Bitloos starten in de M1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:25

Tendance schreef:
horsies5 schreef:
Ik snap dat dat gezeur er altijd zal zijn..
Wat ik meer bedoelde is dat wanneer je zonder bit in de m1 nooit winst zal kunnen rijden om welke reden dan ook (verzameling etc).. het logisch zou kunnen zijn om het ook niet toe te staan ivm 'gezeur' achteraf

Ik geloof absoluut niet, dat dit een reden is om het niet toe te staan. De KNHS houdt echt niet bewust rekening met de "zeikerds".
Ik denk dat dit toch echt te maken heeft met de interpretatie van het Skala en de voorschriften van de FEI.
Zodra de noodzaak/ de vraag er ligt om dit aan te passen, zal het op den duur vast gebeuren, maar dan moet wel bekend gemaakt worden, dat er combinaties zijn, die daadwerkelijk het M in mogen en dit ook aankaarten bij de KNHS.

Ik geloof ook dat het Skala de voornaamste reden is. En er zijn blijkbaar 'proefwedstrijden' geweest voordat t überhaupt toegestaan werd, dus er is vast over nagedacht ;)

Maar opzich zou ik het niet raar vinden t niet toe te staan als blijkt dat het echt niet kan rijtechnisch, met als reden gezeur voorkomen :+
Als er wel vraag naar is en het blijkt in het m1 ook bitloos te kunnen vind ik zeker dat die mogelijkheid er moet zijn

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:28

Tuurlijk kan het wel, het moet alleen nog in de wedstrijdring bewezen worden :) Helaas is die mogelijkheid er alleen niet... Kip ei verhaal..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:29

Langzaam uitbreiden zou volgens mij moeten kunnen. Werkt het dan niet, dan kun je altijd terugdraaien.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:33

Daan_Ordeal schreef:
Tuurlijk kan het wel, het moet alleen nog in de wedstrijdring bewezen worden :) Helaas is die mogelijkheid er alleen niet... Kip ei verhaal..

Ik denk, dat dit niet helemaal een kip/ei verhaal is/wordt. Ik denk dat er ook een gedachtegang zit achter eerst alleen de B en L en vervolgens later gefaseerd de hogere klassen toevoegen.

Dressuur is nog al gevoelig voor verschillende hypes.
Zo leren mensen het langzaam gebruiken en is het niet ineens een hype waarbij huidige Z ruiters in eens overstappen en met veel ruk en plukwerk erop gaan zitten.
Nu kan het rustig doorvloeien en zo wordt er meer bewust met dit harnachement om gegaan.

Ik denk, dat het langzaam misschien wel vrijgegeven gaat worden.

Daan_O

Re: Bitloos starten in de M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:47

Het zou best kunnen dat er een gedachtegang achter zit, maar ik zou niet kunnen bedenken wat dan. Helaas heb ik ook nooit een goed onderbouwde uitleg van de KNHS gezien.

Ik hoop dat het vrijgegeven gaat worden. Dat zou echte een hele mooie ontwikkeling zijn en vooruitstrevend binnen de internationale wedstrijdsport!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:17

De KNHS is niet de woordvoerder van de Internationale sport hè.
Dat is de FEI.

En ik denk dat de interpretatie van het Skala toch echt hetgeen is wat hier aan gedachtegang achter zit.
Dat er iets aan die interpretatie veranderd of bijgesteld kan worden, dat zal de tijd leren.
Maar als mensen zich niet daadwerkelijk op schrift hard maken voor de bitloze wedstrijdsport in de M en hoger, dan komt deze er zeker niet.

Het is dus aan de bitloze ruiters om stappen te blijven ondernemen.
Worden die stappen niet ondernomen, dan zal de KNHS geen noodzaak zien in aanpassingen.

Er is wel eens binnen een vergadering gevraagd hoeveel mail er over het bitloze rijden in hogere klassen binnenkomt, maar deze was er eigenlijk zo goed als niet.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 19:56

Ik heb reactie van de KNHS, zo te lezen zijn ze er dus wel degelijk mee bezig en dat vind ik er fijn om te lezen. Echter wordt er volgend jaar niets veranderd aan de regelgeving dat is jammer!

