nieuwe jureren B springen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:13

hohoho Sky_as, 50 tot 60 cm hoger is ook wel weer overdreven hoor! Hou het maar bij max 40cm ;)
Maar idd, dan heb je een iets realistischer beeld van de hoogtes van hindernissen denk ik.
Ik heb het een aantal jaar geleden 1 keer mee gemaakt dat een parcoursbouwer op een wedstrijd de hindernissen 5 tot 10 cm hoger had staan. Er reed toen bijna niemand nul, er waren veel paarden die slecht sprongen en bang werden en het concours werd er niet gezelliger op. Deze parcoursbouwer heeft daarna niet meer veel gebouwd en is inmiddels zelfs helemaal gestopt.
Het is natuurlijk ook niet echt fair voor paard en ruiter als je bijvoorbeeld net gepromoveerd bent dat je dan ineens ipv 10 cm, 15 tot 20 cm hoger moet springen.
Over het algemeen zie ik de landelijke wedstrijden hier gewoon mooi op de juiste maat staan. Een finale wil dan net ooit iets hoger staan.

@superlise, vlechten hoeft nog steeds niet, alleen als je het zelf leuk vind. Het punt algemene indruk gaat over de algemene indruk van het gereden parcours en niet over de verzorging.

Sky_As

Re: nieuwe jureren B springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:28

haha de gemiddelde ruiter springt thuis waarschijnlijk tussen de 80 cm en de meter (al denken ze soms zelf dat het 1.10-1.20 is), en ik ga ervan uit dat jij best af en toe weleens een hindernisje van 1.40-1.50 pakt.... ik spring nog geen 50 cm meer :P dus je springt hoger dan een meter dan dat ik nog durf :P haha

Als ik mijn vriend soms met groene paarden zie springen, die stuurt ze op hindernissen af waar ik met een ervaren Z paard nog niet op af durf te sturen. (en die grappemaker wil mij dan met diezelfde groene beesten ook laten springen...maar vaak blijft dat bij 1 balk waar ze dan heel hoog overheen springen en ik gelijk weer genezen ben)

Maar op zich ben ik best wel voor wat meer stijl in de klasses.
Ruiters met talent komen er toch wel...maar zo zorg je er wel voor dat ook de mindere ruiters zich blijven verbeteren, en we niet over 10 jaar allemaal Roger Yves Bostjes in de sport hebben....

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:32

schoentje schreef:
hohoho Sky_as, 50 tot 60 cm hoger is ook wel weer overdreven hoor! Hou het maar bij max 40cm ;)
Maar idd, dan heb je een iets realistischer beeld van de hoogtes van hindernissen denk ik.
Ik heb het een aantal jaar geleden 1 keer mee gemaakt dat een parcoursbouwer op een wedstrijd de hindernissen 5 tot 10 cm hoger had staan. Er reed toen bijna niemand nul, er waren veel paarden die slecht sprongen en bang werden en het concours werd er niet gezelliger op. Deze parcoursbouwer heeft daarna niet meer veel gebouwd en is inmiddels zelfs helemaal gestopt.
Het is natuurlijk ook niet echt fair voor paard en ruiter als je bijvoorbeeld net gepromoveerd bent dat je dan ineens ipv 10 cm, 15 tot 20 cm hoger moet springen.
Over het algemeen zie ik de landelijke wedstrijden hier gewoon mooi op de juiste maat staan. Een finale wil dan net ooit iets hoger staan.

@superlise, vlechten hoeft nog steeds niet, alleen als je het zelf leuk vind. Het punt algemene indruk gaat over de algemene indruk van het gereden parcours en niet over de verzorging.

