Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:16

Overgewicht zie je terug in je punten (bij sommige juryleden :o ik spreek uit ervaring)

Ook krijg ik vaak een 6 voor mijn houding en zit, terwijl dit in mijn slanke periode altijd een 7 of 8 was...
Ik ben beter gaan rijden, maar klaarblijkelijk vinden toch best veel jury's het schudden van vetjes toch niet zo'n mooi beeld :P

en ja ook ik weeg 84 kilo bij 1.70 m, dat is overgewicht...maar pas wel mijn paard erop aan (flinke reus van 1.82)

Waar leg je de grens? Een lange man weegt al gauw 100+, en wat is storend?

Btw. mensen zijn niet voor hun lol dik, en afvallen is niet altijd zo simpel als het lijkt ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:16

antje_vip schreef:
Het beste (voor de pony's) zou zijn: controles bij de inrijring, zodra je binnenkomt ff controleren op tuig wat goed zit, even op de weegschaal en iemand die op spoor/zweep/teugelgebruik let. Maar ik denk dat dan ook heel veel ruiters stoppen met de wedstrijden. En daarnaast zijn sommige punten discutabel.

Zoals bij endurance, een keuring voor je beginnen gaat. Zou ideaal zijn. Conditie van het paard controleren, die van de ruiter en het tuig.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:17

Mag dat gewoon, een foto van bokt plukken en dit zomaar in dit topic plaatsen? Vind ik wel vreemd. Kan me niet voorstellen dat de amazone op de foto hierboven hier blij mee is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:19

Ik hoef geen hele keuring voor een proefje van 5 minuutjes. Dan is de lol er bij vele snel af denk ik. Als het nou nog een kampioenschap oid is.. Maar voor een wedstrijdje om de hoek vind ik dat belachelijk.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:19

Nee dat denk ik ook niet.
Ik had het niet in dank afgenomen.

xSlvna

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:21

Ze had het zelf op bokt geplaatst in een topic over zwaarlijvige ruiters, leek/lijkt mij daardoor niet zo een probleem (foto was door haar zelf namelijk te vinden op google).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:21

Dominique Desmee reed trouwens wel op een kast van een knol rond en zat haar paard totaal niet in de weg. En ja ze was fors maar niet zo dik als ik weleens voorbij zie komen op Bokt of op wedstrijd.
Was laatst ook op een wedstrijd aan het kijken en daar heb ik echt even mijn hand voor mijn ogen geslagen. Het was een en al gebuts en gestuiter, het was geen gezicht. Ik had echt medelijden met het paard. Maar ik durf er niks van te zeggen hoor, dan heb je het altijd gedaan.

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:24

[quote="terpentijn"]Nee, maar ik vind wel dat men nu eens op moet houden met dat gevoelige gejammer en dat er een GRENS gesteld moet worden aan het gewicht dat mensen maar meezeulen en op hun paard neerkwakken.
Als je te dik bent voor een bepaalde sport, ben je gewoon te dik, en hier gaat 't nota bene ook nog over een sport met een levend wezen.
Ik denk dat de meste te dikke ruiters het gewoon niet in WILLEN zien, vandaar de duizend gevoeligheden als er weer eens zo'n topic over is. je mag tegenwoordig al niet eens meer zeggen dat iemand "te dik" is, nee het heet dan 'volslank" of "stevig".
Prima, daar wil ik ook wel tactvol over zijn, maar niet als je daarmee op een levend wezen gaat zitten en daar nog leuke prestaties van verlangt ook. Dat is gewoon oneerlijk.
Overigens is herhaaldelijk door vergelijkend onderzoek aangetoond dat een paard maar een zeer beperkte rugdragende capaciteit heeft NO MATTER of het een Tinker of een KWPNer betreft.
Te veel is te veel.
Buiten de beperkingen die vetrollen meebrengen in de beweging.[/quote/]

