Afgestraft op het niet invlechten van mijn IJslander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:47

Met alle respect maar als ik naar de foto's kijk zie ik een ruiter in wedstrijd tenue en een pony die een keer gepoetst is en meer niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:58

zimbabwe schreef:
Met alle respect maar als ik naar de foto's kijk zie ik een ruiter in wedstrijd tenue en een pony die een keer gepoetst is en meer niet.

Met alle respect: wat wil jij dan nog meer zien?
Als het rastypisch is de manen los te dragen (wat ook het voorschrift is op IJslanderwedstrijden), en de pony is keurig schoon.... wat moet ze er verder dan nog aan doen? Ik kan niks verzinnen hoor....

Malle toestanden allemaal....

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:06

zimbabwe schreef:

Om eerlijk te zijn... ik zie er ook niet zo 1-2-3 een Ijslander in :o Gewoon een leuke goed getrainde bonte pony en ik denk dat de jury zich hier dan ook in vergist heeft.
Niet iedere jury controleert namelijk het paspoort van het paard/de pony die in zijn/haar ring verschijnt.
Van al die keren dat ik gestart ben is er nog maar 2 keer om het paspoort van mijn paarden gevraagd door een jury. Waarvan 1 jury zich afvroeg of de kleur van mijn paard wel correct was want "ze was toch een hele donkere vosbonte?" Euhm.... nee hoor, ze is bruinbont want ze heeft een zwarte voorpluk en een zwarte pluk in d'r staart. Antwoord terug: "Ow, werkt dat ook zo bij Tinkers dan?" :+

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:10

Pony heeft op zijn achterbeen een dikke strontvlek, staart is gelig van de vlekken, de laarzen zijn niet schoon gepoetst, manen staan alle kanten op, beest is bezweet, hoeven zijn niet netjes gevet of geteerd...Zo netjes loopt hij er dus echt niet bij mi..

Marije_jiplover

Re: Afgestraft op het niet invlechten van mijn IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:14

Sinds wanneer is bezweet een criterium???

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:17

Het gaat om het geheel en daar vind ik persoonlijk wel wat aan op te merken..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:19

Oef, dan moet ik ook maar niet meer met mijn pony's op wedstrijd, want die zweten ook op wedstrijd (met 24/7 buiten-wollie-bollie vachtjes, die gaan al zweten zodra ik een binnenbak in stap, hoef ik niet eens te gaan rijden).

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:29

zimbabwe schreef:
Pony heeft op zijn achterbeen een dikke strontvlek, staart is gelig van de vlekken, de laarzen zijn niet schoon gepoetst, manen staan alle kanten op, beest is bezweet, hoeven zijn niet netjes gevet of geteerd...Zo netjes loopt hij er dus echt niet bij mi..

Ja wat een paard mag tegenwoordig ook al niet meer bezweet zijn :roll:
Tuurlijk laten we dat als regel opnemen in het regelement "een paard mag niet zweten voor en tijdens de proef, ook na de proef is zweten niet gewenst maar wordt bij extreem weer toegelaten"

@ flettie: Dit is wel degelijk een ijslanders, maar niet elke ijslander heeft die typische raskenmerken hoor. Maar ik herken hier duidelijk een ijslander in :j

@ TS: Ik zou gewoon zelf even contact opnemen met het KNHS, en dan de situatie uitleggen, kijken wat zij zeggen. Die mail ook uitprinten en voortaan meenemen op wedstrijd :j
Laatst bijgewerkt door Anoli op 25-10-12 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:32

Ik zou het met een matje proberen, knotjes vind ik bij dikke manen vaak lomp uitvallen...
Bij Haflingers vind ik een matje vaak ook mooier uitkomen... zoiets als dit dus:

Afbeelding

Bovendien heb je dan de hele zooi toch aan 1 kant hangen, iedereen blij, en je krijgt er vast hoger dan een 4 voor. :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:06

Een 4 is overdreven laag, maar ik vlecht mijn Fries ook altijd in met wedstrijd. Vind dat veel netter staan, ondanks dat het mag en bij het ras hoort dat de boel los hangt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:30

zimbabwe schreef:

Strontvlek? Heb zeker mn lenzen en mn bril niet op, of jij ziet de vlekken aan voor strontvlekken.
Euhm, paard heeft een vlek op de kont, dus de staart is niet wit, die is ontzettend licht vos gekleurd.
Laarzen kan ik niet goed door de letters van de fotograaf en wie zegt dat de laarzen niet gepoetst zijn. Misschien is dit wel de 2de proef. Tja dan zullen de laarzen wat doffer zijn ja. Paard draaft dus ja die manen geven mee.
Hoeven vetten of teren maakt er alleen maar meer bende van en serieus dat zie je tegenwoordig echt nauwelijks meer.