Of het Bitloos rijden verder wordt uitgebreid is natuurlijk van een aantal factoren afhankelijk en heeft mede te maken met FEI regelgeving. Zoals in de mail aangegeven moet de KNHS aansluiting behouden met de FEI en is in grote mate verplicht de FEI regelgeving te volgen. Volgens de reglementen en het Scala van africhting waarop de internationale discipline is gebouwd is het gebruik van een bit noodzakelijk/ verplicht. Ik begrijp dat jij het daar niet mee eens bent. Om die reden zijn de regels bepaald omtrent het bitloos rijden van dressuurproeven.
Met de Nederlandse vereniging Bitloos rijden en de leden van de werkgroep zijn we jaarlijks in gesprek om te kijken naar de mogelijkheden voor het verbeteren. De regelgeving wordt voor het komende jaar niet aangepast. Wel hopen we natuurlijk dat het aantal startmogelijkheden wel kan worden vergroot. Ondanks de enorme inzet van de NVBP en ruiters heeft het niet geleidt tot veel wedstrijden en starts. Ook is nooit duidelijk geworden om hoeveel mensen het daadwerkelijk gaat binnen het bitloos rijden. Dit maakt het opstellen van regelgeving en het aanbieden van een wedstrijdcircuit ook erg moeilijk. Door de bovenstaande regelgeving en ook omdat we het aantal starts willen kunnen monitoren kunnen we deelnemers welke bitloos rijden niet in dezelfde rubriek met reguliere ruiters laten rijden. De vraag blijft natuurlijk ook altijd of dat een oplossing zal zijn. Ook in het eerste jaar na introductie waar het streven was om minimaal 2x per maand in iedere regio rubrieken bitloos rijden aan te bieden moest meer dan de helft van de wedstrijden worden afgelast omdat er geen deelname was. Iedereen had gehoopt dat omdat de roep om het bitloos rijden mogelijk te maken zo hard was, het ene enorme vlucht zou nemen. Helaas is dat niet gebeurd. De redenen hiervoor zijn natuurlijk ook te bediscussiëren. Feit blijft natuurlijk wel dat een handvol mensen waaronder jijzelf wel gebruik maakt van de mogelijkheden en dan is het jammer dat het niet groeiende is en dat je nu geen doorgroeimogelijkheden meer hebt anders dan HC starten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:19

Dus wel het Skala en de FEI.
Dit vermoeden had ik al wel, zoals ik al eerder schreef.
Toch fijn dat ze snel reageren.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:58

Sinds september start ik bitloos. En wat een resultaat!!! Ik had 7 wp met veel moeite bij elkaar gereden en bitloos handig opeens 6 wp in 2 wedstrijden.
Daarna door naar de L1 en binnen 3 wedstrijden 6 wp. Welgeteld een keer een jurylid gehad die er iets over zei en dat was positief.
Met bit (van alles geprobeerd/tandarts etc) drukt hij zijn rug weg, gaat in een houding lopen en wordt boos. Het is een hypergevoelig arabiertje en ik hoop dat we straks verder kunnen maar de Z bitloos.
Ik rijd met een sidepull met op de neus een gelkussentje. Ook op het strand !

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:15

Voordat de Z bitloos wordt toegestaan ben ik bang dat er nog wel wat jaren overheen gaan.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:21

De jury die er iets over zei vond het heel leuk om een keer een bitloze combinatie te zien. Ze gaf ook aan dat ze het probleem niet zag om gewoon lekker verder te gaan bitloos want het moet niet uitmaken hoe je een paard rijdt als je de oefeningen maar goed uitvoert.

Op het protocol kan de jury aangeven of er bitloos gereden is/wordt en dat is bij mij nog nooit ingevuld. Wss valt het niet eens op :D dat er geen bit in hangt.
Ik rijd niet uit overtuiging zonder bit maar omdat mijn paard aangeeft dat hij het fijner vindt.

