Dressuurproeven 2016

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dressuurproeven 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:58

Misschien neem je het iets te letterlijk :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:10

Ik moet het nog maar zien in de praktijk. In het B zie je nu ook nauwelijks tot geen middenstap en -draf, de voltes zijn echt niet allemaal precies 10 of 15 meter en in het M2 is het algemene beeld niet al te best om maar wat dingen op te noemen, dus in de praktijk moet ik nog maar zien of er echt zo veel anders gaat worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:32

Luz_ElenaE schreef:
germie schreef:
Ik mag dus dan Z1 starten, want ik ben nu M2+6 en dus moet ik nu verzameling laten zien en heb al bewezen dat ik het kan. ;) Dat klinkt wel beter, Z1+6, LOL

Conclusie wat ik al vaker riep: tijd voor nieuwe paardensportbond.

Het niveau gaat gewoon omlaag en ik vind dat je dan als ruiter best gecompenseerd mag worden. Dus iedereen zou eigenlijk een klasse hoger mogen gaan starten omdat het niveau gewoon een klasse omlaag gaat. Dus dit lijkt me een perfecte deal. :+ :D ;) }> :Y)

Huh? Je rijd nu m2 en dus heb je bewezen dat je kan verzamelen dus mag je een klasse hoger? :o?

Ik weet niet of je je eigen proeven hebt gelezen maar in de m2 vragen ze enkel verzamelde stap. Dat is niet hetzelfde als alle oefeningen in verzameling te tonen. Daarbij is het stukje stap erg klein. Dus heb je niet bewezen dat je 5 minuten kan verzamelen, dat wordt immers niet gevraagd.

lees mijn cynisme. Elke proef wordt gedegradeerd, dus eigenlijk zou je dan elke ruiter die al bewezen heeft winst te kunnen rijden dus hoger in moeten schalen. Maar ja, dat willen ze niet.
Ik vind dat de proeven elke keer eenvoudiger worden. Nu ook weer die BB proeven, alsof er ook maar iets gevraagd wordt in de B. Maar goed, dat zal wel de tendens zijn. En natuurlijk de proeven korter maken, meer ruiters per dagdeel laten starten, maar de proeven niet goedkoper maken. Het draait helaas alleen nog maar om geld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:36

Maar Germie, jij rijdt toch al jaren geen wedstrijden meer? Of ben ik nu in de war? Dus wat is jouw belang hierbij?

Heb je de positieve kanten er al eens van bekeken? Ik stond er eerst ook precies zo in als jij, maar ik zie nu voordelen en denk dat het beslist geen achteruitgang is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:43

Germie lijkt me ook heel bijzonder iedereen een klasse hoger te zetten.

Zal menig ruiter niet blij mee zijn als je in een klasse met nieuwe oefeningen komt welke ruiter of paard nog niet beheerst....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:50

Ik ben wel blij met de BB heb nu leuk bijrijdpaard en wil graag starten maar zo'n startkaart is niet gratis en heb ook geen idee of het wel beetje leuk en haalbaar is met de merrie om te starten dus BB waarbij ik alleen lid hoef te zijn en geen startpas hoef aan te schaffen lijkt me prima instap mogelijkheid.
Daarnaast zou ik zelfs de bijrijder van mijn oudje eens een wedstrijdje voor de leuk kunnen rijden... die ouwe is zo wisselend dat echt langdurige starten niet meer iets word maar eens een proefje buiten vind hij wel grappig.
En Germie is toch ook voor jou als je een bijrijder hebt leuk dat diegene eens een wedstrijd zou kunnen proberen zonder meteen grote investering te doen.
Ik vind zo BB dresssuur wel een uitkomst. Dat het allemaal simpeler is... Ach dat valt ook wel mee (en anders haal je veel 8en en kan je snel naar volgende klasse) ... ze zijn iig een stuk paardvriendelijker ook als de ruiter niet zo handig is en dat vind ik ook een groot pluspunt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:02

vonneke schreef:
Germie lijkt me ook heel bijzonder iedereen een klasse hoger te zetten.

