Morgen concours met 38 graden!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 06:39

Ik zat vanochtend om 5.30u op de koets voor half uur dressuurtraining. Het was zalig. 21 graden en licht briesje. Daarna afspoelen en lekker de wei op. Prima te doen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 06:43

janouk schreef:
Ik zat vanochtend om 5.30u op de koets voor half uur dressuurtraining. Het was zalig. 21 graden en licht briesje. Daarna afspoelen en lekker de wei op. Prima te doen.

Klinkt prima. Ik stap er zo op en ga richting strand. Hier staat nog een heerlijk briesje.

miccamaaike

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:14

Verstandige keuze ts!

Internationale concours hier gaat gewoon door. Ik verbaas me er echt over met die hitte.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:23

DezeNaam schreef:
Vanitas schreef:
Goh ik realiseerde mij nooit dat mijn paarden het zo slecht hebben. Ze kunnen binnen, buiten, in de zon, uit de zon, zodra er een zuchtje wind staat in de wind, uit de wind. Er staat de hele zomer een waterbak omdat ze dat lekkerder vinden dan automatische drinkbakken. Zodra het flink warm is staat er een sproeier waar ze onder kunnen en daarmee ook nat zand waar ze in kunnen rollen waar ze gretig gebruik van maken. Ik zal ze zo direct even vertellen dat ze heel zielig zijn omdat ze 3-5 keer in de week 30-45 minuten worden getraind 's ochtends wanneer het krap 20 graden is; dat hadden ze zelf ook nog niet echt door namelijk.

Wel mooi hoor, je eigen woorden verdraaien om daarna even in de slachtofferrol te kunnen kruipen.

Vanitas schreef:
2 dagen? Het is hier een hele week boven de 30 graden dus dat is inderdaad wel vrij essentieel als je effectief wil trainen. Daarnaast; waarom zou ik niet trainen als het wel kan? Het is toch een hobby, iets wat je graag doet?

Hier indiceer je dat je boven de 30 graden wel gewoon zou trainen, je zegt nergens dat je vroeg in de ochtend of laat in de avond bij 20 graden traint. Kan zijn dat je het dus niet doet, heel mooi. Maar zeg dan zo geen dingen om daarna moord en brand te schreeuwen dat mensen je 'aanvallen'.

Hier indiceer je dat je niet zo goed gelezen hebt. Ze gaf in een eerder berichtje aan dat ze om vijf uur rijdt. Dat dik gedrukte zinnetje is niet zo handig maar als je realiseert wat ze eerder zei, klinkt het opeens anders.

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:31

Dat je er nog over nadenk om te gaan vind ik al best kwalijk.

En dan nog niets te zeggen over de organisatie super slecht.

Ik vind het dierenmishandeling als je nu zou gaan.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:49

ilona_selina schreef:

Echt precies dit. Ik hou me bezig met manieren waarop ze koel blijven.... schandalig als je op wedstrijd gaat met deze temperaturen.

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:56

Pandora2 schreef:
Gewoon niet gaan. Gezondheid van de pony gaat voor.
Om 17.30u is het echt nog wel boven de 35.

Als je toch wil sporten, zelf een paar rondjes gaan hardlopen :=

Precies, kijken of je zelf het B-proefje kan rennen... Wel ook inrennen van tevoren he :9

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:17

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:38

xMalibu schreef:
Een stalgenoot van mij is een petitie gestart om wedstrijden boven de 35 graden verplicht te laten aflassen. Ik vind het een heel goed initatief..

https://www.petities24.com/bij_temperat ... v=16437848

Ondertekend!

