Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij een voorstander?

Ja
94 (44%)
Nee
76 (35%)
Misschien
35 (16%)
Weet niet
8 (3%)

Totaal aantal stemmen: 213

Mousmous

Re: Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:30

NHS is het vroegere KNHS

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:26

listiglistje schreef:
Pletje123 schreef:
Ikke, ik kan je niet volgen. Welk punt wil je maken?

Ik kan Ikke nooit volgen....in geen enkel topic :+

:')

Ik kan Ikke vaak wel volgen, maar nu even niet. Snap niet wat de vergelijking van de opname van veulens te maken heeft met de KNHS. Of gaat het dan om wilde wedstrijden die verboden zijn?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:46

Mousmous schreef:
Bij mij in de buurt worden dus ook onderlinge wedstrijden georganiseerd, en dat mag gewoon, mits je je aan de regels houdt. Mag met maximaal 2 verenigingen georganiseerd worden. Valt onder de categorie 5 wedstrijden. :

Kenmerken van wedstrijden categorie 5:
- Categorie 5 wedstrijden zijn onderlinge wedstrijden waaraan leden van maximaal twee verenigingen deelnemen.
- Tijdens onderlinge wedstrijden mogen prijzen beschikbaar gesteld worden.
- Onderlinge wedstrijden (en de data ervan) behoeven niet te worden aangevraagd en goedgekeurd door de KNHS dan wel de Regio of het District.
- Resultaten van onderlinge wedstrijden worden niet geregistreerd door de KNHS.

En dat is dus wat ze gaan doen. Je wordt lid van de vereniging (=NAC) en die organiseren dan onderlinge wedstrijden voor hun leden en een clubkampioenschap.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:52

Lijkt me enig :) Een heel veld vol met ruiters die niet goed genoeg zijn om mee te draaien in de echte sport. Wat zegt het dan als je daar een proef wint. In het land der blinden... :?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:54

Anoeska schreef:
Lijkt me enig :) Een heel veld vol met ruiters die niet goed genoeg zijn om mee te draaien in de echte sport. Wat zegt het dan als je daar een proef wint. In het land der blinden... :?

Dat je en leuke middag hebt gehad waarbij je niet blut bent geraakt?

;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:56

Dan kan ik ook gewoon in mijn eigen bak rondjes rijden. Een wedstrijd rij je toch juist om je te meten met anderen? Waar sta ik, wie is er beter, wat moet ik nog verbeteren om te winnen?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:57

Yucca schreef:
Anoeska schreef:

;)

Dit is denk ik precies het verschil tussen ruiters die gewoon lekker een rondje willen rijden en ruiters die op amateur basis bezig zijn maar toch een professionele instelling hebben.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:58

Je kan een wedstrijd ook rijden omdat je het gewoon leuk vindt om eens in de zoveel tijd eens te kijken hoe ver jullie zijn. Het gaat niet altijd om winnen, verbeteren of snel klasses hoger komen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:59

Yucca schreef:
Je kan een wedstrijd ook rijden omdat je het gewoon leuk vindt om eens in de zoveel tijd eens te kijken hoe ver jullie zijn. Het gaat niet altijd om winnen, verbeteren of snel klasses hoger komen.

Dat vindt niet iedere wedstrijdruiter. Ik ga ook op wedstrijd om mezelf te verbeteren en om verder te komen. Een lekker rondje rijd ik in het bos :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:01

Nee, het gaat er hier juist toch om dat niet alle wedstrijdruiters dezelfde insteek hebben? Daarom schreef ik dit als reactie op Anoeska.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:02

Yucca schreef:
Anoeska schreef:

;)

Maar wie zegt dat ze het goedkoper maken :$ ik lees dat nergens terug op hun site!

de bakhuur, administratie, de prijsjes (+ eventueel afdracht aan deze club) zal daar ook van toepassing zijn...

en of je nu 8 euro of 10 euro betaald per proef, dat maakt niet het verschil....

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:04

Ik snap oprecht niet (en dat is ieder z'n eigen mening) waarom je aan een wedstrijd zou willen deelnemen, als je niet zou willen winnen. Of op een andere manier er iets uit wil halen. Ik doe wel eens mee aan wedstrijden als ik het niveau nog niet helemaal heb, maar dan wil ik van een onafhankelijke jury mijn verbeterpunten horen. Maar verder is het doel van een wedstrijd toch kijken wie de beste is?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:06

In dit topic gaat het er ook over waarom er een grote(re) afstand is ontstaan tussen een deel van de amateur en de profs en wat de mensen graag zouden zien in een andere club naast/onder de KNHS.

Dat het niet op de site staat van dit initiatief betekend natuurlijk niet dat het wellicht een goed punt is om naar te kijken door hun, door de KNHS of anderen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:09

Anoeska schreef:
Ik snap oprecht niet (en dat is ieder z'n eigen mening) waarom je aan een wedstrijd zou willen deelnemen, als je niet zou willen winnen. Of op een andere manier er iets uit wil halen. Ik doe wel eens mee aan wedstrijden als ik het niveau nog niet helemaal heb, maar dan wil ik van een onafhankelijke jury mijn verbeterpunten horen. Maar verder is het doel van een wedstrijd toch kijken wie de beste is?

Je kan toch ook kijken wie de beste van de slechtste is :+ :') die wedstrijdjes heb je nu ook (KNHS)....