Tja, zo is hij nu eenmaal. Hij geeft aan welk bit wel of niet, welk zadel wel of niet, welke rijstijl wel of niet (we komen van oorsprong uit de western :j maar kwamen op de shank niet verder omdat hij de steun miste van de snaffle en enorm boos werd op het meest "vriendelijke" shankje dat er was }> ). Hij heeft zo een eigen willetje maar dat maakt het ook zo leuk :j *\o/* maar soms ook zo moeilijk :):) . Ach, als hij maar gelukkig is dan ben ik het ook *\%/*

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:33

ik mis een 'like'-knop voor bovenstaande post ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:04

Netjes dat ze zo vlot reageren. Hoofdargumentatie is dus de FEI, wat op zich begrijpelijk is. Wat ik niet begrijp is waarom het dan wel in B t/m L2 is toegestaan, dan gaan ze toch ook de FEI/ de omschrijving van het skala voorbij?

Wat ik totaal niet begrijp is het hele verhaal in de mail dat het niet mogelijk is om de bitloze combinaties tussen de bit combinaties te laten starten en het aanbieden van wedstrijden hierdoor beperkt is. Ben ik nu helemaal abuis, je mag toch al sinds april vorig jaar bitloos in de reguliere bit rubrieken meerijden?!? Daardoor krijg ik het gevoel dat dit een verouderde standaard mail is die ze sturen zodra er vragen over bitloos binnen komen…

Judith_VB leuk om te lezen dat de overstap naar bitloos bij jou zou positief heeft uitgepakt! Eigenlijk zou jij dus ook alvast bericht naar de KNHS moeten sturen, want jij zal dan tzt tegen hetzelfde probleem aanlopen als ts.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:07

Zit in de planning Daan_Ordeal. En je mag vanaf dit jaar april bitloos starten tussen de bitjes :D .

Ikzelf zie eigenlijk niet het probleem. De internationale toppers met springen mogen ook van alles gebruiken dus waarom moet het in de dressuur allemaal zo rigide zijn :( . Ben al blij dat er wat meer kleurtjes in komen nu want alleen dat was al een reden om lekker western te blijven rijden :+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:34

Daan-ordeal ik had het iets anders gelezen dan jij.
Er zijn nog altijd vanuit de vereniging voor bitloos rijden, wedstrijden, die alleen voor bitloze ruiters zijn.
Maar als hier geen animo is voor hogere klassen dan L2, dan ziet de KNHS geen noodzaak om dit tussen de reguliere ruiters wel toe te staan.
Zo had ik het gelezen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:49

Ik heb het nog even nagelezen Tendance, ik heb toch het gevoel dat ik het wel goed heb gelezen. Met name vanwege de volgende opmerking:

"Door de bovenstaande regelgeving en ook omdat we het aantal starts willen kunnen monitoren kunnen we deelnemers welke bitloos rijden niet in dezelfde rubriek met reguliere ruiters laten rijden."

Maar misschien dat ik bevooroordeeld ben omdat ik in het verleden ook wel uitgebreid contact heb gehad over dit onderwerp en toen merkte dat ze zich er al snel vanaf maken met een standaard mail (en vaak gestuurd door een persoon die geen inhoudelijke kennis van de kwestie heeft). Uiteindelijk ben ik toen gelukkig wel bij de juiste persoon terecht gekomen die een persoonlijke reactie gaf :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:09

En ik las de tekst daar dus als: in de klasse M en Z niet in dezelfde rubriek als combinaties met bit.
Voor deze combinaties zijn door de bond van bitloze ruiters wedstrijden te organiseren, maar hierin is weinig of geen deelname laat staan in de M en Z klasse.

Maar goed, ook ik kan het verkeerd gelezen hebben.

Mijn kennis op het gebied van aantallen gaat natuurlijk minder ver, omdat ik met bit rijd en mijn interesse minder op dit gebied ligt. Ik lees het dus waarschijnlijk met wat minder gevoel en plaats het misschien in een ander, misschien wel verkeerd daglicht.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 12:11

ik heb jullie vraag even doorgezet naar de KNHS, in de hoop op wat meer verduidelijking.
Zodra ik meer weet laat ik het jullie weten :)

Voor mij is het antwoord nu in ieder geval duidelijk. Ik zal toch echt goed moeten ga nadenken wat ik in de toekomst wil. :j Want zonder bit in het M1 starten is voorlopig geen optie

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:42

Aah Tendance nu snap ik goed hoe jij het bedoelde :)* Ja dat zou inderdaad zo kunnen zijn.

