anders kom ik niet uit met mijn paard. Als je daar eenmaal aan begint ga je dat vaker en gemakkelijker doen. Dat kan je een hele hoop geld kosten als je een jaar over moet doen. Dit heb ik vaak zien gebeuren bij mij in de klas en dat is gewoon hartstikke zonde!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:26

Voor iedereen die nu volledig op het "geld is geen probleem" zitten, haal ik even dit bericht naar boven.

YaraMaria schreef:
Bowo schreef:
Als dit je droom is en je ouders financieel willen bij staan, zou ik dan je topic niet zijn begonnen met voornamelijk veel bezwaar over de kosten. Dan krijg je namelijk hele andere antwoorden dan wanneer je vraagt naar ervaringen.
Waar komt het vandaan dat je financieel zoveel beren op de weg ziet?

Weet ik eigenlijk ook niet. Mijn ouders ondersteunen mij enorm. Met de kosten en met de ambitie. Het is natuurlijk niet zo dat ik een paard van een paar ton kan aanschaffen. Maar investeren in lessen, wedstrijden en alles wat er bij komt kijken wel.

Ze zijn constant opzoek naar studies/universiteiten/opleidingen die te combineren vallen met de paardensport. Ze willen graag mee, ook al heb ik mijn rijbewijs en zou ik het alleen kunnen. Wat mij tegen houdt? Ik weet het eigenlijk ook niet. Voor mij is het vaak alles of niks en dat is lastig om daar een begin aan te maken. Als je eenmaal in het ritme zit met wedstrijden en trainingen gaat het al een stuk makkelijker dan die eerste stap zetten.

Welke discipline wil ik überhaupt? Eigenlijk altijd dressuur gedaan maar eventing ziet er zo vet uit! Dressuur is het veilige hokje voor mij en moet je altijd mee beginnen ( i know ) maar uitbreiding naar de eventing? Ik kijk naar wat kan nu, wat kan volgende maand en wat kan volgend jaar. Vandaar mijn vragen die af en toe niks met elkaar te maken hebben.