Jurering Koudbloedenwedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:06

Wat betreft sfeer, ligt dat niet aan de mens zelf...
Als jij aardig doet, doet ander aardig terug.
Heb nog geen negatieve wedstrijd gehad wel locaties waar ik niet meer wil komen.

Ik blijf erbij wedstrijden in brabant bevallen tot nu toe het best kwa gemoedelijkheid

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 20:12

Nee, nog geen reactie van de KNHS. Zodra die binnen is, zal ik het melden! Al verwacht ik er niet veel van hoor...

Qua sfeer denk ik dat je zelf ook een hoop kunt doen. Anders wordt het zo'n self fulfilling prophecy. Als je er al van uit gaat dat de sfeer slecht is, reageer je daardoor zelf ook minder plezierig en werk je die negatieve sfeer in de hand. Je zoekt dan ook steeds een negatieve bevestiging. Allemaal onbewuste processen die je kunt ombuigen met een positieve insteek. Maar eigenlijk is dit een onderwerp voor een nieuw interessant topic :D

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:54

Schimpje schreef:
Ik start ook zowel koudbloeden als regulier met mijn tinkers. Merk weinig verschil, als je goed rijdt wordt het gewaardeerd. Tuurlijk heb je wel eens een sinterklaas, maar die kom ik op reguliere wedstrijden ook tegen, evenals juryleden die echt geen koudbloeden waarderen in de ring. En ook ruiters hoor, wordt op reguliere wedstrijden soms gewoon van mn paard gereden, omdat ze denken dat ze met hun dressuurgefokte sportpaard meer recht hebben op losrijden dan ik.. Sommige jury's kan ik met een redelijke proef echt lang geen winst bij rijden, terwijl ik bij een ander jurylid op dezelfde proef (selecties) wel rond de winst zat. Ik ben ook wel thuisgekomen van een koudbloedenwedstrijd met 235 punten in de Z1, maar regulier sta ik ook wel eens bovenaan met dik 2 winst per proef (ook in grote rubrieken van 15+ starts), dus dat zegt niks.. Zie wel dat er bij bepaalde juryleden een voorkeur ontstaat omdat ze bepaalde combinaties vaker zien in de ring, en die worden dan ook milder beoordeeld dan de rest van de rubriek. Dat vind ik dan weer niet kunnen.
Ik weet gewoon dat ik mijn uitgestrekte gangen moet compenseren met supernette appuyementen enz, want in zijn zijgangen en overgangen is hij heel fijn voor elkaar. Dus die 2 a 4x een diagonaal uitstrekken compenseer ik wel weer met de rest.

Een ding is zeker, de sfeer op de koudbloedenwedstrijden is zo fijn, dat ik alleen daarom al wil starten. Gelukkig ben ik zelf heel realistisch en weet prima in te schatten of mijn punten terecht zijn of dat ik een kadootje heb gehad.

Maar jij bent dan ook 1 van de mensen die lekker aan het rijden is!

Jolandaa_

Re: Jurering Koudbloedenwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:01

Ik ben van plan ook eens te starten. beginnende met hc. Gewoon puur voor de ervaring. En ik denk dat ik mezelf en m'n paard er meer plezier aan doe om op een koud bloed wedstrijd te verschijnen dan op een 'algemene' wedstrijd. Puur omdat ik tussen de paarden zal moeten starten en ik als ik ergens een hekel aan heb dan is het die sfeer op wedstrijden. zonder dure knol met goede papieren ben je nergens.. die arrogante sfeer hoef ik me niet tussen te mengen. met mijn gevlekte 'boerenknol'. Ik ben 2 maal op een koudbloeden wedstrijd geweest en het was zo gezellig. Ik kon met veel onbekende kletsen, vond de sfeer heerlijk en er werd gecomplimenteerd en elkaar wat gegund. zou alleen al voor die sfeer nog eens gaan zonder paard. :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:12

Jolanda, we starten in dezelfde regio. Ik heb met veel plezier tussen de paarden gereden (met een haflinger en tinker). Nergens last van gehad.

Waarschijnlijk is er achter mijn rug om best commentaar geweest, maar dan heb ik er ook geen last van :Y) . En over andermans paarden l*llen gebeurd overal, ook bij de luxe paarden, ook op koudbloedwedstrijden.
Ik reed vol trots rond op mijn afwijkende dressuurversie, ik had echt wel het mooiste paard :D

Een maal zei een man tegen mijn vriend (wist de beste man niet) "ik wist niet dat er ook koeien mee mochten doen". Toen hij erachter kwam dat mijn vriend bij die koe hoorde bleef hij zich verontschuldigen :') . Ach, zo heb ik ook wel eens iets lelijks gedacht/gezegd over een warmbloed.

