Koudbloed aan de startlijn.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:03

@Nadine: Dat vind ik wel een beetje onzin hoor, ik ken net zoveel mensen die hun recreatie paard wegdoen omdat hij een keer in het bos op hol is geslagen oid. Sportiviteit/rijdoel/keuze voor een bepaald ras en een band met je paard staan imo niet met elkaar in verband?
Ik vind KWPNers trouwens maar rare beesten en zit veel liever op een fjord of fries oid. Maar om iedereen die ze wel leuk vind nu meteen af te schrijven gaat me ook wat ver.

Hettieheks

Re: Koudbloed aan de startlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:05

Volledig off topic ook.. Daar ging het helemaal niet over...

Vind ook dat niemand hier elkaar persoonlijk moet gaan veroordelen, en voor de mensen die vinden dat ik teveel vraag van mijn paard nogmaals wees welkom bij een les..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:06

Ik denk dat ze gewoon minder uitgebracht worden. Alles wat "uitzonderlijk" is krijgt meer aandacht. Dat kan goede en minder goede zijn.. :) Maar toch denk ik dat over het algemeen de mensen niet zo negatief zijn als gedacht wordt. :) Een uitzondering daar gelaten (zoals de karreknol opmerking) maar zo'n mensen neem je best gewoon niet al te serieus. :) Zelfs al is het een lelijke kromme bok, dan nog is het iemands dier, iemands lieveling en die persoon houdt ook van dat dier. Dat iemand 'm niet mooi vindt, geeft hem of haar nog geen recht om een ander bewust (want dit is niet onbewust) te kwetsen. :) En zulke mensen zeggen ook van een KWPN'er lelijke dingen.. :) Hangt er maar net vanaf hoe hun pet staat. Dat is niks "persoonlijks" (of op 1 ras gericht) maar puur hún gebrek.En dat heeft al evemin iets te maken met het ras dat ze rijden. Ik kan ook "koudbloedmensen" die behoorlijk uit de bocht gingen over mijn wedstrijdpaard. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:09

Ayasha schreef:
Ik denk dat ze gewoon minder uitgebracht worden. Alles wat "uitzonderlijk" is krijgt meer aandacht. Dat kan goede en minder goede zijn.. :) Maar toch denk ik dat over het algemeen de mensen niet zo negatief zijn als gedacht wordt. :) Een uitzondering daar gelaten (zoals de karreknol opmerking) maar zo'n mensen neem je best gewoon niet al te serieus. :) Zelfs al is het een lelijke kromme bok, dan nog is het iemands dier, iemands lieveling en die persoon houdt ook van dat dier. Dat iemand 'm niet mooi vindt, geeft hem of haar nog geen recht om een ander bewust (want dit is niet onbewust) te kwetsen. :) En zulke mensen zeggen ook van een KWPN'er lelijke dingen.. :) Hangt er maar net vanaf hoe hun pet staat. Dat is niks "persoonlijks" (of op 1 ras gericht) maar puur hún gebrek.

:j :j :j

@ Patries90: Uit je post komt nou niet bepaald naar voren dat je traint op M of Z niveau, dus jij lijkt mij je paard sowieso al niet over te vragen. (als je gewoon op een normale manier traint dan he) :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:10

xSlvna schreef:
Heb ook een Shire (beest van op/rondom de 2 m schofthoogte) gereden. Dier kon lopen zeg ik, in draf. Wauw. Maar stap en galop? Wijken? Travers? Wat denk je waar ruimte is met die (in verhouding) korte pootjes plus hoeven zo groot als eetborden? Hou op, het is al een wonder als zo een ding een bocht fatsoenlijk kan maken zonder zijn eigen voeten aan te raken.

