Beoordeling B proef, zit ik er nu zo naast?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 01:29

aadburg schreef:
Het lijkt er steeds meer op dat je ook in de B met een paard moet komen met een flinke kronkel die tijdens de proef een paar keer omhoog komt en liefst nog een keer half de ring uitvliegt, als je dat dan als ruiter enigszins weet op te lossen zit je in de prijzen. Kom je met een wat gewoner paard dat netjes zijn ding doet zonder spektakel krijg je als commentaar dat het allemaal te braaf is, ja in de B dus.

Gevolg hiervan is dat ruiters met paarden gaan rijden waar ze eigenlijk niets mee kunnen maar wel punten rijden.

Ik begrijp heel goed dat dit door de wijze van punten tellen komt waardoor je een paar hele lage cijfers kunt compenseren op andere onderdelen. Wat mij betreft mag het totaalplaatje zwaarder wegen dus 1 of 2 keer veel verzet of een grove fout geen wp en dit meetellen in het klassement. Een beetje als bij het springen dus waarbij je verzet/ grove fouten kunt vergelijken met weigeringen c.q. balken die vallen.

Ik rijd inmiddels 30 jaar wedstrijden met heel veel verschillende dieren, maar wat jij hier beschrijft heb ik nog nooit meegemaakt.
Over het algemeen is de zelfreflectie van de ruiter plus familie niet al te best op wedstrijd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 02:34

ik vind het wel een beetje jammer dat men zichzelf of hun kind vergelijkt met de beoordeling van een ander kind of de uiteindelijke ranking..

gaat het niet allereerst om een beoordeling van je eigen kunnen en dat van je paard of pony waar je zelf mee verder kunt.. als de jury iemand boven je plaatst so be it, als jij het maximale uit je paard of pony hebt weten te halen en een beoordeling hebt ontvangen die past bij wat je gepresteerd hebt, dan zou het je niet uit moeten maken wat iemand anders gedaan heeft.

zeker als ouder niet, of wil je je kinderen echt leren dat het niet belangrijk is hoe je het gedaan hebt tenzij er een vaantje bij hoort? Als er echt iets van af hangt zoals een eindronde van een kampioenschap, maar tenzij je het NK aan het rijden bent, EK, WK of OS lijkt het mij allemaal niet het einde van de wereld als er iemand eens onterecht boven je eindigt in je ogen.

ik spreek uit ervaring als het aankomt op hoe belangrijk motivatie is en dat het niet belangrijk als je altijd net buiten de prijzen valt, maar dat het belangrijk is dat je gewoon je best hebt gedaan. mijn ouders waren overigens apetrots altijd, maar de club vergat de jeugd een hart onder de riem te steken dat je werkelijk goed was ook al viel je niet in de prijzen. gevolg was dat ik zelf gedemotiveerd raakte en stopte omdat ik dacht dat ik toch niets zou bereiken. (3e van mijn leeftijd op de club, 4e altijd op de kring, altijd 5e estefette op nk).. andere sport zonder jurering, maar dat maakt voor motivatie en gevoel weinig uit.

motivering is zoveel belangrijker als welke plaats je uiteindelijk haalt. dit geldt zowel voor ouders... als voor de juryleden.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 10:44

Mensen, wat een reacties toch weer op de jurysport. Dit topic heb ik geplaatst omdat ik puur verbaasd was over het niveau wat er al verwacht wordt in de B-pony's, niet om er een reltopic van te maken of om jury's af te vallen. Iedereen heeft wel eens negatieve ervaringen gehad met een jury, maar dat is niet het doel van dit TP geweest.

Mijn vraag was: is het pony niveau zo omhoog geschroefd, dat er al 100% voldaan moet worden aan het skala? Ja, dus. Want ik heb ook met bevriende jury's gesproken en de een jureert wellicht iets milder dan de ander. Maar ook in de basis moet dit voor elkaar zijn. Mijn verbazing was echter dat er bij de D-E categorie hetzelfde werd gejureerd als bij de B paarden. En daar had wat mij betreft wel een degelijk verschil in mogen zitten, omdat een kind van 10-11 jaar (uitzonderingen daar gelaten), nog niet alles kan laten zien in een proef.

Ik schrijf ook regelmatig en hoor juist graag commentaar van jury's. Vind het juist fijn als ik hele protocollen mag volschrijven, zodat de betreffende combinatie er iets aan heeft. Ik zie zelf ook genoeg B en L paarden een proef rijden, waarvan de tranen nog net niet in mijn ogen schieten. Zelfs ruiters die op het verkeerde been lichtrijden of een verkeerde galop niet voelen of corrigeren. Ga dan lekker thuis aan de slag en kom terug wanneer je dit voor elkaar hebt. Ik heb ook altijd gezorgd dat mijn paarden een klasse verder waren, voordat ze überhaupt meegingen op concours.