Ik vind dat je ten eerste GEEN respect hebt, ten tweede waarscheinlijk ook totaal niet snapt hoe zulke mensen zich voelen! Kom op zeg! Je doet alsof ze doen alsof, en wat je zegt is ook waar dat het niet goed is enzo maar toon a.u.b respect want echt waar...
sommige mensen met overgewicht hebben daar een rede achter, kan zijn ziektes medicijnen of dat ze makkelijk te snel dik worden, bijv dat iemand die niet snel dik word 20 koekjes eet en iemand die wel makkelijker dik word er 1 eet en dat ze evenveel aankomen of de dikkere meer! Dat heb ik dus, of je probeert af te vallen of niet, het kan heel snel gaan en daardoor is het afvallen een stuk moeilijker

Ik probeer je verder niet aan te vallen, niks persoonlijks maar ja

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:26

Ze is idd niet extreem dik, maar er werd door iemand gesuggereerd dat aan de top geen dikke ruiters zijn. Zij is wel aan de maat, maar niet extreem, en daarbij ook nog eens heel klein. En dan van die joekels van paarden. Geweldig mens, of beter gezegd, mensje :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:28

connie 64: dit is inderdaad het zoveelste dooddoenerige excuus. Ik vind met overgewicht op de rug van je paard gaan zitten, waar je dan de hele tijd op zit rond te bonzen, nog wel van een iets andere orde dan een sperriem een zweep of wat jij aanvoert. Dat is er incidenteel ALS het er al is. dat overgewict is er de hele tijd, van begin dat men opstapt, tot einde van de rit.
Ten eerste is de rug van een paard al niet gemaakt om er op te gaan zitten, we doen het gewoon wel, dus hebben we ook de verantwoordelijkheid dat op een zo paardvriendelijke manier als mogelijk te doen.

Ik wacht nu nog op vergelijk met de dieronvriendelijkheid van een bit en het walgelijke misbruik van sporen, en het verwijtende excuuscirkeltje van de "maakt niet uit wat je weegt/gewicht is niet synoniem aan dik/kijk eens wat anderen doen etc". lobby is weer rond.

Het is ongezond, voor ruiter en paard, punt uit.

In de sport zouden juryleden daar welzeker puntenaftrek voor mogen geven.

Alle excuses achter overgewicht vind ik niet ter zake doen: als je te dik bent ben je te dik, hoe dan ook en zou je gewoon niet te paard moeten gaan, ik denk ook niet dat het het paard uitmaakt HOE men aan dat overgewicht is gekomen, die voelt alleen dat het hem bar in de weg zit.

Mensen die hun paarden werkelijk liefhebben zouden wel eens kritischer mogen kijken naar het belang en de gezondheid van hun paard ipv steeds in de verdedigende modus te springen.
Bij paardrijden hoort ook goed voor je paard zorgen.... dat gaat ineens niet meer op als het paard alles krijgt maar er een te dikke ruiter op zit? Kom nou toch!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 07-07-14 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:29

Als je door je gewicht echt je paard in de weg zit en het echt nadelig werkt vind ik dat je als jury er juist wat van moet zeggen.
Jury's zeggen toch ook wat over teveel handgebruik? Waarom dan niet over over gewicht.. Als het op een fatsoenlijke manier gebracht wordt moet t kunnen. Juist... Als niemand ooit wat zegt schiet t ook niet op. Voor mensen die dichterbij staan is het vaak lastiger..

Ik ben dan misschien ook hard want ik vind dat je met ernstig overgewicht ook niet moet springen of crossen... Vind dat je zelf fit moet zijn voor welke tak je beoefend en je paard niet in de weg zit omdat je eigen conditie te slecht is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:30

QuirineH schreef:
Ik vind dat je ten eerste GEEN respect hebt, ten tweede waarscheinlijk ook totaal niet snapt hoe zulke mensen zich voelen! Kom op zeg!