Nee dat klopt maar ik vraag me dus af in hoeverre ze echt alleen maar kijken naar het gereden parcours.. Ik heb idee dat je door middel van knotten en netjes in bijvoorbeel zwart/wit start je toch ongemerkt toch sneller een puntje meer krijgt..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:47

tuurlijk, als er 2 exact dezelfde parcoursen worden gereden op dezelfde manier, dan zal het mooiere plaatje iets meer punten krijgen.
Maar het is niet zo dat je met een mooi plaatje een minder gereden parcours kunt verbloemen. Juryleden die wel zo gaan jureren, zullen dat nu ook al in hun punten meenemen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 00:27

Die juryleden nemen dat nu meestal mee bij het binnenkomen en groeten. Ik doe dat niet, vind die vlechtjes echt niet uitmaken voor hoe je je parcours rijdt en voor het klassement. Er staat toch nergens dat vlechten verplicht is? ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:00

schoentje schreef:

Ik was gisteren op een springwedstrijd (startte BB, B en L) waar ik idd ook het idee had dat er flink omhoog gebouwd was. De dikste oxer is nagemeten (op verzoek van iemand anders) en die bleek dus op 98 cm (in het B) te staan. Ik heb denk ik te veel sgw springparcoursen gereden, en was een beetje vergeten hoe hoog een meter is :oo En dan ziet een barrage, die keurig verhoogd was, er ineens wel enorm massaal uit. Thuis ook maar weer eens de zaak omhoog trekken want paard was ook onder de indruk.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:13

Lielle schreef:
Ik was gisteren op een springwedstrijd (startte BB, B en L) waar ik idd ook het idee had dat er flink omhoog gebouwd was. De dikste oxer is nagemeten (op verzoek van iemand anders) en die bleek dus op 98 cm (in het B) te staan. Ik heb denk ik te veel sgw springparcoursen gereden, en was een beetje vergeten hoe hoog een meter is :oo En dan ziet een barrage, die keurig verhoogd was, er ineens wel enorm massaal uit. Thuis ook maar weer eens de zaak omhoog trekken want paard was ook onder de indruk.

Ja daar komt het door. Ik heb na het halen van een wp in het springen eigenlijk alleen nog maar SGW springparcoursen gereden. Laatst weer eens echt springen en dacht ach zoveel hoger zal dat toch niet zijn...

Nou volgens mij echt minstens 10 cm hoger dan bij SGW, dus daar staat het dan ook vaak maar 90.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:29

Nou start ik ook M sgw (met een ander paard, die gisteren L liep) dus daar staat het wel wat hoger, maar dan nog was het even wennen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:57

ik heb zelf ook wat sgw gereden en daar staan de parcoursen idd een stuk lager. M stond de keren dat ik het heb gereden niet hoger dan 1 meter, soms nog lager.
En dan veranderd je kijk op hoogtes natuurlijk wel een beetje...

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:09

ik kan denk ik inpakken met de nieuwe regeling. het ene paard is gewoon moeilijker te rijden en gaat onrustiger het parcours door dan het andere paard, met de ene moet ik blij wezen met stijl score van 45 en met de andere haal ik scores van 54/55.
zoiezo met jonge/onervaren paarden zijn gewoon kijkeriger en minder stabiel slingeren nog beetje, maar kunnen wel foutloos rond springen. en een paard was al bijv. in het m/z dress. loopt en zo af en toe spring wedstrijd mee rijdt is veel stabieler en kan warschijnlijk makkelijker rond te rijden zijn hoofdje naar beneden.
dus ik wacht rusitg af...
want vind het altijd maar raar gevogel die stijl punten snap nou niet echt waar ze het op baseren ene keer met binnenkomen een 8 een andere keer een 6... twee totaal verschillende gereden rondjes zelfde stijl punten...
dus ik ben zeer benieuwd.

mernaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:26

ik vind het onverantwoord en stom, onverantwoord omdat er volgens mij geen barage meer is ( dus als je naar het L gaat dan moet je opeens 20cm hoger springen in de barage en meteen op tijd. zeeeeer onverantwoord dus!!) stom omdat als je nog een jong paard of pony rijd dan kun je niet meteen verwachten dat je meteen zonder noodsprongen of in draf terug vallen het parcour rijden...
ik vind het geen goed idee, ik begrijp de bedoeling wel maar het is niet de goede aanpak.. /3