Persoonlijk wil ik mijzelf meten met de beste en het liefst bij de betere juryleden, zo weet je precies waar je staat in je training!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:58

Zullen we de stelling dan gewoon eens omdraaien.... Wie van de hier zo fanatiek postende wedstrijdruiters die het niet te duur vinden en graag tegen de profs rijden zou willen starten op een wedstrijd met slechts 5,- inschrijfgeld en geen prijzengeld? Gewoon rijden voor de winstpunten en inschrijfgeld voor de gemaakte kosten van de organsatie?
Weet zeker dat er weinig profs en ambitieuze amateurruiters meer op pad gaan als dit gebeurt, velen rijden voor het prijzengeld en hierdoor loopt dit steeds verder uit de hand.

Een jurylid kost 20,- per dagdeel + km-kosten dus een ring met 26 dlnrs a 5,- levert een vereniging 130,- euro op dus winst voor de clubkas in die ring. De hoge kosten komen alleen door het prijzengeld en ruiters houden dit zelf in stand.
Er werd eerder al geschreven dat mensen thuis moeten blijven, dit heb ik de afgelopen jaren gedaan. Voor mij is de lol eraf bij 15,- per proef van 6 minuten (rekensommetje 26 x 15 is 390 met de dezelfde jurykosten) en prijzengeld van 50,- tot 60,- voor een eerste plek.
Dat heeft niets te maken met niet kunnen winnen, voor 5,- start ik bij wijze van spreken iedere week en het zal me een worst wezen of iemand anders beter rijdt dan ik. Ik rij voor mezelf en mijn plezier maar aan deze inschrijfgelden is er gewoon geen plezier meer, de verhouding is gewoon zoek....

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:02

Ibonn heeft wel een goed punt,
Waarom voor prijzen geld starten?
Wedstrijden zijn toch voor de lol?

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:03

Sorry, maar hier in de regio kost een proef echt geen 15 euro...

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:04

lrtj_ schreef:
Ibonn heeft wel een goed punt,
Waarom voor prijzen geld starten?
Wedstrijden zijn toch voor de lol?

Onder andere, maar zeker niet alleen voor de lol...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:11

Ik zou het helemaal niet leuk vinden om alleen maar tegen amateurs te rijden. Dan gaat de hele uitdaging eraf. Je moet gewoon goed rijden, meer niet. En natuurlijk blijven er altijd betere paarden en betere ruiters maar dat is in het echte leven ook hoor. Er blijven altijd mensen die beter, rijker, mooier en succesvoller zijn dan jij. Geniet van je eigen kunnen en je eigen paard. En als je wedstrijden gaat rijden dan zoek je de concurrentie op om jezelf te meten met anderen. Dat is de sport. En als je daar niet tegen kunt, dan kan je beter thuis blijven genieten van je paardje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:24

Pletje123 schreef:
Ik kan Ikke vaak wel volgen, maar nu even niet. Snap niet wat de vergelijking van de opname van veulens te maken heeft met de KNHS. Of gaat het dan om wilde wedstrijden die verboden zijn?

Nah, dat valt me dan weer een beetje tegen van je: wat te denken van: misbruikte monopolie-positie.

Zowel de NHS als de stamboeken maken daar driftig gebruik van en Nederlandse paardenbezitters pikken het zonder te morren. Soort van tot nu, hoewel ik eerst moet zien voordat ik geloof dat het daadwerkelijk in enigerlei vorm van zoden aan de dijk zet (nog afgezien van het feit of dit wel de beste oplossing is).

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:25

Hier kost een proef ook geen € 15,- maar alles is wel € 10,- ook de laagste klassen (en zelfs soms de BB!!)

Ik persoonlijk vind € 10,- ook al behoorlijk. Ik zou graag starten op wedstrijden waar € 5,- inschrijfgeld is en geen prijzen. Bij het springen komen er natuurlijk ook kosten bij voor de parcoursbouwer en eventueel hindernismateriaal ect. dus dat wordt wel lastiger.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:36

ikke schreef:
Pletje123 schreef:

Nah, dat valt me dan weer een beetje tegen van je: wat te denken van: misbruikte monopolie-positie.

Zowel de NHS als de stamboeken maken daar driftig gebruik van en Nederlandse paardenbezitters pikken het zonder te morren. Soort van tot nu, hoewel ik eerst moet zien voordat ik geloof dat het daadwerkelijk in enigerlei vorm van zoden aan de dijk zet (nog afgezien van het feit of dit wel de beste oplossing is).

:P

Dat is toch niet helemaal waar. Er zijn verschillende stamboeken en je hebt als fokker behoorlijk wat keuze.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:42

Hier in de buurt zit er niet zoveel verschil tussen het inschrijfgeld van verenigen waar ze wel en geen prijzengeld hebt. Ik rijd liever bij degene die wel prijzengeld hebben.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:46

Ik zit in een echt paardengebied, maar er is hier geen een wedstrijd waar ze 15 euro inschrijfgeld vragen. 10 euro is het hoogste, prijzengeld of geen prijzengeld.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:50

Nou, idd Katja, ik ook. RIjd ik niet goed, geen beker en geen prijzengeld, rijd ik wel goed en val ik in de prijzen heb je misschien geluk en een gratis wedstrijd. Rijk wordt je niet van het prijzengeld. Op de grotere wedstrijden ben ik nog geen hogere prijzen tegengekomen dan 40 euro per proef als 1e prijs. Meestal is het 10 euro of 15 euro.