[discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:43

TS, De grap is dat juryleden dat nogal verschillend beoordelen, tot op internationaal niveau.....
Dus deze discussie blijven we voeren zolang er mensen zijn die plezier beleven aan de sport.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:46

Lielle schreef:
Batlow schreef:
Ik neem aan dat ze dat bedoelt

en daar gaat het dus mis.

Nee hoor, ieder heeft een eigen definitie van over de rug rijden. Zij heeft het er over dat je ook winstpunt kunt halen waarbij je paard met zijn kop in de lucht zit maar wel de oefeningen goed rijdt.

'Op letters rijden' zoals buuk zegt.

different1

Re: [discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 19:56

Als je t over mij hebt met "zij heeft t erover dat..." dan is je aanname verkeerd.
Ook in de B verwacht ik een paard wat over het algemeen nageeflijk is, wat overigens een groot verschil is met "in de krul".
Mocht je niet op mij doelen, dan heb ik niks gezegd ;-)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:57

Nee ik heb het over buuk :)

Edit: wat betreft krul/nageeflijk. Dat is soms ook nog een lastig dingetje. Zoals ik zei, veel mensen hebben daarbij een eigen definitie waardoor ook veel misverstanden ontstaan

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:05

_Nelleke_ schreef:
Bovendien kan in mijn ogen ELK gezond paard, hoe ongelukkig gebouwd ook, minimaal een m2-proefje lopen. Dus een B/L proefje is gewoon voor ieder paard geschikt. Ook voor de koudbloeden, ook voor de minder correct gebouwde KWPN-ers/dravers/tuigers en noem maar op.

Ik heb 2 haflingers gehad, de ene liep al winst in de B na nog geen 3 maanden onder het zadel. Die was zo fijn en makkelijk om te rijden. De ander, daar had zelfs een Anky of Edward Gal na een jaar training geen b proef met winst mee kunnen halen.
Was een correct gebouwd paard maar totaal geestelijk niet geschikt voor dressuur in een bak. Daar zou ik nooit wat mee te zoeken hebben gehad in de ring.
Ik heb zelf vele malen geschreven bij proeven en er is duidelijk een zichtbaar verschil tussen gespannen, nerveuze paarden en paarden die het gevraagde niet aankunnen al dan niet wegens lichamelijke problemen of door ruiters die hun paard ontzettend in de weg zitten.

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:39

Pffff als ik dat zo lees wordt mijn twijfel om te starten op een oefenwedstrijd met mijn jonkie nog groter.
Paard en ik allebei onervaren. Mijn instructie zegt dat we gewoon moeten gaan voor de ervaring, maar ik wil niet afgaan.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:39

nuscaniels schreef:
_Nelleke_ schreef:

Ik heb zelf vele malen geschreven bij proeven en er is duidelijk een zichtbaar verschil tussen gespannen, nerveuze paarden en paarden die het gevraagde niet aankunnen al dan niet wegens lichamelijke problemen of door ruiters die hun paard ontzettend in de weg zitten.

dit lijkt me lastig als jury... hoe breng je dat netjes op je protocol?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:43

Syl1612 schreef:
Pffff als ik dat zo lees wordt mijn twijfel om te starten op een oefenwedstrijd met mijn jonkie nog groter.
Paard en ik allebei onervaren. Mijn instructie zegt dat we gewoon moeten gaan voor de ervaring, maar ik wil niet afgaan.

gewoon gaan! het moet eens de eerste keer zijn! ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:44

Syl1612 schreef:

Daar begin je al fout. Het heeft niks met afgaan te maken; het is niet meer of minder dan een externe beoordeling van je rijkunst: waar zitten je goede punten en waar zitten je zwakke punten. *** de rest.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:48