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:41

Wat ik vooral opvallend vind is dat het punt groeten niet rijtechnisch genoeg is en zoals ik de uitleg in de P&S begrijp ze in plaats daar van het punt verzorging (omschreven als algemene indruk) hebben toegevoegd. Ik wist niet dat het uiterlijk van ons als combi wel rijtechnisch was

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 09:50

Ik heb van een instructeur en een jurylid gehoord dat dat geen verzorging is...het gaat on de totale indruk van het parcours rond gaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:55

zo staat het ook in de P&S toch? Een paard dat met plezier en vertrouwen rondgaat moet hoger scoren dan een zuur en chagrijnig paard.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:21

Ik kan de P&S even niet meer vinden mar ik weet vrij zeker daarin gelezen te hebben dat bij dat onderdeel ook gekeken wordt of het geheel er netjes uit ziet en of het paard in wedstrijdconditie is. Beide punten horen bij het onderdeel verzorging van de dressuur

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:58

Lielle, de algehele indruk is een van de punten waar we op letten bij de wijze van rijden.
Het laatste punt is echt algemene verzorging geworden. We kregen op de bijscholing al discussie over haarnetjes enzo ;) En bovendien zouden we dat bij punt ook opmerkingen mogen maken over het harnachement, bijv als mensen met dressuur/veelzijdigheidszadel (dressuur gericht) springen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:00

Had ik het dus toch goed gelezen. Nou dan moet ik maar eens mijn spullen poetsen en mijn paard vlechten voor springwedstrijd

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:27

chico_lama schreef:
ik kan denk ik inpakken met de nieuwe regeling. het ene paard is gewoon moeilijker te rijden en gaat onrustiger het parcours door dan het andere paard, met de ene moet ik blij wezen met stijl score van 45 en met de andere haal ik scores van 54/55.
zoiezo met jonge/onervaren paarden zijn gewoon kijkeriger en minder stabiel slingeren nog beetje, maar kunnen wel foutloos rond springen. en een paard was al bijv. in het m/z dress. loopt en zo af en toe spring wedstrijd mee rijdt is veel stabieler en kan warschijnlijk makkelijker rond te rijden zijn hoofdje naar beneden.
dus ik wacht rusitg af...
want vind het altijd maar raar gevogel die stijl punten snap nou niet echt waar ze het op baseren ene keer met binnenkomen een 8 een andere keer een 6... twee totaal verschillende gereden rondjes zelfde stijl punten...
dus ik ben zeer benieuwd.

Het hele springen wordt gewoon compleet oneerlijk. Foutloos=foutloos en dus moet dat beloond worden. DAt heb ik al vaker gezegd. Het is toch van de zotte dat iemand met een balk boven een foutloze ruiter kan gaan eindigen? Sorry, balk is erger dan achterste voren foutloos rondkomen. DAt is internationaal zo, en dat moet ook gewoon in elke klasse zo zijn. Ik doe niet aan die stomme huntingwedstrijden waar juist netjes rijden belangrijk is. Laat mensen die dat belangrijkvinden daar maar gaan starten.
En iemand die z'n paard hindert of beledigd krijgt toch al heel snel dat paard gaat weigeren. Dat paard springt thuis niet meer en op wedstrijd niet. DAn moet de ruiter wel aan zichzelf gaan werken om paard weer aan de loop te krijgen. Een jury helpt hier niet tegen, want die ruiter traint toch thuis, en maakt daar meer rijuren dan die 2 minuten in de ring.
Met springen is het al net als met de dressuur: TIJD VOOR EEN NIEUWE PAARDENSPORTBOND.
DAn kun je tenminste gewoon normale regels hanteren (balk=4, enz). WAnt dit slaat werkelijk helemaal nergens op, springen is en mag geen jurysport zijn.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:43

Vergeet niet dat de manen op handbreedte moeten zijn en niet naar 2 kanten mogen vallen. Dus bussen haarlak aanschaffen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:46

En je haren vast met een netje zeker.