Zal menig ruiter niet blij mee zijn als je in een klasse met nieuwe oefeningen komt welke ruiter of paard nog niet beheerst....

Ik noem het toch cynisme?
Had er immers tig emoticons bijgezet. Maar die zijn kennelijk niet doorgekomen. }:0
Maar het is wel zo dat er telkens minder gevraagd wordt. Vroeger had je de kwart keertwending in de M1, die is er allang uit. M1 verzamelen, allang weg. Nu zelfs alles uit de M2 weg op verzamelgebied. Nog even en alle overgangen moeten progressief tot en met de Z (terwijl ik de stap-galop een heerlijke oefening vind en galop-stap ook).
L1 en L2, ik vond 1 klasse L veel beter. Dat je nu zelf mag weten of je mag doorzitten of lichtrijden is mooi, want ik zit liever door. Groeten vond ik altijd een erg fijne oefening, zelfs al in de B. Dat had van mij terug mogen komen in elke klasse. De 156 punten proeven en over bij 5 winstpunten vond ik prima. Maar ja, die tijd zal wel niet terug komen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:16

Germie, zo raar is de reactie niet als jij aangeeft het cynisch te bedoelen: Cynisme is een houding die voortkomt uit wantrouwen, scepsis ( gerede twijfel ) tegenover de goede bedoelingen van de medemens en kan hoogstens spottend worden opgevat.

Ik denk dat je cynisme perfect is opgevat.

Er staat overigens nergens dat je in het M2 niet meer hoeft te verzamelen toch? Zoals Roodvos in het andere topic aangaf, zou het extra benoemen van de verzameling evenals het begrip verruimen toevoegen in het B/L1 ipv middengangen, misschien ook slechts een redactionele toevoeging zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:18

Ik heb ergens gelezen dat de M2 geen verzameling meer vraagt. Dat vond ik erg raar. Want nu moet je dat wel laten zien immers (misschien niet veel, maar wel iets).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:24

germie schreef:
Ik heb ergens gelezen dat de M2 geen verzameling meer vraagt. Dat vond ik erg raar. Want nu moet je dat wel laten zien immers (misschien niet veel, maar wel iets).

In de nieuwe proeven wordt verzameling pas vanaf de klasse Z gevraagd (dat is nu de klasse M2). Uitgangspunten daarbij zijn:
Klasse B: natuurlijk evenwicht onder de ruiter (mag nog iets op de voorhand);
Klasse L: horizontaal evenwicht;
Klasse M: iets meer gedragen dan horizontaal;
Klasse Z: verzameld evenwicht.

Dit heb je gelezen. En ik denk dat je dit ook meer ter verduidelijking moet zien, waardoor er geleidelijker naar verzameling toegewerkt wordt. Zo staat er immers heel erg concreet hoe het evenwicht moet zijn. Je krijgt een paard nooit meer gedragen dan horizontaal als hij niet enigszins verzameld loopt.
Ze willen het paard nu vanaf de klasse M in een meer gedragen houding, meer op het achterbeen.

Maar in deze context ben ik onwijs benieuwd naar de exacte wijzigingen in het M1/M2. Vooral benieuwd of er nog meer concrete zaken zijn die bovenstaande meer invulling geven.
Immers, zoals het nu is is de overgang van het M1 naar het M2 heel erg groot. Maar wanneer de klasses op deze manier worden verbonden en er een duidelijk beeld wordt geschetst van wat de jury wil zien, denk ik dat de serieuze ruiters hier zeker baat bij hebben en het de basissport ten goede komt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 10:20

Jeetje, men lijkt hier wel last te hebben van groeps-metathesiofobie (angst voor veranderingen).

germie schreef:
En natuurlijk de proeven korter maken, meer ruiters per dagdeel laten starten, maar de proeven niet goedkoper maken. Het draait helaas alleen nog maar om geld.

