Volgend indoorseizoen telt maar 1 proef voor winst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:04

Fitzroy schreef:
Mensen, het enige wat wij als hobbyruiters nog kunnen doen is de LEDEN van deLEDENRAAD zover krijgen om tegen te stemmen.
Dus als jullie mensen kennen uit de Ledenraad, laat vooral weten hoe maar liefst 90 % van de leden erover denken en of ze zich nog willen herinneren voor wie ze eigenlijk in de Ledenraad zitten. Want ik heb toch vaak het idee, met het gemak waarmee al het beleid van de KNHS wordt aangenomen, dat het een ons-kent-ons clubje is en laten we vooral een kritiek hebben, want je positie zal toch ter discussie staan.
Dit geldt natuurlijk niet voor Lola, maar als ik zie hoe makkelijk ingrijpende maatregelen aangenomen worden heb ik echt mijn twijfels bij de hele Ledenraad.

Als dit als hamerstuk wordt behandeld dan valt er niks tegen te stemmen, dan is het alleen ter kennisgeving.
Maar goed zoals ik al eerder vertelde vergaderen de kringen as. maandag over dit onderwerp met Regio Zuid-Holland, dan weten we al iets meer.

Fitzroy

Re: Volgend indoorseizoen telt maar 1 proef voor winst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:06

Ben jij daar zelf ook bij, simpie? Heeft het zin om te laten weten hoe wedstrijdrijdemd Nederland erover denkt?

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:09

Fitzroy schreef:
Ben jij daar zelf ook bij, simpie? Heeft het zin om te laten weten hoe wedstrijdrijdemd Nederland erover denkt?

Alleen de voorzitters van de Kringen zijn uitgenodigd, ik ben zelf penningmeester en mag er dus niet bij zijn.
Maar ik word absoluut gelijk bijgepraat na afloop door de voorzitter.

En geloof me dat alle voorzitters er echt voor aan het strijden zijn om dit tegen te houden.
Wij hebben zelf alle voorzitters persoonlijk hierover gesproken en om hun mening gevraagd en naar aanleiding daarvan hebben
wij deze extra vergadering aangevraagd.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:25

FriesWytske schreef:
Ik weet niet of het allemaal voor jou betaald wordt, Anneke. Maar de meeste hobbyruiters moeten het allemaal zelf bekostigen. En de KNHS wordt zo dus alleen maar een bond voor de topsporters en ruiters/amazones die hun geld hiermee verdienen. Als ze willen blijven bestaan zullen ze toch wat anders in het leven moeten gaan staan. Denk dat ze zo geen lang bestaan meer hebben. En zich binnen een paar jaar kunnen gaan opdoeken, omdat ze helemaal geen leden meer hebben.

Als ze vinden dat er te snel wordt gepromoveerd. Dan moeten ze maar weer in gaan voeren dat er pas bij 15 of 20 winstpunten mag worden overgegaan naar de volgende klasse.

Ik betaal het zelf ;)

Maar buiten dat, ik geef mijn mening in dit topic. Jullie mogen er niet mee eens zijn. Maar toch vind ik het. :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:30

Wees dan ook zo eerlijk om even het verschil aan te geven tussen het rijden van 2 proeven achter elkaar (verschillende zelfs nog) bij hetzelfde jurylid en het 2 weken achter elkaar starten bij hetzelfde jurylid met dezelfde proef. Daar ben je nog niet op ingegaan. Het commentaar zal echt niet verschillen, of een jurylid moet wel 2 heel verschillende brillen op hebben.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:46

Ik ben daar heus wel op in gegaan. Ik zei dat ik daar niks over kan zeggen.

