Starten tijdens dodenherdenking....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:57

QueenE schreef:
Ik heb ook wel eens een wedstrijd gereden met dodenherdenking, en toen werd het inderdaad gewoon even stilgelegd + 2 min. stilte.

Volgens mij is dat hoe het meestal gaat, staat niet apart op de startlijsten, maar de boel wordt doorgaans wel 2 minuten stil gelegd.

Is toch ook kleine moeite? En of je nou blij bent met de vrijheid die voor ons door diegenen die ervoor gestreden hebben of niet, beetje respect naar die mensen kan geen kwaad.

Ik ben blij dat er mensen zijn geweest die er voor gezorgd hebben dat ik in een democratisch land kan leven, zonder racisme, ik ben vrij.
En dat is een groot goed, want op deze aarde zijn nog heel veel mensen NIET vrij!
Ik vier mijn vrijheid op 5 mei en ben de mensen die hem me bezorgd hebben altijd dankbaar, maar op 4 mei sta ik er bij stil.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:58

KimD schreef:
Als mensen erbij stil willen staan moeten ze dat vooral doen, maar interesseer het werkelijk geen malle moer die dodenherdenking en ga dan gewoon Door met mijn leven... ik verwacht van de mensen die dan iets organiseren dat ze ook gewoon doorgaan en niet stoppen voor zoiets. Vind ik echt onzin.

Dus om je vraag te beantwoorden, naar mijn mening ben je inderdaad een zeikerd. :j

KimD schreef:
Die mensen zijn echter al lang geleden gesneuveld en ik vind het inderdaad belachelijk, ze krijgen er immers niks van mee. ;) Ik ben er ook niet mee opgevoed, mijn kinderen zullen het dan ook niey van mij leren. Net zoals meer van die onzin. Maar ieder zijn eigen ding natuurlijk. +:)+

Edit: heeft niks met respectloos te maken, ik geef er gewoon geen hol om. En eerlijk is eerlijk, er wordt een krans neergelegd in het dorp en dat was de dodenherdenking....

Ben hier gewoon stil van, zoveel onverschilligheid en egoïsme. Je bent er nog trots op ook, geloof ik.

Dit heeft ALLES te maken met respectloos.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:59

Ik schrik gewoon van sommige reacties hier, kun je die 2 minuten per jaar niet even stil staan, bij mensen die voor jou aan het vechten zijn.
Enig idee hoe veel ellende die mensen mee moe(s)ten meemaken?!

Ik vind het ronduit respectloos, je mag best wel even stilstaan bij de mensen die hebben moeten ploeteren, vechten, overlijden, voor wat jij nu hebt!

Ik zou mij er is wat meer in verdiepen, hoeveel ellende er allemaal op de wereld gebeurd.
Ik vind best dat je dan als dank voor wat je nu allemaal hebt, even moet stil kunnen staan, en in kunnen leven in wat sommige mensen mee maken, en mee moeten maken.

En ja ik herhaal het, want misschien dringt het wel niet helemaal door ;)

Wij zijn hier altijd even stil bij dodenherdenking, als gebaar/respect naar die mensen toe :j

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:00

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:04

_San87_ schreef:
inochiyo schreef:
ik heb het net even moeten opzoeken, maar dit is blijkbaar iets dat enkel wordt gedaan in nederland op die dag.
Ik heb zelf helemaal niets met herdenkingen, ik zie er het nut niet van in, je geeft aandacht aan negativiteit, is nergens goed voor. Laat het verleden los en kijk vooruit.

Aandacht aan negativiteit? Hoe dan? Is het negatief de mensen te herdenken die ons onze vrijheid hebben gegeven en deze vrijheid verdedigen?

ik bedoel hierbij de oorlogen.
Is het goed dat deze mensen voor onze vrijheid vochten, ja natuurlijk, is het erg wat er gebeurd is, ja natuurlijk. Moet we dit volledig vergeten, neen want men krijgt volgens mij les in school over de geschiedenis.
Maar ik vind niet dat men dit jaar na jaar moet gaan herdenken. niemand schiet daarmee iets op, integendeel.
even een(weliswaar klein) voorbeeld van wat ik bedoel:
Wanneer iemand constant zit te denken, ik kan dat niet, ik kan dat niet. dan denk je negatief en zal het ook niet lukken. wanneer men vervolgens met massaal veel mensen gaat gaan terugdenken aan de oorlogen en hoeveel er wel niet gestorven zijn, dan voed je terug die negativiteit.
gedachtenkracht is zoveel sterker dan jullie denken.(kijk maar naar het placebo effect)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:06

Nynke1 schreef:
KimD schreef:
Als mensen erbij stil willen staan moeten ze dat vooral doen, maar interesseer het werkelijk geen malle moer die dodenherdenking en ga dan gewoon Door met mijn leven... ik verwacht van de mensen die dan iets organiseren dat ze ook gewoon doorgaan en niet stoppen voor zoiets. Vind ik echt onzin.