En ach hemeltjelief het arme beest heeft gezweet. Laten we ook gelijk de ruiter erbij halen, want dat is ook smerig, die zweet natuurlijk ook!!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:40

Ik vind het knap dat je dat van zo'n foto kan zien zeg Zimbabwe. :j

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:48

Tja, ik zie toch ook een vlek op het linker achterbeen, aan de binnenkant. De onderste foto dus. Of het een strontvlek is kan ik hiervandaan echt niet zien. Ik denk het eigenlijk niet aangezien de rest van het paard zo goed gepoetst is. Dan lijkt het mij sterk dat ts zo'n vlek over het hoofd ziet.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:52

Ik vind de pony er gewoon netjes uitzien in een goede conditie,
en ook ik zie dat het een Ijslander is, dus naar mijn weten hoef je de manen niet recht te knippen en/of vlechten.

Ik zie wel eens erger op concoursen hoor..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:16

Yep, strond vlek gezien. Onderste foto, al denk ik eerder dat het dier tijdens het lopen gepoept heeft en dat dat tegen de binnenkant van het been gekomen is. Kan gebeuren, ook tijdens een proef! Moet de ruiter dan afstappen en het schoonmaken voor deze de proef verder rijd?
Ik zie liever losse nette manen, al dan niet aan beide kanten, dan slordige knotten of hengstenvlecht ;) Die lopen er genoeg rond.
Een vriendin van mij had een 4 gehad omdat ze de manen aan beide kanten in een hengstenvlecht had. (ook dikke bos manen) Dat mocht niet, stond op haar protocol :?
Ik denk dat het tijd word om juryleden duidelijker te maken wat wel en niet toegestaan word, daar is duidelijk veel onduidelijkheid over.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:32

Zover ik het reglement ken, mogen de manen van bepaalde rassen los, waaronder ook de IJslander, mits deze aan een kant hangen.
Zelf bij mijn eigen merrie , haflinger , hangen ze ook aan twee kanten. Met een dag van te voren wassen, alles naar een kant en daarna haarlak erin bleven ze bij die van mij netjes naar e en kant hangen, oké met schudde schoten ze weer terug, maar waren wel snel weer terug te brengen naar een kant.

Ondanks dat de manen los mogen, dienen zij wel aan een kant te hangen, zoals het reglement ook aangeeft. Wat niet weg neemt dat je cijfer op je protocol wel erg laag is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:29

Aan 1 kant hangen? Maar dat betekent, zegt men, dat de bespiering van de hals niet evenredig is. De manen zouden zich verdelen over beide zijden wanneer de bespiering in de hals correct toeneemt naar beide zijden....
Of dat een broodje aap is weet ik niet..... maar goed.... ;-)

Wanneer dieren prachtige volle manen hebben is dat 1 van hun 'special features', behang is iets dat tijdens keuringen wel degelijk wordt meegenomen. Vlechten kun je doen.... Maar in alle eerlijkheid vind ik JUIST het behang van de IJslander erg mooi en rastypisch en niet iets dat bij elkaar gebonden dient te worden...
Just my two cents...

Ik overwoog eens te starten met mijn IJslander, maar begin nu toch lichtjes te twijfelen.... vind het wel erg rigide allemaal....

olafxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:30

dit zou echt niet mogen vind ik, dat staad net stoer

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:48

Ninx schreef:
Ik overwoog eens te starten met mijn IJslander, maar begin nu toch lichtjes te twijfelen.... vind het wel erg rigide allemaal....