Maar luister, dit is mijn mening, ik spreek voor mezelf. Ik snap dat velen het heel erg vinden. Voor dat je me verkeerd begrijpt.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:31

Annekeee schreef:
+:)+

Ik kan er niks aan doen, (wil niemand stuipen op het lijf jagen maar ik ben er mee eens hoor) maar even los van alles (alleen over mijn onderlijnd stukje) hoeveel mensen rijden wel niet in een klasse die daar totaal niet thuis horen?!?!?! Er lopen paarden in het Z waarvan heel de basis mist?! Sorry maar ik vind dat KNHS er dan goed aan doet om op te treden. In mijn ogen wordt er soms te snel een winstpunt gegeven

Maar waar ligt dat aan? ;) Dan moeten ze wat aan de opleiding van de juryleden doen, niet aan het aantal proeven per jury..

Annekeee schreef:
simpie schreef:
Als dat het probleem is, kun je ook andere oplossingen bedenken zoals bijv. het aantal verplichte winstpunten verhogen van 10 naar 20.

Nee, want er zijn ruiters die 4x in t weekend weg gaan (vrij, za, zo, ma) En als je jaren in de zelfde klasse rijdt, kom je op ten duur wel aan die 20 wp's! ;)

Dat is dan hetzelfde als wanneer er maar 1 proef voor punten gereden wordt, die mensen gaan dan gewoon een keer extra en komen zo uiteindelijk ook wel aan hun punten ;) Het afschaffen van de 2e proef bij dezelfde jury heeft dan net zo goed geen invloed op het niveau ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:46

Annekeee schreef:
Fitzroy schreef:
Beste mensen, ik heb een antwoord van de KNHS en niet van de minste en geloof mij, deze regeling gaat ondanks dat 90 % van de leden het hiermee oneens is gewoon door als het aan de KNHS ligt. Er is echt totaal niet ingegaan op de argumenten die ik heb aangevoerd.
Alleen maar: we willen schaalvergroting, kleine wedstrijden staan ons niet aan, de dressuursport moet naar een hoger niveau (we doen het nl. heel slecht in de wereldtop :+ )
De KNHS laat haar leden gewoon in de steek, ze hebben een gedachte en denderen hierbij over de achterban van de hobbyruiter heen.
Heel fijn.

Het wordt tijd voor een tweede bond, een andere conclusie kan ik niet trekken.

+:)+

Ik kan er niks aan doen, (wil niemand stuipen op het lijf jagen maar ik ben er mee eens hoor) maar even los van alles (alleen over mijn onderlijnd stukje) hoeveel mensen rijden wel niet in een klasse die daar totaal niet thuis horen?!?!?! Er lopen paarden in het Z waarvan heel de basis mist?! Sorry maar ik vind dat KNHS er dan goed aan doet om op te treden. In mijn ogen wordt er soms te snel een winstpunt gegeven

Ik ben het met je eens dat er combinaties in het Z rond rijden die weinig basis hebben. Maar dat heeft toch niks met het aantal proeven te maken? Al rijdt iemand 100 proeven, niet goed is niet goed.

Wie geeft de winstpunt? Juist, de jury. Daar schort het aan als je het mij vraagt. Juryleden die onterecht winstpunten uitdelen, daar zit een deel van de kern van het probleem. Het andere deel vd kern ligt bij de instructie. Op beide gebieden verzorgt de KNHS de opleidingen. Laat ze daar nou een up date aan geven zodat het goed is, dan wordt het probleem bij de kern aangepakt. Het verminderen van het aantal te rijden proeven is slechts symptoombestrijding als je het mij vraagt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:47

romy46 schreef:
En de amateurs in de andere klasses :o !!

Het kost dan relatief veel tijd en geld voor een proef, en ik ben ook nog zo'n ruiter die haar eerste proef vaak minder rijdt dan de 2e..
En de wedstrijden zijn ook vaak niet meer "om de hoek" door het afschaffen van de 20x40 accomodaties..

Wat zijn dan de amateurs? En wat de profs?
Iedereen die zijn geld verdiend in de paarden prof?
Of iedereen die minstens 3 x ZZ zwaar is geweest met een paard?
Waar leg je dan de lat.