Dus om je vraag te beantwoorden, naar mijn mening ben je inderdaad een zeikerd. :j

Edit: op het werk wordt er verder ook geen aandacht aan besteed want er zijn mensen zoals ik die dat absoluut niet waarderen. Als je wilt herdenken doe je dat maar bij zo in bijeenkomst die in vrijwel ieder dorp wordt georganiseerd.

:(:) Jij hebt er echt niks van begrepen he....

newsflash, het gaat niet om wat jij vindt, het gaat erom dat jij respect kunt opbrengen voor mensen die gestorven zijn zodat JIJ in een vrij land kunt wonen. Maar dat is blijkbaar echt een brug te ver voor jou, en dat siert je niet.

Ik zou zelfs een stapje verder gaan en niet naar zoiets gaan op een dag als 4 mei. Ook ik werk in de horeca, en daar wordt altijd rekening gehouden met 4 mei. Zelf werk ik liever niet, neem liever een moment van bezinning.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:08

inochiyo schreef:
Wanneer iemand constant zit te denken, ik kan dat niet, ik kan dat niet. dan denk je negatief en zal het ook niet lukken. wanneer men vervolgens met massaal veel mensen gaat gaan terugdenken aan de oorlogen en hoeveel er wel niet gestorven zijn, dan voed je terug die negativiteit.
gedachtenkracht is zoveel sterker dan jullie denken.(kijk maar naar het placebo effect)

En de gedachte die ook iedereen heeft: "Dit mag nooit meer gebeuren." dan? Vind je dat dan niet een hele krachtige en belangrijke om erin te houden als je zo sterk in het bovenstaande gelooft?

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:13

Anoniem schreef:
_San87_ schreef:
Aandacht aan negativiteit? Hoe dan? Is het negatief de mensen te herdenken die ons onze vrijheid hebben gegeven en deze vrijheid verdedigen?

+1
Je bepaalt zelf of je aan het negatieve deel denkt, of inderdaad aan het positieve zoals hierboven gezegd wordt

positief? als in: wat leuk dat deze mensen voor onze vrijheid zijn gestorven?
waarom gaan we dan niet meteen gaan terugdenken aan alle romeinen die vroeger gestorven zijn in oorlogen? of ergens in de tijd van de slavernij is oud egypte?
waarom laat je dit wel los en iets wat 60 tot 100jaar geleden is gebeurd is niet?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:19

inochiyo schreef:
iets wat 60 tot 100jaar geleden is gebeurd is niet?

Je bedoelt: "Iets wat vandaag de dag nog steeds gebeurd niet?" Gezien we ook die gesneuvelde militairen herdenken, nogmaals...
Nou, precies daarom, omdat het geen history is, omdat het hedendaagse realiteit is. Omdat de dreiging van oorlog en aanslagen ook in deze tijd veel dichterbij is dan je misschien denkt en er mensen zijn die zich daarvoor opofferen. Voor het positieve gevolg dat we vannacht weer met een gerust hart kunnen gaan slapen.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:20

Allegra schreef:
inochiyo schreef:

En de gedachte die ook iedereen heeft: "Dit mag nooit meer gebeuren." dan? Vind je dat dan niet een hele krachtige en belangrijke om erin te houden als je zo sterk in het bovenstaande gelooft?

waar denk je dan aan als je zegt? : dit
met "dit" refereer je naar die oorlogen en alles er rond.
uiteindelijk begin je toch daar aan te denken...
Waarom niet denken aan de lange tijd van vrede en hoe goed we het wel niet hebben, zonder daarbij aan de voorafgaande taferelen te denken

Allegra

Re: Starten tijdens dodenherdenking....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:21

Because those who cannot remember the past are condemned to repeat it.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:24

Allegra schreef:

Ik zeg niet dat we het moeten vergeten he, helemaal niet.
Ik zeg gewoon dat we er niet zo massaal veel aandacht aan moeten geven
Je leert er toch over op school? das volgens mij voldoende

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:27

Jolliegirl schreef:
Jij bent duidelijk niet bekend in de horeca ;)
Als je toko vol zit gaat alles door.. Eten word koud in 2 minuten..biefstuk slaat door...