Dit lijkt mij juist een besparingsmaatregel. Voor de ruiter dan hè. Net als veel andere sportorganisaties heeft ook de KNHS al jaren een teruglopend ledenaantal. Paardensport is natuurlijk duur, maar er komen ook steeds minder kinderen, dus minder aanwas. Ik voorzie dus geen enorme groei in het deelnemersveld. Eerder een nog verdere terugloop. Als je door verkorting van de proeven meer deelnemers door 1 jurylid kan laten beoordelen, heb je minder juryleden nodig (bijv. 6 ringen van 27 ipv 8 ringen van 20). Dan hoeven er dus maar 6 juryleden onkostenvergoeding te krijgen, dat is een besparing :)* . Op 1 wedstrijd tikt dat niet zo aan, maar vermenigvuldig dat maar eens met alle wedstrijden in het land.

Zullen de wedstrijden daardoor goedkoper worden? Nee, dat denk ik niet. Ik denk wel dat daardoor voorkomen kan worden dat de wedstrijden duurder worden.

germie schreef:
Maar het is wel zo dat er telkens minder gevraagd wordt. Vroeger had je de kwart keertwending in de M1, die is er allang uit. M1 verzamelen, allang weg. Nu zelfs alles uit de M2 weg op verzamelgebied. Nog even en alle overgangen moeten progressief tot en met de Z (terwijl ik de stap-galop een heerlijke oefening vind en galop-stap ook).

Er is nog geen proef gepubliceerd, hoe kan je dan zeggen dat er minder gevraagd wordt? Bovendien is het niet waar. Vroeger had je geen kwart keertwending in de M1. Die is eenmalig ingevoerd geweest, maar was geen succes (niet in de uitvoering en niet in de beoordeling) en is daarom weer weg gehaald. Ik ben dus ook heel benieuwd hoe ze denken daar nu wel succesvol invulling aan te gaan geven. Vroeger had je in de L2 wijken in stap. En in de Z2 werden maar 2 wissels gevraagd, en geen galopappuyement. Hoezo er wordt nu minder gevraagd?

Ja, de proeven zullen (weer) anders worden. Maar anders is bij mij geen synoniem van slechter. Anders kan ook gewoon anders zijn.

germie schreef:
L1 en L2, ik vond 1 klasse L veel beter. Dat je nu zelf mag weten of je mag doorzitten of lichtrijden is mooi, want ik zit liever door. Groeten vond ik altijd een erg fijne oefening, zelfs al in de B. Dat had van mij terug mogen komen in elke klasse. De 156 punten proeven en over bij 5 winstpunten vond ik prima. Maar ja, die tijd zal wel niet terug komen.

Ja, de invoering van 1 klasse L, dat was wel een miskleun. De redenering erachter toen was zo slecht niet. Want er zat toendertijd inderdaad maar weinig verschil tussen de B en L1 proeven. Ware het niet, dat men gelijktijdig met die beslissing ook de "nieuwe" B-proeven heeft ingevoerd. Dus niet meer rijden op de letter, maar overgangen tussen 2 letters. En wat er toen gebeurde, was dat er enorm gat ontstond tussen de B en de L. Ruiters kwamen uit de B, waar aanleuning en nageeflijkheid nog wat losser werd beoordeeld, en waar niet op de letter gereden hoefde te worden en alleen een paar passen middendraf werd gevraagd, in een L terecht, die vergelijkbaar was met L2. Overgangen op de letter, middenstap, -draf, -galop, 10 meter wijken, achterwaarts. Om dat allemaal goed te doen, moet je paard wel gelijk veel meer in de hand staan. Ruiters vielen daar in een enorm gat.

Voor de groep (en misschien niet het individu) dus beter dat er weer een L1 tussenin kwam. Dat hebben ze toen goed gedaan.

germie schreef:
Conclusie wat ik al vaker riep: tijd voor nieuwe paardensportbond.