Natuurlijk wist ik van tevoren dat mijn dochter geen winst ging rijden op het 'plaatje' en dat ze er hard aan moeten werken. Want het is een knappe pony en ze kan er lekker mee sturen, maar er zit wel een koppie op. Maar een nette proef, met 90% nagevelijkheid, de juiste stelling, juiste galop en nette figuren en overgangen beoordelen met een 4 op het onderdeel 'gereden zijn in het algemeen', met daarbij het commentaar 'Pony loopt deel van de proef niet nagevelijk', dat vind ik bij de pony's een zware beoordeling. Of wanneer het neusje er iets uitgaat in de overgang naar galop ' tegen de hand' en vervolgens een 3 geven is mijn inziens in een beginnende klasse erg zwaar. Daarentegen reed ze wel weer een 7 voor de grote volte in galop.

Maar desalniettemin, we zijn hard aan het trainen en ze heeft naast mama ook wekelijks privéles van een succesvolle jonge GP amazone en ze gaan hard vooruit. Ze heeft ook al wat clinics gereden van Evert de Jong en het ruitergevoel is goed aanwezig bij haar. We werken hard door en wanneer alles 200% is, gaan ze pas weer mee op concours.

Dus naast een inschattingsfout van mijn kant op de huidige proefbeoordeling bij de B pony's, heeft mijn dochter gelukkig geen nare ervaring met het wedstrijdrijden. Dit heeft haar alleen maar gemotiveerd om nog harder te werken om straks toch dat lintje en de winstpunt in ontvangst te nemen.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 11:39

TS: ik voel mij als jury niet aangevallen door de posts in dit topic, ik vind het alleen zonde dat als er juryleden reageren daar niet op of amper op gereageerd wordt. Er worden alleen eigen ervaringen gedeeld maar niet of amper gelezen wat er eerder geplaatst is.

Als jurylid geef ik graag uitleg maar op wedstrijd en ook hier op Bokt is er blijkbaar weinig behoefte aan zelfreflectie en zelfkritiek en dat is zo zonde want pas dan kun je groeien...

Nog even over je opmerking over het verschil tussen D/E-B en B-pa, daar is geen verschil tussen wb jurering. De eisen die in de B gesteld worden moeten in beide klasses voor elkaar zijn. Op zich moet dat met enkele jaren les wel kunnen, het is slechts het allereerste begin.
Wanneer dat niet het geval is, is het nodig om te bedenken waardoor het niet lukt. Is het de pony, die niet geschikt is voor de wedstrijdsport (de lieve 100% bomproof huis-en-tuin pony die als allereerste gekocht werd is misschien niet geschikt als wedstrijdpony) of is de ruiter nog niet zover of is de instructie niet op peil? Heel vaak is hier de oorzaak al te vinden en dan moet er iets veranderen.
Kan je pony niet maar wil je hem niet wegdoen, tja dan wordt het moeilijk, zelfs in de B....

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:19

Ibonn schreef:
TS: ik voel mij als jury niet aangevallen door de posts in dit topic, ik vind het alleen zonde dat als er juryleden reageren daar niet op of amper op gereageerd wordt. Er worden alleen eigen ervaringen gedeeld maar niet of amper gelezen wat er eerder geplaatst is.

Sommige dingen moet je lezen, en vergeten :) , al met al heb ik dit topic steeds bij gehouden omdat er ook regelmatige goede uitleg en interessante meningen/ervaringen mbt wedstrijd rijden en jureren voorbij zie komen (zo ook van jou D/E-B B paarden) en een rel topic vind het helemaal niet. Blijkbaar blijven slechte ervaringen veel langer hangen als goede? En ik lees hier toch regelmatig dat, net zoals ik, we ons in het jury oordeel kunnen vinden!

MarlotteG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 10:57

Ik heb ook het idee dat het per locatie weer heel erg kan verschillen. Mijn zusje moest een tijdje geleden een winstpunt rijden in de dressuur om te mogen springen. noouu.. haar proeven waren om je voor te schamen, maar toch 178 en 181. Terwijl ze ergens anders net zo reed en met 162 en 165 thuis kwam.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:27

MarlotteG schreef:
Ik heb ook het idee dat het per locatie weer heel erg kan verschillen. Mijn zusje moest een tijdje geleden een winstpunt rijden in de dressuur om te mogen springen. noouu.. haar proeven waren om je voor te schamen, maar toch 178 en 181. Terwijl ze ergens anders net zo reed en met 162 en 165 thuis kwam.

