Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:04

Mii_Jessica schreef:
Genoeg ervaring om de juiste beslissing te nemen, prima ben ik met je eens. Je gaat niet op een heel pittig paard waar je snel vanaf valt zonder cap rijden.
Maar een paard is en blijft een vluchtdier. Een dier is en blijft onvoorspelbaar. Zelfs van een normaal gesproken bomproof paard kan je flink vallen en lelijk terecht komen.

Maar je kan ook je ribben kneuzen of je rug breken. Waarom dan niet ook een bodyprotector verplichten? Lijkt mij dat verwondingen aan het lichaam ook erg vaak voorkomen. Daarom ben ik benieuwd naar cijfers van hoofdletsel opgelopen door mensen met een hoedje. Hoeveel mensen 'red' je hier nou eigenlijk mee?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:04

Ik dacht ook net, stenen in de dressuurring? :+ dan is het dus belangrijker om de verenigingen te checken en niet de hoedjes af te schaffen, lijkt me :+
Maar goed, we hebben het ook over buitenwedstrijden...

@Melanie: Paarden halen no way 45 km per uur :')

Naar die cijfers van ongelukken met een hoedje ben ik ook wel benieuwd naar! :j

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:05

Was te verwachten.

Het is, tussen de discussies heen en weer door, mij nog niet duidelijk tot welke klasse je verplicht je cap moet dragen.
Laatst bijgewerkt door SaskiaKur op 16-11-11 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:06

Precies, als er nu eens daadwerkelijk cijfers zouden zijn van hoeveel mensen er verongelukken danwel ernstig letsel op lopen met een hoedje, dan is er gewoon bewijs.
Tot die tijd is het niets dan natte vingerwerk en gegok.

Er is verleden jaar 1 amazone omgekomen met hoedje omdat ze op een ijzeren plaat onderuit ging. Verschrikkelijk natuurlijk maar wel veroorzaakt door de omstandigheden en niet door het hoedje an sich.

Een fietshelm is ook nog steeds niet verplicht, hoeveel fietsers komen er jaarlijks om bij ongevalllen? Heel wat meer dan dressuurruiters met hoedje.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:12

Patriess schreef:
Mii_Jessica schreef:
Genoeg ervaring om de juiste beslissing te nemen, prima ben ik met je eens. Je gaat niet op een heel pittig paard waar je snel vanaf valt zonder cap rijden.
Maar een paard is en blijft een vluchtdier. Een dier is en blijft onvoorspelbaar. Zelfs van een normaal gesproken bomproof paard kan je flink vallen en lelijk terecht komen.

Maar je kan ook je ribben kneuzen of je rug breken. Waarom dan niet ook een bodyprotector verplichten? Lijkt mij dat verwondingen aan het lichaam ook erg vaak voorkomen. Daarom ben ik benieuwd naar cijfers van hoofdletsel opgelopen door mensen met een hoedje. Hoeveel mensen 'red' je hier nou eigenlijk mee?

Hoeveel mensen je hier mee red? Is voor mij niet bekend. Maar ze zullen het niet voor niets uitgevonden hebben! Want er zijn wel degelijk mensen geweest die er mee gered zijn.
Ik kneus liever mn ribben dan dat er iets goed fout gaat bij je hoofd.

Het is nog altijd voor je eigen veiligheid. Maar zo een hoedje is natuurlijk mooier! En als je met hoedje rijdt gaat je paard er spontaan beter van lopen ofzo :Y)

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:14

Mii_Jessica schreef:
Hoeveel mensen je hier mee red? Is voor mij niet bekend. Maar ze zullen het niet voor niets uitgevonden hebben! Want er zijn wel degelijk mensen geweest die er mee gered zijn.
Ik kneus liever mn ribben dan dat er iets goed fout gaat bij je hoofd.

Het is nog altijd voor je eigen veiligheid. Maar zo een hoedje is natuurlijk mooier! En als je met hoedje rijdt gaat je paard er spontaan beter van lopen ofzo :Y)

Ja en je breekt ook liever je rug zeker :') ..
Ik weet niet hoe het met de andere Z-ers zit hier, maar voor mij was het hoedje een 'beloning' voor het harde werken. Een leuk extra'tje omdat je de Z bereikt hebt. En oh, wat was ik trots! En ja ik denk ook echt dat mijn paard er beter van gaat lopen.
Begrijp me niet verkeerd, ik ga echt niet huilen als je geen hoedje meer op mag, maar ik vind het gewoon nogal een flauwe maatregel. Kunnen ze niks beters verzinnen?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:22

Patriess schreef:
Ja en je breekt ook liever je rug zeker :') ..
Ik weet niet hoe het met de andere Z-ers zit hier, maar voor mij was het hoedje een 'beloning' voor het harde werken. Een leuk extra'tje omdat je de Z bereikt hebt. En oh, wat was ik trots! En ja ik denk ook echt dat mijn paard er beter van gaat lopen.
Begrijp me niet verkeerd, ik ga echt niet huilen als je geen hoedje meer op mag, maar ik vind het gewoon nogal een flauwe maatregel. Kunnen ze niks beters verzinnen?