Wie houdt je tegen?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:15

Ik hoop dat ze de combinaties veel strenger gaan jureren op correctheid van rijden. Dat lijkt mij prioriteit nr 1. Al het andere is bijzaak. Een proef is een middel om de graad en kwaliteit van de africhting en wijze van rijden van een combinatie te kunnen beoordelen. Veel ruiters maken van de proef een doel op zich, waardoor het enkel een kunstje wordt. En te veel juryleden trappen er in.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:53

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:07

Nouja, zolang die Franse dame haar paard zonder bit een GP proef kan laten lopen, denk ik dat het prima mogelijk is om je paard in de basis uit te brengen (dus tot ZZ-licht) zonder bit. Moet je rijvaardigheid alleen wel naar zijn :P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:25

Evelijn schreef:
Nou bitloze combinaties mogen straks ook M rijden. https://www.knhs.nl/nieuws/2016/nieuwe-dressuurproeven-2016-wat-verandert-er-in-de-klasse-m/
Dat zullen ze leuk vinden :) de KNHS vind nog steeds dat je zonder bit je paard niet goed kan verzamelen maar dat vragen ze nu niet meer in de M dus mogen bitloze combinaties doorstromen t/m M2.

Dat is tenminste al iets, helaas nog niet in alle klassen. Mijn paard loopt bitloos beter dan met bit. Maar ja, dan denken jury's zeker dat je niet kunt rijden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:43

Er zijn heel veel verschillende jury's ... en als goed is kijken die gewoon hoe het paard loopt.. (heb zelfs wel eens gelezen dat een jury helemaal niet had gezien dat degene bitloos reed ;) )

Maar als je er niet tegen kan dat je beoordeeld wordt... en al vantevoren negatief doet over wat de jury wel niet allemaal kan denken is de dressuurring niet de plek waar je moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:53

germie schreef:
Evelijn schreef:
Nou bitloze combinaties mogen straks ook M rijden. https://www.knhs.nl/nieuws/2016/nieuwe-dressuurproeven-2016-wat-verandert-er-in-de-klasse-m/
Dat zullen ze leuk vinden :) de KNHS vind nog steeds dat je zonder bit je paard niet goed kan verzamelen maar dat vragen ze nu niet meer in de M dus mogen bitloze combinaties doorstromen t/m M2.

Dat is tenminste al iets, helaas nog niet in alle klassen. Mijn paard loopt bitloos beter dan met bit. Maar ja, dan denken jury's zeker dat je niet kunt rijden.

Als jij zo negatief denkt over de wedstrijdsport kan je er misschien maar beter erg ver vandaan blijven...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:12

Nou, dat van dat bitloze gebeurt echt. Ook door instructeurs. Ik heb me eens ingeschreven voor een lessenserie van 4 lessen bij een toch wel bekende springinstructeur. Eerste wat die man zei toen ik de bak binnenkwam: Volgende keer met bit, anders hoef je niet weer te komen.
In de dressuurlessen op de vereniging werd er ook lacherig over gedaan toen ik dat wel eens voor de lol deed (was nog voordat je officieel bitloos mocht starten).
Verder ben ik altijd 1 van de personen geweest die zich hier voor ingezet heeft. Ik ben ooit eens bij John Bierling langsgeweest om het uit te leggen, de knhs wilde er niet aan, want het hoorde niet bij de 'klassieke' dressuur. Ik heb toen gezegd van nou, stang en trens hoort er wel bij en mag ook niet in de lagere klassen. Een helm is ook niet klassiek, vroeger waren het hoedjes. Maar ik heb mijn bitloze optoming toen nog eens persoonlijk gedemonstreerd.
Ik heb ooit bij Laurens van Lieren in een talentenjacht halverwege het bit er uit gehaald. Ook daar werd het niet gewaardeerd.
Ik ben niet tegen bit overigens, maar dat je zonder bit NIET zou kunnen verzamelen is gewoon onzin. Dat kan gewoon. Op het moment dat je gewoon in elke klasse bitloos mag rijden zou echt perfect zijn.
Ik vind het in ieder geval fijn dat het nu tot en met de M2 mag, maar de strijd om hoger ook bitloos te mogen starten moet wel doorgaan. En ik ben gewoon bang dat bitloos nog steeds synoniem staat voor alternatief rijden. Van die geitenwollensokkenruiters zeg maar. Dat is namelijk wel wat ik hier nog steeds om me heen hoor.