Keezie ik ben benieuwd naar de reactie. Voor jou wel ontzettend jammer in ieder geval dat je nu een keuze moet gaan maken...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:49

keeyzie schreef:
ik heb jullie vraag even doorgezet naar de KNHS, in de hoop op wat meer verduidelijking.
Zodra ik meer weet laat ik het jullie weten :)

Voor mij is het antwoord nu in ieder geval duidelijk. Ik zal toch echt goed moeten ga nadenken wat ik in de toekomst wil. :j Want zonder bit in het M1 starten is voorlopig geen optie

Ik herken het!
Toen bitloos als wedst kwam, wilde ik dat ook graag.
Maar ja, om na wedstr te gaan die meer als uur rijden waren? Of vervolgens wegens weinig animo afgezegd werden... En ja, aangezien ik wedst rijden toch leuk vind, ben ik masr gewoon doorgegaan..
En dan kom je te hoog ervoor...en heb je geen keuze meer!

Ikzelf vind dat hele verhaal beetje kip en ei verhaal....
Maar dat vind ik al vanaf begin ( vanaf proefwed en besluit daarop).

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 16:42

Ik vrees inderdaad het het ging om een standaard mail vanuit de KNHS :( beetje jammer!
Kreeg namelijk het volgende terug op mijn vraag:

"Dit is inderdaad niet meer van toepassing. Tot en met het L2 is het nu inderdaad wel mogelijk om in de reguliere rubrieken te rijden. Vanaf de M1 is het op dit moment nog niet mogelijk om bitloos te starten."

Dat wijst er dus op dat de mail ook nog eens verouderd was....

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:21

Tja wat zal ik daar eens op zeggen... Teleurstellend.

Ik vind het wel triest dat zo'n organisatie (waaraan je nota bene nog je lidmaatschap betaald ook!) je niet eens serieus neemt. Geen excuus er bij voor het aanleveren van onjuiste (en behoorlijk verouderde!) info?

Het verbaast me helaas helemaal niets na wat ik met ze van doen heb gehad over dit onderwerp. Als ik jou was zou ik hier ook zeker nog op terugkomen bij ze, aangeven dat je graag een persoonlijk antwoord op je vragen wil in plaats van deze standaard reactie, en door de persoon binnen de organisatie die hierover gaat. Want de mail die je nu hebt ontvangen is dus gewoon een standaard mail die iemand heeft gestuurd die totaal geen kennis van zaken heeft. Nu heeft het dus ook totaal geen zin gehad om dit aan te kaarten, want er heeft geen bevoegd persoon naar gekeken en dit komt niet terecht bij de persoon of personen waar het terecht zou moeten komen om er in de toekomst misschien verandering in te krijgen.

Echt een slechte zaak dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:27

Maar hoevaak moeten ze nog zeggen dat je vanaf M1 niet bitloos mag? Dit jaar is t/m L2 vrij gegeven en het schijnt dat er vrijwel niemand bitloos start. Waarom zouden ze dat dan in vredesnaam als hoge prioriteit stellen?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:28

Oke, dus qua informatie zijn we weer terug bij OP; er is nog te weinig bitloos doorstroom naar M. Kun je zelf niet een oproep plaatsen om te zien hoeveel bitloos mensen (bijna) toe zijn aan klasse M? En dan met z'n allen naar KNHS? Of zeg ik nu iets heel geks?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:41

Yvank_ schreef:
Maar hoevaak moeten ze nog zeggen dat je vanaf M1 niet bitloos mag? Dit jaar is t/m L2 vrij gegeven en het schijnt dat er vrijwel niemand bitloos start. Waarom zouden ze dat dan in vredesnaam als hoge prioriteit stellen?

Niemand zegt toch dat het als hoge prioriteit gesteld moet worden?

TS heeft een startkaart bij de KNHS en loopt tegen een probleem aan, en vraagt de KNHS om de (on)mogelijkheden. Dat is haar toch goed recht? Dan mag ze toch zeker wel een juiste reactie verwachten van de KNHS??