Nageefelijk in de klasse B.. tja dat is mij ook altijd verteld dat dat de bedoeling is..Zie echter nog een paar weken geleden een paard 2 B proeven lopen met hoofd in de sterren..Ook nog geen impuls maar wel 2 dikke 190ers rijden..Hoe kan dat dan? Wat moet dat paard uiteindelijk in de L??
Wat dat betreft gaat het denk ik allemaal veel beter worden als er volgend jaar een klasse voor de B komt zodat de overgang wat geleidelijker wordt..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:50

biscaya schreef:
Nageefelijk in de klasse B.. tja dat is mij ook altijd verteld dat dat de bedoeling is..Zie echter nog een paar weken geleden een paard 2 B proeven lopen met hoofd in de sterren..Ook nog geen impuls maar wel 2 dikke 190ers rijden..Hoe kan dat dan? Wat moet dat paard uiteindelijk in de L??
Wat dat betreft gaat het denk ik allemaal veel beter worden als er volgend jaar een klasse voor de B komt zodat de overgang wat geleidelijker wordt..

Omdat nageefelijkheid helemaal niet gevraagd wordt in de B. Dat is wat sommige jury's graag zien, niet wat het voorschrift is.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:51

Dat zie je dan toch echt verkeerd.... In alle proeven moet een paar nageeflijk zijn! Alleen is het in de B nog niet erg als het paard wat voor de loodlijn blijft maar het moet wel nageven.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:55

Picasso schreef:
Heleennn schreef:
Op concours gaan kan ook gewoon leuk zijn, samen met je vriendinnen van de club, leuk met de paarden en lekker weer. Dan is een concours gewoon heel erg leuk en hoef je echt niet perse dat winstpunt te rijden. Concoursen moeten voor iedereen toegankelijk zijn en niet enkel voor de mensen die al goed kunnen rijden. Wanneer ik paarden zie die niet onder controle kunnen gehouden worden door hun ruiter vind ik dat je gelijk hebt, maar anders niet hoor.

Maar als dit het argument is: waarom dan niet samen met vriendinnen een clinic rijden, lekker het bos ingaan of een onderling wedstrijdje rijden? Wat voegt het wedstrijd rijden dan toe?

Wat ik uit openingspost haal is dat TS als jurylid ziet dat er paarden zijn die duidelijk niet rad of stijf zijn en daar wel mee op concours gegaan wordt, er ruiters zijn die (nog) de vaardigheid missen om een fatsoenlijke proef te rijden. Ik zie de toegevoegde waarde dan ook niet van persé een wedstrijd moeten rijden. Als je keer op keer met baggerpunten thuiskomt, dan zijn er blijkbaar meer juryleden die het zien en is er toch iets mis. Waarom jezelf dan niet achter de oren krabben en kijken of het eerlijk is tegenover paard of jezelf om op concours te gaan? Wat voegt het toe behalve de gezelligheid? Er zijn dan meer dingen om samen te doen met paarden, die gezellig zijn....

Ik snap niet waarom het dan niet 'eerlijk' zou zijn? Denk je nou echt dat een paard ervan baalt als je slechte punten krijgt? Er is geen verschil tussen thuis rijden of op concours even een rondje rijden. (Behalve het transport en de omgeving dan)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:56

Change3x schreef:
Ik heb niks gelezen maar paardrijden gaat om plezier maken, dus iedereen die het leuk vind kan en mag mee doen. Of je paard nou wel of niet goed loopt en of je als ruiter nou wel of niet vaardig genoeg bent, iedereen moet ergens beginnen en omdat het niet bij iedereen om winnen of hoge punten rijden gaat blijft de sport ook leuk (vind ik dan).

En jonge kinderen dan? Die zo graag wedstrijdjes willen rijden? Waarom niet? Ze leren er alleen maar heel veel van en het is heerlijk om te zien hoe ze genieten.

Nogmaals : paardrijden gaat niet alleen maar om presteren maar ook om plezier. En ja, sommige mensen hebben ook plezier als de punten tegen vallen. :)

De nagel op de kop en exact wat ik eerder al probeerde uit te leggen!