Ik heb ook geen respect voor mensen die met een enorm groot gewicht op een paard gaan zitten, in geen enkele situatie. Niet gek ook, ponypletten mag niet maar met het dubbele gewicht op een iets groter paardje mag wel. :')

Nee sorry, 0 respect. Niet om het gewicht, als je dik bent, oké jou pakkie aan, maar zet je niet op een paard. Dat dier is het evengoed niet schuld dat je dik bent.

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:32

xSlvna schreef:
QuirineH schreef:
Ik vind dat je ten eerste GEEN respect hebt, ten tweede waarscheinlijk ook totaal niet snapt hoe zulke mensen zich voelen! Kom op zeg!

Ik heb ook geen respect voor mensen die met een enorm groot gewicht op een paard gaan zitten, in geen enkele situatie. Niet gek ook, ponypletten mag niet maar met het dubbele gewicht op een iets groter paardje mag wel. :')

Nee sorry, 0 respect. Niet om het gewicht, als je dik bent, oké jou pakkie aan, maar zet je niet op een paard. Dat dier is het evengoed niet schuld dat je dik bent.

Je hoeft ook geen respect te hebben voor mensen met een enorm overgewicht die op een paard gaan zitten, maar wel bij overgewicht in het algemeen! En heb wel respect met het vertellen aan mensen want echt zoiets doet pijn, goed om tegen mensen te zeggen maar houd het vriendelijk ;)

xSlvna

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:41

Tuurlijk, maar je mag wel iets zeggen of het verbieden, het gaat niet om die persoon maar het paard eronder.

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:43

xSlvna schreef:
Tuurlijk, maar je mag wel iets zeggen of het verbieden, het gaat niet om die persoon maar het paard eronder.

Ja is ook zo

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:44

Laten we alsjeblieft geen normen aanwenden als:

- max 15% gewicht paard
- 1 handbreedte achter en voor je in het zadel

Ik zie nu al zoveel te dikke paarde lopen. Straks loont het om je paard vet te mesten en er dan ook nog een te lang zadel op te leggen.

Overgewicht is een gevoelig onderwerp, maar de jury hoort het mi mee te nemen in zijn/haar beoordeling. Net als overgewicht bij-, of onregelmatig lopen van het paard. Je kunt daarin ook prima een glijdende schaal gebruiken dankzij het puntensysteem. Maar jury's, zet het er dan ook gewoon bij. Dan weet ik wat mij te doen staat om wel die 6, 7 of 8 te halen. Niets is zo frustrerend als een matige beoordeling, terwijl je er zelf zo'n goed gevoel bij hebt. Uitleg over de cijfers is waar ik voor op wedstrijd ga. Een objectieve beoordeling, met verbeterpunten (en af en toe een complimentje mag natuurlijk ook best ;)).

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:48

Mousmous schreef:
Nou Terpentijn, Dominique Désmee reed jaren geleden mee in de wereldtop en die had toch echt wel overgewicht. Absoluut niet extreem maar ze werd toch wel Dikkertje Dap genoemd. En bij de subtop kom je ook echt wel wat stevigere ruiters tegen.

Er zullen vast wel bij rijden die het paard netjes aan het lopen krijgen met overgewicht. Maar voor het paard lijkt het mezelf toch wat makkelijker om die moeilijke oefeningen te doen met een lichter persoon, dus ja deze mensen hebben echt wel skills, maar minder gewicht maakt het voor het paard makkelijker.

Zal wel mensen tegen het zere been schoppen nu, maar ik vind het eigenlijk een beetje egoistisch. Ik vind paardrijden een teamsport, en als je dan toch moeilijke oefeningen van zo'n dier verlangt, mag je op zn minst zelf ook wat oefeningen doen om het je paard zo makkelijk mogelijk te maken.