Hahaha jij maakt het echt wel heel dramatisch _O- ze zijn niet gehandicapt :')

Ik heb 2 shires. Heb voor dit ras gekozen omdat ik graag relaxed zonder gedoe buiten wil rijden, en omdat ik ze prachtig vind :D Als ik ver had willen komen in de dressuur, had ik een ander ras gekozen. Maar ik ben wel van mening dat de dressuur er voor het paard is, en niet andersom. Correct uitgevoerde dressuur is júist voor zware koudbloeden heel belangrijk, omdat die van nature meer op de voorhand zijn. Vanuit dit licht vind ik het raar om te stellen dat een trekpaard niet geschikt is voor dressuur. Huh?? Ieder paard mag toch correct leren lopen, niet alleen paarden die dat vanzelf al doen? :P

Maar ik snap Ayasha's punt wbt sterke en zwakke punten van het ras en kan me daar wel heel goed in vinden :) En dat ze van nature minder geschikt zijn voor de echte sport (als in: wie gaat het hoogst komen en heeft de spectaculairste gangen) doet inderdaad helemaal niks af aan hoe leuk ze zijn :D

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:11

Dat verwoord je mooi Ayasha. En dat kan ik alleen maar met je eens zijn.

Vind het alleen erg jammer dat er mensen zijn die beweren dat Shires bomen moeten slepen of voor de kar moeten lopen en verder niets..

Vind dat iedereen ongeacht wat voor ras je hebt doen moet wat diegene leuk vind.... ik ben ook niet een shire gaan rijden met de intentie te gaan starten.. toch is Dressuur voor elk paard vind ik belangrijk om ze soepel te houden.. De basis is belangrijk voor elk paard. En ja dat die van mij het leuk op pakt maakt dat we er beide plezier in hebben.. en dat betekent vind ik dat wij ook best aan de start mogen verschijnen net zo goed als ieder ander die er samen met zijn paard lol aan heeft..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:12

Het ging om de echte sport. Niet om het dressuurmatig rijden wat goed is voor ieder paard.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:13

Dressuur is een breed begrip. Daarom is het handig erbij te vermelden hoe je met dressuur bezig bent.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:14

VogeltjeM schreef:
xSlvna schreef:
Heb ook een Shire (beest van op/rondom de 2 m schofthoogte) gereden. Dier kon lopen zeg ik, in draf. Wauw. Maar stap en galop? Wijken? Travers? Wat denk je waar ruimte is met die (in verhouding) korte pootjes plus hoeven zo groot als eetborden? Hou op, het is al een wonder als zo een ding een bocht fatsoenlijk kan maken zonder zijn eigen voeten aan te raken.

Hahaha jij maakt het echt wel heel dramatisch _O- ze zijn niet gehandicapt :')

Ik heb 2 shires. Heb voor dit ras gekozen omdat ik graag relaxed zonder gedoe buiten wil rijden, en omdat ik ze prachtig vind :D Als ik ver had willen komen in de dressuur, had ik een ander ras gekozen. Maar ik ben wel van mening dat de dressuur er voor het paard is, en niet andersom. Correct uitgevoerde dressuur is júist voor zware koudbloeden heel belangrijk, omdat die van nature meer op de voorhand zijn. Vanuit dit licht vind ik het raar om te stellen dat een trekpaard niet geschikt is voor dressuur. Huh?? Ieder paard mag toch correct leren lopen, niet alleen paarden die dat vanzelf al doen? :P

Wat goed dat je 'die van mij' kent. Arme dier zal zeker zijn benen breken bij een goed uitziende travers, zoals een getrainde KWPN het uitvoert.

Correct lopen já, en een B/L proef ook já, maar meer? :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:15

Patries90 schreef:
Dat verwoord je mooi Ayasha. En dat kan ik alleen maar met je eens zijn.

Vind het alleen erg jammer dat er mensen zijn die beweren dat Shires bomen moeten slepen of voor de kar moeten lopen en verder niets..

Vind dat iedereen ongeacht wat voor ras je hebt doen moet wat diegene leuk vind.... ik ben ook niet een shire gaan rijden met de intentie te gaan starten.. toch is Dressuur voor elk paard vind ik belangrijk om ze soepel te houden.. De basis is belangrijk voor elk paard. En ja dat die van mij het leuk op pakt maakt dat we er beide plezier in hebben.. en dat betekent vind ik dat wij ook best aan de start mogen verschijnen net zo goed als ieder ander die er samen met zijn paard lol aan heeft..