Hier ben ik het wel mee eens. ik rij in het Z met een trensje, prima maar vind het dan toch wel leuk dat ik een hoedje op mag, vind het gewoon mooier staan en denk dat als je een paard hebt wat betrouwbaar is, en ja ik weet het ieder paard kan een keer schrikken, maar die van mij springt dan een keer omhoog of schiet 2 meter verder, je het best zelf kunt beslissen.
Bovendien vind ik het ook zonde dat ik straks mijn op maat gemaakte hoedje niet meer opkan ;) :+

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:28

Gat in de markt.... het caphoedje. :=

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:30

Wel jammer van alle mooie hoeden (en hoeden-dromen :-) ), maar vind het goed zo. Er zijn wel mooie caps -- sommige zijn echt prachtig! Het duurt niet lang voordat wij gaan dromen over een prachtig Samshield cap (of zoiets) ipv een hoedje . . . .

kim2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:32

Nee dat is mooi .....een hoedje met een stormband.... dan zet ik toch liever een mooie KEP cap op

Zat eerst te denken waarom stellen ze niet een helm verplicht met losrijden alleen en dan in de ring een hoedje, maar dat is erg onhandig met je haar omdat de hoogte van een knot onder het hoedje niet past onder de cap.

Mij lijkt ook een rijrok met cap er best raar uitzien trouwens. Maar goed ik ben wel van mening dat mooi altijd nog ondergeschikt is aan veiligheid. Maar blij ben ik er niet mee dat die regel er is. Ik vind m'n hoedje veel eleganter staan dan mijn cap.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:35

Goed plan, hoedje ziet er wel leuk uit maar toch is het een beetje appart dat je in het Z opeens zonder cap zou kunnen.. Daarnaast zitten de caps van tegenwoordig comfortabel en qua uiterlijk is er voor ieder wat wils dus ik zie er geen problemen in, al zouden de hoedjes toegestaan blijven zou ik denk ik toch met cap rijden als ik Z zou zijn want dat doe ik thuis ook..

Scum

Re: Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:42

Degene die zo graag geen hoedje dragen die kunnen toch gewoon de cap opzetten?
Maar die hoeven dan niet voor iemand anders die het wel wil dragen te bepalen dat dat niet meer mag.

Anoniem

Daarom zijn de kledingregels dus veranderd, om alvast te investeren in de volgende maatregel.

Esther28

Ik vraag me af...trainen de Z ruiters thuis ook caploos of met het hoedje op?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:43

Scum schreef:
Degene die zo graag geen hoedje dragen die kunnen toch gewoon de cap opzetten?
Maar die hoeven dan niet voor iemand anders die het wel wil dragen te bepalen dat dat niet meer mag.

Ik bedoel gewoon dat de caps van tegenwoordig lekker zitten en ik dus het probleem niet snap van de mensen die hun hoedje willen blijven houden?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:44

Esther28 schreef:

Met veiligheidscap, altijd, op alle paarden!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:44

En dan start jij ook met je cap of met je hoedje?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:45

Esther28 schreef:

Zonder tenzij hij die dag beetje 'vreemd' doet en in binnenbakken is het verplicht dus dan wel anders ook niet altijd.

En zou het een paard zijn die vaker fratsen uithaalde dan zou ik er vast altijd mee rijden en dan ook op wedstrijd. Imo zo niet direct nodig, riciso's liggen ook nu op andere vlakken.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:48

Ik reed vroegahh ook altijd zonder cap, maar na een paar ernstige klappers (en zonder dak schade) heb ik sindsdien altijd mn cap op. Ik kan me ook niet voorstellen dat als ik ooit in het Z zou starten een hoedje ipv een cap draag, puur alleen omdat het mooier staat. Je eigen veiligheid gaat toch boven alles?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:52

Esther28 schreef:
En dan start jij ook met je cap of met je hoedje?

In het ZZZ en in het Z1 met hoedje, met het Z2 paard start ik met helm want die kan wel eens onverwacht uit de hoek komen :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:54

Maar wat is dan het verschil dat je thuis wel traint met cap op en op wedstrijd (onbekend terrein, kans op onverwachte situaties groter) met hoedje op?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:57

Heb je het tegen mij?

Omdat de situaties dat hij 'vreemd' zou kunnen doen alleen in de winter is als het donker is, koud, hard waait en ik nagenoeg in het donker rij en er soms wel ineens uit het donker fietsers/wandelaars om de hoek komen. Dat is een andere situatie in een binnenbak of in de zomer bij daglicht op de weide rijden :)

En in sommige binnenbakken is het verplicht dus dan heb je geen keuze met trainen.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 16-11-11 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:58

Thuis is het verplicht (FNRS stal voor de sterren) en op wedstrijd mag je met een hoedje, ziet er veel mooier uit. Daarnaast heb ik me rot gespaard om die dingen te kopen dus wil ik er ook mee rijden.
Het is voor mij ook een soort van 'beloning' dat ik het gehaald heb om daar te komen.

En zoals ik al aangeef, ik ken mijn paarden en zet dus bij mijn Z2 paard voor geen goud een hoedje op.
De andere weet ik precies wat ze doen (ze gaan al een tijdje mee zeg maar) en durf ik gerust zonder helm maar met hoed te rijden.

Margot1001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:05

Ik train altijd met cap omdat als er thuis iets kan gebeuren bijv jagers dan kan die schrikken maar op wedstrijd is meneer veel rustiger omdat dat allemaal bekend is Dus rij dan met hoedje ook omdat ik blij ben dat ik eindelijk rijden mag met met dat hoedje.(A)!

Ik snap wel dat het veiliger is met cap natuurlijk. maar je moet het zelf ook een beetje kunnen aanvoelen per paard.

Straks moeten we nog een harnas aan... Want dan moeten we allemaal een cap op en dan komt er wel weer een andere regel bij. Want ja je kan je been ook breken...

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:12

Ik heb mijn cap alleen op met les, omdat het verplicht is.
Verder... Nee, zelfs met buitenritten en springen heb ik um niet op. Eigen keus :j

Jonge paard, of paarden die ik niet ken stap ik niet op zonder cap.