En er kwamen ook wel eens mensen naar mij toe om een compliment te geven. Die dachten eerst dat ik op het verkeerde terrein stond als er alleen M en Z werd gereden.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 21:15

Jolandaa_ schreef:
Ik ben van plan ook eens te starten. beginnende met hc. Gewoon puur voor de ervaring. En ik denk dat ik mezelf en m'n paard er meer plezier aan doe om op een koud bloed wedstrijd te verschijnen dan op een 'algemene' wedstrijd. Puur omdat ik tussen de paarden zal moeten starten en ik als ik ergens een hekel aan heb dan is het die sfeer op wedstrijden. zonder dure knol met goede papieren ben je nergens.. die arrogante sfeer hoef ik me niet tussen te mengen. met mijn gevlekte 'boerenknol'. Ik ben 2 maal op een koudbloeden wedstrijd geweest en het was zo gezellig. Ik kon met veel onbekende kletsen, vond de sfeer heerlijk en er werd gecomplimenteerd en elkaar wat gegund. zou alleen al voor die sfeer nog eens gaan zonder paard. :)

Nou zeg... :( Denk dat je hier toch wat kort door de bocht gaat. Dit is een beetje wat ik met mijn vorige post bedoel.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:17

Ben vaak genoeg op wedstrijden geweest. En ja vind die sfeer zo bepalend daar, vind dat echt jammer.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:24

Ik vind de sfeer op gewone wedstrijden ook wel leuk hoor alleen die op een kb leuker.
Ik denk ook omdat mensen met een koudbloed over het algemeen geen wedstrijden rijden om te presteren.
Dan had je immers wel een sportpaard gekocht. in de reguliere sport kom je meer look al like anky's tegen. Of dat op z'n minst van zichzelf denken.

Achter mijn rug om zijn er ook wel opmerkingen gemaakt, en in mijn gezicht zeggen dat het zo knap en leuk is. Dat heb je op een kb wedstrijd gewoon niet.
Ik heb ze zelf trouwens horen zeggen, tja goed gehoor.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:45

Ik denk dat dit dan toch ook aan je eigen belevingswereld of vooroordeel ligt. Ik vind een koudbloedenwedstrijd gezellig, omdat ik er mensen ken en omdat ik het leuk vind andere koudbloeden in actie te zien.
Maar reken maar dat er daar net zo goed over je gel*ld wordt hoor.

Tussen de paarden kreeg ik net zo goed een succes van de ringverlatende ruiter. Of als een paard de mijne eng vond, dan kon er ook gewoon met een grapje gereageerd worden.
Dat ze zelf nooit voor een koudbloed zouden kiezen en zich afvragen waar je aan begint, dat is toch niet erg.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 21:56

Ik denk dat het voor een groot deel aan je eigen instelling ligt. Ik krijg ook niet altijd een leuke spontane reactie als ik een praatje probeer te maken met een concurrente, maar ik blijf het wel proberen. En ook als er een keer een voorlezer nodig is bied ik mezelf graag aan. Trailerladen is ook zoiets, er zijn altijd mensen die aanbieden om te helpen (al is dat dan meestal niet op de manier die ik prefereer :o ). Zonder gekleurde bril een wedstrijdterrein opstappen helpt al veel!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:18

Wij (de rijvereniging waar ik lid v ben) organiseren ook Koudbloedenwedstrijden, gewoon omdat we het leuk en gezellig vinden 8-) en daarnaast ook ervaren wordt als "veilig" opstapje naar normale wedstrijden :) en ze het daarna tussen de gewone paarden ook gewoon leuk doen :j
en natuurlijk ook omdat er animo voor is anders zijn we snel klaar :+

Hier zien we over het algemeen toch wel meer spreiding in de punten dan dat ik in de lijst zie, maar ben niet aanwezig geweest dus kan niet oordelen over de kwaliteit ;)