Die persoon beweerd meer gekke dingen... :) Ik zou daar niet al te zwaar aan tillen... (dat bedoel ik dus in mijn vorig bericht... )

Elk paard dat gereden wordt, zou imo een zekere dressuurmatige basis moeten krijgen, dat zijn we verschuldigd aan ze van het moment dat we er op willen zitten... Zodat ze de spieren en de soepelheid krijgen om ons makkelijk te kunnen dragen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:18

Eigen gebrek? Dat ik niet vind kunnen dat je een M/Z/> proef vraagt van een koudbloed? Zoiets is al zwaar voor menig 'dressuurpaard', laat staan voor een koudbloed. Vind het ergens gewoon sneu, vaak zijn het dieren die over hun top gaan om de ruiter tevreden te houden.

En je hebt het over de basis, maar het is in dit topic toch wel duidelijk dat IEDEREEN hier er mee eens is dat de basis 'voor iedereen' is?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:19

Nee dat je ze enkel geschikt vindt voor bomen te slepen. Die beesten zijn gebouwd naar hun gewicht. Ik zou niet weten waarom ze, mits verantwoorde opbouw, geen M/Z zouden kunnen lopen. Menig Shire op dat niveau zal een degelijkere opbouw kennen dan de gemiddelde KWPN'er. Juist omdat ze wat meer moeite hebben mogen ze vaak rustiger ontwikkelen waar een KWPN'er met talent zichzelf voorbij loopt en er maar weinig ruiters dat herkennen en beperken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:23

Even kijken naar een opmerking van mezelf, eerste post:

"Gebruik de bouw voor wat die bedoeld is of hou het ook echt op 'voor de leuk'. "

Erna zeg ik dat je zo een dier lekker moet trekken, daar is die toch voor gemaakt. Neemt niet weg dat IK het acceptabel vind om 'voor de leuk' te starten op dressuur of springwedstrijden.

Je hebt wel gelijk in wat je zegt, zeker. Maar vaak is een M/Z proef toch écht te veel gevraagd van zo een groot en 'lomp' gebouwd lichaam. Het is al veel gevraagd voor héél veel soepelere, lichtere, dressuurmatiggebouwde paarden.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:26

Wijken, travers.. schouder voor... schouder binnenwaarts het komt in mijn lessen allemaal aan bod.. met beleid met geduld... met goeie begeleiding en zonder de begeleiding begin ik er niet aan als we het niet onder de knie hebben.. Wil realistisch blijven.. maar Floris pakt het leuk op en hij geeft echt wel duidelijk aan als het te zwaar word voor hem.. maar nog steeds hebben we samen veel lol, als ik aan kom hoef ik maar te fluiten en hij komt eraan gestormd.. en als ik echt teveel vraag en onrealistisch bezig ben gebeurt dat niet hoor.. Heb eerder wel te snel gewild hij wou eens niet komen en een tweede maal weer niet... gelijk bij mezelf te rade gegaan. en heb nu een zeer kundige instructrice... en we hebben er samen weer veel lol in met de nodige afwisseling.. en we zullen zien op het moment dat ik verneem dat we teveel vragen dan stoppen we dan is het genoeg en dan blijven we lol hebben met wat we wel samen kunnen.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 22:27

Ayasha schreef:
Daarom dat al die haflingers en fjorden te koop staan en 4 a 5 eigenaren hebben? Omdat jullie ALLEMAAL jullie maatje VOOR HET LEVEN houden zeker?

Dus je baseert op het feit dat ik warmbloeden heb, dat ik geen band heb, niet aan knuffelen doe en die beesten voor mij producten zijn?

Besef je zelf eigenlijk wel hoe veroordelend die mening is? :?

het ergste vind ik dan nog dat je niet leest. Ik zeg NERGENS dat je er niet mee mag starten, ik zeg zelfs: GRAAG!
Ik zeg enkel dat je realistisch moet zijn en moet durven toegeven dat ie misschien op een bepaalt niveau niet meer verder kan. En niet dat dier door dwingen alleen om je gelijk te halen.

Wauw, jij voelt je aangesproken.. Zou bijna zeggen dat je jezelf terug ziet in mijn tekst.

Dit topic gaat niet over fjoedenwn haflingers maar shire's en trekpaarden.