En ook eens met Boras dat ze zich niet lekker kunnen voelen, ook al zien wij alleen 'maar' het zweten. Zo'n groot lijf (meeste deel toch spiermassa) zal het gegarandeerd zwaar hebben deze dagen om te kunnen koelen, daar kunnen inderdaad ook andere ongemakken bij komen kijken. Helaas kunnen ze niet praten, maar mijn paard heeft standaard vakantie bij 30 gr en meer :).
Bij 25+ pas ik de training ook aan trouwens en ga ik ook niet op wedstrijd. In de zon en in het zand (vaak ook midden op de dag) is het dan toch heter. Mijn paard geeft gelukkig duidelijk aan het dan te zwaar te vinden. Ohja, en daarnaast is ook de luchtvochtigheid erg van belang. Daar kijk ik ook altijd naar en pas de training erop aan.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:54

Vergeet ook de locatie waar je traint niet. Sommige rijbanen liggen in de brandende zon tussen gebouwen, daar is geen wind te voelen. Die bij ons ligt op de wind in de schaduw (in de avond), dat scheelt ook echt veel. Ik bekijk het per dag. Boven de 25 graden de training aanpassen of gewoon niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:01

Het is hier nu al 28 graden in de schaduw. Vorig jaar op die lokatie paarden onwel zien worden op de trailer. Heel weinig schaduw daar. Ik hoop werkelijk dat mensen aan het welzijn van hun dier kijken en niet naar die miezerige winstpunten.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:04

Hier meerdere rijbanen (1 binnen, 3 buiten met altijd een windje + bomen en 1 overdekte bak met open zijkanten) _/-\o_ . Dat scheelt gelukkig héél veel, maar idd dan nog altijd per dag kijken :j !
Laatst was het iets van 22 graden, maar met een luchtvochtigheid van bijna 80.. echt niet te harden. Dan rijden we ook niet, maar bijv. lekker samen wandelen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:11

Op wedstrijd gaan met 30+ ( graden,hè) zou ik persoonlijk laten.
En nu met 35-38 graden zou ik er niet eens over nadenken. Vervoeren mag ook niet met 35 graden en alles erboven.

Trainen kan prima s ochtends vroeg. Ook wonen wij naast het bos,een rustig ritje is goed te doen. Tot n uur of 11 en s avonds laat.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:15

Ik krijg vast heel Bokt over me heen......
maar ik vindt het onverantwoord van ruiters juryleden en verenigingen dat je een wedstrijd door laat gaan met deze warmte....
mensen zijn eerder vrij er is een tropen rooster etc......
Dat er dan nog mensen zijn die op wedstrijd gaan met deze themperaturen vindt ik onverantwoordelijk.......

Ook al start je vroeg in de ochtend loop zelf maar eens hard etc...... je merkt ook in de vroege morgen dat het al vies warm is.....

Paarden vinden dit ook echt niet prettig met deze warmte ........ kunnen het niet vertellen....... maar lopen wel braaf wat dat is ze zo geleerd door ons...... in het land/ wild staan ze allemaal rustig in de schaduw en zie je ze echt niet voor de lol rondjes rennen en in de houding lopen en of springen........

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:16

Waarom zou je heel bokt over je heen krijgen, bijna iedereen zegt hetzelfde :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:20

Ik begrijp niet zo goed wat je denkt onder dergelijke omstandigheden 'er aan' te kunnen trainen. Ook al rijd je 's morgens om 5 uur als het 22 graden is, de rest van de dag is het stress voor je paard, en die stress is echt niet direct weg als het 's nachts een beetje koeler wordt. De temperatuur komt niet in de buurt van wat een paard fijn vindt. Het zou mij niet verbazen als alle trainingsinspanning gewoon geen *piep* oplevert.

Dat paardenlichaam staat dagenlang in stress modus bij deze temperaturen. Het zou interessant zijn de cortisol levels eens te meten van een groep paarden die een paar weken bij temperaturen ver buiten hun comfortzone staan. Het zou ook interessant zijn om te kijken of paarden met langdurige verhoogde cortisol levels die alsnog getraind worden op middellange termijn toch blessures ontwikkeld blijken te hebben.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:22

Mars schreef:
Waarom zou je heel bokt over je heen krijgen, bijna iedereen zegt hetzelfde :')

Omdat er mensen zijn die wel gewoon rijden trainen etc en misschien dan niet op wedstrijd gaan.......

Zelf rij ik al enige jaren geen paard meer vanwege blessure bij mezelf.
Maar als ik nu nog zou rijden stond mijn paard lekker op wei in de schaduw mooi zelf koel plekje kiezen en weten wat hij wil doen......