Wij zijn hier in iedere geval iedere keer toch weer tevreden en "blij" om te zien dat bij onze wedstrijden de spreiding gewoon vergelijkbaar is als op gewone wedstrijden en er terecht soms ook gewoon 160 of zo wordt uitgedeeld. Zouden niet willen dat ze denken dat ze op koudbloedenwedstrijd maar wat rondstrooien met punten :n
Nee KNHS = KNHS :) Al zal het misschien voor een jury misschien wel anders/ makkelijker zijn als er de hele dag wat meer vergelijkbare gangen/ rassen voorbij komen?!
Maar geloof/ hoop toch niet dat men echt standaard zó veel meer punten krijgt als op een gewone wedstrijd...
en zover ik het weet rijden degenen die bij ons ruime winst rijden ook bij gewone wedstrijden over het algemeen toch ook wel gewoon ruim winst :j

We hebben trouwens wel eens gemerkt dat er een aantal ruiters niet meer bij ons terug zijn gekomen omdat ze idd vonden dat ze te streng beoordeeld waren :o maar weet niet of dat aan hun verwachtingen mbt het koudbloedgebeuren ligt of gewoon sowieso omdat er ook verschil in regio's zit kwa punten?!
Zijn er ook wel eens die vooraf proberen te checken welke jury er komt, maar dat zie ik net zo goed bij gewone paarden op gewone KNHSwedstrijden dat een ruiter zich dus afmeld als ze bepaalde jurynaam zien ;)

Heb trouwens bij de gewone wedstrijden dezelfde ervaring als Grit :j

Het is ook maar net hoe je er zelf mee om gaat :) :o en ook belangrijk dat je de beperkingen/ plus- en minpunten van je paard en jezelf kent en niet altijd maar afschuift op het ras/ jury, zie dat toch ook wel regelmatig als onterecht excuus :n :o want ben echt van mening dat als je het verdiend je de punten ook echt wel krijgt :) en als je het dus niet krijgt je toch ook nog eens goed naar jezelf & paard moet kijken of het wel reeël is wat je wil/ vraagt :o ipv af te schuiven op jury/ rassenoordeel of zo... en/of je misschien met die ambities niet toch beter een dressuurkrack kunt kopen en kijken of het daarmee beter gaat :P
Laatst bijgewerkt door grid op 25-03-13 22:41, in het totaal 4 keer bewerkt

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:20

Grit schreef:
Ik denk dat dit dan toch ook aan je eigen belevingswereld of vooroordeel ligt. Ik vind een koudbloedenwedstrijd gezellig, omdat ik er mensen ken en omdat ik het leuk vind andere koudbloeden in actie te zien.
Maar reken maar dat er daar net zo goed over je gel*ld wordt hoor.

Tussen de paarden kreeg ik net zo goed een succes van de ringverlatende ruiter. Of als een paard de mijne eng vond, dan kon er ook gewoon met een grapje gereageerd worden.
Dat ze zelf nooit voor een koudbloed zouden kiezen en zich afvragen waar je aan begint, dat is toch niet erg.

shirleyp schreef:
Ik denk dat het voor een groot deel aan je eigen instelling ligt. Ik krijg ook niet altijd een leuke spontane reactie als ik een praatje probeer te maken met een concurrente, maar ik blijf het wel proberen. En ook als er een keer een voorlezer nodig is bied ik mezelf graag aan. Trailerladen is ook zoiets, er zijn altijd mensen die aanbieden om te helpen (al is dat dan meestal niet op de manier die ik prefereer :o ). Zonder gekleurde bril een wedstrijdterrein opstappen helpt al veel!

Hier ben ik het dus Helemaal mee eens :j

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:43

ik heb met mijn fries ook zeker geen problemen op reguliere wedstrijden kwa sfeer....ik wens eigenlijk altijd degen na mij gewoon succes, zeggen ze niks terug ook prima maar meestal word er wel een dankjewel gezegd en rij gewoon mijn punten wel...net wat ik zeg er zit wel is een vervelende jury tussen maja ook wel is een die strooit dus lig er niet wakker van..

heb komend weekend een reguliere wedstrijd en 7 april een friezenwedstrijd ga eens in de gaten houden of de punten nou echt verschillen met reguliere wedstrijden, maar volgens mij valt dat wel mee..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 00:04

tita schreef:
Wat betreft sfeer, ligt dat niet aan de mens zelf...
Als jij aardig doet, doet ander aardig terug.
Heb nog geen negatieve wedstrijd gehad wel locaties waar ik niet meer wil komen.