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:04

kwita schreef:
Syl1612 schreef:

Heb je gelijk in, maar ben heel bang dat ik mijn spanning overbreng op mijn paard.
Rijd zelf ook pas weer een dik jaar na een stop van 20 jaar en voor die tijd ook nooit wedstrijden gereden.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:07

Sjolvir schreef:
miss_lizje schreef:
Als ik dit allemaal zo lees krijg ik bijna medelijden met de jury's die mij in de baan gaan krijgen als ik voor het eerst met mijn jonkie ga starten. :') .
Doel: ontspannen zonder stres de baan door komen terwijl ruiter op het paard blijft.
Natuurlijk heb ik graag dat hij gewoon gelijk netjes blijft lopen, maar ik kan mij zeker al voorstellen dat onder de spanning (van zowel paard als ruiter) ik dus inderdaad al blij mag zijn als ik de baan een beetje rond ga komen, ook al is het misschien op de 3de hoefslag en op giraf stijl.

Ik vind km's maken in het begin belangrijker dan de punten, zeker met een jong paard. En alles dat beter uit pakt dan verwacht is dan gewoon een meevaller en mazzel.

JIj zit bij mij in de regio, helpen we ze volgend jaar samen naar de wanhoop, want heb ook nog een jonkie staan, waar ik gewoon op wedstrijd mijn km's mee ga rijden (is volgend jaar wel 5, maar is wegens omstandigheden vorig jaar wel zadelmak gemaakt, maar dit jaar niet door kunnen rijden,
dus moet nog hoop leren en even heel eerlijk.. ben van plan de B over te slaan, vind dat zulke vreselijke proeven..., dan ergeren ze zich maar aan ons in de L)

Hahahaha geef maar een gil waar je gaat starten. Gaan we samen jury's vermaken.
Volgens mij moet ik gewoon b starten, ergens vind ik dat niet erg. Gewoon bij 0 beginnen. En mijn "jonkie" is als ik ga starten in het voorjaar 6. Maar die is gewoon laat met alles. En ik heb geen haast. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:07

Syl1612 schreef:
kwita schreef:

Heb je gelijk in, maar ben heel bang dat ik mijn spanning overbreng op mijn paard.
Rijd zelf ook pas weer een dik jaar na een stop van 20 jaar en voor die tijd ook nooit wedstrijden gereden.

Is er een miljoen mee gemoeid? Nee? Waar maak je je druk om!!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:10

Spanning heb je toch wel, lekker kilometers maken op wedstrijd! Boeie wat de rest er van vindt en zegt! Niks mee te maken toch? Je gaat voor jezelf! Ik ga ook niet geweldig na mijn aller eerste wedstrijd. Maar ik blijf lekker lang ik de B hangen, zodat ik straks iedereen een poepie laat ruiken :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:25

Ik zie niet zo de gezelligheid van een dressuur wedstrijd..Ik zie vooral veel gespannen gezichten + dito paarden..doodse stilte..weinig vermaak aan..
Wedstrijden rijden doe je dus echt wel om te kijken waar je staat want voor de gezelligheid ging ik toch echt wel wat anders doen..En je paard trouwens ook!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:45

Syl1612 schreef:

Ook wedstrijden rijden moet je leren door ervaring op te doen, en een paard ook. Omgaan met een andere omgeving en wedstrijdspanning...etc.
Oefening baart kunst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:46

Ik stel mijn mening bij Heleenn: ieder die voor z'n lol op concours gaat en keer op keer slecht scoort, maar daar geen problemen mee heeft, vooral blijven doen. Overigens vind ik nog steeds dat als een paard niet rad loopt of enorm stijf is en nauwelijks door een proef te loodsen is, je verkeerd bezig bent. Maar voor de rest: lekker blijven doen. Ik zelf zou de lol er gauw af hebben als ik keer op keer met baggerpunten thuis zou komen. Zie dan echt niet wat er zo leuk en gezellig is aan proeven rijden. Dacht dat het doel van concoursen rijden was om winstpunten te rijden en klasses hogerop te komen. Maar goed, dat is waar ik het voor zou doen. :)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:08

Nou wat zal ik ervan zeggen...