En dat is zo jammer aan dit hele verhaal, dat het denk ik toch een bepaald type mensen afschrikt om op dressuurwedstrijden te verschijnen. Ook ikzelf overweeg om nog eens met mijn ijslander een keertje in een impulsrubriek te starten. Echter, als ik de reacties van de desbetreffende jury hoor en de reacties van sommige mensen in dit topic lees begin ik me af te vragen of wel wel door iedereen zo vriendelijk ontvangen zullen worden. :( En dat vind ik toch jammer, dat dit soort regeltjes mensen met 'paarden en pony's die anders zijn' af kunnen schrikken om te starten, terwijl ik het juist zo leuk vind als er wel fanatiek met deze pony's getraind wordt, ongeacht in welke tak van sport, omdat mens en dier daar ook gewoon veel plezier aan kunnen beleven. :)

Daarnaast kan het i.m.o geen kwaad als er kruisbestuiving plaats vindt tussen de verschillende disciplines, omdat men wellicht ook over en weer nog wat van elkaar op kan pikken in positieve zin. :) Er wordt vaak veel te veel in hokjes gedacht, met name ijslanderruiters en dressuurruiters hebben vaak veel vooroordelen over en weer is mijn ervaring, en zo blijkt ook maar weer uit dit topic. :P

In mijn ogen leiden dit soort aspecten (regeltjes, bureaucratie, uiterlijke poespas) af van datgene waar het eigenlijk om zou moeten gaan bij dressuurwedstrijden: je paard (of pony) op een nette en paardvriendelijke manier voorstellen in een proef. En uiteraard ook gewoon lol hebben met je knol en met andere ruiters op het wedstrijdterrein. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:23

Je moet maar zo denken: de jury bijt niet. ;)
Het zou jammer zijn als mensen zich laten afschrikken wedstrijden te rijden door het idee dat de jury wel eens vervelend zou kunnen reageren op de verzorging van de manen...
Daarbij: de ene jury is de andere niet.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:30

Ik heb het zojuist op de bijscholing nagevraagd aan 2 mensen die de jurycursus geven (en zelf GP jurylid zijn) zij zeiden beide dat in deze situatie (4 omdat manen los waren van een ijslander) NIET correct was en niet meegenomen mag worden in de beoordeling.
Enkele medejuryleden (nieuwe garde) die ik vroeg konden het ook niet indenken dat dit zou kunnen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 00:11

@Ashley Ik vind een 4 ook idioot laag. Maar de kans is dus groot dat TS volgende keer wat meer geluk heeft, als ze tenminste niet toevallig dezelfde jury krijgt. :P

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 00:22

Zoolgangster; een punt voor verzorging moet eigenlijk altijd 6/7 zijn tenzij er echt iets aan te merken is (los haar vuile broek etc). (Koudbloed)rassen mogen naar rassenstandaard verschijnen en dat is dus niet altijd met gevlochtte of gelijke manen. Je mag hiervoor dan ook niet minder punten geven dan wanneer hij wel ingevlochten zou zijn.

Grappig was weer om te zien wat een enorm verschil er in sommige opvattingen zit tussen oude en nieuwe garde. (Dit soort dingen zie je dan ook voorkomen, evenals het kriterium 'overstappen' gebruiken voor bv middenstap, of kriterium neus op kniehoogte voor halsstrekken, allemaal afgeschaft maar veel oudere juryleden die dat geleerd hebben en dus niet beter weten...)
Iedereen maakt fouten, maar dit zijn soms bijna cultuurverschillen en word het voor de ruiters niet duidelijker op ;).

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:39

Maar waar ik benieuwd naar ben Ashley; wát is nu de exacte regel? Daar gaat de discussie de hele tijd over.

Naar rasstandaard dus: Helemaal vrij, dus niet te voldoen aan de mogelijkheden die gegeven zijn.(Manen naar twee kanten, manen ongelijk)
óf naar rasstandaard, maar binnen de gegeven mogelijkheden. (Manen los, maar op een gelijke lengte naar één kant)

Uit jouw verhaal is nog niet echt duidelijk wat nu bedoeld wordt met de reglementen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:42

Ja maar als je het volgens het rasstandaard mag doen KUN je al niet meer binnen de gestelde mogelijkheden blijven. Bij een Shetlandpony is het echt ondenkbaar om de manen op 1 lengte te trekken/knippen. Dan kom je echt nevernooit de keuringsring meer in hoor.
Zoals ik het uit het verhaal van Ashley opmaak zijn bepaalde rassen vrijgesteld van het hele voorkeursplaatje. Dus zowel de volgorde als de voorkeur.