In mijn ogen is de B tm Z2 gewoon leuk de basis, daar met je als amateur sporter ook leuk je ei in kwijt kunnen
en leuk ook tegen een eventuele prof kunt rijden en he! verrek! Je kan het dan zelfs soms ook als amateur
gewoon nog winnen ook van die prof.
Net zoals vele voetballers die in welke klasse dan ook op zaterdag een balletje trappen.
Sporten is voor velen plezier, lol, leuk.
Maar zo gaat de leuk er wel ernstig af als ik met die extra reiskosten berg meer geld kwijt ben.
Heb het dan niet over de extra tijd die het in verhouding kost als je maar 1 proef ipv 2 op een wedstrijd kan starten.
(wassen, vlechten, spullen klaarleggen, reistijd, wachten op prijsuitrijking, de was doen voor 1 proef... of economisch voor 2...)

De sprokkelaars blijven toch sprokkelen, duurt alleen wat langer.
De sinterklazen blijven de sinterklazen met hun eventuele achterna reis ruiters.
De strenge jury's blijven streng etc.
Dus aan het eigenlijke probleem een jurering die eigenlijk bij een gelijkwaardige proef ook gelijkwaardige punten
zou moeten opleveren bereik je ook niet met het schrappen van een berg wedstrijden.

Her argument, paardrijden naar hoger niveau brengen wil ik ook weerleggen.
Is het niet zo, dat juist omdat er zo'n vrijblijvende blije brede basis is, er niet veel meer talent komt bovendrijven
dan als je bij die basis al barrieres opwerpt van 10 meter hoog?
Want ongetwijfeld haken er veel blije niet talentvolle amateurs af, maar misschien ook wel dat ene talent voor de toekomst.
Juist omdat de vijver zo vol is met vissen, heb je meer kans om een vis te vangen en de ervaring leert
dat er blijkbaar vissevoer genoeg in die vijver zit, want dikke vissen zat (op wereld top niveau rijdendende Nederlanders).

Als ze wat voor topruiters willen doen, kunnen ze beter poging wagen goede paarden te behouden
ipv basissporters pesten.

Laat mij nou maar gewoon lekker 1 x in de maand 2 proefjes rijden op 1 dag, daar heeft niemand last van.
Is mijn lol, mij uitje en ik betaal er netjes voor.

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:20

@Sjolvir: Helemaal mee eens, goed verwoord!

teammolenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:39

simpie schreef:
Fitzroy schreef:

Alleen de voorzitters van de Kringen zijn uitgenodigd, ik ben zelf penningmeester en mag er dus niet bij zijn.
Maar ik word absoluut gelijk bijgepraat na afloop door de voorzitter.

En geloof me dat alle voorzitters er echt voor aan het strijden zijn om dit tegen te houden.
Wij hebben zelf alle voorzitters persoonlijk hierover gesproken en om hun mening gevraagd en naar aanleiding daarvan hebben
wij deze extra vergadering aangevraagd.

Hoi Simpie,

Zodra jij bijgepraat bent, wil jij dit ons dan laten weten?
In ben n.l. wel benieuwd hoe de voorzitters van District Zuid-Holland erover denken.

Sjeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:59

Ik weet al dat als dit doorgaat dat onze vereniging ermee gaat stoppen.
Ze spelen nu net iets meer dan gelijk en doen en het dan ook alleen omdat ze het leuk vinden om te doen en voor de pension mensen die niet de mogelijkheid hebben om buiten stal te starten.
En op 8 wedstrijden per jaar ga je dan zeker niet meer gelijk spelen.....

Zelf ben ik een ruiter die het leuk vind om een x te starten en het ziet als een leerproces voor mij en mijn paard.
Persoonlijk zou ik het heel erg jammer vinden als deze mogelijkheid mij en anderen zou worden afgenomen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:25

Simpie, weet je al wat meer? Het mag ook via PB. Ik zag iig in de Paardenkrant dat Dirk Rosie ook een lans breekt voor de basissportruiter.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:51

Fitzroy schreef:
Simpie, weet je al wat meer? Het mag ook via PB. Ik zag iig in de Paardenkrant dat Dirk Rosie ook een lans breekt voor de basissportruiter.