Ik denk wel degelijk dat wij gewoon op wedstrijd kunnen en ik kan met mijn merrie best door de B.
Waarom ik dat nog niet heb gedaan heb ik al benoemd maar dat terzijde

Vandaag is mijn merrie dus voor het eerst op wedstrijd geweest... tja en als ik kijk naar andere paarden dan valt zij er misschien wat buiten.. liep ze kort? Ja in de losrijbak zeker van de spanning en heb ik aangegeven dat mij bijrijder er wat meer aan moest rijden.

Uiteindelijk in de ring liep ze keurig haar rondje.. her en der geen goede stelling en verbinding, te weinig impuls (wij gebruiken geen spoor) en mijn bijrijder heeft haar zweep niet gebruikt.

Echter heeft ze haar promotiepunten (F proeven) behaald en zijn wij uiterst tevreden of wij nu wel of niet in het perfecte plaatje passen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:09

Picasso schreef:
Ik stel mijn mening bij Heleenn: ieder die voor z'n lol op concours gaat en keer op keer slecht scoort, maar daar geen problemen mee heeft, vooral blijven doen. Overigens vind ik nog steeds dat als een paard niet rad loopt of enorm stijf is en nauwelijks door een proef te loodsen is, je verkeerd bezig bent. Maar voor de rest: lekker blijven doen. Ik zelf zou de lol er gauw af hebben als ik keer op keer met baggerpunten thuis zou komen. Zie dan echt niet wat er zo leuk en gezellig is aan proeven rijden. Dacht dat het doel van concoursen rijden was om winstpunten te rijden en klasses hogerop te komen. Maar goed, dat is waar ik het voor zou doen. :)

Een paard wat niet zuiver loopt, en ondanks losrijden stijf blijft hoort imo ook niet thuis in de ring daar ben ik het zeker mee eens.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:12

Heleennn schreef:
Change3x schreef:
Ik heb niks gelezen maar paardrijden gaat om plezier maken, dus iedereen die het leuk vind kan en mag mee doen. Of je paard nou wel of niet goed loopt en of je als ruiter nou wel of niet vaardig genoeg bent, iedereen moet ergens beginnen en omdat het niet bij iedereen om winnen of hoge punten rijden gaat blijft de sport ook leuk (vind ik dan).

En jonge kinderen dan? Die zo graag wedstrijdjes willen rijden? Waarom niet? Ze leren er alleen maar heel veel van en het is heerlijk om te zien hoe ze genieten.

Nogmaals : paardrijden gaat niet alleen maar om presteren maar ook om plezier. En ja, sommige mensen hebben ook plezier als de punten tegen vallen. :)

De nagel op de kop en exact wat ik eerder al probeerde uit te leggen!

+1

Mijn bijrijder is 16, mijn merrie 17 en nog nooit eerder in een binnen bak gelopen, al 3 jaar niet op de trailer geweest en vandaag was dus echt een dagje voor de ervaring. Zou het mis gaan dan wisten we dat ook weer. Geen man overboord.

Maar het ging niet mis *\o/*

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:21

biscaya schreef:
Ik zie niet zo de gezelligheid van een dressuur wedstrijd..Ik zie vooral veel gespannen gezichten + dito paarden..doodse stilte..weinig vermaak aan..
Wedstrijden rijden doe je dus echt wel om te kijken waar je staat want voor de gezelligheid ging ik toch echt wel wat anders doen..En je paard trouwens ook!

Dan heb jij niet zo'n leuke club ;) Bij ons is het gewoon gezellig, helemaal geen druk en we gunnen elkaar winst. Geen fanatiek competitief gedoe op zondagmorgen, daar hebben wij echt geen zin in.