Dus mooi dat het nu in de M2 mag, maar de beredenering van de verzameling hoeft niet meer is natuurlijk onzin. Verzamelen zonder bit kan ook.

De fijnste proeven vond ik dus echt gewoon L (zonder L1 en L2), de M1 proeven met de kwart keertwending, en daar waar je moest groeten bij het binnenkomen in elke klasse. Dat waren ook de punten waar ik op kon scoren. Halsstrekken in de M2 is ook weer een mooi onderdeel om op te scoren. Verder ben ik altijd vreselijk van het op de letter rijden geweest.
Laatst bijgewerkt door germie op 29-01-16 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:18

germie schreef:
En ik ben gewoon bang dat bitloos nog steeds synoniem staat voor alternatief rijden. Van die geitenwollensokkenruiters zeg maar. Dat is namelijk wel wat ik hier nog steeds om me heen hoor.

De enige manier om dat te veranderen is rustig zonder teveel poeha bitloos te starten en het tegendeel te bewijzen.
Ik start alleen niet bitloos... dus aan mij heb je niks.. maar ik heb ook geen probleem als anderen wel bitloos willen starten. Wil vooral goede kritische juryleden die echt goed kijken naar de takt, ontspanning etc. van het paard.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:27

Evelijn, misschien dat ik het gewoon ga proberen, maar ja, dan moet ik in de Z er weer een bit in hangen (kan ze wel hoor, S&T hangt zelfs al klaar). Ik hoef maar 4 punten meer, maar het ontbreekt me op dit moment gewoon aan tijd.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:30

je moet de Z niet in... gewoon stug tot de 30 winstpunten door rijden (liefst wel elke keer prijs natuurlijk en de Hippiade winnen ;) ) en dan de KNHS een brief sturen dat je in je training al verder bent maar het zonde vindt om een bit erin te hangen ... als meerderen dat lukt dan zal de KNHS iets moeten doen ...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:37

Evelijn schreef:
je moet de Z niet in... gewoon stug tot de 30 winstpunten door rijden (liefst wel elke keer prijs natuurlijk en de Hippiade winnen ;) ) en dan de KNHS een brief sturen dat je in je training al verder bent maar het zonde vindt om een bit erin te hangen ... als meerderen dat lukt dan zal de KNHS iets moeten doen ...

Eh, ik ben iemand die altijd over gaat als het kan, want anders is het zonde van het geld. Maar goed, je hebt gelijk, je mag tot 30 punten of nog meer door blijven rijden als dat wilt. :D Ik zoek een sponsor, haha. :Y) :D :D :D :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:29

Vraag me wel af, of bitloos dan ook door de gewone rubriek heen mag? Dat was vroeger toch niet zo? Is dat intussen al veranderd? Want in principe is er toch weinig anders aan de beoordeling met of zonder bit? Anders is het zo'n zinloze verandering, ik heb op 1 wedstrijd ooit 2 bitloze starts gezien in het B/L1 (ver beneden niveau helaas) en daarna is het nooit weer uitgeschreven in mijn omgeving. Tsjah, zo komt het natuurlijk nooit van de grond... Ik heb nog steeds de ijdele hoop dat er ook ruiters bitloos rijden die wél kunnen rijden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:52

@ Janine1990 Dat mag nu ook al. Dus dat zal wel zo blijven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:54

FriesWytske schreef:
@ Janine1990 Dat mag nu ook al. Dus dat zal wel zo blijven.

Oké thanks.
Ik was even vergeten of het inmiddels al door elkaar mocht of niet. Maar dat is mooi :)