Ik denk dat iedereen dit wel heel graag wilt weten..Mag natuurlijk ook via PB..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:53

Sjeintje schreef:
Ik weet al dat als dit doorgaat dat onze vereniging ermee gaat stoppen.
Ze spelen nu net iets meer dan gelijk en doen en het dan ook alleen omdat ze het leuk vinden om te doen en voor de pension mensen die niet de mogelijkheid hebben om buiten stal te starten.
En op 8 wedstrijden per jaar ga je dan zeker niet meer gelijk spelen.....

Zelf ben ik een ruiter die het leuk vind om een x te starten en het ziet als een leerproces voor mij en mijn paard.
Persoonlijk zou ik het heel erg jammer vinden als deze mogelijkheid mij en anderen zou worden afgenomen.

En met jullie vereniging nog vele anderen. En is dat níet ook een doel wat de knhs probeert te bereiken?

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:14

Ik ben het helemaal met sjofir eens, belachelijk zou dat zijn. Ik stop dan ook met wedstrijdrijden in de winter als dit echt doorgevoerd gaat worden

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:52

Beste allemaal,

gisteravond heeft er een gesprek plaats gevonden tussen alle kringen van zuid-holland en het Regio bestuur van Zuid-Holland.

Hieronder een stukje van de brief opgemaakt door de regio om jullie een idee te geven wat de stand van zaken is:

[i]Besluit 2 betreffende voorgenomen reglement wijziging:

De voorgenomen reglement wijziging zal door de vertegenwoordigers van Zuid-Holland opnieuw geagendeerd worden voor de vergadering van het [i]Wedstrijdplatform van 27 november a.s. met het verzoek het besluit in heroverweging te willen nemen.
Tijdens deze vergadering zullen bovengenoemde argumenten naar voren gebracht worden.

Daarnaast is besloten dat nauw contact gehouden wordt met de vertegenwoordigers van het Recreatieplatform, deze maken weliswaar geen deel uit van het Wedstrijdplatform maar hebben wel 12 zetels in de Ledenraad waar de uiteindelijke beslissing zal genomen worden
.

Slotwoord:

Het AB heeft het besluit genomen dit nu al, voorafgaand aan de ALV, naar de verenigingen te communiceren en niet te wachten op een waarschijnlijk heftige en tijdrovende discussie tijdens de ALV.[/i]Tevens is besloten om op de agenda voor de ALV van 12 november a.s. deze voorgenomen reglement wijziging dressuur als extra punt toe te voegen. Een aangepaste agenda is als bijlage meegezonden.[/i]

Sjeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:25

@Leonoor
Als dat het doel is van de KNHS, wat winnen ze erbij?
Minder mensen op de payroll omdat er minder administratief werk is?
Een deel van het inkomen wat ze nu genieten zal ook wegvallen of denken ze dat ergens anders vandaan te halen?
Als 1 van de redenen is dat de sport naar een hoger niveau moet, waarom dan niet speciale wedstrijden uitschrijven voor ruiters die (noem maar wat) 5x of meer 195 punten of hoger hebben gereden.(per klasse)

We leven in 2012: Een monopolie, voor b.v. de industrie, wereldwijd is niet mogelijk want dat wordt gereguleerd door verschillende staten/landen.
Waarom zou de KNHS zoveel macht mogen hebben om dit soort veranderingen door te voeren zonder ook maar aan de "kleine man" te denken......

Dictatorschap wordt door heel veel mensen niet meer geaccepteerd heden dagen, misschien moeten we er dan ook op reageren zoals er in de wereld op gereageerd wordt.
Sorry als het misschien iets wat overdreven overkomt voor mensen, maar ik denk niet alleen aan mijzelf maar ook aan de anderen.
En ja, ik ben best boos....als het zo kort door de bocht gecommuniceerd wordt met de redenen die zijn gegeven door de KNHS, kan ik geen begrip opbrengen.

