NIET meer voorlezen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen voorlezer?

Wel
132 (51%)
Geen
72 (27%)
Hangt er van af
54 (20%)

Totaal aantal stemmen: 258

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:39

M_D_H schreef:
Door de vele andere voorlezers die lezen (of keihard schreeuwen zodat je je eigen voorlezer niet meer kunt verstaan >;) ) raak ik erg snel afgeleid.

Als de ringen naast elkaar liggen, wat hier bij een outdoor vaak is, dan ben ik ook snel afgeleid door de voorlezer in de ring naast mij :( Vooral als ze in mijn 'oren' irritant voorlezen :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:38

Zeepsop schreef:
Nies_ schreef:
Nee hoor, ze zien vanzelf dat er niemand staat. Je moet wel even opletten of ze hun hand al opsteken.
Okee +:)+

Nou, ik vind het wel zo netjes als de ruiter het even komt zeggen, dan zit je niet onnodig op een lezer te wachten.
Ik meld het zelf wel altijd even en als de jury ergens hoog in een hokje zit dan wijs ik naar m'n hoofd om duidelijk te maken dat ik uit het hoofd rijd.

madelene

Re: NIET meer voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:25

Ik doe voor te oefenen altijd mijn proef hardop voorgelezen opnemen op mijn telefoon, dan zet ik hem op een vast punt aan, en daar begin ik dan...beetje systeem kür op muziek.
Dan wordt je toch "voorgelezen" en in geval dat je niemand mee hebt om voor te lezen, heb je geen stress!
Dat zou gewoon eens moeten kunnen!

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 19:43

Hoorde van het weekend op de manege waar mijn dochter rijdt dat zij daar maar 1 amazone kennen die altijd haar proef uit het hoofd rijdt... dat komt niet erg overeen met de resultaten die we op de poll zien :D Of de manege wijkt af of de poll is niet helemaal representatief. Het zal ook wel te maken hebben met KNHS en FNRS denk ik. Ik schat in dat "manege ruiters" meer gebruik van een voorlezer maken dan ruiters die bij de KNHS rijden. Of maak ik hier een denkfout ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:46

Ik sprak vandaag met een jurylid, welke lid is van het juryforum/platform...daar positieve geluiden wat betreft uit het hoofd rijden :)

Ze willen door gaan voeren dat je met uit het hoofd rijden 1 à 2 punten meer krijgt,
gezien je een betere voorbereiding hebt / laat zien
aandacht aan de proeven/voorbereiding hebt besteed.

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 19:51

Okay leuk nieuwtje! Ik heb begrepen dat in andere landen / bij andere bonden in het buitenland voorlezen sowieso niet is toegestaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:52

Ik denk niet dat zomaar erdoor komt. Ook met voorlezer kan er gewoon een hele goede voorbereiding zijn geweest. Evenals aandacht van te voren aan de proef.
Rare redenering. Proef uit het hoofd lezen wil niet zeggen dat de voorbereiding perse beter is geweest.

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 19:58

Niet per se maar geeft toch wel meer allure als je zonder "storende" stem een ruiter heel elegant en in controle op zijn/haar paard/pony bezig ziet een soort van "dans" op te voeren...

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:05

Ik rijd zelf altijd zonder voorgelezen te worden. Wat mij betreft mag iedereen overigens zelf kiezen wat ze doen, zeker in de basisklassen.

Ik vind het zelf in elk geval veel prettiger. Het kost een berg aan voorbereiding, immers, je moet de proef ook écht goed uit je hoofd kennen. Zeker met mogelijke zenuwen erbij betekent het dat je, wil je niet verkeerd rijden, je de proeven vaak door en door moet kennen.

Maar, als dat betekent dat ik in een heerlijke stilte een correcte proef kan laten zien waarbij er enkel aandacht is voor mij en hoe ik rij, dan is dat het meer dan waard.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:09

Klopt dat het er wat eleganter uitziet maar ik vind het ook een rare redenering. Ik ga ook altijd heel goed voorbereid op wedstrijd maar ik laat me altijd voorlezen. Gisteren was ik ook weer heel blij met mijn voorlezer, paard werd nogal gespannen in de proef dus ik moest erg mijn best doen om alles redelijk af te werken. Was nooit gelukt als ik die proef uit mijn hoofd moest doen want dan moest ik ook nog eens focussen op 'okee nu wijken en wat kwam er ookalweer na..' Maar ik ken de proef wel degelijk uit mijn hoofd door de training thuis. Ik zou het oneerlijk vinden als mensen die uit het hoofd rijden standaard extra punten krijgen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:17

Met uit het hoofd lezen ben je naar mijn mening ook bezig met het rideltje in je hoofd naast het rijden. Net als luisteren naar een voorlezer tijdens het rijden.
Je kan je pas 100 procent focussen op je rijden als je mag doen wat je zelf wil.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:22

Ik zou het een slechte zaak vinden als dit erdoor zou komen. Als ik mijzelf even als voorbeeld neem.. Ik kan prima paardlief door de proef sturen maar heb enorme prestatie angst. Op moment suprème vergeet ik waar ik heen moet terwijl ik dat normaal wel aardig weet. Ik heb die steun van "doe dit, daar" echt nodig. Het rijden doe ik zelf maar iemand die zegt waar ik heen ga is wel prettig. Maar het lijkt erop alsof mensen die net als ik prestatie angst hebben maar thuis moeten blijven? Het is niet dat mijn voorbereiding bijv niet goed is, maar ik klap gewoon compleet dicht.