Ik vind dat je uit eigen gedachten de doden moet herdenken! En niet op zo'n gemaakte dag...

Jeetje wat een raar toontje in je bericht?

Toen ik in de horeca werkte waren we gewoon om 20.00 stil. Vonden de gasten ook alleen maar fijn. Ik vind het een teken van respect om even stil te zijn en te bedenken wat een groot goed vrijheid is.

inochiyo schreef:
Allegra schreef:

Ik zeg niet dat we het moeten vergeten he, helemaal niet.
Ik zeg gewoon dat we er niet zo massaal veel aandacht aan moeten geven
Je leert er toch over op school? das volgens mij voldoende

Ah ik vind dit echt een schaamteloze opmerking.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 03-05-14 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:27

inochiyo schreef:
Anoniem schreef:

+1
Je bepaalt zelf of je aan het negatieve deel denkt, of inderdaad aan het positieve zoals hierboven gezegd wordt

positief? als in: wat leuk dat deze mensen voor onze vrijheid zijn gestorven?
waarom gaan we dan niet meteen gaan terugdenken aan alle romeinen die vroeger gestorven zijn in oorlogen? of ergens in de tijd van de slavernij is oud egypte?
waarom laat je dit wel los en iets wat 60 tot 100jaar geleden is gebeurd is niet?

met het positieve bedoel ik denken aan de mensen die voor onze vrijheid gestreden hebben, en die hier zelf hun leven voor gegeven hebben... Positief dat ze gestorven zijn? Nee, natuurlijk niet...! Maar wel positief waar zij voor gestreden hebben, en bereikt hebben... Positief dat die mensen aan andere dachten, en voor andere gevochten hebben, en niet alleen voor zichzelf... Positief dat zij doorgezet hebben, ondanks dat een hoop ongetwijfeld familie/vrienden hebben zien sneuvelen.. En toch hebben zij doorgevochten, met alle gevaren en risico's die het met zich mee nam...
Echt positief zal het nooit worden, maar ik neem aan dat ze zelf ook wel kan begrijpen wat ik ermee bedoelde...

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:31

Sorry ik hoef nu geen boze bokkers over meheen want, nee ik herdenk niet specefiek op 1 tijdstip een dag . Nee ik vind dit weleen mooi gebaar maar, vind het niet zo persoonelijk. Als is 's avonds ga slapen dan denk ook ook heel vaak aan de mensen die genseuveld zijn . Maar dan op mijn eigen manier . Dus ik zou wel gewoon een netjes berichtje sturen om te vragen hoe of war en of ze het vergeten waren . Lijkt me de beste oplossing

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:36

Als je het niet vergeet, dan denk je er toch aan, op welk moment dat dan ook is? Of dat dan collectief op een bepaalde dag is waarbij mensen geeerd worden aan wie we veel te danken hebben, of ieder voor zich op een willekeurig moment? Als je het leert op school en er daarna nooit meer aan denkt ben je het dus vergeten.
Daarbij, denk je ook niet dat als je zo gelooft in de kracht van gedachtengang, dat de wil om iets niet meer de laten gebeuren, en de herinnering aan de mensen die we verloren zijn maar tegelijk het gevoel van trots en dankbaarheid dat we collectief op hetzelfde moment oproepen vele malen sterker is dan de herinnering van onvoorstelbare gebeurtenissen?

Misschien moet je er 'iets' mee hebben om je te kunnen inleven in dat gevoel, maar als ik herdenk, dan overheersen gevoelens van dankbaarheid, kameraadschap, trots en stellige gedachte dat we er met zijn alle voor staan dit in de toekomst te voorkomen, boven het verdriet en nare herinneringen. Juist door het collectief te herdenken is het imo een krachtig iets. In positieve zin.