Zie net het bericht van Simpie.
Ben erg nieuwsgierig hoe de vergadering van 12 en 27nov zal gaan lopen.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:35

Dit past helaas wel in het beeld dat je de laatste jaren al langer gevormd word.
Eerst alle sport bonden van de dressuur en springen samen voegen, dan de kleinere takken van paardensport opslokken en gouden bergen beloven want "samen zijn we sterker"
Maar als ze dan ingelijfd zijn blijkt het totaal niet handig te zijn en verliezen de verschillende verenigingen heeft veel zeggenschap over de ontwikkeling van hun tak van sport en lijkt het erop dat ze alleen maar bij dragen aan de inkomsten van de KNHS.
Daar zijn binnen de endurance en western al langer vraagtekens bij gesteld en nu is de dressuur aan de beurt.
Alleen de top is nog echt belangrijk en de basis is de melkkoe, die moet je nog net zo te vriend houden dat ze niet afhaken maar is niet echt belangrijk.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:47

Sjeintje schreef:
@Leonoor

Men vindt dat er teveel (kleine) verenigingen zijn, dus het verdwijnen of fuseren is een wens van de KNHS (en dat heb van een interne bron).

Maar goed, ik hoop oprecht voor velen dat dit er niet doorkomt.

Sjeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:04

Leonoor schreef:
Sjeintje schreef:
@Leonoor

Men vindt dat er teveel (kleine) verenigingen zijn, dus het verdwijnen of fuseren is een wens van de KNHS (en dat heb van een interne bron).

Maar goed, ik hoop oprecht voor velen dat dit er niet doorkomt.

Maar waarom zijn ze niet blij met (kleine) verenigingen? En wie zijn zij om te bepalen dat er teveel vereniginen zijn? (refererend aan mijn vorige post over dictatorschap)
Er komt toch geld in het laatje of zijn ze de inmenging zat?
Ik zou dit graag open en bloot willen blazen tot de media aan toe, misschien dat sbs6 hier wel open voor staat....

Ok fuseren, doen we dat toch! 1 vereniging, meerdere locaties om te starten op
dezelfde dag waarbij je kan aangeven waar je wil starten.
Toen de antirookwet van kracht werd was er een maas in de wet, als vereniging mocht je zelf uitmaken of je leden konden roken binnen. Mijn vader wilde van het restaurant een vereniging maken }>
Helaas kwam de staat er snel achter en heeft "de maas" gedicht.

Aan de andere kant zullen ze dit nooit toestaan en ik heb zelf ook weinig zin om ze de kaarten in hun hand te spelen. Ik moet ook op de blaren zitten als ik een fout maak.

(edit: spelfout)

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:06

En ik zit dus in het recreatiesportplatform :). Denk nog steeds dat het er niet door heen gaat komen.

Verder ben ik ook van mening dat juist die kleine verenigingen nog oog hebben voor hun leden.

teammolenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:25

simpie schreef:
Hieronder een stukje van de brief opgemaakt door de regio om jullie een idee te geven wat de stand van zaken is:

[i]Besluit 2 betreffende voorgenomen reglement wijziging:

De voorgenomen reglement wijziging zal door de vertegenwoordigers van Zuid-Holland opnieuw geagendeerd worden voor de vergadering van het [i]Wedstrijdplatform van 27 november a.s. met het verzoek het besluit in heroverweging te willen nemen.

Als ik deze regel lees, dan komt het op mij over als dat KNHS de beslissing al gemaakt heeft.....
Ondanks de grote weerstand die er is vanuit de ruiters/amazones, verenigingen, kringbesturen, leden van ledenraad....

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:22

Dat idee kreeg ik ook van de voorzitter van onze kring.
blijkbaar zijn de ledenraads leden van Limburg en Brabant wel voor het besluit, omdat er daar grotere accomodaties zijn en vaak toch maar 1 proef gereden wordt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:50

Ik mag toch hopen dat Limburg en Brabant samen geen meerderheid vormen in de Ledenraad.

Sjeintje, wat dacht je van een mooi stuk in de Telegraaf met als titel: Sportbond negeert achterban en als subtitel: Het dictaat van de KNHS.
Andersom mag natuurlijk ook.