Ik ga ook maar eens een set peesbeschermers in 1 kleur aanschaffen. Ik rijd nu met voor blauwe en achter gekregen zwarte strijklappen (ik moest van mijn instructrice geen hoge peesbeschermers achter meer om doen en kon die toen van een stalgenoot krijgen dus vond het wel best) en een grijs dekje en jasje.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:50

@ joki mooi excuus om een nieuwe set aan te schaffen voor op wedstrijden. Ik heb een set voor de wedstrijden en de rest is voor training.
Haarnetje kunnen ze niet verplichten want het staat niet in het reglement.

Dit is voor de springers ook handig om eens door te nemen http://www.knhs.nl/objects/00027571.pdf

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:55

Pff wat een gedoe allemaal zeg, ook wbt zadels, bedoel als jij met een dressuurzadel kunt springen zonder je paard in de weg te zitten vind ik het onzin om daar aanmerkingen op te maken.
Niet dat ik het zou kunnen, maar ik ken wel mensen die gewoon L parcours netjes rondkomen met dressuurzadel of bijv vzh-richting drs.

Het word imo teveel een jurysport.
Gelukkig heb ik er niks/weinig meer mee te maken want ben dit jaar overgestapt op het mennen.
Dus zal met ponylief heel af en toe misschien eens dit jaar voor het laatst een springwedstrijdje meepakken.
Maargoed, met die moet ik het zeker niet van netheid hebben (Heeft nogal de gang erin, maar gewoon goed te rijden, zodra ik haar veel bij me ga houden en aan de teugel zou willen rijden gaat ze daardoor vervelend worden en balken afgooien).
Maar goed, met haar zijn wp's niet zo belangrijk, maar toch is het wel jammer... als ik dan een keer fijn foutloos 2x zou hebben gereden is het toch leuk als je in de prijzen komt.

En als ze dit zouden invoeren op de top... ben benieuwd hoe zij er dan over zouden denken :Y) Balk is balk, en vind niet dat die dan zou moeten winnen van iemand die foutloos is, dat is nou juist de kunst..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:10

Baal ik nog wel eens van die stomme dressuurjurysport... gaan ze nu ook al een jurysport van springen maken. Gaat het er nou om of je netjes rondkomt en foutloos bent of dat je de mooiste outfit heb, je paard met oortjes naar voren springt en veel ervaring heb in het springen.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:59

germie schreef:
Het hele springen wordt gewoon compleet oneerlijk. Foutloos=foutloos en dus moet dat beloond worden. DAt heb ik al vaker gezegd. Het is toch van de zotte dat iemand met een balk boven een foutloze ruiter kan gaan eindigen? Sorry, balk is erger dan achterste voren foutloos rondkomen. DAt is internationaal zo, en dat moet ook gewoon in elke klasse zo zijn. Ik doe niet aan die stomme huntingwedstrijden waar juist netjes rijden belangrijk is. Laat mensen die dat belangrijkvinden daar maar gaan starten.
En iemand die z'n paard hindert of beledigd krijgt toch al heel snel dat paard gaat weigeren. Dat paard springt thuis niet meer en op wedstrijd niet. DAn moet de ruiter wel aan zichzelf gaan werken om paard weer aan de loop te krijgen. Een jury helpt hier niet tegen, want die ruiter traint toch thuis, en maakt daar meer rijuren dan die 2 minuten in de ring.
Met springen is het al net als met de dressuur: TIJD VOOR EEN NIEUWE PAARDENSPORTBOND.
DAn kun je tenminste gewoon normale regels hanteren (balk=4, enz). WAnt dit slaat werkelijk helemaal nergens op, springen is en mag geen jurysport zijn.

Ik vind juist dat in de klasse B netjes rijden beloond moet worden. Als je echt goed je best om een net rondje neer te zetten, je zit er keurig op en je hebt je paard goed voor mekaar dan vind ik dat dat beloond moet worden. In tegenstelling tot iemand die zn paard ff van stal trekt en rondjakkerd en rare toeren uithaalt om foutloos te zijn. Netjes rijden moet toch gemotiveerd worden? Netjes rijden is in mijn ogen in de klasse B belangrijker dan achterste voren foutloos komen. Als je dit beheerst krijg je gewoon punten, kan je een klasse hoger en mag je op snelheid.