Eerlijk, ik ben zelf zo'n spriet maar ik heb ook een bagger conditie hoor, en dan telt dat net zo hard. Maar ik verlang dan ook niet van mijn paard dat hij moeilijke oefeningen kan doen omdat ik zelf zo krom als een hoepel ben. En ik ga er ook gaan 80 km endurance mee rijden voordat ik zelf mijn conditie op pijl heb en goed recht kan zitten.

Er zullen er vast genoeg zijn die het niet met me eens zijn, maar ik ga mijn peerd niet 'martelen' 80 km lang bijvoorbeeld met half-scheve belasting of veel te veel gewicht. Afgezien van het feit dat het paard er uiteindelijk ook scheef van wordt met kans op afkeuring vind ik het ook gewoon egoistisch.
Paard doet een prestatie, dan vind ik dat ik op zn minst een conditie moet hebben waarmee ik het paard het zo makkelijk mogelijk maak zo te presteren, dwz niet te zwaar ben, en zo min mogelijk in de weg zit.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:51

QuirineH schreef:
xSlvna schreef:

Je hoeft ook geen respect te hebben voor mensen met een enorm overgewicht die op een paard gaan zitten, maar wel bij overgewicht in het algemeen! En heb wel respect met het vertellen aan mensen want echt zoiets doet pijn, goed om tegen mensen te zeggen maar houd het vriendelijk ;)

Respect voor overgewicht in het algemeen?

:=

serieus?

QuirineH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:54

eenitraM schreef:
QuirineH schreef:

Respect voor overgewicht in het algemeen?

:=

serieus?[/quote]

Vind je dat raar ofzo?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:56

Om je vraag te beantwoorden, nee een jury mag daar geen commentaar op leveren. Die mag wel bij elk onderdeel aangeven waarom dit onderdeel onvoldoende of beter uitgevoerd kan worden. Denk daarbij aan commentaar als meer meezitten, beweging paard meer volgen, stiller met been/handhulp.

Tijdens de laatste cursus is hier ook aandacht aan besteed, zo kwam ook het voorbeeld naar voor van de pony ruiter die toch echt veel te lang is voor de pony maar ook hiervoor geldt dat het echt niet aan de jury is om een oordeel te vellen en dus mag je daar niets van zeggen. Wel overal waar het van invloed is op de proef, dus net als hierboven.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:58

Ik vind mensen met overgewicht vergelijken met ponypletters echt enorm kwetsend, wat voor smiley je er ook achter zet....

Als we dingen moeten gaan verbieden die slecht zijn voor de gezondheid van een paard, waar trek je dan de grens?
Bij dikke mensen, of ook bij beginners of of of.....

Ik ben zelf trouwens 30 kilo kwijt, nog 15 te gaan en ik heb die hele periode amper gereden, dus ik ben zeker niet tegen. Wel moet ik helaas accepteren dat ik op mijn allerdunst nog steedd 85 kilo ga wegen. Mijn spieren en bouw zijn niet anders. Dan heb ik dus geen normale bmi voor mijn lengte, maar wel een dunne kont :') . En dan nog zou ik niet op mogen stappen volgens mijn bmi....Niet iedereen die zwaarder is kan nog meer kilo's kwijt, ik word gewoon nooit dunner dan 85/87 kilo.....
xSlvna schreef:
QuirineH schreef:

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:00

Zit en gewicht hebben niet altijd wat met elkaar te maken, tot op zekere hoogte wel hoor, maar iemand die zit als een krant doet dat ook als ze 20 kilo afvallen. Ik heb het vaak genoeg gezien, flink afgevallen en dan verwacht je dat de zit ook verbetert, maar niks was minder waar. Slechte zit komt lang niet altijd door overgewicht :n.