Ik neem aan dat ze niet twee keer dezelfde jury had :Y)
Dat heeft weinig te maken met de locatie :+

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:26

Ibonn schreef:

Als jurylid geef ik graag uitleg maar op wedstrijd en ook hier op Bokt is er blijkbaar weinig behoefte aan zelfreflectie en zelfkritiek en dat is zo zonde want pas dan kun je groeien...

Nog even over je opmerking over het verschil tussen D/E-B en B-pa, daar is geen verschil tussen wb jurering. De eisen die in de B gesteld worden moeten in beide klasses voor elkaar zijn. Op zich moet dat met enkele jaren les wel kunnen, het is slechts het allereerste begin.
Wanneer dat niet het geval is, is het nodig om te bedenken waardoor het niet lukt. Is het de pony, die niet geschikt is voor de wedstrijdsport (de lieve 100% bomproof huis-en-tuin pony die als allereerste gekocht werd is misschien niet geschikt als wedstrijdpony) of is de ruiter nog niet zover of is de instructie niet op peil? Heel vaak is hier de oorzaak al te vinden en dan moet er iets veranderen.
Kan je pony niet maar wil je hem niet wegdoen, tja dan wordt het moeilijk, zelfs in de B....

Hier ben ik het toch even niet met je eens Ibonn. Theoretisch gezien zou elk paard fysiek tot de Z moeten komen maar de B is een makkie. Dat ligt echt niet aan het paard als dat niet lukt maar puur en alleen aan de ruiter/amazone. Mensen die al jaren een paard rijden/hebben en dan krap aan wel/niet een winstpunt halen zouden zichzelf achter de oren moeten krabben en niet de schuld aan het paard/de jury moeten geven.

Dat heeft niets met wedstrijdpony c.q. paard te maken. Elke pony c.q. paard moet dat niveau kunnen lopen om gezond te blijven.

Een wedstrijdpaard wordt het pas als het de klasse's doorvliegt en het einde niet in zicht is.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 18:06

Even een leuke positieve update: Dochter en pony en hebben de afgelopen weken hard getraind en we zijn vanmorgen op pad gegaan naar de 1e indoorwedstrijd van het seizoen. Er zijn nog genoeg verbeterpuntjes, maar ze zijn twee keer 2e geworden met winst!

Leuk commentaar gekregen op de protocol en een blije dochter die beloond wordt voor het harde werken *\o/*

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:27

Ach, jurysport blijft moeilijk.
De ene proef snap je niks van de punten, terwijl de volgende proef en zelfs op de zelfde wedstrijddag een jury helemaal blij van de combinatie wordt!
Ik vind persoonlijk de eerste proef van je dochter ook erg zwaar afgestraft met 3 en 4-en....beetje overdreven, maar het heeft jullie gelukkig positief geprikkeld :D

Zie de tendens dat er steeds minder inschrijvingen zijn bij concoursen (in onze regio dan)...misschien moeten de jury's wat liever worden..haha....

Punz

Re: Beoordeling B proef, zit ik er nu zo naast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:05

Gefeliciteerd met de winstpunten en de klassering!!
Dat is nog eens een levensles die je dochter leert: bij tegenslag volhouden!!

Mooi hoor, en fijn dat er dan ook leuk commentaar staat op het protocol. Echt een opsteker!

Joke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:11

Talonius schreef:
Even een leuke positieve update: Dochter en pony en hebben de afgelopen weken hard getraind en we zijn vanmorgen op pad gegaan naar de 1e indoorwedstrijd van het seizoen. Er zijn nog genoeg verbeterpuntjes, maar ze zijn twee keer 2e geworden met winst!

Leuk commentaar gekregen op de protocol en een blije dochter die beloond wordt voor het harde werken *\o/*

Ging netjes inderdaad! Leuk commentaar ook van deze jury, die er bij een andere deelnemer (jij weet wel wie) zelfs bij zette: grappig type pony, misschien alleen een paar kilootjes te zwaar ;) En dus ook echt met de smiley erbij. Op deze manier kan het ook en blijft het voor kinderen ook motiverend om door te gaan met de sport!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:21

Fijn voor jullie. Gefeliciteerd!

Ik schrik trouwens wel van juryleden die verkondigen dat brave kinderpony's niet thuishoren op een wedstrijd... maar alleen sportpony's.
Tjonge... het gaat over gewone een huis-tuin en keuken recreatieve sport.

NYC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:22

Wat ik in de loop van de jaren heb geleerd: de ene jury is de ander niet.