Nu kan jij huntingwedstrijden stom vinden, maar ik vind dat er te weinig van is in NL! Als je vergelijkt hoe die Amerikaanse en Engelse ruitertjes die huntingwedstrijden rijden vergelijkt met de Nederlandse ponyruiters........ In Nederland wordt maar wat rond gejaagd voor een snelle tijd en een 1e prijs. De meeste kinderen kunnen niet eens fatsoenlijk op een pony zitten tijdens een parcours. Bij hunting leer je netjes in de verlichte zit zitten (= evenwicht), trekken wordt afgestraft etc. Nu kan jij dat stomme wedstrijden vinden, maar ik begrijp werkelijk niet wat en slecht aan is.

Als je een paard hindert of beledigd hoeft het echt niet te gaan weigeren. Je zult de M en Z niet doorkomen, maar in een B parcours lopen vreselijk veel lieve paarden rond, die ondanks hinder gewoon springen. Dat is ook een beetje wat de meeste mensen vergeten volgens mij, het is alleen maar de klasse B! Als het allemaal zo vreselijk is ga je toch naar de L? Zoveel winstpunten hoef je daar niet voor te hebben en zo'n grote stap is het niet. Dan kan iedereen lekker rondjagen voor die snelle tijd, want blijkbaar is in de lage klasses foutloos en snel zijn belangrijker dan een net rondje neerzetten waar het paard (en ruiter) van leert. Waarom mag de klasse B geen jurysport zijn? Omdat netjes rijden bij springen niet belangrijk is? Het is ook voor jezelf he, dit moet motiverend werken voor je rijerij. Als het goed is heb je daar later veel profijt van (als je een beetje slim bent).

Tijd voor een nieuwe paardensportbond? Nou richt hem op zou ik zeggen! Iedereen roept wel zo hard dat alles verkeerd is, maar houden ondertussen zelf hun handjes er veilig vanaf. Ik ben het ook lang niet met alle regels van de KNHS eens (als je het over stomme regels hebt moet je eens denken aan dat personen met 1 startpas nooit hoeven te promoveren!) maar je moet je er maar bij neer leggen. Zo niet, dan moet je zelf de handen uit de mouwen steken!

Ik ben ontzettend benieuwd hoe dit uit gaat pakken! Ik hoop ook echt dat jury's meer hun best gaan doen om echt netjes rijden te belonen en niet zomaar want punten geven zoals bij de oude regeling. Als de jury's goed beoordelen is dit een stap in de goede richting denk ik!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:09

Ik heb de uitleg gelezen in de P&S en zoals ik het begrijp is het eigenlijk best prima. Er wordt ook gekeken naar het aanrijden, of je logische, goede lijnen rijdt, welke indruk het paard geeft, of je in de goede galop zit. Dat lijkt mij allen maar prima. Mensen die dan bochten afsnijden en een paard onvoorbereid met een hindernis confronteren worden zo ontmoedigd.

B-SGW springparcours is inderdaad officieel minimaal 80cm, in praktijk staat dat vaak zo tussen de 80 en 90. L SGW vervolgens op 90 (tot 100) en pas bij M-SGW kom je een 1 meter parcours tegen (wat normaal B-paarden is). Zo bekeken vind ik eigenlijk de eis van 1 WP B-springen voordat je SGW mag starten best stevig. Ik zou dan liever iets willen zien als 'minimaal X foutloze BB parcoursen (80cm) danwel X gevolgde crosstrainingen of x succesvolle oefencrossen als start voor SGW. Maar goed, dat is een heel andere discussie :-)

Over wat mensen thuis springen: als je springles hebt dan weet je vaak wel op welke hoogte het staat (en anders even navragen aan de instructeur :+ ). Lijkt me dat je dan met je instructeur je voorbereiding doet voor een wedstrijd.