Zolang mensen dat ook nog steeds voor geen meter kunnen inschatten moet je dat ook niet aan ze overlaten. Ik denk dat er maar weinig tussen zitten die echt veel te zwaar zijn voor hun paard. De meeste ruiters met overgewicht zijn juist heel bewust met hun gewicht en paard bezig. Ook niet allemaal hoor, maar ze zijn toch wel meer gefocused op goed passend tuigage, juist omdat het nog belangrijker is als je een stuk zwaarder bent :j.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:01

Overgewicht is situatie die meestal duidt op psychische onbalans en dat maakt afvallen moeilijk. Veel zware mensen zijn emotie eters. Zijn onzeker, en daardoor eten ze meer of niet gezond, krijgen meer overgewicht, worden nog meer onzeker etc. Daarnaast heeft de 1 meer aanleg tot dik worden dan de ander.
Ik vind dat overgewicht geen respect verdient, maar ook dat het niet aan een ander is om erover te oordelen,mits je er geen onschuldige dieren mee in de weg zit. Op zo'n moment mag het dier wat mij betreft beschermd worden tegen hetgeen schadelijk is voor zijn welzijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:03

QuirineH schreef:
Ik vind dat je ten eerste GEEN respect hebt, ten tweede waarscheinlijk ook totaal niet snapt hoe zulke mensen zich voelen! Kom op zeg! Je doet alsof ze doen alsof, en wat je zegt is ook waar dat het niet goed is enzo maar toon a.u.b respect want echt waar...
sommige mensen met overgewicht hebben daar een rede achter, kan zijn ziektes medicijnen of dat ze makkelijk te snel dik worden, bijv dat iemand die niet snel dik word 20 koekjes eet en iemand die wel makkelijker dik word er 1 eet en dat ze evenveel aankomen of de dikkere meer! Dat heb ik dus, of je probeert af te vallen of niet, het kan heel snel gaan en daardoor is het afvallen een stuk moeilijker

Waarom zou de tekst van Terpentijn geen respect zijn voor mensen met teveel gewicht? Zijn die mensen dan niet meer dan hun gewicht? Waarom kunnen mensen toch zo moeilijk onderscheid maken tussen de persoon (inclusief postuur) en gedrag (de keuze om wel of niet op een paard te gaan zitten).
Waarom zou je niet een opmerking mogen maken dat een paard niet onder een bepaalde ruiter past als dat duidelijk zichtbaar is? Net zo goed als mensen met "een maatje meer" niets te zoeken hebben in het kledingrek met maatje 36....... Is het respectloos als een winkeldame zegt dat iemand met maat ruim 40+ een maatje 36 niet mee mag nemen naar de paskamer?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:05

Tja, "leken" die mee waren om mij te zien rijden, hebben mij ook wel eens gevraagd of "die" wel mee mochten doen. Ik kan me voorstellen dat het best schokkend kan overkomen.
Wanneer het beeld is, waar gaat die ruiter met die pony of dat paard heen?, dan denk ik dat je over de grens gaat.
Ik vind het iig geen reclame voor de wedstrijdSPORT dat het wel kan en mag.

Nu vind ik wel dat paardrijden puur eigenbelang is. Ook ik rij voor mijn plezier en probeer ervoor te zorgen dat hij ook plezier heeft, maar ik zal genoeg fouten maken dat het niet altijd even vriendelijk is dan ik zou willen.
Dit is wel iets waar ik me iig bewust van ben. Beetje hypocriet dus toch om naar anderen met het vingertje te wijzen.

Wanneer je zwaarder bent kun je idd nog wel even in de ontwenningfase zitten (helaas ervaring) of je raakt er aan gewend. Was vroeger wel wat minder snel tevreden, maar na een kind begrijp ik dat mijn lichaam niet zo strak meer is tenzij misschien wanneer ik er keihard aan zal gaan werken.

Ik zie heel veel foto's op bokt die voor mij te ver gaan. Waar ik geen fijn gevoel bij krijg.

Hier zie ik trouwens ook weer reacties voorbij komen die graag willen dat je zegt dat zij nog kunnen.... dat gebeurd dan ook nog regelmatig...
ik vind als je twijfelt, dat je het dan eigenlijk zelf ook wel weet.