En tot slot zei ik. In mijn tekst, dat GELUKKIG! niet iedereen zo is.
Daar bedoelde ik ook zeker warmbloed ruiters mee.

Overigens rijd ik zelf ook wen kwpn met veel liefde..

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:28

Ik gaf het al eerder aan, het hangt af van je insteek. Stap je in vanuit de gedachte, "dressuur is er voor het paard", dan is er niets aan de hand en kan je gewoon aan de gang. Je moet inderdaad wel reëel zijn; hoge doelen haal je (meestal) minder snel. Als je dat prima vindt en je voldoening haalt uit het proces zelf, is er niets aan de hand. Wil je vooral veel dressuur en zoek je daar een paard bij, dan is een koudbloed niet de meest voor de hand liggende keuze, that's all. Beide ingangen/keuzes zijn prima, het is vooral: leven en laten leven, ook in de ring.

Toch wil ik er ook graag een keer naast zetten dat een koudbloed ook vele voordelen in de ring geeft. Rebel is super stabiel, ik weet vandaag vrijwel exact hoe hij morgen loopt. Hij reageert veel minder sterk op wedstrijdspanning en is niet gek te krijgen door welke entourage dan ook. Je hebt natuurlijk ook zulke warmbloeden, maar daarbij zijn deze kenmerken dan weer wat minder rastypisch. Rebel heeft in ieder geval uitermate veel plezier in de dressuur, ook op hoog niveau, hij wordt erg vervelend als we niet/minder trainen, wil echt uitgedaagd worden.

Je moet gewoon voor een goede match ruiter-paard gaan en dan heb je vanzelf de ideale startcombinatie. En een ideale combinatie haalt het beste uit beiden.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:29

Mwah, daar ben ik het niet zo mee eens Svlna.. Zo heftig is bijv een M-proef nou ook weer niet.. :) dat gaat écht wel lukken met een gemiddelde shire, en het Z misschien ook wel.

Moet even gezegd dat ik sowieso niet van het showelement ben, ik trek eerder naar de klassieke kant. En dat gaat al helemáál goed met een shire omdat je dan oefeningen rijdt die specifiek op het lichaam zijn afgestemd, meer dan in de wedstrijdsport waar je in een vaster stramien zit ivm de proeven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:32

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:33

Zeg ik ergens dat géén koudbloed dat aan kan? Jemig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:37

Nadiine__x schreef:
Ayasha schreef:
Daarom dat al die haflingers en fjorden te koop staan en 4 a 5 eigenaren hebben? Omdat jullie ALLEMAAL jullie maatje VOOR HET LEVEN houden zeker?

Dus je baseert op het feit dat ik warmbloeden heb, dat ik geen band heb, niet aan knuffelen doe en die beesten voor mij producten zijn?

Besef je zelf eigenlijk wel hoe veroordelend die mening is? :?

het ergste vind ik dan nog dat je niet leest. Ik zeg NERGENS dat je er niet mee mag starten, ik zeg zelfs: GRAAG!
Ik zeg enkel dat je realistisch moet zijn en moet durven toegeven dat ie misschien op een bepaalt niveau niet meer verder kan. En niet dat dier door dwingen alleen om je gelijk te halen.

Wauw, jij voelt je aangesproken.. Zou bijna zeggen dat je jezelf terug ziet in mijn tekst.

Dit topic gaat niet over fjoedenwn haflingers maar shire's en trekpaarden.

En tot slot zei ik. In mijn tekst, dat GELUKKIG! niet iedereen zo is.
Daar bedoelde ik ook zeker warmbloed ruiters mee.

Overigens rijd ik zelf ook wen kwpn met veel liefde..

Neen, ik ben alergisch voor dergelijke veroordelende onzin.
En ook hier weer een heerlijk waarde-oordeel over mijn persoontje. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:39

xSlvna schreef:

Ben het ergens wel met Geryon eens. Hou het lekker bij de basissport en anders bij het geen waar het dier voor gemaakt is.

Ik kan van mijn draver ook geen 1,40m parcours of int. proef verwachten, al had ik alle kennis en ervaring ervoor. Zelfs Edwardg gal krijgt zo iets niet gepresteerd.