Ik blijf erbij wedstrijden in brabant bevallen tot nu toe het best kwa gemoedelijkheid

Hmm, ik ging bij de pony's juist vaak naar ZH omdat ik dat gezelliger vond. Nu start ik paarden en heb ik 2 locaties bijna bij huis dus dan start ik daar wel.
Jolandaa_ schreef:

Als je je tinker gewoon goed voor elkaar hebt valt dat reuze mee. Ik krijg met mijn fjord eigenlijk altijd complimenten en eerlijk is eerlijk, als ik een fjord/tinker op wedstrijd zie denk ik stiekum ook 'dat zal wel niet veel zijn' :o O:)

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 00:13

Ik denk dat de slechte sfeer bij de reguliere wedstrijden wel mee valt ;)
Het is ook net wat je er zelf van maakt :j Vroeger met mn haflinger had ik ook wel dat gevoel, later ging ik op de tinker van een vriendin rijden , en merkte ik zelfs op mn eigen vereniging dat ze daar geen tinker liefhebbers waren. Er werdt zelfs door bestuursleden gezegd waar ik bij zat, dat tinkers domme dieren zijn en de mensen die erop zitten nog dommer zijn -O- Maar ik heb me niet uit het veld laten slaan.
Helaas is deze tinker overleden , ik reed op dat moment al M1 +7 WP. :j
Later heb ik zelf een tinkerhengst gekocht waar ik sinds afgelopen zondag Z startgerechtigd mee ben, en ja gewoon via reguliere wedstrijden en ook een enkele Tinkerwedstrijd. :j

En ik moet eerlijk zeggen dat in de loop der jaren er toch steeds meer verschillende rassen op de gewone wedstrijden mee rijden, en zelfs de mensen die toen dat commentaar hadden er nu toch ook wel anders tegen over staan , omdat ze zien dat als je wilt er je met een koudbloed ook wel komt, :j En dan waarderen ze toch wel je doorzettingsvermogen.

En tuurlijk zijn er altijd mensen die het echt helemaal niks vinden, maar ik vind ook niet alle sport paarden wat. ;)
En idd gelult wordt er overal hoor :Y)

Deze foto is afgelopen zondag gemaakt op een reguliere wedstrijd. :j
Tijdens het losrijden tussen onze proefjes door , zijn wij even spontaan een pas de deux gaan rijden. En we hadden echt lol :')
Dus de sfeer moet jezelf maken. :j :j
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GT8QFA8G.jpg

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 07:01

Jolandaa_ schreef:

Ik denk inderdaad dat het voor mensen zoals jij, met zo groot calimero-complex, beter is als je op je 'eigen' wedstrijden blijft. Als je nu al denk dat iedereen tegen je is, en arrogant tegen je gaat doen, dan zal het ook nooit wat worden.

Ik heb inderdaad geinvesteerd in een 'duur' 'goed bewegend' dressuurpaard (wel eentje met een afwijkende kleur, dus helemaal normaal ben ik niet). Maar dat maakt mij nog niet meteen een arrogante heks >;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 07:19

Mensen zoals jolandaa zorgen iid voor negatieve sfeer, daar loop ik omheen en ja trek mijn neus ervoor op.
Ik vind haar post denigrerend, aanvallend bedoeld.

Maar ik vraag me af, stel dat de kk-wedstrijden opgesteld worden voor KWPN'ers.......hoe zullen de kk-eigenaren zich opstellen
Geloof niet dat mensen zoals jolandaa_ voor sfeer gaan zorgen.

@nies welke locaties bedoel jij in zuid Holland en Brabant, ik start ook in deze provincies ( en Utrecht en Gelderland)
In Brabant vermoed ik de roosberg bavel..... Ik ben gecharmeerd van de kantine daar :D
Zuid Holland????
Vind leuk om te weten.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 07:28

Hoi allemaal,
In regio west hebben wij haflingerwedstrijden van de aangespannen haflinger.
Dit is merendeel onder het zadel omdat er gewoon weinig mensen met al hun spullen op wedstrijd kunnen verschijnen en niet overal de ruimte groot genoeg is om deze wedstrijden te organiseren.
Wat betreft het jureren ik heb zelf geen voordeel aan dergelijke wedstrijden en rij mijn winstpunten vaker bij reguliere wedstrijden dan bij speciale haflinger wedstrijden.
Wel merk je dat de sfeer relaxten is en men interesse in elkaar toont en bij normale wedstrijden wordt je wel eens voor de voeten gereden als je op je smurf langsrijdt.
Jureren is een moment opname en is een aparte tak van sport.
Het is mensenwerk en mensen zijn te beïnvloeden door diverse factoren. Ik wil niet zeggen dat dit gebeurd maar ik jureer zelf ook en weet dat als je goed zit en op tijd je natje en droogje krijgt het jureren prettiger is en je soms geneigd bent makkelijker te jureren.
De wedstrijd waar dit topic mee begonnen is kan ik niets over zeggen maar ik denk dat dit gewoon een incident betreft.
Of dat er inderdaad goed gereden is.
Aan de andere kant als mensen te snel promoveren rijden ze zichzelf wel ergens vast en komen dan niet verder. Kortom maak je niet druk over uitslagen lijsten en geniet vooral allemaal van dezelfde hobby