En je hoort vaak genoeg dat mensen soms extra punten krijgen omdat de jury het paard zo mooi vond.

Ik had een Gribaldi, die op Z niveau getraind was. Maar ik was overstappen van manege paar naar eigen paard.
Heb in 1 weekend, zeer verschillende beoordelingen gehad. 1 jury lid had voor die proef te hoge punten gegeven, hij vond mijn paard prachtig! Een Gribaldi die een kopie van Totilas is.

Ander jury liet gaf als cometaar dat ;
Ik de beperking van het paard was. Paard kon meer en wou meer.
De eerlijke waarheid, waar ik iets te hard op gestraft werd. Was een nette proef, maar omdat het paard hoger getraind was kreeg ik lagere punten want het paard deed zijn best niet.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 18:05

Voor de mensen die in dit topic hebben gereageerd of hebben gevolgd. Dochterlief is met 5 wedstrijden de B uitgereden en heeft zelfs een keer 2 punten in 1 proef bij elkaar gereden <3 Er zijn nog genoeg verbeterpunten, maar ze ontwikkelen zich erg leuk. Pony is gisteren lekker behandeld door de fysio en heeft even vakantie. Er staan nog wat indoorwedstrijden op het programma en dan gaan we in het buitenseizoen de L maar proberen.

Annetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:06

Ik vind dat je niet zo streng mag jureren in de B.

mariettje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 02:55

Ibonn schreef:

Toch vind ik deze reactie beetje jammer. Ik snap dat je met je bomproof pony geen L of M kan rijden. Toch lijkt me de B hiervoor juist zo geschikt. Ponysport moet voor iedereen toegankelijk zijn. In mijn jeugd waren er heel veel kinderen die heerlijk hun hele jeugd in de B hebben gereden met een goedkope, misschien niet top gestroomlijnde pony. Ponysport is voor iedereen. Je mag tegenwoordig 30 WP hebben in de B voor je over moet. Toch slagen heel veel ruiters er niet in dat ene winstpuntje om een B-parcours te mogen springen. Volgens mij is 180 punten ook wel mogelijk, door je figuren keurig te rijden, je overgangen goed te laten zien, mooi de hals te laten strekken en de uitgestrekte draf er een mooi zweef moment uit te persen en als dat neusje dan in de wind staat, so be it. Veel ruiters snappen echt wel dat dan de 200 punten er niet in zit. Ik heb een kind van 17 zonder klassering met een hele lastige pony, die niet langer in de BB wil springen. We oefenen ons suf, maar de pony is niet nageeflijk genoeg. Ik weiger bijzetteugels. De pony is keurig in de hand, onder controle. En dat is echt knap, neem dat maar van mij aan. Ik zie tot mijn schrik pony's op de wedstrijden lopen met helemaal kromme nekken, die bij het halsstrekken hoge cijfers krijgen, terwijl de krul niet uit de nek gaat. Wie wil dat nu?
Ik vind het argument uit andere reacties: 'aan de teugel, anders valt het in de L zo tegen' niet terecht. dat ziet men in de L dan wel weer, dan heb je daar weer een trainingsdoel.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:08

Kijk al ben je zelf en je pony geen topper ik heb als kind idd jaren b gereden omdat ik niet zo serieus was.
toch kon ik mensen verbazen met mijn niet getalenteerde pony over de details die we wel correct uitvoerden. Die dingen zag je wel altijd terug in de punten.Maar juist het allereerste begin, het plezier in de wedstrijden dat is zo belangrijk het gaat niet altijd om die rozetten en goede punten!
En wat ik me wel eens afvraag en dat zie ik thuis nu ook als een kind kiest voor paarden kiezen ze niet meteen allemaal het pad van wedstrijden en rozetten. Ze kunnen ook kiezen voor plezier met hun vriendje waar poetsen en knuffelen dus boven aan staat en het rijden ook leuk is maar geen must.
zezijn uren zoet met andere belangrijke dingen...ook al zou je dat als ouders anders willen.( dat laatste zie ik ook bij mijn schoonzus, en dat is zo zonde die dwang voor een opgelegde sport cariere. )

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:05

Omdat dit al een heel oud topic is wat omhoog wordt gehaald en de TS destijds al heel veel tips heft gehad plaats ik hier een slotje omdat reactive voor de TS inmiddels niet meer heel relevant zijn.

Als tip, ophalen van oude topics is totaal geen probleem, hou er echter wel rekening mee of de reactie die je plaats nog van toegevoegde waarde is :)

Is dit niet het geval en wil je over dit onderwerp toch iets bespreken open dan een nieuw topic.