Dat er dan mensen zijn die toch moeten rijden omdat hij anders niet braaf is is of niet zou kunnen stilstaan is grote onzin.........

We hebben zelf dat bloederige opgefokte karakter erin gefokt..... ik blijf bij mijn standpunt alle paarden kunnen stilstaan......
Niks moet.......

Bovendien rijden we voor ons plezier..... anders deden we het niet......maar we vergeten daarbij veelvuldig of we het paard er wel een plezier mee doen om erop te rijden.......?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:28

Het staat of valt met goede faciteiten en goed management van je paard(en). Ze moeten de heetste tijd van de dag goed door kunnen komen, met schaduw, wat wind, genoeg schoon water, zoutblok etc. Niet in een benauwde stal met een te laag dak en gebrek aan ventilatie, niet in een zandpaddock zonder schaduw, niet in een wei zonder bomen en/of afdak.

Beetje storend vind ik het dat sommigen hier kennelijk bewust verkeerd lezen om hun punt maar te kunnen maken dat je je paard per definitie mishandelt als je gedurende deze dagen ueberhaupt gaat rijden.
Als je je paard goed kent, kun je echt wel inschatten of ie er's ochtends vroeg fris genoeg bij staat om een ritje of training aan te kunnen.
En het verschilt ook weer per individueel paard hoe goed ze met de warmte kunnen omgaan.
Gisteren heb ik om 10.00, het was hier toen ca. 27 graden, nog een van mijn paarden meegenomen naast de fiets. En dan gaan we echt niet alleen op een sukkeldrafje, we pakken ook stukjes snelle draf en galop l/r mee. Merrie was superblij om mee te gaan, zweette niet overdadig, was niet aan het hijgen en had energie voor 10, ook na afloop. Die heeft dan ook een conditie als een marathonloper en een voor een IJslander dun huidje, en kan dus goed warmte reguleren.

It all depends, dus.

Overigens helemaal mee eens om wedstrijden te verbieden bij temperaturen van, wat mij betreft, boven de 30 graden. Wellicht met een uitzondering voor grote kampioenschappen, maar dan wel met topfaciteiten voor de paarden (gekoelde stallen, sproei-installaties) en een aangepast programma.
En boven de 35 graden ook die grote toernooien afgelasten.

DaKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:03

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:46

Ik snap eigenlijk sowieso niet dat er serieus mensen zijn die het aan kunnen om met 30+ te gaan rijden of zelfs op CC te gaan. :? Hoe kun je dat volhouden met deze temperaturen? Kan niet gezond zijn toch..

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 10:51

Mona81 schreef:
KNHS heb ik geen goed woord voor over dat ze wedstrijden door laten gaan met code oranje door de hoge temperaturen.

kreeg net 5 min geleden dat ze tijden weer veranderd hebben en dat ik als ik wel zou gaan om 18:00 zou moeten gaan... jaa echt niet! snap ook niet waarom alles gewoon deze hele week doorgaat.

ik heb gezegd dat ik niet ga, vooral niet met 39 graden.
vanavond ga ik wel zelf even kijken of er mensen komen (is 2 min van mijn huis af dus is kleine moeite) maar denk dat er niet veel ruiters zullen zijn (hoop ik)

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:52

Ik zou niet gaan, weet niet of je met de trailer moet maar volgens mij mogen ze ook niet vervoerd worden met die warmte.

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 10:53

ilona_selina schreef:

heb gister ook daarbij besloten om niet te gaan! :j

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 10:53

mirmar schreef:
Ik zou niet gaan, weet niet of je met de trailer moet maar volgens mij mogen ze ook niet vervoerd worden met die warmte.

gister besloten af te zeggen. :PB

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 10:56

xMalibu schreef:
Een stalgenoot van mij is een petitie gestart om wedstrijden boven de 35 graden verplicht te laten aflassen. Ik vind het een heel goed initatief..

https://www.petities24.com/bij_temperat ... v=16437848

En je stalgenoot heeft gelijk ook! :j
Ik vind het ook waardeloos van de KHNS dat ze het gewoon allemaal door laten gaan hier.