Leuk voor de mensen die het wel kunnen zonder voorlezer, maar niet iedereen is hetzelfde dus leg vooral niet iedereen deze "leuke" en "elegante" restrictie op. Wordt de wedstrijdsport niet leuker van.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:28

Ik heb de laatste twee wedstrijden beide proeven uit mijn hoofd gereden. Foutloos. Helaas ging de score wel resoluut 10-20 punten achteruit. #)

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:32

Urielle schreef:
Ik heb de laatste twee wedstrijden beide proeven uit mijn hoofd gereden. Foutloos. Helaas ging de score wel resoluut 10-20 punten achteruit. #)

Oh dat is opvallend, veel mensen in dit topic die uit het hoofd reden zeiden juist dat hun proeven er 10-20 punten op vooruitgingen. Maar ik snap heel goed waar dit vandaan kan komen, mij zou precies hetzelfde gebeuren denk ik.

Overigens ben ik het 100% eens met de post van friendly.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:43

Ach ik zie het als cadeautje voor de genomen moeite :) net zoals het punt voor verzorging, hangt je proef daar niet vanaf!

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:01

listiglistje schreef:
Ach ik zie het als cadeautje voor de genomen moeite :) net zoals het punt voor verzorging, hangt je proef daar niet vanaf!

Nou.. Vaak zie ik dat de kopgroep heel dicht op mekaar zit dus een of twee punten kunnen best veel uit maken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:05

Maar dat kun je ook zeggen als die ene Tinker een 8 of 9 voor verzorging krijgt omdat zijn staart supermooi is uitgewassen en geplozen :P

Daar hangt echt je proef niet vanaf!

Hier heb je vaak een duidelijke kopgroep, de echte uitschieters met 3 wp, dan de groep eronder met 2 wp, het middenveld (vaak 1 wp) en de onderste regionen zonder winst.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:07

Vroeger was het wel zo dat wanneer je een proef uit het hoofd reed (nu KNHS)dat je 2 punten extra kreeg. Later is dat weer afgeschaft.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:08

nimbletje schreef:
Vroeger was het wel zo dat wanneer je een proef uit het hoofd reed (nu KNHS)dat je 2 punten extra kreeg. Later is dat weer afgeschaft.

Dat willen ze dus weer gaan invoeren :j ook afgroeten willen ze weer als verliespunt laten tellen, nu heeft dat ook geen consequenties.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:16

listiglistje schreef:
nimbletje schreef:

Dat willen ze dus weer gaan invoeren :j ook afgroeten willen ze weer als verliespunt laten tellen, nu heeft dat ook geen consequenties.

Wat bedoel je met "afgroeten willen ze weer als verliespunt laten tellen"?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:18

Dat als je vroegtijdig je proef beëindigt je dat een verliespost.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:19

Oef, daar zou ik echt niet blij mee zijn.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:19

M_D_H schreef:
Dat als je vroegtijdig je proef beëindigt je dat een verliespost.

Ohh okee. +:)+

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:20

Testdrive schreef:
Hoorde van het weekend op de manege waar mijn dochter rijdt dat zij daar maar 1 amazone kennen die altijd haar proef uit het hoofd rijdt... dat komt niet erg overeen met de resultaten die we op de poll zien :D Of de manege wijkt af of de poll is niet helemaal representatief. Het zal ook wel te maken hebben met KNHS en FNRS denk ik. Ik schat in dat "manege ruiters" meer gebruik van een voorlezer maken dan ruiters die bij de KNHS rijden. Of maak ik hier een denkfout ;)

ik denk dat de manege niet te vergelijken is met de wedstrijdsport. Toen ik op de manege reed, oefende je een keer in een treintje de proef, als je geluk had en dan werd je proef op de dag zelf voorgelezen door de vaste instructrice. Je had geen tijd om zelf te oefenen op een paard. Het was een kwestie van je kunnen laten zien en daarvoor werd je dan beloond.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 08:28

Urielle schreef:
Oef, daar zou ik echt niet blij mee zijn.

Nee, dat vind ik ook wel slecht. Heb zelf ooit een keer een proef afgegroet en dat was omdat het dier er zo doorheen zat dat ie onregelmatig begon te huppelen. Verbaasde me dat de jury daar geen opmerking over maakte. In zo'n geval heeft doorrijden toch geen enkele zin, beetje paard pesten is het dan.

Uit het hoofd een puntje meer zou er misschien voor kunnen zorgen dat meer mensen het gaan doen. Heerlijk die rust op het terrein ipv tig schreeuwende voorlezers door elkaar. Verplicht uit het hoofd vind ik in de basissport wat te ver gaan, maar het zou wat mij betreft wel de norm mogen zijn in plaats van dat iedereen standaard een lezer heeft. De poll is absoluut niet representatief. Ik ben meestal de enige zonder lezer.