Je kunt ook niet alleen positief denken. Alles heeft zijn tegenpool. Het gaat om de balans erin.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:41

O ik kan zoiezo skecht positief denken maar ik hou wel van de W2 en 1ik vind dat wel interessant . Heel braaf weet ik dingtjes ervan maar kijk ik vind het mooier eigwnlijk om het in me eigen plekje te denken want dan denk ik - misschien ook andere- ook aan de arme mensen in afrika (noem ik zomaar afrika)

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:50

Allegra schreef:
Daarbij, denk je ook niet dat als je zo gelooft in de kracht van gedachtengang, dat de wil om iets niet meer de laten gebeuren

Als ik zeg tegen jouw: denk niet aan roze olifantjes.
waar ga je dan aan denken denk je?

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dus als je iets wilt loslaten, moet je er geen aandacht meer aangeven.
(gandhi)
denk dus niet: ik wil nooit geen oorlog meer, maar denk: ik wil vrede

nuja, ik laat het maar even voor wat het is.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:53

Ik vind het hoe dan ook belangrijk om dit et gedenken heb het ook een keer te paard gedaan , paard op het midden stilgezet , net als de rest en stilte , die paarden bewogen absoluut niet. best bijzonder was dat

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:56

inochiyo schreef:
Allegra schreef:
Daarbij, denk je ook niet dat als je zo gelooft in de kracht van gedachtengang, dat de wil om iets niet meer de laten gebeuren

Als ik zeg tegen jouw: denk niet aan roze olifantjes.
waar ga je dan aan denken denk je?

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dus als je iets wilt loslaten, moet je er geen aandacht meer aangeven.
(gandhi)
denk dus niet: ik wil nooit geen oorlog meer, maar denk: ik wil vrede

nuja, ik laat het maar even voor wat het is.

Het gaat echt om zoveel meer dan 'nooit meer oorlog'. Maar het is wellicht wat te abstract als je er niet mee bent opgegroeid. Vrede vieren we op 5 mei overigens. Overigens is er in veel meer landen een memorial day. Het verbaast me dat je er nog nooit van gehoord hebt.

edit: Wellicht had je het over de 2 minuten stilte. Ik denk dat zoiets cultuurgebonden is, in Engeland dragen ze op 11 november een poppy.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:22

Als ik thuis ben zal ik waarschijnlijk niet stil zijn en ik herdenk ook niet op andere manieren.
Ben ik in het openbaar zal ik uiteraard mijn waffel houden. Wil anderen die wel herdenken niet tot last zijn.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 00:17

Kimbers schreef:
Als ik thuis ben zal ik waarschijnlijk niet stil zijn en ik herdenk ook niet op andere manieren.
Ben ik in het openbaar zal ik uiteraard mijn waffel houden. Wil anderen die wel herdenken niet tot last zijn.
amen ik herdenk wel lekker in me eigen vrije tijd

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 00:37

Wat een nare reacties hier zeg, behoorlijk onbeschoft. Als je stoer wilt doen met het feit dat jij niet herdenkt en dat je het onzin vind, reageer hier dan lekker niet. Alleen al te beroerd om even 2 min stil te zijn.. En dat dan niet alleen, maar de manier waarop het gezegd wordt is echt om je voor te schamen.

Ook al vind je het nutteloos, achterhaald en doet het je niks, hou dat dan lekker voor jezelf.

Gevalletjes alleen op de wereld zeg..
De mensen die je hoort te herdenken hebben gestreden en geleden voor o.a de manier waarop jij nu kan leven. Er is toch niks mooier dan deze mensen te herdenken? Alleen al het woord herdenken is mooi.

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 00:54

Ik vind, dat wanneer mensen even twee minuten still willen zijn, dat je daar respect voor moet hebben en op dat moment ook even stil moet zijn wanneer je in het openbaar bent, ookal vind je het zelf onzin of wat dan ook. Ik ben zelf ook geen twee minuten stil, geen idee of ik er echt mee ben opgevoedt, mijn ouders en broer zijn wel altijd twee minuten stil, ik zelf denk ik er op andere momenten even aan.
Iedereen moet zelf weten of hij/zij wilt herdenken en dus twee minuten stil wilt zijn, ja of nee.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 00:55

kesha1 schreef:
Kimbers schreef:
amen ik herdenk wel lekker in me eigen vrije tijd

Ik ben er stil van.... Zoveel onbenul, kwetsend voor mensen in oorlogssituaties, want niet allen WOII herdenken we maar álle gesneuvelden in oorlogen. En dat is (helaas) ook van alle dag. Lees eens een krant, kijk eens tv en denk eens een heeeeeel klein beetje na. Te triest voor woorden dit: respect is een woord wat jullie beiden (en sommige anderen in dit topic) niet kennen vrees ik !