Gebruik de bouw voor wat die bedoeld is of hou het ook echt op "voor de leuk".

Zeer sjiek als iemand een b/l proef neerzet met zo een dier, maar hoger is denk ik in 95% van de gevallen te veel gevraagd. Ze doen het misschien, maar het lijkt me echt te heftig.

Bedenk eens dat die wat ik reed ongeveer 800 kg zwaarder is als euhh.. totilas.

xSlvna schreef:
Ja uhu bloed zweet en tranen, maar niet alleen de ruiter, ook de koudbloed.

Ik vind het gewoon respectloos als je zo veel gaat vragen van een paard. Sport (met dieren) moet niet met bloed zweet tranen gaan. Je laat een 800 tot 1400 kg toch niet rondsjouwen als een idioot. Laat die dier lekker rechtuit lopen voor een kar of boomstam of of of... waar ze voor gemaakt zijn.

xSlvna schreef:
_/-\o_

Wil me ook een shire halen, ooit, maar ik ga niet van ruim 1000 kg verlanger dat het door de piste huppelt. 20 bij 40 is sowieso 2 / 4 passen per zijde, arme beest moet wel écht goed kunnen verzamelen dan.

Nah nogmaals, vind het geen stijl om zo veel te vragen aan een paard terwijl het er niet voor bedoeld is.
Kijk een London lijkt een 1,60m met de ogen dicht te doen, easy. Maar voor een koudbloed zal een m/z proef nooit easy zijn. Dat vind ik oneerlijk.

xSlvna schreef:
Wat goed dat je 'die van mij' kent. Arme dier zal zeker zijn benen breken bij een goed uitziende travers, zoals een getrainde KWPN het uitvoert.

Correct lopen já, en een B/L proef ook já, maar meer? :')

xSlvna schreef:
Eigen gebrek? Dat ik niet vind kunnen dat je een M/Z/> proef vraagt van een koudbloed? Zoiets is al zwaar voor menig 'dressuurpaard', laat staan voor een koudbloed. Vind het ergens gewoon sneu, vaak zijn het dieren die over hun top gaan om de ruiter tevreden te houden.

En je hebt het over de basis, maar het is in dit topic toch wel duidelijk dat IEDEREEN hier er mee eens is dat de basis 'voor iedereen' is?

Je zegt het zelfs meerdere keren in andere verpakkingen... :+ Je moet echt een keer gaan onthouden wat je schrijft hoor Xslvna.

Een correct gebouwde koudbloed kan met de juiste training rustig de gehele basissport aan. Ook het Z.
Oftie alles wint? Waarschijnlijk niet. Then again, dat is ook maar voor heel weinig WP'ers weggelegd dus of dat een "punt" mag zijn?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:55

Ik vind dat je in dit topic ook wel ietsje doorslaat in je mening over koudbloeden xslvna.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 22:57

Geryon schreef:
Het ging om de echte sport. Niet om het dressuurmatig rijden wat goed is voor ieder paard.

Jawel.

In mijn openings post spreek ik over, starten met je koudbloed.
Oftewel, B niveau en van daaruit omhoog klimmen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:03

Volgens mij weet je niet eens waar die 'het' in mijn bericht voor staat. En ja, dat weten we nu wel. Maar jij vroeg naar de verschillen. En die zijn er vanwege de ongeschiktheid blaaaadieblaaaaa ook tussen warm en koudbloeden in de B (in de hoogte van de punten).

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:08

Ayasha schreef:
Pfoeh ja die ziet er echt uit alsof ie het niet aan kan... :x
Jemig Xslvna... Hoe onbehouwen kan je reageren.

Um, Ayasha, zo reageer je nu ook. Heb je het over de ruiter of paard? Heb je ze wel eens zien rijden?

Ik las ergens dat iemand vind dat elk paard B/L moet kunnen en dat dat goed is. Ik ben zelf van mening dat dit ook nog voor M geldt. Zeker M1 nog, daar zitten oefeningen in waarbij je je paard echt soepeler maakt. Maar ik denk wel dat dit al op de grens zit voor de max van een heleboel paarden.