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:41

Amen Flurk! Je zegt precies hoe het echt zit!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:32

Flurk schreef:
Hoi allemaal,
In regio west hebben wij haflingerwedstrijden van de aangespannen haflinger.
Dit is merendeel onder het zadel omdat er gewoon weinig mensen met al hun spullen op wedstrijd kunnen verschijnen en niet overal de ruimte groot genoeg is om deze wedstrijden te organiseren.
Wat betreft het jureren ik heb zelf geen voordeel aan dergelijke wedstrijden en rij mijn winstpunten vaker bij reguliere wedstrijden dan bij speciale haflinger wedstrijden.
Wel merk je dat de sfeer relaxten is en men interesse in elkaar toont en bij normale wedstrijden wordt je wel eens voor de voeten gereden als je op je smurf langsrijdt.
Jureren is een moment opname en is een aparte tak van sport.
Het is mensenwerk en mensen zijn te beïnvloeden door diverse factoren. Ik wil niet zeggen dat dit gebeurd maar ik jureer zelf ook en weet dat als je goed zit en op tijd je natje en droogje krijgt het jureren prettiger is en je soms geneigd bent makkelijker te jureren.
De wedstrijd waar dit topic mee begonnen is kan ik niets over zeggen maar ik denk dat dit gewoon een incident betreft.
Of dat er inderdaad goed gereden is.
Aan de andere kant als mensen te snel promoveren rijden ze zichzelf wel ergens vast en komen dan niet verder. Kortom maak je niet druk over uitslagen lijsten en geniet vooral allemaal van dezelfde hobby

Beste flurk, hier ben ik het dus absoluut niet mee eens, dat zou betekenen dat als je bij een vereniging zit die je nog geen kommetje water gunnen je alleen maar tegen verlies kunt geven en de vereniging waar je een lopend buffet krijgt geef je dubbele punten. Het is juist zo belangrijk om ten alle tijden te punten wat je ziet en dat het heerlijke broodje daar geen invloed op mag hebben..

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:52

Flurk schreef:

Dus als jij honger of dorst hebt heeft de amazone/ruiter in jouw ring meer kans op slechte punten? :')

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:00

Gulpje schreef:
Flurk schreef:

Dus als jij honger of dorst hebt heeft de amazone/ruiter in jouw ring meer kans op slechte punten? :')

Zo zwart-wit is het niet, maar zo is het wel :j Onbewust ga je strenger/negatiever kijken als je je niet helemaal op je gemak voelt.
Als je in positieve sfeer zit is dit andersom. Het is miniem, maar in alle vakgebieden (dus ook bij jury's) kom je het tegen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:40

Zo is het idd.Net zoals je een berg slechte combi's hebt gehad en je krijgt ineens een goede.
Die steekt er dan ineens een stuk bovenuit en ben je misschien wel wat royaler dan wanneer je die in een veld van goede had zien rijden.
Je wilt het niet doen,maar je bent een mens en dus is totale objectiviteit een onmogelijkheid.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:59

ambre schreef:
Zo is het idd.Net zoals je een berg slechte combi's hebt gehad en je krijgt ineens een goede.
Die steekt er dan ineens een stuk bovenuit en ben je misschien wel wat royaler dan wanneer je die in een veld van goede had zien rijden.
Je wilt het niet doen,maar je bent een mens en dus is totale objectiviteit een onmogelijkheid.

Dat snap ik nog best maar strenger jureren omdat je niet op tijd een broodje hebt gehad? Totaal niet professioneel en daar mogen de ruiters niet de dupe van worden vind ik -O-

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:07

Dat doe je niet bewust,maar als je je niet prettig voelt:dus te koud/warm,honger of dorst,verzin het maar.
Dan heb je kans dat de twijfelpuntjes net wat lager uitvallen.
Dus dan wordt die 6,5 een 6 ipv een 7.